Hop til indhold

Hjælp naboens hund har bidt min hvalp


Gæst baileysmor
 Share

Recommended Posts

Gæst baileysmor

For to dage siden ligger Bailey i vores have (vi har fælleshave, da vi bor i et bolig"kompleks", og tygger på et kødben.

 

Naboens to engelske staffordshire bullterrier kommer ud i haven til den.

Den ældste af dem stjæler kødbenet fra min hvalp og min hvalp løber efter den. Staffordshiren knurre af min hvalp og jeg kalder på den, men i det samme bider Staffordshiren ud efter min hvalp og en hjørnetand rammer min hund, så den får et lille hul på højre side af hovedet.

 

Bailey skriger og løber ind i vores lejlighed og jeg løber selvfølgelig efter. Da jeg har fået beroliget hunden og ser på skaderne bliver vi enige om at tage et smut forbi dyrlægen, da hunden bløder ret meget fra næsen og sit sår.

 

Inden da tager jeg hunden med ud til den hund der har bidt den, og lader dem lige hilse lidt på hinanden, inden vi kører. Og det virker som om de nu er "gode venner igen"

 

Men men men nu her to dage efter hvor jeg sidder i haven med hunden, og de to andre kommer ud, løber min hvalp ind under en lille trappe vi har, da den ser de to andre hunde komme begynder den at pive. Jeg sætter mig ned og kalder den til mig, men hunden vil under ingen omstændigheder ud fra trappen. Det lykkedes først da de to andre hunde er helt væk igen, og nu sidder jeg tilbage og tænker hvad gør jeg nu, for at hjælpe min lille hund??

 

Er der ikke en klog hundeejer derude der kan give et godt råd? Hundene deler jo have og skulle alle sammen gerne kunne være der

 

I går aftes legede de alle sammen i haven og der var ingen problemer

 

Glemte lige at sige hundene normalt er meget søde hunde så den har nok bare ville sætte min hund på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
For to dage siden ligger Bailey i vores have (vi har fælleshave, da vi bor i et bolig"kompleks", og tygger på et kødben.

 

Naboens to engelske staffordshire bullterrier kommer ud i haven til den.

Den ældste af dem stjæler kødbenet fra min hvalp og min hvalp løber efter den. Staffordshiren knurre af min hvalp og jeg kalder på den, men i det samme bider Staffordshiren ud efter min hvalp og en hjørnetand rammer min hund, så den får et lille hul på højre side af hovedet.

 

Bailey skriger og løber ind i vores lejlighed og jeg løber selvfølgelig efter. Da jeg har fået beroliget hunden og ser på skaderne bliver vi enige om at tage et smut forbi dyrlægen, da hunden bløder ret meget fra næsen og sit sår.

 

Inden da tager jeg hunden med ud til den hund der har bidt den, og lader dem lige hilse lidt på hinanden, inden vi kører. Og det virker som om de nu er "gode venner igen"

 

Men men men nu her to dage efter hvor jeg sidder i haven med hunden, og de to andre kommer ud, løber min hvalp ind under en lille trappe vi har, da den ser de to andre hunde komme begynder den at pive. Jeg sætter mig ned og kalder den til mig, men hunden vil under ingen omstændigheder ud fra trappen. Det lykkedes først da de to andre hunde er helt væk igen, og nu sidder jeg tilbage og tænker hvad gør jeg nu, for at hjælpe min lille hund??

 

Er der ikke en klog hundeejer derude der kan give et godt råd? Hundene deler jo have og skulle alle sammen gerne kunne være der

 

I går aftes legede de alle sammen i haven og der var ingen problemer

 

Glemte lige at sige hundene normalt er meget søde hunde så den har nok bare ville sætte min hund på plads.

 

Det kan ske, men jeg synes at den anden hund var lidt for hård overfor din hvalp.

 

Hvis din hund ligger med et ben, så har den ret til dette ben (ifølge hundene) og den anden burde ikke bare 'tage det'.

 

Normalt har hvalpe også lidt længere snor i deres omgang med voksne, hvor de ikke irettesættes nær så hårdt som en anden voksen ville blive irettesat. Derfor synes jeg også at det er lidt for meget, at den anden hund markerede på den måde.

 

...men jeg synes også, at nogle voksne, nogle gange ikke helt forstår at forholde sig til hvalpe. Især hvis det er en unghund.

 

Hvis det var mig, ville jeg være lidt forsigtigt med hvad min hvalp får af mad omkring de andre hunde. Det skal helst ikke ende med, at den også selv tror at man skal 'slås' for maden.

 

Nu hvor den er blevet skræmt, så er det bedst at du langsomt vænner den til at der er ok at være i have sammen med de andre. Det kan godt være, at din hvalp har brug for bare at se dem an en del gange - altså fra en god afstand.

 

Du må ikke nusse om hvalpen, hvis den er bange, da du kan komme til at forstærke dens utryghed. Du skal heller ikke forsøge at kalde eller lokke den nærmere.

 

Du skal bare se ud som om du er lidt ligeglad med situationen, og lade hvalpen tage de skridt den vil.

 

Der er sikkert nogle som har bedre råd, men jeg håber det kommer til at gå godt igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem legede sammen uden problemer igår aftes?

 

Var det din hvalp og naboens hunde? For så er problemet jo ikke længere til stede i form af frygt for dem fra din hunds side....

 

Hvis jeg var en lille hundevapper, der havde fået en rift/bid af en anden hund, så ville jeg heller ikke bare hoppe tilbage i favnen på den pågældende hund :-) Jeg ville også holde mig lidt på afstand.

 

Snevinters råd om at være stille og rolig uden at pylre og uden at presse ville jeg også bruge, hvis din hund stadig er utryg ved de andre, men jeg ville sørge for, at din hvalp ved, at den får tryghed, hvis den søger hen til dig fremfor under trappen=du skal ikke gå væk fra din hund, hvis den kommer hen til dig.

Ja, din hund skal lære at klare sig selv stille og roligt hen ad vejen, men det lærer den ikke af at blive overladt til sig selv, når den er bange eller utryg.

 

Og så ville jeg lade være med at lade din hund spise noget i haven, når de andre hunde er der - din nabo's hunde kan åbenbart ikke håndtere det. Jeg ville ikke udsætte min hvalp for risikoen for at blive tromlet over af større hunde i forbindelse med mad eller sådan bare generelt.

 

Mine to ældste tæver kan f.eks. ikke spise et ben, hvis de er i samme rum - dette stammer tilbage fra, at den ældste fik skræmt livet god og grundigt af min mellemste tæve, da hun var hvalp over et ben (hun fik et bid i næsen, da hun løb hvalpeglad forbi den ældste, der lå med sit ben ved en døråbning - Mollie troede, at Rosie ville tage benet, men Rosie ville bare ud til os, der havde kaldt på hende).

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det gør en forskel om din hvalp er 2-4 mdr gammel som han ser ud til på billederne.. Eller om han er noget ældre, f.eks. ½ år eller mere.

 

Ingen voksen hund bør skade en lille hundehvalp. Det er atypisk og forkert. Og hvis det er sådan det er sket, så kan det ske igen. Problemet med kamphundene er jo netop tit, at de ikke advarer først, så andre hunde kan forstå det. Selv om den engelske staffordshire skulle være en af de mindst problematiske af kamphundene... hvis de er "ægte" -altså FCI-stambogsførte.

 

Men det er vist heller ikke almindeligt, at en helt ung hundehvalp forsøger at tage et kødben fra en voksen hund... Det tør/gør man bare ikke.

 

Hvis det var min lille hundehvalp, så ville jeg have det helt fint med, at han ikke havde lyst til at være sammen med de to nabohunde.

 

 

Men uanset din hunds alder, så kan vi vist ikke komme uden om, at du selv har gjort et par fejl. Det gør vi allesammen når vi skal prøve at opdrage en ny lille hundehvalp, --eller et barn for den sags skyld.:mrgreen:

 

1. fejl var at lade din hvalp ligge og spise kødben i en fælleshave, uden at tilbyde de ældre hunde et kødben først. Det er altså etikettebrud. Det gør du nok ikke mere... :-)

 

2. fejl var at løbe efter hvalpen og undersøge skaderne lige efter konflikten. Der forstærker du hvalpen i, at det var rent forfærdeligt, det der skete. Når hvalpen kan piske af sted ind i huset, så er skaden ikke større end at man godt lige kan vente et kvarters tid med at undersøge den. ..Det lyder barsk at man bare skal ignorere skaden. Og der er da også mange, der gør ligesom du. Den psykiske skade er så bare længere tid om at hele end den fysiske.

 

---Fremover: Ingen ben i haven. Heller ikke yndlingslegetøj.

Derudover må du lade Bailey selv bestemme om han tør lege med de to nabohunde igen. Nogle gange tør han måske. Andre gange tør han ikke... Det kan være, at han kan læse hundenes "humør" langt bedre end nogen tobenet kan. Så lad være med at presse ham hvis han holder afstand.

 

Jeg mangler noget om naboens hunde: Hvor gamle er de? Og er det hanner eller tæver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst baileysmor

Mange tak for de mange besvarelser

 

Vil lige sige der var nok ben i haven til alle hunde. 4 ben til 3 hunde :-). Legetøj har vi sjældent i haven da naboens hund den ældste bider ALT legetøj i stykker.

 

Efter episoden i dag gik Bailey selv ud til de to andre hunde (døren stod åben) og hun virker ikke bange for dem mere, så håber det var en engangs forestilling.

 

De to hunde er hanhunde på 11 år og den anden er ca et halvt år og min er en tæve på 10 uger.

 

Vi fik en tæve da den ældste af naboens hunde ikke kan med andre hanhunde, ja den spiser dem hvis den kommer i nærheden af andre hanhunde (og det er desværre ikke engang løgn) men overfor mennesker er den sød og rar.

 

 

Og ja ejeren betalte heldigvis for dyrlægen.

 

Hav en dejlig aften allesammen

 

Heidi

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...