Gæst KatjaS Skrevet April 16, 2011 Rapporter Share Skrevet April 16, 2011 Hejsa allesammen. Jeg fik (som nævnt flere steder) en hund hjem i mandags, der lyder navnet Lillebror. Jeg sad så og snakkede med en veninde i dag, og luftede tanken om at give ham et nyt navn, hvor hun reagerede ret voldsomt og brugte ordene at det var "stygt dyreplageri" at ændre en hunds navn, når den er så gammel. Det label blev jeg naturligvis ked af, da jeg på ingen måde ser mig selv som dyreplager. Han er fem år, og lystrer sit navn, men der er flere årsager til, at jeg gerne vil have det ændret: For det første synes jeg ikke navnet passer til ham. Hans hoved går mig næsten til bukselommen, og han er en temmelig "voldsom" hund. For det andet har jeg svært ved at tage mig selv seriøst, når jeg kalder på ham. For det tredje synes jeg umiddelbart, at det er en umærket at give hunden et nyt navn med det nye liv, som den skal til at leve. Hendes argumenter er, at et nyt navn forvirrer hunden, og derfor er det dyreplageri. For mig at se er navnet for en hund snarere en kommando end en identitet. Men jeg er altså interesseret i at høre holdninger både fra den ene og den anden side, rigtig gerne med en form for kilde tilknyttet. Jeg vil da bestemt ikke gøre det, hvis det er dyreplageri og skader min hund. Men jeg er som sagt især interesseret i at høre argumenter imod. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Hejsa allesammen. Jeg fik (som nævnt flere steder) en hund hjem i mandags, der lyder navnet Lillebror. Jeg sad så og snakkede med en veninde i dag, og luftede tanken om at give ham et nyt navn, hvor hun reagerede ret voldsomt og brugte ordene at det var "stygt dyreplageri" at ændre en hunds navn, når den er så gammel. Det label blev jeg naturligvis ked af, da jeg på ingen måde ser mig selv som dyreplager. Han er fem år, og lystrer sit navn, men der er flere årsager til, at jeg gerne vil have det ændret: For det første synes jeg ikke navnet passer til ham. Hans hoved går mig næsten til bukselommen, og han er en temmelig "voldsom" hund. For det andet har jeg svært ved at tage mig selv seriøst, når jeg kalder på ham. For det tredje synes jeg umiddelbart, at det er en umærket at give hunden et nyt navn med det nye liv, som den skal til at leve. Hendes argumenter er, at et nyt navn forvirrer hunden, og derfor er det dyreplageri. For mig at se er navnet for en hund snarere en kommando end en identitet. Men jeg er altså interesseret i at høre holdninger både fra den ene og den anden side, rigtig gerne med en form for kilde tilknyttet. Jeg vil da bestemt ikke gøre det, hvis det er dyreplageri og skader min hund. Men jeg er som sagt især interesseret i at høre argumenter imod. Jeg har svært ved at se nogle argumenter imod, da jeg ser det på samme måde som dig - hundens navn er i bund og grund en indlært kommando. Så jeg ville roligt skifte navnet ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Er enig med dig, hunden vil hurtig kunne lære et nyt navn - de har jo ikke skabt en identitet på baggrund af navnet, som mennesker har. Det er som du siger, bare noget vi kalder for at få hundens opmærksomhed og det kan hurtig indlæres med et nyt navn Intet forkert i det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Jeg ville helt klart skifte navn.. Helt enig med dig og de andre:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Dejligt. Så er der i hvert fald nogen, der ikke mener, jeg er dyreplager Jeg overvejer i øvrigt at kalde ham Ludvig. Jeg tænkte Ludvig, også første gang jeg så ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frk.N Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Og nu bliver jeg da lidt nysgerrig ,hvad hedder han nu og hvad vil du kalde ham fremover ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Og nu bliver jeg da lidt nysgerrig ,hvad hedder han nu og hvad vil du kalde ham fremover ? Han hedder Lillebror, og jeg overvejer Ludvig. Både fordi det også er med L, og fordi jeg synes det ville passe rigtig godt, men kæresten skal jo også være enig Min anden veninde foreslog Bellis. Det er også et fint navn, men ikke rigtig til en Lab/Ridgeback af hankøn, synes jeg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Og nu bliver jeg da lidt nysgerrig ,hvad hedder han nu og hvad vil du kalde ham fremover ? Lillebror hedder han, det står i første indlæg:lol: Det mener jeg iøvrigt er helt forkert at kalde en hund:oops: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Han hedder Lillebror, og jeg overvejer Ludvig. Både fordi det også er med L, og fordi jeg synes det ville passe rigtig godt, men kæresten skal jo også være enig Min anden veninde foreslog Bellis. Det er også et fint navn, men ikke rigtig til en Lab/Ridgeback af hankøn, synes jeg. Aj Bellis er da til en tæve:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Han hedder Lillebror, og jeg overvejer Ludvig. Både fordi det også er med L, og fordi jeg synes det ville passe rigtig godt, men kæresten skal jo også være enig Min anden veninde foreslog Bellis. Det er også et fint navn, men ikke rigtig til en Lab/Ridgeback af hankøn, synes jeg. Ludvig er fint! Bellis lyder i mine ører som en lille tæve... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Ja, en dejlig lille Papillon eller sådan noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Ja, en dejlig lille Papillon eller sådan noget Netop! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 (rettet) Lillebror hedder han, det står i første indlæg:lol: Det mener jeg iøvrigt er helt forkert at kalde en hund:oops: Tidligere ejer fik ham, da han var et år, og der hed han Lillebror, fordi den første ejer havde en ren Lab også. Og så var han jo mindre - som hvalp! Hun syntes bare ikke, hun ville ændre det af uvisse årsager. Hun kunne heller ikke lide det Redigeret April 16, 2011 af KatjaS tilføjelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Jeg bliver altså harm når folk siger ting som fx dyreplageri at give nyt navn.:damn: Det må simpelthen betyde de ikke aner hvor hurtigt hunde lærer. Basse hed Congo da jeg fik ham og Congo passer SLET ikke til ham. Han var 5 da han skiftede navn og der gik et par dage så havde han da lært det. Min anden hund Oskar,hed Ringo. Hvis du giver en godbid og siger hundens nye navn samtidig så går det hurtigere med at de lærer navnet at kende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Jeg blev også temmelig harm, men da det er en rigtig god veninde, ville jeg ikke bruge kraftudtryk Jeg vil hellere kunne bidrage med folks erfaringer - jeg har jo endnu ikke selv gjort mig så mange. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Jeg synes bestemt heller ikke der er noget galt i at give hunden et nyt navn. Hvis jeg fik en ny hund som havde navnet lillebror, ville jeg også vælge at skifte det . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Jeg synes også det er helt forståeligt at du vil skifte navn.. Ville altså også føle mig lidt tumpet, hvis jeg skulle stå og råbe "lillebror" efter min hund :lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Jeg synes også det er helt forståeligt at du vil skifte navn.. Ville altså også føle mig lidt tumpet, hvis jeg skulle stå og råbe "lillebror" efter min hund :lol: Ja, og jeg ved godt, at det er noget, jeg bilder mig ind, men jeg tror heller ikke, han selv kan lide det. Jeg kan allerede nu få ham til at reagere på Ludvig, og han virker ikke til at have fået traumer. () Men jeg mangler stadig lige at snakke med kæresten om, hvad han skal hedde :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DaniellaJ Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Ja, og jeg ved godt, at det er noget, jeg bilder mig ind, men jeg tror heller ikke, han selv kan lide det. Jeg kan allerede nu få ham til at reagere på Ludvig, og han virker ikke til at have fået traumer. () Men jeg mangler stadig lige at snakke med kæresten om, hvad han skal hedde :slem: :klap::klap::klap:. Jeg synes Ludvig er sødt :hjerte:. Og nej ha har ikke fået traumer, han føler bare du har redet resten af hans liv . Nu bliver han ikke mobbet af de andre hunde i parken mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 :klap::klap::klap:. Jeg synes Ludvig er sødt :hjerte:. Og nej ha har ikke fået traumer, han føler bare du har redet resten af hans liv . Nu bliver han ikke mobbet af de andre hunde i parken mere Det giver også lidt forvirring, når jeg skyper med min lillebror. Der er lige pludselig to der reagerer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Han hedder Lillebror, og jeg overvejer Ludvig. Skift du da roligt ud til Ludvig. Det tror jeg ikke, at han tager spor skade af, bare han får et kødben og et ordentligt trutkys midt mellem øjnene, når du (om)døber ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Mettemille Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Jeg tror såmænd ikke hunden lægger nogen identitet i navne som vi gør. Jeg er ikke engang sikker på, at identitetsbegrebet kan anvendes om hunde, som vi forstår det. Navnet er vigtigere for os, end for hunden. Navnet er jo bare et signal om at rette henvendelse til ejer, øjenkontakt eller hvordan man nu vælger at definere det. Nogle bruger navnet som indkaldssignal, for andre betyder det, at hunden skal give øjenkontakt - uden at komme. Konsekvens - ikke navn - er væsentligt synes jeg Jeg ville heller ikke bryde mig om at råbe "Lillebror" i det offentlige rum Men Ludvig - det er da fint og det er jo dig, der skal leve med det :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Jamen skift endeligt det navn. Her er et par argumenter: - Alt efter hvordan navnet er blevet brugt (f.eks til skældud og ifbm. indkald) så kan hunden faktisk have nogle uhensigtsmæssige associationer til sit navn. Det kan give nogle småproblemer, som man nemt kommer udenom ved at omdøbe den. - Et kortere og nemmere navn at udtale er en fordel, så man udtaler det ens hver gang og hunden har nemmere ved at skelne det fra resten af en sætning. - Som du selv og andre har været inde på, så er navnet en kommando for kontakt og ikke noget den identificere sin personlighed med. Man kan derfor lynhurtigt indlære en et nyt navn - Og det kan blive meget positivt ifht. det gamle navn, hvis det f.eks er brugt når hunden er blevet skældt ud. Jeg har selv omdøbt den ene af mine hunde og det var der absolut ingen problemer i. Det kostede lidt godbidder i starten, men var en god træning der var med til at skabe tilliden mellem os. Der gik ikke mere end en dag eller to, før hun reagerede bedre på sit nye navn end hun gjorde på det gamle - Det kan jo indikere at hendes gamle navn er blevet brugt "forkert" i forhold til hvordan jeg ønsker mine hunde skal reagere på deres navne. Så det har kun været en fordel for os, at ændre hendes navn - Og Kaia er da bedøvende ligeglad med hvad hun hedder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst KatjaS Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Så fik jeg thumbs up af kæresten, til at kalde ham Ludvig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret April 16, 2011 Rapporter Share Besvaret April 16, 2011 Så fik jeg thumbs up af kæresten, til at kalde ham Ludvig Dejligt - Det er da også et skønt navn!! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts