Hop til indhold

Han er ikke god til at hilse i snor

Recommended Posts

Gæst KatjaS

Jeg har overtaget en hund efter en, der af personlige årsager ikke længere kunne have ham. Det er en Labrador/Ridgeback-blanding, der, efter min opfattelse, ligger klart mest til Labrador-siden temperamentsmæssigt.

Det er min første hund, men jeg har heldigvis en kæreste, der er erfaren hundeejer.

Men mit spørgsmål er egentlig, om det er et meget dårligt tegn, at han bliver meget beskyttende, når han går i snor? Han knurrer, og kan også finde på at gø, og især, hvis andre hunde sender signalerne lignende hans.

Tidligere ejer siger, at han aldrig har bidt andre hunde, andet end at nappe lidt i leg, men hun oplevede også, at han blev meget beskyttende i snor. Men det gør mig alvorligt nervøs for, om han ville reagere decideret aggressivt, hvis han nu ikke var i snor.

Når han er løs, er han bare legesyg, og forsøger selvfølgelig at sætte hierakiet på plads, når han møder andre hunde i hundeskoven, men han er voldsom grundet sin størrelse, og han kan godt finde på at knurre og gø, men det virker mest som leg. Han virker ikke aggressiv, og han har ikke gjort nogen af de andre hunde, vi har mødt, noget som helst, men er hans adfærd normal? Er det bare fordi jeg ikke er vant til at se store hunde mødes?

Jeg bestræber mig på kun at lade ham lege med hunde af samme størrelse som ham selv, men han kan godt finde på at gø og knurre af andre hunde, når han er i snor, og det kan virke skræmmende på ejere med mindre racer.

Kan jeg gøre andet end at sætte ham på plads, når han gør det?

Eller gør han bare, som han skal (ud fra racerne)?

Det skal siges, at han er kastrat, fem år gammel, og ellers en meget venlig, stor "skødehund" der er uendeligt glad for fremmede mennesker og gæster. Han reagerer heller ikke aggresivt overfor små dyr, som fx kaniner og katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overtaget en hund efter en, der af personlige årsager ikke længere kunne have ham. Det er en Labrador/Ridgeback-blanding, der, efter min opfattelse, ligger klart mest til Labrador-siden temperamentsmæssigt.

Det er min første hund, men jeg har heldigvis en kæreste, der er erfaren hundeejer.

Men mit spørgsmål er egentlig, om det er et meget dårligt tegn, at han bliver meget beskyttende, når han går i snor? Han knurrer, og kan også finde på at gø, og især, hvis andre hunde sender signalerne lignende hans.

Tidligere ejer siger, at han aldrig har bidt andre hunde, andet end at nappe lidt i leg, men hun oplevede også, at han blev meget beskyttende i snor. Men det gør mig alvorligt nervøs for, om han ville reagere decideret aggressivt, hvis han nu ikke var i snor.

Når han er løs, er han bare legesyg, og forsøger selvfølgelig at sætte hierakiet på plads, når han møder andre hunde i hundeskoven, men han er voldsom grundet sin størrelse, og han kan godt finde på at knurre og gø, men det virker mest som leg. Han virker ikke aggressiv, og han har ikke gjort nogen af de andre hunde, vi har mødt, noget som helst, men er hans adfærd normal? Er det bare fordi jeg ikke er vant til at se store hunde mødes?

Jeg bestræber mig på kun at lade ham lege med hunde af samme størrelse som ham selv, men han kan godt finde på at gø og knurre af andre hunde, når han er i snor, og det kan virke skræmmende på ejere med mindre racer.

Kan jeg gøre andet end at sætte ham på plads, når han gør det?

Eller gør han bare, som han skal (ud fra racerne)?

Det skal siges, at han er kastrat, fem år gammel, og ellers en meget venlig, stor "skødehund" der er uendeligt glad for fremmede mennesker og gæster. Han reagerer heller ikke aggresivt overfor små dyr, som fx kaniner og katte.

Tillykke med din nye hund:5up:

Jeg tror dog du er lidt på et sidespor med at kalde ham beskyttende?

Det han lyder til at lave er udfald( hopper ud i snoren og gør/knurrer) og det kan skyldes flere ting, men som regel er hunden selv usikker på situationen når han har snor på og passer på SIG SELV ved at bede de andre hunde holde afstand. Han kan have lært adfærden alene ved at ejer har trukket i snoren og skældt ham ud for at ville over til andre;-)

Så "at sætte ham på plads" som du skriver vil jeg ikke anbefale. Afled ahm i stedet, med godbidder kontakt og ros når der kommer hunde. Lær ham at gå en bue udenom hunde (vise venlige signaler) og i det hele taget ændre han opfattelse af hvordan man passerer andre.

Med hensyn til hans legestil, så er det svært at vurdere uden at se det. Men hvis han bevist provokerer andre ved at knurre, sætte hovedet over nakken på andre, stift krobssprog, så lyder han som om han (og andre hunde) et stykke tid vil have mere ud af at mødes med andre hunde på tur snor hvor de kan følges ad på rolig maner inden de evt hilse eller leger.

Hvis du har lyst til at læse bøger kan jeg anbefale dig at læse bøger af Turid Rugaas, især den om hundesprog (som jeg lige nu ikke kan huske hvad hedder):-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min betegnelse "at sætte på plads" lyder forkert, det kan jeg godt se nu. Det jeg mente var egentlig bare, at jeg holder ham i halsbåndet, kigger på ham på en venlig måde og taler ham lidt ned. Men det er jeg også bange for kan tolkes som rosende adfærd?

I går, da jeg var ude at gå aftentur, gik det faktisk rigtig godt med at få ham til forholde sig roligt, indtil der så var en muskelhund, der, helt uprovokeret, løb over til ham og virkede MEGET aggressiv. Det rigtig ærgelige var, at det var på vej op ad en trappe, så han ikke rigtig kunne komme bare et lille stykke væk fra ham. Men der virkede min hund på ingen måde truende, han gøede, da den kom løbende men begyndte at pibe, så snart den havde været halvvejs oppe på ryggen af ham. Heldigvis nåede møgungen at få fat på ham, inden det gik galt, for det kunne det godt se ud til at ville. Men det kan måske være sådanne oplevelser, der har gjort ham utryg?

(I øvrigt undskyldte knægten der havde den løse, aggressive hund med et kæmpestort bredt grin på læben, og slap så ellers hunden igen, da de var kommet et par meter væk, og jeg havde fået talt min lidt ned. Møgunge! :evil:!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja læs evt. Den bog o. Dæmpede adfærd af turid riitæ,menerjwg set staves og låser er din hund feks. I haven, hvordan han er i forskellige situationer:-D så vil jeg måske råde dig til at give Line, så du IKKE har stram Line, når du møder en hund, men afled ham ved søge/ spor i græs med godbidder:klap:, en stram Line kan vise din hund, at det er MEGET farligt det der kommer imod jer, men er du rolig og holder en god afstand, så han ikke laver udfald, så er der bedring på vej...:mrgreen: giver han udfald, er i for tæt på, og er der ingen plads til at afvige på, så afled, og kom forbi på bedste vis, uden at gå i panik:5up:Held og lykke:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helt sikkert skaffe bøgerne, I nævner :) men jeg tror måske at det har været MIN "grænsepanik", der har været medvirkende, for jeg synes, det er blevet markant bedre lige pludselig :) jeg ville håbe svært ved at gå i line med ham, primært fordi han er så stor og trækker lejlighedsvis (han snuser, og det må ha jo godt ;) ) og jeg vil derfor have svært ved, at han kan være kommet langt foran mig. :)

Men det kan være det kommer, når jeg har lært ham og mig selv som hundeejer bedre at kende... jeg synes vi bliver ved med at overraske ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder helt som min Balou - en stor kastreret rottweiler bamse på 6 år - han er også utrolig dårlig i snor :stupid:

Jeg bruger gerne som de andre også siger at aflede hans opmærksomhed fra den anden hund og helst inden den kommer for tæt på.

Lad så vidt mulig vær med at trække i snoren - brug heller stemmen til at lokke ham væk med ellers vend helt om og gå den anden vej - når du så har hans opmærksomhed igen som roser du og vender om igen.

Jeg dækker også ham af nogen gange inde ved siden og smider godbidder ned imellem hans forben og roser med stille og rolig stemme.

Den bog en af de andre taler om hedder : "på talefod med hunde - de dæmpende signaler" af Turid Rugas

En super god bog ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forslagene. Lige nu arbejder jeg også mest med at distrahere ham. Det går faktisk udmærket. :-) På de sidste tre gåture har problemet nærmest ikke kunnet mærkes :-D

Dejligt at høre:) og ja, det tager lidt tid at lære hinanden at kende både fra hundens og ejerens side, når man sådan får et styk genbrugs guld:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites