Hop til indhold

FORDOMME


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Gæst Janni privat
Sædvanligvis ... :hmm: hmm.. det må vist være en fordom.

 

Det sidste med Italienere må vist for nogle være misundelse og for andre noget sludder ! :blink:

 

"Generelt kan man sige at fordomme forekommer overalt, hvor man foretrækker at tro på noget frem for at undersøge tingene og indhente troværdig viden"

 

Hvis man udtrykker sine meninger udfra egene erfaringer så kan man vel ikke, som udeforstående, tillade sig at sige at folk har fordomme. Det må vel betegnes som hver enkelt persons mening. Ligeledes kan man jo altid sige "nogen eller mange" og ikke "alle" ... derved har man vel ingen fordom.

Jeg personligt mener at mange udlændinge i dk giver udtryk for at de ikke vil integrere sig, men derved har jeg ikke sagt alle og derfor ikke udtrykt en fordom for indvandre.

Jeg tror at fordommene kommer et sted fra..

Tag nu de der italienere.. Jeg tror at de er opdraget til at repsektere kvinder meget mere end danske drenge blvier opdraget til. Som små er det deres mor der får sor respekt (det ser de jo fra deres far)..Respekt for kvinden i hverdagen, fortsætter selvfølgelig ind i sengen.. Og så bliver de vel bedre elskere?

 

Hvis man tænker over de forskellige minoritetsgrupper og hvilke fordomme vi har om dem, og så tænker over hvad der kan være årsag til at de fordomme er opstået. Så kan man blive overrasket.

 

Jeg har tænkt meget over jøder.. Dem siger man om at de er højrøvede og bedrevidende..Men dem jeg kender synes jeg egentlig ikek er det..så meget :mrgreen:...

Men i århundreder/tusinder måtte jøderne ikke eje huse eller jord. Eller tage en uddannelse.

Så blev de handelsmænd og beskæftigede sig med penge (bankvirksomhed)..

De fandt vel ud af at de måtte sørge for at være dygtige, og gerne dygtigere end andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 630
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lever i bedste velgaaende, ogsaa paa HF, har jeg personligt oplevet gentagne gange herinde. Lidt i sjov, saa overvejer jeg at aendre profil og komme fra Ungarn, istedet for USA, for at se hvilken betydning, det har for nogle:lol:

 

Ja, jeg bor rent faktisk i USA, et deeeejligt land iovrigt med mange problemer ligesom alle andre lande. Jeg elsker mit ophav danmark:hjerte: men jeg har ogsaa boet i Skotland, Polen og Tyskland en over gang, samt opvokset i Danmark.... Mine holdninger tager udgangspunkt i min personlige mening og erfaringer og indtryk, taget fra et vaeld af oplevelser og under uddannelse i forskellige lande. Jeg vil ikke have at vide af, andre mennesker, HVEM jeg er;-) Jeg er ikke Amerikaner eller Amerikaniseret, fordi jeg bor i Amerika. Det er muligt nogle af mine holdninger er paavirket i en amerikaniseret retning men det er ogsaa muligt at den ikke er...

Folk ved generelt bedst selv, hvem de er og hvorfor:hjerte:

 

Fordomme & Stereotyper er jo vidt omspaendende. Der er fordomme om Lande, kulturer, religion, hunderacer og dertil den type ejere racen har (men selvfolgelig ogsaa menneske racer!:blink:) m.m

 

Vi er alle sammen KLAR over fordommene og stereotyperne som eksisterer ude i verdenen (Amerikanere er homofobiske, dovne og fedladne, Irlaendere er alkoholikere,franskmaend er snobbede og uhoflige,Tyskere er nazis og tror de ejer det hele,Italienere er gode elskere og saa videre og saa videre...) men har I nogensinde taenkt paa, om I selv, rent faktisk stotter disse fordomme, ved at bringe dem paa bane, naar I forholder jer til andre mennesker, deres meninger, emner og hvor de kommer fra;-)...

 

Er du bevidst om, at laegge fordomme tilside, selvom de eksisterer, og danne dit indtryk af mennesket paa grundlaget af holdninger, og ikke klassifikere dem paa baggrund af hvor de bor, kommer fra, race,religion osv osv, men istedet deres holdninger?

 

Husk at forholde jer til emnet, og ingen personlig kritik vil jeg venligst bede alle om at huske, saa vi alle sammen kan opretholde en sober tone og forhaabenligt en massiv debat!;-)

 

 

Jeg kender en del amerikanere, og det er nogle af de sødeste mennesker jeg kender. Enorm hjælpsomme og deler gerne deres viden med andre. De er lette at begejstre dog, og man skal holde lidt jordforbindelse, når man snakker med dem, men det er jo mit problem og ikke deres:-)

 

Hvor i USA? Jeg overvejer at flytte eller rejse på en ferie derovre i fremtiden. Jeg kender en del dyretrænere, som jeg gerne ville møde fx. De bor i Californien og Florida....

Link til indlæg
Del på andre sites

PS fordomme stammer vist fra for-dumme - man bliver så dum af at generalisere:-)

 

Men jeg har da fordomme, selvom jeg arbejder på at slippe dem. Det er en svær øvelse. Jeg har været tibetansk buddhist i mange år efterhånden, og de redskaber vi har der, er rigtig gode til at komme mange fordomme til livs.

 

Indianerne siger det også ret godt:

 

"Døm ikke en anden, før du har gået en hel dag i m/ks mokasinere" :-) Det øver jeg mig i dagligt:-) Men det er rigtig svært. En ting er handlinger og tale - det er den nemme del. Men tankerne om andre... uha den er svær. Jeg tror jeg skal øve hele livet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altsaa laser I ikke hvad der staar.

 

Man kan sagtens vaere klog paa andre omraader og have en dum holdning til noget andet, ikke. Det beskriver ikke den hele person, som vaerende dum.

 

Saa kan jeg ikke forklare det bedre. Undskylder mine mangler paa forhaand.:-)

 

Hold da op hvor er du nedladende.:shock: jeg er dybt rystet.

 

Du skriver fakrisk at hvis jeg har en anden holdning en din så er den DUM. Det er jo det du mener om bl.a. mig i den tråd du hentyder til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordomme!! Citat:

Siger mer om en selv, end dem de er rettet imod.

Definition af ordet fordom

En fordom er, at (be)dømme andre på forhånd. Gennem en fordom bliver enkeltindivider tillagt fælles normer og værdier, i de fleste tilfælde negative.

Fordomme kan antage mange former. De kan manifestere sig som negative holdninger.

 

Vi mennesker kan være meget hurtige på aftrækkeren når vi møder et ydre, der ikke lige passer ind i vores begreber af "normal". Vi kommer meget hurtigt til at lade vores fordomme, for hvad der er rigtigt og forkert, dømme andre mennesker, før vi overhovedet giver dem mulighed for at vise os, hvem de i virkeligheden er.

 

Igennem vores fordomme og domme over andre mennesker, låser vi dem fast i en lille kasse, der siger, at sådan er de, eller sådan var de engang og sådan vil de nok altid være. Vi fratager dem muligheden for at have lært af deres erfaringer. Vi siger, at de ikke kan udvikle sig. Eller vi fastlåser dem i en bestemt rolle, fordi de enten har en anden hudfarve eller en anden religion end os.

 

Men dem vi begrænser allermest og dem vi fratager udvikling allermest fra

- ER OS SELV!!!!

.Det eneste det kræver er, at vi lægger hammeren fra os, at vi åbner os op og møder andre mennesker med et uskrevet blad i vores verden, og lader dem skrive deres historie. Det eneste der kræves er, at vi forstår, at vi alle rummer hver vores sandhed - og at vi tillader, at sandheden kan være anderledes en vores egen. Så har vi åbnet døren til udvikling, til forståelse, til kærligheden og til det smukke, der er i ethvert menneske.

Man sku nok hellere bar koncenterer sig om sit eget liv,

istedet for at leve andres liv.

Ved at tale så meget om hvad andre gør, hvordan andre ser ud osv.

Vi har alle sammen både gode og dårlige sider!

Heldigvis er vi forskellige

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sikkert masser af fordomme, men støder heldigvis ikke særligt tit ind i situationer hvor de kommer frem :engel:

 

Jeg skal da ærligt indrømme jeg nok har fået lidt en fordom mod TS, egentlig ikke på en negativ måde, men har bare erfaret gennem diverse tråde herinde at vores holdninger til en masse forskellige ting er så langt fra hinanden at når jeg nu ser indlæg/tråde af dig har jeg allerede på forhånd en tanke om det :oops: Og det er altså ikke skrevet for at være personlig på en negativ måde, kan jo se vi heldigvis også har ting tilfælles, kærlighed til hunde :lun: Men jeg kan forestille mig, at når du er en person med meget stærke meninger som ofte ligger langt fra hvad andre mener, så er det det der kommer til udtryk når du føler folk herinde har en fordom om at du er fra amerika eller whatever, men i virkeligheden er det måske baseret på tidligere episoder..

Håber det gir mening :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hele den Amerika-ting... Jamen tingene er anderledes i Amerika, sammenlignet med her. Det er vel ikke at ha' fordomme, det er facts!

 

- I Amerika må man åbenbart fjerne vildtkløer - det er forbudt i DK (kosmetisk).

 

- I Amerika må man klippe stemmebåndene på hunde (så vidt jeg ved, endnu) - det er forbudt i DK.

 

- I Amerika er det åbenbart almindeligt at lade hunde rende i haven når de er alene hjemme - det tror jeg mange danske hundeejere ville korse sig over.

 

Bare de tre eksempler synes jeg viser at vi ser ret forskelligt på hunde, i de to lande. IMØ facts, ikke fordomme. Og heller ingen grund til at kalde den anden part dum, det er simpelthen bare kulturforskelle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Foragter den fordom jeg opfatter som ekstremt amerikansk, enten er du fuldkommen enig eller også er du djævlen selv - den hersker på alle niveauer, fra USAs udenrigspolitik helt ned til navneskilte (enten gør du som jeg eller også er du dum!).

 

Så længe man ikke kræver monopol på sandheden, så må man for min skyld være nazist :engel:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Hele den Amerika-ting... Jamen tingene er anderledes i Amerika, sammenlignet med her. Det er vel ikke at ha' fordomme, det er facts!

 

- I Amerika må man åbenbart fjerne vildtkløer - det er forbudt i DK (kosmetisk).

 

- I Amerika må man klippe stemmebåndene på hunde (så vidt jeg ved, endnu) - det er forbudt i DK.

 

- I Amerika er det åbenbart almindeligt at lade hunde rende i haven når de er alene hjemme - det tror jeg mange danske hundeejere ville korse sig over.

 

Bare de tre eksempler synes jeg viser at vi ser ret forskelligt på hunde, i de to lande. IMØ facts, ikke fordomme. Og heller ingen grund til at kalde den anden part dum, det er simpelthen bare kulturforskelle.

 

Der er bare en ting jeg slet ikke kan forstaa ved det, du skriver om saakaldte "Amerikanske tilstande" Fordi mht 'facts':

 

-I bl.a Tyskland maa man gerne foretage kosmetiske indgreb, (saa som at fjerne vildtkloer)...

 

- I vores nabolag i danmark hvor jeg har boet i 20 aar, lod vores (danske naboer iovrigt:blink:)ofte deres hunde i deres indhegnede have, hvis de var vaek. Dette goer nogle folk ogsaa i bl.a Skotland og Polen...

 

- I bl.a England maa man fjerne hundes stemmebaand...

 

Er det saa ikke misvisende at kalde det, du hentyder til som 'Amerikanske' tilstande?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Foragter den fordom jeg opfatter som ekstremt amerikansk, enten er du fuldkommen enig eller også er du djævlen selv - den hersker på alle niveauer, fra USAs udenrigspolitik helt ned til navneskilte (enten gør du som jeg eller også er du dum!).

 

Så længe man ikke kræver monopol på sandheden, så må man for min skyld være nazist :engel:

 

 

Hmmm findes denne fordom om andre lande ikke ogsaa, som f.eks de muslimske lande?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg har sikkert masser af fordomme, men støder heldigvis ikke særligt tit ind i situationer hvor de kommer frem :engel:

 

Jeg skal da ærligt indrømme jeg nok har fået lidt en fordom mod TS, egentlig ikke på en negativ måde, men har bare erfaret gennem diverse tråde herinde at vores holdninger til en masse forskellige ting er så langt fra hinanden at når jeg nu ser indlæg/tråde af dig har jeg allerede på forhånd en tanke om det :oops: Og det er altså ikke skrevet for at være personlig på en negativ måde, kan jo se vi heldigvis også har ting tilfælles, kærlighed til hunde :lun: Men jeg kan forestille mig, at når du er en person med meget stærke meninger som ofte ligger langt fra hvad andre mener, så er det det der kommer til udtryk når du føler folk herinde har en fordom om at du er fra amerika eller whatever, men i virkeligheden er det måske baseret på tidligere episoder..

Håber det gir mening :hmm:

 

Ja, og det har jeg det helt fint med, hvis folk ligger en begrundelse for hvorfor de mener min holdning er meget amerikaniseret. det har jeg intet imod, men hvis man bare slynger ud, at 'Du er det og det, hvad enten det er , amerikaner, tysker eller kineser, man synes jeg er. Er forkert.

 

Man kan sige min holdning i det man diskuterer, forkommer en amerikaniseret eller hvilket som helst land, man synes, det lyder som. Det er altsaa noget andet, hvis man kan komme med nogle ordentlige begrundelser, end 'du bor der jo'.:lol:

 

Kan du se forskellen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Ale mennesker, uanset race, farve elelr religiøs overbevisning nærer da fordomme..

Og de fordomme som findes om forskellige minoriteter eller nationaliteter er jo opstået af et eller andet (der går aldrig røg af en brand medmindre der også er ild).. At det så ikke er ALLE mennesker i en gruppe/nationalitet opfører sig på den måde som fordommen siger, glememr vi.

 

I takt med at vores samfund bliver mere og mere multietnisk (større bevægelighed melelm landene, firmaer flytter deres domæner rundt internationalt og turisterne rejser længere og længere), jo mere vil indbyggerne i et givet land tale om disse "nye". Det være sig deres religion, påklædning, opførsel/adfærd, deres måde at leve på.

Nogle mennesker synes disse nye er en trussel for samfundet, andre har det ok med det.. Men alle diskuterer og taler om dem.

Hvis så disse minoriteter laver noget, det være sig kriminelt osv. så kommer de straks i medierne. Og så er der pludselig ikke lang til stereotyper og fordomme.

 

Tag f.eks minoritetsgrupperne som tilhører en anden kultur. De opfører sig anderledes end vi gør, og så kritiserer vi dem. Og så er det vi genereliserer og skærer hele nationer/grupper over en kam. Og glememr totalt at deres adfærdsmønstre er fornuftige i en bestemt kontekst.

Nogle siger at fordomme opstår hos etnocentrikere. Mennesker som ser på verden med angst. Men så burde hele verden beså af etnocentrikere, for findes der noget menneske som kan sige sig fri for at have fordomme?

Det er nok nærmere måden vi sætter altig i kasser på inde i vores hoveder.

Disse kasser bliver først et problem når vi smider hele grupper af menensker derned i sammen med bestemte karakteristika gjort på baggrund af hvilke grupper de tilhører. Det være sig køns stereotyper, seksuelle stereotyper eller etniske stereotyper osv.

FOrdomme og sereotyper er svære at ændre men det kan lade sig gøre.

Fordomme bliver jo så heller ikke kun sagt direkte, de kommer også som hentydninger, små stikpiller, lagt i en sætning eller et blik.

 

Det meget interessante ved fordomme er at de kan styres af vores humør.

FOr nogle år siden blev der lavet en undersøgelse hvor man havde en gruppe som blev opdelt i 3 lige store grupper. en gruppe man ikke gjorde noget ved. En gruppe man påvirkede til at være i dårligt humør. Og en gruppe man påvirkede til at være i godt humør.

Alle grupperne blev (inden de blev påvirkede til et bestemt humør) bedt om at give 5 minoritetsgrupper nogle tillægsord.

Derefter påvirkede man dem. Og bad dem komme med tillægsord til minoritetsgrupperne igen.

Gruppen i normalt humør og gruppen i godt humør, ændrede ikke på tillægsordene. Men gruppen i dårligt humør gav minoritetsgrupperne flere negative tillægsord.

Så dårligt humør kan få fordommene op til overfladen..

Og så kommer vi endelig til det jeg vil hen til:

Mange af dine tråde/indlæg virker meget nedladende og bedrevidende (og det kan godt være at de slet ikke er ment sådan. Og det kan godt være at hvis man sad overfor dig og kunne se mimik og kropssprog, så ville man godt vide at du slet ikke mener det sådan. Men ingen af os her kan se dig).

Derfor er det også meget vigtigt at du bruger smileys, tegnsætning og bogstavstørrelser rigtigt. Og holder dig fra at trække dine holdninger ned over hovedet på os andre.

Men endnu mere vigtigt er det at du læser ALLE indlæggene ordentligt.. hvis du ikke forstår hvad vi skriver så læs indlægget igen, eller spørg!

Folk bliver frustrerede og sure når du ikke læser og svarer på det der bliver skrevet.

Og hvis vi hver eneste gang du skriver et indlæg går ind og læser det i så dårligt humør, så kommer fordommene op til overfladen meget hurtigt.

 

Og så vil jeg bare sige til sidst at nogle fordomme om grupper jo altså har udspring i noget og ikke er opstået bare ud af det blå.

Tag nu f.eks danskerne.. Janteloven! Den lever sq da i bedste velgående (og husk det er et dansk forum, ellers får du virkelig problemer)..

Det kan godt være at i andre lande kan man føre sig frem og spille smart. Men den går ikke i Danmark. Her (altså i Danmark) prøver man at holde lidt lav profil.

Jeg kan mærke det med mig selv.. de ting jeg ved noget om, altså jeg prøver altid at lyde ydmyg.. Og hvis jeg får sagt noget som f.eks "jeg har været ret god til at finde nogle gode linjer og få taget nogle gode løver fra".. Det er sq da ærlig snak, men jeg bliver altid sådan..aj nu lyder det pralende-agtigt arrogant og skynder mig at sige "Jeg ved godt at det lyder arrogangt, men sådan er det slet ikke ment.. Det er jo mere held end forstand"..

Og det tror jeg egentlig er meget dansk... Og man bliver jo præget af hvor man er vokset op og hvor man bor.. Min sjællandske familie siger også tit "hvor er du blevet jyde-agtig"..

Man kan tage det om en fornærmelse, men så skulle man måske overveje at flytte??

Eller man kan tage det som en kompliment, og et tegn på at man er åben og i stand til at "synge med de fulge man er i blandt"

 

Ja, der var den. Janteloven. Tak for dit input:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er bare en ting jeg slet ikke kan forstaa ved det, du skriver om saakaldte "Amerikanske tilstande" Fordi mht 'facts':

 

-I bl.a Tyskland maa man gerne foretage kosmetiske indgreb, (saa som at fjerne vildtkloer)...

 

- I vores nabolag i danmark hvor jeg har boet i 20 aar, lod vores (danske naboer iovrigt:blink:)ofte deres hunde i deres indhegnede have, hvis de var vaek. Dette goer nogle folk ogsaa i bl.a Skotland og Polen...

 

- I bl.a England maa man fjerne hundes stemmebaand...

 

Er det saa ikke misvisende at kalde det, du hentyder til som 'Amerikanske' tilstande?:hmm:

 

Begrebet "amerikanske tilstande" har jeg ikke skrevet nogen steder.

 

Jeg mener bare at vi ser forskelligt på dyr i Amerika og i DK, og at det er kulturelle forskelle - ikke fordomme eller dumhed.

 

Det samme gælder hvis man sammenligner DK med en hel bunke andre lande, som f.eks. Polen som du selv skriver, eller hvad med f.eks. Spanien..? Så jo, jeg kunne lige så godt ha' skrevet "Spanien" i stedet for "Amerika" i mit indlæg - men nu er der ikke rigtig nogen af debattørerne der bor i Spanien, så det er vel temmelig irrelevant for debatten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Begrebet "amerikanske tilstande" har jeg ikke skrevet nogen steder.

 

Jeg mener bare at vi ser forskelligt på dyr i Amerika og i DK, og at det er kulturelle forskelle - ikke fordomme eller dumhed.

 

Det samme gælder hvis man sammenligner DK med en hel bunke andre lande, som f.eks. Polen som du selv skriver, eller hvad med f.eks. Spanien..? Så jo, jeg kunne lige så godt ha' skrevet "Spanien" i stedet for "Amerika" i mit indlæg - men nu er der ikke rigtig nogen af debattørerne der bor i Spanien, så det er vel temmelig irrelevant for debatten...

 

Du skriver ting i Amerika er anderledes, er det ikke amerikanske tilstande du mener med det?

 

Hvorfor ikke? Det er da laererigt eller interessant hvad andre goer i andre lande, ogsaa i debatter. Det forkommer mig ligegyldigt hvor debattorer kommer fra, eller er bosat.

Link til indlæg
Del på andre sites

-I bl.a Tyskland maa man gerne foretage kosmetiske indgreb, (saa som at fjerne vildtkloer)...

Nej DET må man ihvertfald ikke.

Eneste undtagelse er ved jagtligt førte hunde, og hvis der ellers er dyrevelfærdsmæssige årsager dertil.

Og det gælder ALLE kropsdele af ALLE dyr.

Iøvrigt ryger der udstillings- og prøveforbudpå de dyr der får foretaget en amputation (en fjernelse pga. skader) af diverse kropsdele i tyskland.

 

 

- I vores nabolag i danmark hvor jeg har boet i 20 aar, lod vores (danske naboer iovrigt:blink:)ofte deres hunde i deres indhegnede have, hvis de var vaek. Dette goer nogle folk ogsaa i bl.a Skotland og Polen...

Jeg kender nogen der har haft deres hund i fyrrummet når de var ude......

 

point being???

 

 

- I bl.a England maa man fjerne hundes stemmebaand...

 

Heller ikke sandt. Og det har været forbudt længe.

 

Er det saa ikke misvisende at kalde det, du hentyder til som 'Amerikanske' tilstande?:hmm:

Jeg anede ikke du boede i amerika, før du skrev det selv i anden tråd.

Men tanken strejfede mig.

 

 

Og det der irriterer mig er ikke at du og dine holdninger, meninger, og ytringer med al ønskelig tydelighed i dén grad ér, og fremtræder som værende temmelig amerikansk, men derimod at du bl.a. i kraft heraf fuldstændig mangler, eller ihvertfald ikke viser, nogen evne til at se ud af den bobbel du laver i.

 

Forklaring:

 

Der er himmelråbende forskelle på levevisen hér i det lillebitte land Danmark, kontra USA. Eller England for den sags skyld.

Man kunne lige så godt sammenligne Danmark med Estland eller serbien.

 

Det betyder i Praksis at hele grundlaget at debattere udfra er elementært anderledes, og dét er man fandenivold nødt til at huske når man diskuterer med folk. Det gælder naturligvis begge veje.

 

 

Så er der den del med hunde, hvis vi ser bort fra hvor man kommer fra eller hvor man lever.

Der er enorm stor forskel på hvad man har hund for. Nogen har det som klappekagehunde, andre er lydighedsnørder, andre igen er jægere med hund osv osv.

 

Der er også hér himmelråbende store forskelle på hvad ens behov egentlig ér, og derfor også hvad man forventer af ens hund(-e). Direkte herfra logisk nok også på hvad sådan et kræ skal kunne, hvordan den føres, hvordan den trænes, og hvad succeskriterierne egentlig ér.

Kort sagt: hele grundlaget at diskutere "hund" udfra er elementært anderledes afhængig af hvad det egentlig er man har hund for.

 

Det skal man OGSÅ lige huske på når debatten kører. Jeg husker bl.a. socialiseringstråden, hvor du fandenivold ikke vil erkende at der måske kunne være andre behov og derfor andre værdier end dét du nu lige går op i.

Det ene er hverken mere eller mindre rigtigt end noget andet. Men slutmålet og besværlighederne man møder eller ikke møder på vejen derhen er unægteligt noget anderledes.

 

 

 

En debat/diskussion bliver unægteligt noget besværliggjort af at den ene part bare ikke vil, eller måske slet og ret ikke kan, se tingene fra en lidt anden synsvinkel end sin egen.

 

 

 

Og alt det hér er lidt af de ting jeg tænker "typisk amerikaner" om.

 

Den anden fordom jeg har om amerikanere er at de er dumme. Ikke idioter eller fatsvage eller andet i den dur.... bare knap så intelligente, enormt lette at imponere, og fuldstænig uden sans for at der faktisk er noget helt andet lige derude på den anden side af havet.

 

 

 

Pointen ér at alene dét at du IKKE vil forholde dig til forskellene på folk, altså hvor de kommer fra, hvilke hunde de har, hvad de bruger kræene til, slet og ret hele deres grundlag at diskutere "hund" udfra, gør at en debat ganske enkelt ikke vil kunne lade sig gøre.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver ting i Amerika er anderledes, er det ikke amerikanske tilstande du mener med det?

 

Hvorfor ikke? Det er da laererigt eller interessant hvad andre goer i andre lande, ogsaa i debatter. Det forkommer mig ligegyldigt hvor debattorer kommer fra, eller er bosat.

 

Begrebet "amerikanske tilstande" synes jeg er lige stort nok, synes du ikke?

 

Igen - meningen var at pege på at der er kulturelle forskelle, og derfor har vi forskellige holdninger omkring emnet. Det er ganske normalt og naturligt, og skyldes hverken fordomme eller dumhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Nej DET må man ihvertfald ikke.

Eneste undtagelse er ved jagtligt førte hunde, og hvis der ellers er dyrevelfærdsmæssige årsager dertil.

Og det gælder ALLE kropsdele af ALLE dyr.

Iøvrigt ryger der udstillings- og prøveforbudpå de dyr der får foretaget en amputation (en fjernelse pga. skader) af diverse kropsdele i tyskland.

 

 

 

Jeg kender nogen der har haft deres hund i fyrrummet når de var ude......

 

point being???

 

 

 

Heller ikke sandt. Og det har været forbudt længe.

 

 

Jeg anede ikke du boede i amerika, før du skrev det selv i anden tråd.

Men tanken strejfede mig.

 

 

Og det der irriterer mig er ikke at du og dine holdninger, meninger, og ytringer med al ønskelig tydelighed i dén grad ér, og fremtræder som værende temmelig amerikansk, men derimod at du bl.a. i kraft heraf fuldstændig mangler, eller ihvertfald ikke viser, nogen evne til at se ud af den bobbel du laver i.

 

Forklaring:

 

Der er himmelråbende forskelle på levevisen hér i det lillebitte land Danmark, kontra USA. Eller England for den sags skyld.

Man kunne lige så godt sammenligne Danmark med Estland eller serbien.

 

Det betyder i Praksis at hele grundlaget at debattere udfra er elementært anderledes, og dét er man fandenivold nødt til at huske når man diskuterer med folk. Det gælder naturligvis begge veje.

 

 

Så er der den del med hunde, hvis vi ser bort fra hvor man kommer fra eller hvor man lever.

Der er enorm stor forskel på hvad man har hund for. Nogen har det som klappekagehunde, andre er lydighedsnørder, andre igen er jægere med hund osv osv.

 

Der er også hér himmelråbende store forskelle på hvad ens behov egentlig ér, og derfor også hvad man forventer af ens hund(-e). Direkte herfra logisk nok også på hvad sådan et kræ skal kunne, hvordan den føres, hvordan den trænes, og hvad succeskriterierne egentlig ér.

Kort sagt: hele grundlaget at diskutere "hund" udfra er elementært anderledes afhængig af hvad det egentlig er man har hund for.

 

Det skal man OGSÅ lige huske på når debatten kører. Jeg husker bl.a. socialiseringstråden, hvor du fandenivold ikke vil erkende at der måske kunne være andre behov og derfor andre værdier end dét du nu lige går op i.

Det ene er hverken mere eller mindre rigtigt end noget andet. Men slutmålet og besværlighederne man møder eller ikke møder på vejen derhen er unægteligt noget anderledes.

 

 

 

En debat/diskussion bliver unægteligt noget besværliggjort af at den ene part bare ikke vil, eller måske slet og ret ikke kan, se tingene fra en lidt anden synsvinkel end sin egen.

 

 

 

Og alt det hér er én af de ting jeg tænker "typisk amerikaner" om.

 

Den anden fordom jeg har om amerikanere er at de er dumme. Ikke idioter eller fatsvage eller andet i den dur.... bare knap så intelligente, enormt lette at imponere, og fuldstænig uden sans for at der faktisk er noget helt andet lige derude på den anden side af havet.

 

My point being er, at det ikke ligger til grund for at vaere en amerikansk tilstand;-)

 

Min tyske opdraetters dyrlaege foretager kosmetiske indgreb, saa han maa jo gaa imod lovgivningen:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Begrebet "amerikanske tilstande" synes jeg er lige stort nok, synes du ikke?

 

Igen - meningen var at pege på at der er kulturelle forskelle, og derfor har vi forskellige holdninger omkring emnet. Det er ganske normalt og naturligt, og skyldes hverken fordomme eller dumhed.

 

Nej, det er jo et udtryk for det du skriver? Saa det kan jeg ikke se...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Der er bare en ting jeg slet ikke kan forstaa ved det, du skriver om saakaldte "Amerikanske tilstande" Fordi mht 'facts':

 

-I bl.a Tyskland maa man gerne foretage kosmetiske indgreb, (saa som at fjerne vildtkloer)...

 

- I vores nabolag i danmark hvor jeg har boet i 20 aar, lod vores (danske naboer iovrigt:blink:)ofte deres hunde i deres indhegnede have, hvis de var vaek. Dette goer nogle folk ogsaa i bl.a Skotland og Polen...

 

- I bl.a England maa man fjerne hundes stemmebaand...

 

Er det saa ikke misvisende at kalde det, du hentyder til som 'Amerikanske' tilstande?:hmm:

 

Altsaa hallojsa, det maa man ikke i england. Blander forskellige love sammen.

 

-I england maa man ikke fjerne stemmebaand, men gerne fjerne ulvekloer fra hunde.

 

 

men igen 'point being' hvis det ikke kun er i usa, man ogsaa indbefatter andre lande, kan man jo ikke sige det er en amerikansk tildens;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
...eller hun har heller ikke kendskab til den tyske lovgivning på trods af at hun også benytter dét som argumentation i endnu en envejsdebat.

 

:vedikke::mrgreen:

 

Det var vist endnu en dybt personlig tilsvinelse;-). Igen hold dig venligst til emnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altsaa hallojsa, det maa man ikke i england. Blander forskellige love sammen.

 

-I england maa man ikke fjerne stemmebaand, men gerne fjerne ulvekloer fra hunde.

 

 

men igen 'point being' hvis det ikke kun er i usa, man ogsaa indbefatter andre lande, kan man jo ikke sige det er en amerikansk tildens;-)

 

Det er kun dig selv der kalder det amerikanske tilstande. Jeg skrev bare at "i Amerika gør man på én måde - i DK gør vi på en anden" - that's it! Jeg kunne lige så godt ha' skrevet at "i Polen gør man...", men nu var det dig der var TS, dig der havde andre holdninger, og dig der foreslo den famøse ulveklo-fjerning, derfor blev Amerika eksemplet. Jeg ved snart ikke hvordan jeg kan skære det mere ud i pap??!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var vist endnu en dybt personlig tilsvinelse;-). Igen hold dig venligst til emnet.

Næh.. det var det sådan set ikke.

 

Det var DIG der bragte diverse lovgivning ind i billedet, uden at have styr på det.

 

Det er DIG der har bragt alskens andre ting ind i billedet i flere tråde efterhånden, uden at have styr på det...

 

Altså er der tale om en kendsgerning når jeg skriver at dét der har du så heller ikke styr på.

 

Eftersom det baserer sig på noget DU bragte på bane i DIN tråd, så er det næppe urelevant heller. (Eller er det noget med at DU må... Vi andre må ikke.....fordi det kunne få din envejskommunikation til at falde til jorden?)

 

 

 

Min slutpointe fra tidligere har jeg allerede krydset af på min liste, men man kunne jo håbe du alligevel ville begynde at forholde dig til nogle af de ting der er skrevet i tidligere indlæg, istedet for at fortsætte din envejsdebat.....

Selvom jeg er rimelig overbevist om at man nok kommer til at håbe forgæves.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...