Audrey Skrevet April 13, 2011 Rapporter Share Skrevet April 13, 2011 Hej alle Jeg ved godt, at det her spørgsmål er blevet stillet 1000 gange herinde, men synes lige, at I skal have lov til at svare på det en gang til :slem: Jeg er rigtig meget i tvivl om, hvad jeg skal vælge af foder til min hvalp. Hun er 3/4 formel 1 lab og 1/4 flatcoat (mor ligner mest en flatcoat). Jeg har læst nogle af de andre tråde, men er næsten blevet endnu mere forvirret da der bare er SÅ mange forskellige mærker at vælge imellem! BARF har jeg udelukket, så det handler for mig om, at finde frem til et godt tørfoder. Har snakket med en fra Oliver's og han sagde, at jeg kunne fodre med adult foder fra jeg får hende hjem (da er hun 3 måneder). Kan det passe?? Vi kommer til at gå til træning (og jeg glæder mig :banan:) og hun vil få nogle gode gåture når hun kan holde til det, men hun bliver nok ikke sådan en superaktiv hund, og det skal man vel også have med i sine foderovervejelser? Jeg håber I gider bruge lidt tid på at dele jeres erfaringer, selvom I sikkert har gjort det så mange gange før Tak Frederikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitkin Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Bruger også Olivers og er super glad for det :klap: Jeg ville nok give hende deres Large breed start til hun er ca 1 år og derefter adult Held og lykke med det :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maka Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 vi bruger Olivers til vores labrador af den gamle race, men fra hun var 3 måneder fik hun den der hed Lage breed start, det fik hun indtil hun var 1 år så hus gik vi over til adult. Håber det kan hjælpe:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Hvad får hun hos opdrætter? Jeg ville under alle omstændigheder lade hende få nogle dage på det foder. Og så ville jeg skifte over LANGSOMT Olivers er et fint foder. Jeg ville vælge deres Start i de første 4-5-6 mdr og derefter sætte hende over på voksenfoderet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitkin Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Hvad får hun hos opdrætter? Jeg ville under alle omstændigheder lade hende få nogle dage på det foder. Og så ville jeg skifte over LANGSOMT Olivers er et fint foder. Jeg ville vælge deres Start i de første 4-5-6 mdr og derefter sætte hende over på voksenfoderet. Ja helt klart skift langsomt. det skal man ALTID hvis man skifer foder. plejer at gøre det over 12 dage, med 1/4 af det nye de første 4 dage så halv og halv i 4 dage, og til sidst 1/4 gammelt og resten nyt i 4 dage inden man går helt over til det nye. Hvis hun som voksen kommer over de 15 kg (og det gør hund nok med den blanding hun er af) så skal det være Large Breed Start og ikke den som kun hedder Start hun skal have fra ca de 3 mdr, for den er tilpasset lidt større hunde så de ikke vokser for hurtigt og dermed kan få led og knogle problemer. Den giver man til hunden til den er ca. 80-90% færdig udviklet det vil i dit tilfælde ca være til hun bliver 1 år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Ja helt klart skift langsomt. det skal man ALTID hvis man skifer foder.plejer at gøre det over 12 dage, med 1/4 af det nye de første 4 dage så halv og halv i 4 dage, og til sidst 1/4 gammelt og resten nyt i 4 dage inden man går helt over til det nye. Hvis hun som voksen kommer over de 15 kg (og det gør hund nok med den blanding hun er af) så skal det være Large Breed Start og ikke den som kun hedder Start hun skal have fra ca de 3 mdr, for den er tilpasset lidt større hunde så de ikke vokser for hurtigt og dermed kan få led og knogle problemer. Den giver man til hunden til den er ca. 80-90% færdig udviklet det vil i dit tilfælde ca være til hun bliver 1 år. Jeg skrev blot start, da jeg mente hvalpefoder (selvfølgelig til rette størrelse), men jeg fodrer ikke selv med tørfoder og kunne ikke huske om Olivers stadig havde noget, der hed Large Breed. Og det er altså ikke mange, der giver hvalpefoder til hunden er 1 år.. Men det kan man jo se på til den tid.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Jeg skrev blot start, da jeg mente hvalpefoder (selvfølgelig til rette størrelse), men jeg fodrer ikke selv med tørfoder og kunne ikke huske om Olivers stadig havde noget, der hed Large Breed. Og det er altså ikke mange, der giver hvalpefoder til hunden er 1 år.. Men det kan man jo se på til den tid.. Det har de. Jeg ville også fodre med Large Breed Start. De skriver godt nok inde på hjemmesiden, at hvis hunden forventes at ende med at veje 15-25 kg starter man med den alm. Start og rykker over på Large Breed Start v/3½-4 mdr. alderen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitkin Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 JOg det er altså ikke mange, der giver hvalpefoder til hunden er 1 år.. Men det kan man jo se på til den tid.. Largebreed start er også mere en slags junior foder end decideret hvalpefoder Derfor starter man som sagt også først på det når de er ca 3½-4 mdr når det gælder en voksenvægt på mellem 15-25 kg og stopper når de er ca. 80-90% udvokset. Der er vist lidt anderledes hvis vokenvægten når over 25 kg der bruger man det vist allerede fra 8 uger og så til ca 80% udvokset. så vidt jeg har forstået Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitkin Besvaret April 13, 2011 Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Her er det de skriver på deres hjemmeside Hunde af mellemstørrelse til gigantracerne er født med et genetisk potentiale for en eksplosiv vækst i deres første 12-18 levemåneder. Så en korrekt ernæring i denne livsfase er den vigtigste faktor for, at denne vækst sker så optimalt og kontrolleret som muligt. For at sikre en moderat væksthastighed er der i OLIVER’S LARGE BREED START særligt fokus på et korrekt afbalanceret indhold af mineraler som kalcium og fosfor samt et restriktivt energiniveau. Herved sikres en sund vækst og modning af knoglestrukturen, så din hund får de bedst mulige vilkår for et sundt bevægeapparat resten af livet. OLIVER’S LARGE BREED START bør anvendes indtil knoglerne er cirka 90 % færdigudviklede. I praksis vil det afhængig af hundens størrelse variere mellem 12 måneder for hunde af mellemstørrelse (voksen vægt ca 25 kg) og 18-24 måneder for gigantracerne. Hunde, der som voksne vejer over 25 kg begynder med OLIVER’S LARGE BREED START fra 8 ugers alderen. Hunde, der som voksne vejer mellem 15-25 kg fodres fra 3½-4 måneders alderen med OLIVER’S LARGE BREED START. Inden da bruges OLIVER’S START. Håber det kan hjælpe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret April 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 13, 2011 Ja helt klart skift langsomt. det skal man ALTID hvis man skifer foder.plejer at gøre det over 12 dage, med 1/4 af det nye de første 4 dage så halv og halv i 4 dage, og til sidst 1/4 gammelt og resten nyt i 4 dage inden man går helt over til det nye. Hvis hun som voksen kommer over de 15 kg (og det gør hund nok med den blanding hun er af) så skal det være Large Breed Start og ikke den som kun hedder Start hun skal have fra ca de 3 mdr, for den er tilpasset lidt større hunde så de ikke vokser for hurtigt og dermed kan få led og knogle problemer. Den giver man til hunden til den er ca. 80-90% færdig udviklet det vil i dit tilfælde ca være til hun bliver 1 år. Jeg ved faktisk ikke hvad opdrætter fodrer med (man bliver lidt distraheret når man er der jo ) men jeg vil helt klart vænne hende over gradvist, og tror da nok lige jeg følger din anvisning :klap: Opdrætter mener at Audreys mor vejer mellem 26-28 kg. de ejer ikke selv faderen, men han er ren formel 1 så mon ikke det også er der omkring? Tusind tak for jeres indlæg, det er skønt at folk med erfaring gider hjælpe os som ikke har så meget af det endnu :blink: Hunde-forum er mit nye Facebook!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret April 17, 2011 Rapporter Share Besvaret April 17, 2011 Vi har været rigtig tilfredse med Eukanuba hvalpefoder :blink: Omend det ligger i den lidt dyrere ende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret April 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 17, 2011 Tror jeg prøver med Oliver's og ser hvordan det passer frøkenen :blink: Tak for input :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts