Hop til indhold

FORDOMME


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

Lever i bedste velgaaende, ogsaa paa HF, har jeg personligt oplevet gentagne gange herinde. Lidt i sjov, saa overvejer jeg at aendre profil og komme fra Ungarn, istedet for USA, for at se hvilken betydning, det har for nogle:lol:

 

Ja, jeg bor rent faktisk i USA, et deeeejligt land iovrigt med mange problemer ligesom alle andre lande. Jeg elsker mit ophav danmark:hjerte: men jeg har ogsaa boet i Skotland, Polen og Tyskland en over gang, samt opvokset i Danmark.... Mine holdninger tager udgangspunkt i min personlige mening og erfaringer og indtryk, taget fra et vaeld af oplevelser og under uddannelse i forskellige lande. Jeg vil ikke have at vide af, andre mennesker, HVEM jeg er;-) Jeg er ikke Amerikaner eller Amerikaniseret, fordi jeg bor i Amerika. Det er muligt nogle af mine holdninger er paavirket i en amerikaniseret retning men det er ogsaa muligt at den ikke er...

Folk ved generelt bedst selv, hvem de er og hvorfor:hjerte:

 

Fordomme & Stereotyper er jo vidt omspaendende. Der er fordomme om Lande, kulturer, religion, hunderacer og dertil den type ejere racen har (men selvfolgelig ogsaa menneske racer!:blink:) m.m

 

Vi er alle sammen KLAR over fordommene og stereotyperne som eksisterer ude i verdenen (Amerikanere er homofobiske, dovne og fedladne, Irlaendere er alkoholikere,franskmaend er snobbede og uhoflige,Tyskere er nazis og tror de ejer det hele,Italienere er gode elskere og saa videre og saa videre...) men har I nogensinde taenkt paa, om I selv, rent faktisk stotter disse fordomme, ved at bringe dem paa bane, naar I forholder jer til andre mennesker, deres meninger, emner og hvor de kommer fra;-)...

 

Er du bevidst om, at laegge fordomme tilside, selvom de eksisterer, og danne dit indtryk af mennesket paa grundlaget af holdninger, og ikke klassifikere dem paa baggrund af hvor de bor, kommer fra, race,religion osv osv, men istedet deres holdninger?

 

Husk at forholde jer til emnet, og ingen personlig kritik vil jeg venligst bede alle om at huske, saa vi alle sammen kan opretholde en sober tone og forhaabenligt en massiv debat!;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 630
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

:hmm: fordomme er vel også at man sidder i xxxland - og kræver at i yyy-land skal man gøre sådan og sådan, selvom det i yyy-land er et lovkrav. Så hvis man bor i xxxland og ikke kender reglerne i yyy-land bør man måske tænke sig godt om før man skrev fordømmende om et emne:blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

ALLE har fordomme! Fordomme gør ikke verden ond og væmmelig. Selv ts har fordomme. Som for eksempel at alle der ikke har navneskilt på deres hunde indendøre, er snothamrende ignorante. Men andre ord DUMME!

 

Ting behøver ikke være en fordom, bare fordi man blir dømt udfra dem. Det jeg har påpeget er de ting, vi lærte i gymnasiet. USA er der hvor du tager hen for at blive berømt. Det er det land hvor de forfulgte puritanere kom da de blev kylet ud af europa.

Det er rags to riches! Det er den hurtige måde at tjene penge på! Det er shortcuts og easy solutions. Det er "se mig! hør mig!" Det er "Jeg ved bedst, så shut up and pay attention!" Det er drama queens, Ricki Lake og Jerry Springer! The Simpsons gør konstant grin med alle disse ting. It's funny cause it's true!

 

Det gør ikke usa til et dårligt land, og det har jeg heller aldrig påstået. Det gør bare usa til dén slags land! Det er det hele landet er kendt for, og det er de ting der utroligt tit afspejles i dine indlæg. Dermed mener JEG amerikaner! Du skriver som en amerikaner ville skrive.

 

Har aldrig sagt det var dårligt eller væmmeligt, eller kaldt dig for noget grimt. Hvis du synes det at blive kaldt amerikaner er et skældsord, så skulle du nok overveje at flytte. For så vidt jeg ved er patriotisme en ret stor del af det at være amerikaner. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg vil heller ikke lægge mine til side..

 

Som DKwiechert bliver jeg helt sprudlende indeni når mine fordomme bliver bekræftet..

 

Så jeg vil også gerne sige dig en sprudlende tak :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fordomme imod folk der tror de er meget mere bedrevidende end andre, og dem som mener de aldrig gør noget forkert - men alle andre der gør tingene lidt anderledes er mærkelige. (Og gør det heeeeeelt forkert).

 

:hmm: fordomme er vel også at man sidder i xxxland - og kræver at i yyy-land skal man gøre sådan og sådan, selvom det i yyy-land er et lovkrav. Så hvis man bor i xxxland og ikke kender reglerne i yyy-land bør man måske tænke sig godt om før man skrev fordømmende om et emne:blink:

:5up:

Og det kan også være en idé ikke at lufte fordomme hvis man ikke vil have andre gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også der er en del fordomme om USA, både her og blandt danskere generelt. Jeg bilder mig ind at jeg selv har et lidt mere realistisk forhold til landet, fordi jeg har været der, har venner og det meste af min familie der, og går og drømmer om at flytte dertil selv.

Men USA er et kæmpe land med utrolige forskelle, og et eller andet sted skal der nok være en amerikaner, der passer til enhver fordom :lol:

 

Og så er jeg heller ikke selv fri for at generalisere. Jeg har nogle gange været rigtig slem og ønsket at en eller anden naturkatastrofe ville rydde alt syd for Virginia, for folk dernede er da bare spild af luft :oops:

Men det gælder selvfølgelig ikke alle ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Mine fordomme er et koncentrat af de ting jeg har oplevet i mit liv. Alene at kalde det fordomme lyder negativt, jeg vælger at kalde det erfaringer, da jeg egentligt ikke kan huske at jeg har eller har haft en negativ forestilling om noget eller nogen inden jeg har mødt dem.

 

Da jeg startede på mit nuværende job blev jeg bombarderet med alverdens holdninger og fordomme omkring hvordan de medarbejdere jeg havde fået. Jeg måtter pænt sige fra og udbag mig en chance for at danne mig mit eget indtryk af disse mennesker istedet.

 

ALT hvad jeg havde hørt blev gjort til skamme i min optik.

 

Jeg har holdninger til visse typer mennesker , men de baserer sig på et grundlag og ikke på min fantasi.

 

Jeg mener at meninger uden grundlag er fordomme og med grundlag er erfaringer eller holdninger.

 

Fordomme er når men maler med den bredest mulige pensel og ikke ser at en pensel er lavet af tusindvis af enkelte små selvstændige hår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Nu var jeg også inde i den tråd om navneskilte til hunde, hvor du, Afganskmynde, blev kaldt for amerikaniseret. Jeg kender dig ikke og vidste ikke du boede i amerika, og som fuldstændig uvidende om din bosættelse der over lagde jeg ikke mærke til at dine holdninger i tråden skulle bære præg af at du bor i Amerika, og senere i tråden da nogle skrev at du var amerikaniseret, syntes jeg stadig ikke at noget af det du havde skrevet lød særligt "amerikansk" (hvis du forstår). Nu blev det lidt langt og indviklet tror jeg :oops: Men min pointe er at hvis nu de andre i tråden heller ikke havde vidst at du boede i amerika om så de havde synes dine indlæg lød "amerikanske"? Nogle gange kan det at man ved sådan noget om et andet menneske godt få en til at danne en foruindtaget mening om den person(ubevidst).

 

Bebrejder virkelig ikke hvis folk ikke forstå hvad jeg har skrevet er lidt træt, men håber det går :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Fordomme er alle vegne, jeg er selv mål for et par stykker af dem; Fordi unge mennesker kan da ikke finde ud af at holde hund og fordomme omkring mit valg af kæreste. Men det kan desværre ikke undgås og det kan være utroligt svært at accepterer fordi det kan gøre utroligt ondt, men jeg bruger det til at minde mig selv om at have lidt mindre fordomme overfor folk jeg ikke kender, så jeg ikke sætter folk i en bås, fordi tit bliver man faktisk positivt overrasket og når det sker så glæder jeg mig bare over at jeg i dette tilfælde har været i stand til at have et åbent sind og åbne arme fordi tit har det beriget mit liv så utroligt meget :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
ALLE har fordomme! Fordomme gør ikke verden ond og væmmelig. Selv ts har fordomme. Som for eksempel at alle der ikke har navneskilt på deres hunde indendøre, er snothamrende ignorante. Men andre ord DUMME!

 

Ting behøver ikke være en fordom, bare fordi man blir dømt udfra dem. Det jeg har påpeget er de ting, vi lærte i gymnasiet. USA er der hvor du tager hen for at blive berømt. Det er det land hvor de forfulgte puritanere kom da de blev kylet ud af europa.

Det er rags to riches! Det er den hurtige måde at tjene penge på! Det er shortcuts og easy solutions. Det er "se mig! hør mig!" Det er "Jeg ved bedst, så shut up and pay attention!" Det er drama queens, Ricki Lake og Jerry Springer! The Simpsons gør konstant grin med alle disse ting. It's funny cause it's true!

 

Det gør ikke usa til et dårligt land, og det har jeg heller aldrig påstået. Det gør bare usa til dén slags land! Det er det hele landet er kendt for, og det er de ting der utroligt tit afspejles i dine indlæg. Dermed mener JEG amerikaner! Du skriver som en amerikaner ville skrive.

 

Har aldrig sagt det var dårligt eller væmmeligt, eller kaldt dig for noget grimt. Hvis du synes det at blive kaldt amerikaner er et skældsord, så skulle du nok overveje at flytte. For så vidt jeg ved er patriotisme en ret stor del af det at være amerikaner. ;)

 

 

Nej, det har jeg ikke sagt og det mener jeg heller ikke. Jeg skriver iovrigt i en anden traad du refererer til at disse ejere jeg omtaler kan vare yderst ansvarsfulde i andre henseender, hvis du laeser hele denne anden traad igennem. saa det der du kommer med, er direkte logn, og jeg jeg synes iovrigt det er forkert af dig at komme med personlige ting til mig omkring hvilke fordomme jeg har - du bedes venligst ikke bringe personlige ting ind i denne traad. det havde jeg ogsaa klart bedt om, hvis du laeser ot's traad...;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har jeg ikke sagt og det mener jeg heller ikke. Jeg skriver iovrigt i en anden traad du refererer til at disse ejere jeg omtaler kan vare yderst ansvarsfulde i andre henseender, hvis du laeser hele denne anden traad igennem. saa det der du kommer med, er direkte logn, og jeg jeg synes iovrigt det er forkert af dig at komme med personlige ting til mig omkring hvilke fordomme jeg har - du bedes venligst ikke bringe personlige ting ind i denne traad. det havde jeg ogsaa klart bedt om, hvis du laeser ot's traad...;-)

Men er fordomme ikke noget personligt...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har jeg ikke sagt og det mener jeg heller ikke. Jeg skriver iovrigt i en anden traad du refererer til at disse ejere jeg omtaler kan vare yderst ansvarsfulde i andre henseender, hvis du laeser hele denne anden traad igennem. saa det der du kommer med, er direkte logn, og jeg jeg synes iovrigt det er forkert af dig at komme med personlige ting til mig omkring hvilke fordomme jeg har - du bedes venligst ikke bringe personlige ting ind i denne traad. det havde jeg ogsaa klart bedt om, hvis du laeser ot's traad...;-)

 

:confused: Forstår helt seriøst ikke et ord af det du lige har skrevet! :vedikke: Læser du overhovedet det du selv skriver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Du skriver som en amerikaner ville skrive.

 

 

Hvorledes 'skriver' jeg som en amerikaner? Og hvilken basis har du, saa du mener at du kan vurderer en persons skrivelse, som vaerende amerikaner?;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ligesom alt andet, så er fordomme vel "kun" det man gør dem til :hmm:

 

Jeg har virkeligt prøvet hvad folks fordomme betyder for en, ja lige indtil jeg fandt ud af at sige "op i røven småting!" :5up:

 

Jeg har helt sikkert selv nogle fordomme, men når de dukker op så stopper jeg mig selv, for ved hvordan de virkelig kan slå en ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Så læs dog for €/(%/(&€()#/%€)(#&%/( hele mit indlæg!!! :damn:

 

 

Jo, jeg har laest dit indlaeg og jeg er meget uenig fordi du fortaeller mig at saadan og saadanne fordomme har jeg. det er altsaa personligt.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
man kan godt diskuterer fordomme uden at vi er personlige indbyrdes med hinanden!:5up:
Ja måske hvis man lader være med at diskutere..Hvis du skriver: mine fordomme er etc etc... og jeg (eller andre) undlader at svare på det..og jeg skriver: mine fordomme er ... Og ingen andre kommenterer på det..Så kan vi da godt lege at vi ikke bliver personlige indbyrdes med hinanden .. Men vi har trods alt delt noget personligt..Nemlig vores fordomme
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Men ligesom alt andet, så er fordomme vel "kun" det man gør dem til :hmm:

 

Jeg har virkeligt prøvet hvad folks fordomme betyder for en, ja lige indtil jeg fandt ud af at sige "op i røven småting!" :5up:

 

Jeg har helt sikkert selv nogle fordomme, men når de dukker op så stopper jeg mig selv, for ved hvordan de virkelig kan slå en ud...

 

 

Ja, jeg har ogsaa fordomme... og synes derfor det er en go' ting at vaere bevidst om dem. jeg bryder mig ikke om at have fordomme, fordi jeg synes det skaber en snaevert synethed omkring den verden vi lever i.

 

Det overrasker mig at nogle mennesker kun ser positivt i fordomme, fordi hvad godt kan komme ud af det i relationen til andre mennesker:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...