Hop til indhold

Hvad spiser jeres Cavalier ???????????


bellas mor
 Share

Recommended Posts

Hvad får jeres hund at spise,:?: Bella er MEGET kræsen, og jeg har prøvet rigtig mange mærker i de 3 år jeg har haft hende, men ALDRIG :cry:fundet det helt rigtige foder,:hundifart: så kunne være dejligt at høre her, hvordan jeres Cavalier King Charles spisevaner er,

(Bella er ikke tynd og får det hun skal ha ) men må tit lokkes:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schnitzel

Det lyder lidt som Coco.. hun gad heller ikke rigtig at spise :shock:

men for ca. 1½ mdr. siden gik jeg over på BARF og både Coco & Luna spiser med velbehag, så nu døjer vi ikke med det længere :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt som Coco.. hun gad heller ikke rigtig at spise :shock:

men for ca. 1½ mdr. siden gik jeg over på BARF og både Coco & Luna spiser med velbehag, så nu døjer vi ikke med det længere :banan:

Ja Barf har vi også prøvet,ville nok også være mere ok her, men Bella fik noget med maven,og blod i pøllerne begge gange, så vi måtte til dokter dyr, derfor gik vi fra det igen:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla er også vildt kræsen, men Royal Canin er hun glad for. Både den der hedder sensible og adult. Nu hvor hun er syg skal hun gerne have noget foder fra dyrlægen, der hedder specific joint support og hun hader det. Men jeg prøver at blande lidt af det ned i RC foderet...

 

Jeg vil dog lige tilføje at RC ikke ryger ned alene. Der skal lidt smuldret kyllng eller andet kød ned i. :blink: Men det synes jeg også er okay, så der er lidt variation.

 

Jeg har også kræsne katte, de vil også kun have RC, så det må generelt være godt til kræsne dyr. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla er også vildt kræsen, men Royal Canin er hun glad for. Både den der hedder sensible og adult. Nu hvor hun er syg skal hun gerne have noget foder fra dyrlægen, der hedder specific joint support og hun hader det. Men jeg prøver at blande lidt af det ned i RC foderet...

 

Jeg vil dog lige tilføje at RC ikke ryger ned alene. Der skal lidt smuldret kyllng eller andet kød ned i. :blink: Men det synes jeg også er okay, så der er lidt variation.

 

Jeg har også kræsne katte, de vil også kun have RC, så det må generelt være godt til kræsne dyr. :hmm:

 

RC har en, der hedder mobility, som også er for led m.v. Måske hun kan lide den??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Mimi er også meget kræsen, hun får ikke færdigt-købt hundefoder, jeg laver selv det hun skal have. Men jeg kan da lige understå mig i at servere det samme for damen to dage i træk, næ nej så spytter hun det ud igen med al tegn på væmmelse.

 

Hun vil forøvrigt heller ikke spise selv, men skal håndfodres - Kun hvis menuen står på rødt kød, lever eller hjerter så kaster hun sig over maden og spiser selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mimi er også meget kræsen, hun får ikke færdigt-købt hundefoder, jeg laver selv det hun skal have. Men jeg kan da lige understå mig i at servere det samme for damen to dage i træk, næ nej så spytter hun det ud igen med al tegn på væmmelse.

 

Hun vil forøvrigt heller ikke spise selv, men skal håndfodres - Kun hvis menuen står på rødt kød, lever eller hjerter så kaster hun sig over maden og spiser selv.

 

:lol:

 

Jeg har også forsøgt mig med hjemmelavet foder (og købt olie og vitaminer), men damen vil ikke æde grøntsager. Er der nogle grøntsager Mimi vil anbefale? :engel:

 

Får Mimi ris i eller hvad bruger du ud over kød? (Smilla er heller ikke specielt vild med ris nemlig :rolleyes:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
:lol:

 

Jeg har også forsøgt mig med hjemmelavet foder (og købt olie og vitaminer), men damen vil ikke æde grøntsager. Er der nogle grøntsager Mimi vil anbefale? :engel:

 

Får Mimi ris i eller hvad bruger du ud over kød? (Smilla er heller ikke specielt vild med ris nemlig :rolleyes:).

Næh, næh nej, Mimi spiser sandelig heller ikke grøntsager :skraek: så jeg gør ligesom ved kræsne børn - gemmer dem i maden. fx en hundefrikadelle (delle uden løg og salt) der røre jeg fars og blende grøntsager (fx. kogte broccoli, gulerødder eller blomkål) sammen, så spiser hun det.

 

Ris giver jeg hende ikke, synes egentligt ikke de har nogen nævneværdig næringsværdi for hverken mennesker eller dyr - ud over at fungere som billigt fyldstof.

 

Men hun får fuldkorn i form af rugbrød, som hun får som guffer på vores gåture.

 

 

De er nogen være små forvente hunde, de små damer, mon det er deres royale gener der skinner i gennem ? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, næh nej, Mimi spiser sandelig heller ikke grøntsager :skraek: så jeg gør ligesom ved kræsne børn - gemmer dem i maden. fx en hundefrikadelle (delle uden løg og salt) der røre jeg fars og blende grøntsager (fx. kogte broccoli, gulerødder eller blomkål) sammen, så spiser hun det.

 

Ris giver jeg hende ikke, synes egentligt ikke de har nogen nævneværdig næringsværdi for hverken mennesker eller dyr - ud over at fungere som billigt fyldstof.

 

Men hun får fuldkorn i form af rugbrød, som hun får som guffer på vores gåture.

 

 

De er nogen være små forvente hunde, de små damer, mon det er deres royale gener der skinner i gennem ? :lol:

 

 

:lol: Jamen så kan jeg helt sikkert godt bruge dine råd, for Smilla lyder lige som Mimi. Smilla kan også (nogenlunde) godt lide et stykke rugbrød (med højt belagt pålæg på - gerne som håndfordring selvfølgelig :mrgreen:).

 

Har du nogen målestok for, hvor mange grøntasager hun skal have i sine deller, eller prøver du dig frem? Er du ikke bange for, hun ikke får det hun skal have? Men jeg tror da jeg vil prøve sådan nogle deller a la Mimi. :hjerte: Kan jo prøve at smuldre dem lidt i lidt af hendes foder. Måske har du ret i det med risene. Det tror jeg da egentligt...:hmm: (det var også bare for at få nogle fibre..).

 

JA! Det må være noget royalt. :cool: Det er større problem herhjemme om man nu har noget i huset til aften, som frøkenen gider æde. End hvad man skal finde på til sig selv.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

JA! Det må være noget royalt. :cool: Det er større problem herhjemme om man nu har noget i huset til aften, som frøkenen gider æde. End hvad man skal finde på til sig selv.:lol:

:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Har du nogen målestok for, hvor mange grøntasager hun skal have i sine deller, eller prøver du dig frem? Er du ikke bange for, hun ikke får det hun skal have?

 

Altså nu må du ikke hænge mig op på det, men mener at jeg har læst, at hunde slet ikke har behov for grøntsager.

Jeg vil tro jeg ca. bruger 3/4 kød og 1/4 del grøntsager.

 

Jeg fandt lige det her link vores-hunde.dk hvor der står noget om det:

 

"Nogle fodrer også deres hunde med grøntsager.

Dette gør vi ikke. Hunden kan ikke optage kulhydrater i form af polysakkarider, hvilket er det der findes i grøntsager.

 

For at polysakkarider kan nedbrydes, kræver det enzymer i munden og dette har hunden ikke. Hvis ikke der forefindes enzymer i munden er det umuligt at nedbryde polysakkarider til monosakkarider.

 

Monosakkarider kan hunden optage i meget små mængder. Monosakkrider kan optages direkte igennem tarmen, men hunds fordøjelsessystem er så kort at den kun kan optage små dele af dette. Monosakkarider kan findes i frugt i form af glukose (druesukker) og fruktose (frugtsukker).

 

Udover at hunden ikke kan optage grøntsagerne, så indeholder en del af dem også giftstoffer, som kan være farlige for hunden i for store mængder. Især kål indeholder nogle giftstoffer der er farlige for hunden. Derudover danner de også tarmgas, som kommer ud i form af ildelugtende prutter."

 

Men som sagt, jeg ved ikke nok om det, og om det er anderkendt viden.

 

Fandt lige et andet link, her er holdningen lidt mere moderat, men er dog stadigvæk ikke udtalt foretaler af hvilken som helst grøntsager

http://hundekøkkenet.dk/Gr%C3%B8ntsager+i+hundens+kost.php

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu må du ikke hænge mig op på det, men mener at jeg har læst, at hunde slet ikke har behov for grøntsager.

Jeg vil tro jeg ca. bruger 3/4 kød og 1/4 del grøntsager.

 

Jeg fandt lige det her link vores-hunde.dk hvor der står noget om det:

 

"Nogle fodrer også deres hunde med grøntsager.

Dette gør vi ikke. Hunden kan ikke optage kulhydrater i form af polysakkarider, hvilket er det der findes i grøntsager.

 

For at polysakkarider kan nedbrydes, kræver det enzymer i munden og dette har hunden ikke. Hvis ikke der forefindes enzymer i munden er det umuligt at nedbryde polysakkarider til monosakkarider.

 

Monosakkarider kan hunden optage i meget små mængder. Monosakkrider kan optages direkte igennem tarmen, men hunds fordøjelsessystem er så kort at den kun kan optage små dele af dette. Monosakkarider kan findes i frugt i form af glukose (druesukker) og fruktose (frugtsukker).

 

Udover at hunden ikke kan optage grøntsagerne, så indeholder en del af dem også giftstoffer, som kan være farlige for hunden i for store mængder. Især kål indeholder nogle giftstoffer der er farlige for hunden. Derudover danner de også tarmgas, som kommer ud i form af ildelugtende prutter."

 

Men som sagt, jeg ved ikke nok om det, og om det er anderkendt viden.

 

 

Fandt lige et andet link, her er holdningen lidt mere moderat, men er dog stadigvæk ikke udtalt foretaler af hvilken som helst grøntsager

http://hundekøkkenet.dk/Gr%C3%B8ntsager+i+hundens+kost.php

 

Spændende. :-D

 

Nu fandt jeg lige den opskrift, som jeg prøvede på Smilla for længe siden... Der skulle både brune ris og grøntsager i (grofthakkede :shock:) og jeg tror simpelthen det var for meget af det gode for den lille frøken... :lol: (Navnligt når du og jeg sidder og snakker om idag, hvor kræsne vores hunde egentlig er, så kan jeg jo godt se det er en kende optimistisk. :blink:

 

Men du har ret i 3/4 kød og 1/4 grøntsager :5up: Og så kan man jo undlade de brune ris...

 

Det er ellers en rigtig fin opskrift og godt udpenslet. Man også hente lidt inspiration til grøntsagerne. (I det ene af de links du har sendt anbefaler de også at bruge kikærter og bønner. Det lyder også spændende).

 

Men her er den:

 

Her bringer jeg opskriften på det mad mine hunde lever af, man kan blande det med tørfoder.

Det er vigtigt at læse hele opskriften igennem inden man går igang!

 

Hundemad:

 

Jeg koger en kylling eller en and fx ( her skal meget fedt skummes af) ved svag varme (simre) i en pæn time (hvis der er indmad koges dette med), jeg bruger min store stegegryde på 7 liter, kyllingen koger i 2.8- 3 liter vand.

Kyllingen skal være mør, kødet skal slippe benene.

 

Man kan alt efter hvor meget man bruger kød til godbidder (hvis man bruger mange kan man undlade), tilsætte ekstra kyllingekød.

Man skal bare sikre sig at hunden får en 4. del kød mindst, hvalpe/unghunde skal have en 3. del mindst.

På en alm. kylling er der ca 550-650 gr kogt kød, og da opskriften giver ca 4- 4,5 kg med en kylling, skal man tænke i mindst 500 gr mere kød til voksne hunde til denne portion.

 

Det er vigtigt at veje portionen når den er tilberedt, så man kender sammensætningen.

 

Jeg tilsætter ikke selv ekstra kød til kyllingeopskriften. Mine hunde får mange godbidder hver dag, godbidder af kogt kød og indmad, og på den måde kommer vi op på ca en 3. del kød ialt.

 

Det ekstra kød skal koge med i ca 30 min., det skal være godt mørt.

 

Maden er letfordøjelig og dermed skånsom for hundens krop når ingredienserne er kogt godt møre.

 

Herefter tager jeg kyllingen op (det hele, pas på der ikke er ben i suppen).

 

Så skummer jeg lidt af fedtet fra, hvis man har en hund der er tynd så gør man det ikke, hvis man har en hund der er kraftig så skum halvdelen af, kyllingefedtet er godt for hunden.

 

Så tilsættes 5-6 dl BRUNE ris og disse koger i en time ved svag varme, simrer, småkoger, de må gerne koge længere med de andre ingredienser.

 

Man kan tilsætte en pæn håndfuld hel Quinoa efter ca en halv time, det er en sydamerikansk kornsort der anvendes som ris, den dyrkes udelukkende økologisk, hvis mennesket skulle overleve på en fødekilde, skulle det være denne, den er fuld af gode ting og er også god til hunde, eaglepack bruger den også i deres foder.

 

Gulerødder og andre grøntsager skæres meget småt, man kan med fordel rive dem i en foodprocessor.

Der skal ca 1000 - 1300 gr grøntsager i maden.

 

Ingen store stykker.

 

Jeg bruger nædten altid gulerødder, ofte squahs, et par kartofler groftrevet, grønne bønner skåret i mindre stykker og fx spidskål, hvidkål, rodfrugter, grønkål, broccoli, tomat, spinat og ærter, ærter skal koge ligeså længe som de andre grøntsager, så kan hunden bedre udnytte dem

Man kan rive et hvidløg i, men brug aldrig løg eller pore eller andet løg.

 

Nu tilsættes de grovft hakkede grøntsager , dette kan gøres når der fx er 30 min tilbage af risenes kogetid, man skal bare koge det det længere det tager for at få massen i kog igen efter tilsætningen.

 

Grøntsagerne skal koge med i ca 25- 35 min..

 

Imedens kan man så pille kødet af kyllingen, pas på ikke at få ben med.

 

Når grøntsagerne er kogt færdige tilsættes kyllingekødet, og konsistensen gøres tyk tilsidst med havregryn eller/og femkornsflager fra Urtekram og jeg tilsætter også ca 10 -12 tsk havreklid, det er godt for fordøjelsen, gode fibre, flagerne/grynene skal koge/simre med mindst 3-4 minutter, hvis ikke de koges kan hundene ikke udnytte dem).

 

Massen skal være tyk som en god grød.

 

Slutresultatet skal gerne bestå af en fjerdedel grønt og en fjerdedel eller en 3.del kød (som sagt, hvis man bruger mange kød godbidder, kan køddelen være mindre, på en almindelig kylling er der ca 550-650 gr kogt kød, så da opskriften giver ca 4 kg, så skal der tilsættes ekstra kød på den ene eller den anden måde).

 

Herefter køles maden ned og fyldes i frostposer. der kan være ca 1 kg i en flad 4 liters pose, de fryses flade, da de så er nemmere at tø op.

 

Når man fodrer skal man tilsætte en tsk. vegetabilsk olie til foderet hver dag pr 10 kg hund og også gerne noget lakseolie, det får mine hver dag (jeg køber den hos Olivers).

Olie er en vigtig del af foderet!

 

Jeg skifter mellem forskellige økologiske olier, fx solsikkeolie og tidselolie.

 

 

Jeg fodrer 2 gange dagligt + en gang i et ''tomt'' ben eller det foretrukne, i en kong, når jeg bruger blandingen til konger så putter jeg godbidder af fx kogt kyllinge/kalkunbryst i tern i bunden.

 

I kurmaden kan man bruge fisk, kylling, andet fjerkræ, kotelet eller andet egnet kød som køddel (ikke over 10 % fedt), ikke dåsefisk/kød!!

 

 

Hvis man vil lade hunden være fri for tilsætninger og kemi, må hunden ikke få tørfoder, færdig lavede godbidder, tyggepinde m.m..

 

Kun hjemmelavede godbidder af kylling, kalkun, lever og hjerte evt.

Jeg giver også en grønlandsk tørfisk om dagen (hvis jeg kan få de grønlandske).

Olivers har også tørrede fiskegodbidder der er gode.

 

Som tyggebeskæftigelse kan hunden få ben, såkaldte suppeben/kraftben af okse/kalv, kødben skal altid gives rå.

Mine hunde får kødben hver anden dag udenfor.

De får også ofte en rå gulerod og vi deler gerne et æble eller en appelsin

 

Mine 2 hunde vejer ca 9-10 kg, og de får ca 250-300 gr af foderet hver dag (afhængig af årstid, motion m.m.).

Ved siden af får de så resten af deres kødration i form af godbidder (både til søg, aktivering og til træning), som regel kogt kyllinge eller kalkunbryst og lever/hjerte, tiltider får de hakket kød, svitset på pande, ikke brunet, derefter køler det på og under fedtsugende papir, det giver et lækkert søg, det kan være kyllingekød eller andet magert kød.

 

Man kan få hundevitaminer på apoteket og på nettet (jeg bruger Kanavit), pillerne kan knuses i en morter, det fåes også som pulver.

 

Jeg laver hundemad af svinekød (kotelet), hest, lam, kalkun, kylling og fisk så kosten er afvekslende.

 

Maden på andre kød/fisktyper laves på samme måde som med kylling.

 

Jeg koger brune ris og quinoa i 2.7 liter vand, tilsætter ca 1000-1200 gr blandede revne/småtskårne grøntsager sammen med småtskåret kød/ fisk efter ca 3 kvarters kogetid.

 

Man venter til det hele koger igen, så lader man det koge til det er godt mørt, måske en halv time til 3 kvarter mere.

Herefter jævner jeg som sædvanligt med havreklid og femkornsflager.

 

Det smager godt banan9.gif

 

 

Mvh

 

Anne-marie Monrath

 

Indkøb:

 

Brune ris, quoinoa, havregryn, femkornsflager, havreklid, kød (ikke for fedt), fisk (uden ben), koldpresset vegetabilsk olie, lakseolie, vitaminpulver (kanavit fx), kød til godbidder (fx kalkun eller kyllingebryst og indmad fx lever eller hjerte), rå kraftben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Barf har vi også prøvet,ville nok også være mere ok her, men Bella fik noget med maven,og blod i pøllerne begge gange, så vi måtte til dokter dyr, derfor gik vi fra det igen:hmm:

 

Saimon fik også ræser mave i værste grad, så der gik hul i numsen og huden på undersiden af halen blev ætset væk, så det med at BARFE gik ikke her, det kostede en dårlig mave og en uge, hvor saimon var meget, meget skidt efter foderskiftet til BARF og en dyr regning hos dyrlægen, men han fik et skånefoder, og det spiser han stadig, da han også er kræsen, men dette vil han gerne have... Er han ikke sulten om morgnen, er det sat væk til om aftnen, og så overfaldet han det:klap: forresten er skånefodret:Royal canin gastro intestinal veterinary canine...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange æg må hunden få ???????????

Fik en ide om at prøve med en ægeblomme over hundemade,

UPS det var lige sagen, alt blev spist, :klap:aldrig sket før tror jeg,:5up:

var klar over at en rå æggeblomme ville Bella gerne ha og har før fået det, og det skulle jo være godt for pelsen:banan:

 

Kan godt være jeg er tumpedum nu, men kan det også være farlig med upast. Æg til hunde, som det er for mennesker?:hmm::oops: nu med disse sarte hundemaver

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

^ Det ville jeg ikke være bange for, prøv bare at tænke på hvad de ikke går og tykker i når man er ude, selvdøde dyr, rådne madraster, lort - En hundemave har en helt anden syrebalance end mennesket.

 

Bella, jeg ved ikke hvor mange æg de må få - Mimi får det også ind i mellem, hun kan for øvrigt lide æg i alle udgaver rå, blødkogte, hårdkogte, spejlæg, omelet osv :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mingus er også super kræsen. Pga. han sarte mave, har jeg nok prøvet 10 forskellige slags foder - hvis det kan gøre det. BARF gik rigtig godt i et par måneder, og han var vild med det meste, undtagen ben. Desværre kunne hans mave kun lide det i et par måneder.

 

Nu bliver han fodret med Markus Mühle, og han elsker det så meget, at han gør når jeg måler mad op, og endda får det som godbidder på gåturene. Hans tænder behøver heller ikke længere at blive renset hos dyrlægen :5up:

 

Jeg er rigtig glad for at jeg ikke længere skal lokke maden i ham længere.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Århhhh hvor er han søøøød. :hjerte:

 

Og med skal og det hele. Så ville Smilla da slet ikke ane, hvad hun skulle bruge den tingest til. :lol:

 

Jeg er også ret vild med det billede :lun:

 

Så vidt jeg husker var jeg også nødt til at slå hul på den, men så åd han også skal og det hele :-D Tror faktisk han ville være blevet lidt forskækket hvis han lige pludselig havde bidt hul på den :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...