Hop til indhold

Barf, gode råd søges.

Recommended Posts

Gæst Kattiie

Min kæreste og jeg har besluttet at prøve med barf til Pluto og det har vi gjort på baggrund af at han er super aktiv; han er meget med ude at løbe, cykle, svømme og lege med andre hunde. Og så vil vi gerne være sikrer på at han får nok protein osv. samt at jeg har hørt at hunde tit optager meget mere af maden når de får barf. Derudover tænker jeg at det er lidt mere spændende for hunden med lidt råt kød frem for kun tørfoder.

Mit spørgsmål er sådan set bare om det er bedst så at fodre ham rent barf eller en blanding af tørfoder og barf? Hvad gør i og hvorfor? Det er første gang jeg skal give en hund barf så det er lidt nyt for mig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi fodrer med 100% råt - vi startede med det pga vi havde en allergihund og vi har valgt at fortsætte med det fordi det er et godt foder :-)

Du vil umiddelbart sagtens kunne fodre med både råt og tørt, men det får du først 100% vished for, når du selv afprøver det - der er ingen hunde der er ens og enkelte hunde fungerer enten ikke på råt eller på kombinationen råt/tørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Ok tak for svaret :-D Jeg glæder mig bare til at komme i gang med projekt barf fordi jeg ved bare at han vil elske det :hjerte: Men hvordan starter man op, er det ligsom med normalt foderskift; altså en stille og rolig overgang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Det kan man gøre som man nu syntes - vi skiftede fra den ene dag til den anden og havde ingen problemer, mens andre gør det langsomt.

Der er en masse tråde herinde, så søg på emnet og du vil finde bunker af læsestof :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FELIA & KARLA

Hej

Vi fodrer med BARF på andet år og kan kun anbefale det varmest.

Men det er vigtigt, at i starter op på den rigtige måde, og den vejledning kan du kun få ved den forhandler du vælger, da BARF fodring er meget forskelligt fra produkt til produkt.

Vi har prøvet flere varianter, men til sidst valgte vi det fra Rigtighundemad. Der er du fri for at stå og blande mange ting sammen hver dag:banan:

Så det er nemt at gå til og de laver også et komplet foder program til dig hvilken slags kød og hvor meget hunden skal have hver dag.

Med hensyn til at blande med tørfodre mener jeg at det er en dårlig ide

rigtige BARF hunde spiser kun råt og ikke andet.

Det skulle da lige være en lille delle til trænig, da det jo ikke er til at løbe rundt med kallun i lommen.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Hej

Vi fodrer med BARF på andet år og kan kun anbefale det varmest.

Men det er vigtigt, at i starter op på den rigtige måde, og den vejledning kan du kun få ved den forhandler du vælger, da BARF fodring er meget forskelligt fra produkt til produkt.

Vi har prøvet flere varianter, men til sidst valgte vi det fra Rigtighundemad. Der er du fri for at stå og blande mange ting sammen hver dag:banan:

Så det er nemt at gå til og de laver også et komplet foder program til dig hvilken slags kød og hvor meget hunden skal have hver dag.

Med hensyn til at blande med tørfodre mener jeg at det er en dårlig ide

rigtige BARF hunde spiser kun råt og ikke andet.

Det skulle da lige være en lille delle til trænig, da det jo ikke er til at løbe rundt med kallun i lommen.:lol:

Ja, men det er også derfor jeg glæder mig helt vildt med at komme i gang :klap: Ok ja fordi vi havde self. tænkt os at snakke med forhandleren, men det er altid rart at hører nogle der har prøvet det selv. Men jeg vidste ikke at man fik foderprogram og sådan det lyder da bare super godt :-D

Hvorfor er det en dårlig ide at blande tørkost og barf?

Og selvfølgelig er der altid plads til en lille delle :blink::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FELIA & KARLA
Ja, men det er også derfor jeg glæder mig helt vildt med at komme i gang :klap: Ok ja fordi vi havde self. tænkt os at snakke med forhandleren, men det er altid rart at hører nogle der har prøvet det selv. Men jeg vidste ikke at man fik foderprogram og sådan det lyder da bare super godt :-D

Jeg mener bare at BARF er en livsstil og går man ind for noget bør man også gøre det 100%.

En veganer spiser jo heller ikke kød et par gange om ugen :lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg bryder mig ikke specielt meget om de barf-produkter man kan købe, de lugter og nogle af dem (komplot hedder de vist) er der tilsat vitaminer og lakseolie - men vigtigst af alt, Motor genkender ikke alle deres ting som værende mad. Vi har købt lidt forskelligt derfra grundet manglende fryserplads, men det droppede vi altså rimelig hurtigt, for ja, Motor ville næsten hellere sulte.

Nå men. Vi har købt en del hos slagteren, i fryseboksen i supermarkedet og hos Allégårdens kylling. Landbrug og gårdbutik. Dyrevelfærd og kvalitetskyllinger (de kører rundt i landet til afhentningssteder engang imellem). Det er billigere og i mine øjne, meget bedre kvalitet + man får kød fra dyr som har haft et værdigt liv. Jeg aner ikke hvor rigtighundemad har sit kød fra..... men jeg har mine anelser.

Vi startede med kallun, men Motor var hvalp, så måske en ældre hunds mave ikke er ligeså sart (er Motors i hvert fald ikke i dag). Og så begyndte vi at give lammeribben mm. efter nogle dage, og så kørte det bare derfra.

I starten gav vi grønt også, men det sidste års tid har han bare fået kød, ben, indmad og kallun.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FELIA & KARLA

Uhmm. det fra Allègården er bare lækkert ( med det spiser vi vist lige selv)

jeg kan heller ikke lige se at de sælger BARF ??? :vedikke:

Jeg mener det er meget billigt at fodre med, det koster os ca.900 kr, i kvartalet for 2 hunde på ca. 10 kg. vi køber naturligvis også stort ind (< 30 - 40 kg ) så der er naturligvis også stor rabat.

Hvad angår komplet giver jeg dig ret det er for de DOVNE. men det skulle være godt at starte hvalpe op på da det indholder det hele på en gang.

Det med lugten har vi ikke prøvet med Rigtighundemad med det kan jo være at maden har været tøet under transporten, eller ikke frosset ned hurtigt nok der hvor i har handlet. (det kan jo ikke genfryses.)

Nok om det, ud og se, ud og prøv, ud og lære. bare kom i gang.....:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fodrer rent råt - dog er jeg ikke fanatisk, så hun må gerne få guffer, som ikke er!

Vores er en hvalp på 4 mdr, og hun har været vant til råt fra opdrætter af, så vi har ikke haft nogen problemer med, at hendes hvalpe ikke kunne tåle noget.

Allegården har nogle super gode skrog og halse - til en ok pris! Ellers får jeg ben fra min lokale slagter - jeg ringer 1-2uger i forvejen, og så lægger han de ben, jeg ønsker til side, og så kan jeg hente ca 50kg. Vi har været glade for lammeben - dem kan hun fortære uden de store problemer.

Mht Rigtighundemad så undgår jeg også det der er færdiglavet - altså tilsat vitaminer. Det kosttilskud vores skal have, vil jeg gerne selv tilsætte:-D. Men ellers synes jeg nu, kvaliteten derfra er ok - jeg køber primært kallun derfra. De resterende kød grupper for jeg andet sted fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. at blande råt og tørt: Nogle hunde har ingen problemer med det, andre kan ikke klare det. Det kommer også an på, hvad han er vant til at blive fodret med. Hvis det er "barf"-tørkost, er der for det meste ingen problemer med at fodre begge dele. Og mht. godbidder er det jo nemmere at have en delle med i lommen end rå kallun:roll:

Personligt er jeg lidt af en "shopper" og holder mig absolut ikke til een forhandler. Mange er glade for RHM (Rigtig Hundemad) - det er Ricki ikke. Det kan spises, meen:???: Han er noget gladere for Original Barf og Vetcur.

Men jo, barf bliver en livsstil for mange hundeejere, hvor det at fodre bedst muligt bliver lige så vigtigt som fx. træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhmm. det fra Allègården er bare lækkert ( med det spiser vi vist lige selv)

jeg kan heller ikke lige se at de sælger BARF ??? :vedikke:

Alt hvad de har af produkter, køber jeg til min hund (undtagen de kyllinger som ikke har gået ude). Han elsker det, og så dyrt synes jeg nu heller ikke at det er.

Især da Motor var hvalp, købte vi meget ved slagteren, vi ringede i forvejen og så gemte de kyllingeskrog til os.

Køber nu også løsfrossent kallun hos rigtighundemad, eneste sted jeg kan få fat i det.

Men trådstarter, synes du skal søge lidt herinde, under "foder" ligger mange tråde også med planer over hvad folk giver i løbet af ugen, ellers kan jeg anbefale naturligthundefoder.dk der er totalt meget info.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Hmm, jeg bryder mig ikke specielt meget om de barf-produkter man kan købe, de lugter og nogle af dem (komplot hedder de vist) er der tilsat vitaminer og lakseolie - men vigtigst af alt, Motor genkender ikke alle deres ting som værende mad. Vi har købt lidt forskelligt derfra grundet manglende fryserplads, men det droppede vi altså rimelig hurtigt, for ja, Motor ville næsten hellere sulte.

Nå men. Vi har købt en del hos slagteren, i fryseboksen i supermarkedet og hos Allégårdens kylling. Landbrug og gårdbutik. Dyrevelfærd og kvalitetskyllinger (de kører rundt i landet til afhentningssteder engang imellem). Det er billigere og i mine øjne, meget bedre kvalitet + man får kød fra dyr som har haft et værdigt liv. Jeg aner ikke hvor rigtighundemad har sit kød fra..... men jeg har mine anelser.

Vi startede med kallun, men Motor var hvalp, så måske en ældre hunds mave ikke er ligeså sart (er Motors i hvert fald ikke i dag). Og så begyndte vi at give lammeribben mm. efter nogle dage, og så kørte det bare derfra.

I starten gav vi grønt også, men det sidste års tid har han bare fået kød, ben, indmad og kallun.

Det lyder lækkert det du nævner :-D Men jeg tror jeg vil starte med at prøve barf inden jeg selv prøver at gå ud og "sammensætte" mit eget foder, jeg kender mange der gør det og det lyder også rigtig godt, men vil gerne lidt mere ind i det med at fodre råt inden jeg prøver og så vil jeg lige se om barf er noget for os :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lækkert det du nævner :-D Men jeg tror jeg vil starte med at prøve barf inden jeg selv prøver at gå ud og "sammensætte" mit eget foder, jeg kender mange der gør det og det lyder også rigtig godt, men vil gerne lidt mere ind i det med at fodre råt inden jeg prøver og så vil jeg lige se om barf er noget for os :blink:

Man skal jo gøre, som man selv synes er bedst.

Men jeg vil sige, at det er slet ikke så svært at finde ud af, når først man er kommet i gang! Jeg har kun råfodret i 1,5 mdr, men er nu meget tryg ved det. Man kan jo se på hvalpen, om den trives. Jeg valgte ikke den "nemme" pakke løsning, men vil sige, at jeg ikke synes, at det andet her kræver særlig meget andet end, at jeg husker at tage mad op.

Fik super hjælp til at komme i gang herinde fra. Og når først man har fundet sine leverandører, så kører det jo bare.

I kan jo altid starte med at købe små portioner, indtil I har fundet ud af, om denne type for fodring er noget for jer.

Held og lykke med det:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Man skal jo gøre, som man selv synes er bedst.

Men jeg vil sige, at det er slet ikke så svært at finde ud af, når først man er kommet i gang! Jeg har kun råfodret i 1,5 mdr, men er nu meget tryg ved det. Man kan jo se på hvalpen, om den trives. Jeg valgte ikke den "nemme" pakke løsning, men vil sige, at jeg ikke synes, at det andet her kræver særlig meget andet end, at jeg husker at tage mad op.

Fik super hjælp til at komme i gang herinde fra. Og når først man har fundet sine leverandører, så kører det jo bare.

I kan jo altid starte med at købe små portioner, indtil I har fundet ud af, om denne type for fodring er noget for jer.

Held og lykke med det:5up:

Tanken var også at jeg ville starte med små potioner også for at se hvordan hans mave fungerer på det :-) Men jeg køber tit rå kødben til ham som han kan ligge at hygge sig med i haven og der plejer ikke at være problemer med det, så mon ikke det går :blink:

Og tusind tak for alle jeres svar... Det er super fedt at have et sted at gå hen når man er i tvivl om noget, eller vil dele noget :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst Kattiie

Idag har Pluto fået sin første omgang Kallun, han gloede godt nok lidt og tøvede lige inden han begyndte, men han fik hurtigt smag for det :klap:

Men det kom altsa lidt bag på mig at det var så billigt, vi gav 326 kr for 6 kg mad, madskål, vandskål, og nogle lever snacks til ham :shock: Troede det ville blive meget dyrere, så det er jo bare skønt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm jeg tror du har misforstået noget:genert: Eller også har jeg..

Du skriver at du vil prøve barf. (jeg læser det som om du mener at "barf" er fra en forhandler)

Men barf er jo alt råt kød og ben, det er ikke en bestemt forretnings sortiment:genert: Læs evt her:

"BARF er en forkortelse som står for enten Bone And Raw Food (knogle- og råt foder) eller Biologically Appropiate Raw Food (biologisk passende råt foder). I Danmark benyttes også betegnelsen ”råfodring”. Det skal til en start nævnes, at der blandt BARF´s fortalere, er forskel i opfattelsen af, hvordan man skal fodre efter BARF-metoden. "

Hentet her: https://www.ddd.dk/omddd/goderaadomdyr/FodringMedRaatKoed-BARF/Sider/default.aspx

Jeg råfodrer (kan ikke lide ordet barf), men det er jo både fra forhandlere, supermarkeder og slagtere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Jeg har ikke misforstået noget, tror heller ikke du har :-D Jeg ved godt barf ikke bare er det fra forhandleren, men som jeg tidligere skrev ville jeg som udgangspunkt starte med det, altså som det eg nu har købt fra barfcenteret i hillerød :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

kan faktisk godt se nu at jeg nok ikke har udtrykt mig særlig klart heh:lol: Men som sag så ved jeg godt at man kan købe råt mange forskellige steder, men jeg har så valgt barf centeret.

Så det er ikke dig der har misforstået, men mig der ikke har været helt klar i mine udtalelser :blink::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun rose råfodring :)

Vi er selv lige startet. Vores Shiba var meget kræsen og spiste næsten ingenting. Hun er stadig meget tynd, men hun er godt på vej ;)

Nu spiser hun op HVER gang, og hun NYDER rigtig sin mad. Hun ligner næsten en ulv, når hun spiser. Det kan da være, at der vækkes nogle instinkter. Desuden har jeg læst mig frem til, at når de tygger meget på maden, så kommer der enzymer med ud fra spyt, hvilket er rigtig godt for mave/fordøjelse.

Hendes afføring er meget mindre, så dvs at hun OPTAGER flere ting fra maden :)

Desuden er hun blevet meget mere energisk og frisk. Det er så dejligt at se.

Vi startede bare med noget kallun, for at vende maven til det.

Link til indlæg
Del på andre sites