Gæst Bellamor Skrevet April 14, 2011 Rapporter Share Skrevet April 14, 2011 Hej alle. Jeg er lidt nysgerrig - min knap 1 år gamle springer spaniel er begyndt at opføre sig anderledes end hun plejer... Normalt vil hun gerne snuse til alt, gå spor (og hun er god), og i det hele taget bruge næsen. Det opmuntrer vi hende til, og giver os god tid på lufteturene, så hun kan få lov at snuse sig træt. I mandags observerede min mand, at hun løb rundt og rundt i garagen og snusede med en sjov, høj "snøfle"-lyd i næsten en halv time! De morede vi os lidt over. I går aftes gjorde hun det samme, men denne gang inde i køkkenet. Og for ½ time siden tændte hun af igen... Hun snuser og "snøfler" med den her sjove lyd - og lyder faktisk præcist som om hun går spor. Hun er også lige så ivrig og hurtig i bevægelserne, så hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro, noget nyt havde bevæget sig rundt i vores køkken. Og så løber hun frem og tilbage på det samme, lille stykke gulv i 10-15 minutter! Da jeg så hende første gang, tænkte jeg, at nu var det slået klik for hende... :stupid: Men jeg er efterfølgende blevet lidt nysgerrig - og vil gerne høre fra andre, som måske har prøvet noget tilsvarende. Der sker følgende "nyt" i hendes liv lige nu: 1) Hun kan muligvis være på vej i løbetid (sidste gang var i november) 2) Det er forår - kan det være f.eks. pollen, hun snuser til? Eller andre nye dufte? Vi går mere ind og ud end vi plejer, og dørene står mere åbne end de har gjort længe 3) Jeg er gravid, og aner ikke, om min lugt er ved at ændre sig her midtvejs Hun er en glad, tilpas og velstimuleret hund til hverdag. Hun er både kærlig og legesyg, og opfører sig i det hele taget rigtig flot og godt af en unghund, selvom hun stadig er lidt "hvalpet" af og til. Men det der "snøfleri"...? Jeg overvejer, om jeg skulle spørge hendes avler, om de har set noget tilsvarende, for jeg vil jo gerne, hun er glad og tilpas og ikke er ved at blive tosset! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 14, 2011 Rapporter Share Besvaret April 14, 2011 Kan det være i har fået mus eller rotter? Måske inde i væggene? Er det eneste jeg kan tænke på, hvis noget dufter SÅ godt og flytter sig fra rum til rum..? Jeg går ud fra at hun søger noget, sådan som du beskriver det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 15, 2011 Rapporter Share Besvaret April 15, 2011 Nu har jeg cockerer og især den ældste vil også lave denne lidt anderledes lyd, hvis noget fremmed skal findes. Jeg husker ikke navnet på denne sporteknik, men den er almindelig for spaniels. Hundens hjerne lokaliserer en spændende duft, og for at finde det duftende , alt fra mus, katte , mad eller et kunstigt lagt spor, tager de jo luft ind i næsen, hvor lugtesansens organer sidder. Ved denne teknik vil hunden tage luft ind, udstøde den meget hurtigt og igen ind, så den nærmest får gavn af duftmolekylerne dobbelt op. Utrolig smart og medfødt for en del hunde. Så det er ikke spor unormalt, men kan lyde meget anderledes end når andre hundetyper søger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 15, 2011 Rapporter Share Besvaret April 15, 2011 Kan det være i har fået mus eller rotter? Måske inde i væggene? Er det eneste jeg kan tænke på, hvis noget dufter SÅ godt og flytter sig fra rum til rum..? Jeg går ud fra at hun søger noget, sådan som du beskriver det. Det var faktisk også min første tanke... Nu har jeg godt nok ikke "prof-snusehunde" (bordercollies), men de reagerer også på en lignende måde når kattene har taget mus med ind, eller en stakkels mus har forvildet sig ind ad en åben terrassedør... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 15, 2011 Rapporter Share Besvaret April 15, 2011 Kan det være i har fået mus eller rotter? Måske inde i væggene? Er det eneste jeg kan tænke på, hvis noget dufter SÅ godt og flytter sig fra rum til rum..? Jeg går ud fra at hun søger noget, sådan som du beskriver det. Ja det kunne godt tyde på hun har fået færte af noget meget spændende, fx mus . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Var også min første tanke, der har da været et dyr der af en eller anden art:hmm::blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bellamor Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Jeg synes, det lyder rigtigt med søgeteknikken - jeg har hørt lyden før, når hun går spor, men aldrig indenfor. Hun er fuldstændig opslugt, når hun snuser rundt, og kan næsten ikke distraheres. Kan hun mon søge efter hanhunde? Jeg er dog efterhånden ret overbevist om, at der må være en upcoming løbetid, hun er meget mere træt end hun plejer, u-tro-lig kærlig og mild, rengør sig mere - og små-tisser overalt! I går tissede hun 4 gange på en rundtur på 800 meter! Det med mus eller andre smådyr... der kunne godt have været en kat eller en mus inde gennem terrassedøren, men under gulvet tror jeg nu ikke (huset er kun 1 år gammelt). Hun gør det i øvrigt overalt, hvor vi er - hos alle de mennesker, vi besøger, bliver huset afsøgt på denne måde, og alle nye, grønne arealer, vi går på, er det det samme. Jeg synes, det er spændende at betragte sin hunds adfærd - når bare jeg ved, hun ikke er ved at blive skør. Men tusind tak for de mange gode og spændende svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts