Hop til indhold

Fodring af Mynder


Gæst Whippet
 Share

Recommended Posts

Gæst Whippet

Hvad fodrer i med :hmm: har et stk. kræsen Whippet som snart har prøvet meget forskelligt foder og det meste siger han :badr:til.Han har fået RC 4300 og 4800 flere variante af Wolfsblu T, Acana sport ,Orijen red og i øjeblikket Orijen adult ny formel 80-20.Jeg laver ikke noget stort nummer ud af hans fodring og spiser han ikke med det samme fjerner jeg hans madskål igen.Det ville bare være rart hvis han kunne spise 2gange dagligt da han får meget motion og har brug for energien :5up:.Nogle gode råd :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg klipper pelsen af Motor - så ligner han lidt en mynde, så håber det er ok jeg svarer :engel:

 

Ved ikke hvordan du har det med korn, men jeg har selv kigget på dette produkt: Vetcur gourmet mix, økologisk fuldkost foder til hund fordi det efter sigende er en ret lille portion man skal fodre, der er både morgen- og aftensmad.

 

Ellers kan jeg faktisk anbefale Hike Active: HIKE Aktiv 30/24, 15 kg. Pr. Kg. Kr. 20,60 Det får Motor pt, vi har ellers altid råfodret, men vi har ingen fryserplads pt. Og han kan faktisk rigtig godt lide det! Han gider ikke bare spise det af en skål, men lidt søg eller træning, så spiser han det dagligt :-D

 

Jeg synes ikke korn er bomben....... men det gør Motor altså. Og jeg tror ikke han lider nød af at spise det i en periode, på et tidspunkt ryger han tilbage på råt kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Hej Vibeke !

 

Jeg fodre indtil videre Qairo med Royal Canines hvalpe foder. Det fik han hos Sea Leopards og fungerede godt på det så det foresætter jeg med. Havde ellers købt "Taste of the wild" men han kan bedre li' RC.

 

Har haft en lille prøvepose af THOLO - det var bare et hit ! Dem kunne han virkelig godt li' så dem brugte jeg som trænings-guf. Når han ikke længere skal være på hvalpefoder kunne jeg godt finde på en skifte til Tholo :5up:

 

Jeg kan sende dig en smagsprøve af "Taste of the wild" hvis Marley ikke har prøvet det ? Det kunne jo være det faldte i herrens smag

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Bonnie jo en greyhound, ikke en whippet, men altså hun er på præcis samme måde som din hund med mad.

 

Jeg har i lang tid ment at hun var kræsen, og har prøvet med ligeså mange forskellige slags mad som du har. Med samme resultat..:evil:

 

Hun er en anelse til den tynde side, jeg ville i hvert fald gerne at hun vejede bare et enkelt kilo mere, idet hun vejer hvad en hund der er i løbsform skal veje, hvilket er 1-2 kilo under en "normalvægt".

Det har bare vist sig komplet umuligt at få hende op i vægt, til trods for at jeg har stået på hovedet for det.

 

Fedt holdige snacks, rent fedt som supplement, høj energifoder, fodring 3-4 gange om dagen, you name it , I tried it!

 

Faktisk er det eneste hun nogensinde har taget på af, et foder med et meget højt kulhydratindhold (meget korn :???:). Men det er så underlødigt et foder at jeg ikke kan få mig selv til at fodre med det i længere tid, og så snart hun er tilbage på et kvalitetsfoder, taber hun sig igen :vedikke:

 

Jeg er nu kommet til den erkendelse, at jeg har en hund, der bare ikke er særlig interesseret i mad. Forstået på den måde, at hun spiser hvad hun har brug for, og ikke en dyt mere. Slut færdig. Jeg kan gøre hvad jeg vil, sådan er det bare.

 

Og så længe hun iøvrigt ikke mangler energi (og det gør hun på ingen måder :shock: sprintemaskine!!) så er det faktisk også ok at hun spiser det hun vil.

Altså, min konklusion er; min hund er ikke kræsen, hun spiser bare kun hvad hun har behov for, og er ikke interesseret i at spise mere.

 

Måske din hund har det på samme måde?? Det lyder jo ikke som om han lider nogen nød eller lider af manglende energi?

 

Men jeg forstår godt din bekymring, jeg har selv været der!

Forresten bliver det spændende at se om det har en indflydelse på Bonnis spisevaner at der kommer en hund mere i huset snart.:vedikke: Det kunne jo hænde der gik lidt konkurrence i at spise op..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet
Nu er Bonnie jo en greyhound, ikke en whippet, men altså hun er på præcis samme måde som din hund med mad.

 

Jeg har i lang tid ment at hun var kræsen, og har prøvet med ligeså mange forskellige slags mad som du har. Med samme resultat..:evil:

 

Hun er en anelse til den tynde side, jeg ville i hvert fald gerne at hun vejede bare et enkelt kilo mere, idet hun vejer hvad en hund der er i løbsform skal veje, hvilket er 1-2 kilo under en "normalvægt".

Det har bare vist sig komplet umuligt at få hende op i vægt, til trods for at jeg har stået på hovedet for det.

 

Fedt holdige snacks, rent fedt som supplement, høj energifoder, fodring 3-4 gange om dagen, you name it , I tried it!

 

Faktisk er det eneste hun nogensinde har taget på af, et foder med et meget højt kulhydratindhold (meget korn :???:). Men det er så underlødigt et foder at jeg ikke kan få mig selv til at fodre med det i længere tid, og så snart hun er tilbage på et kvalitetsfoder, taber hun sig igen :vedikke:

 

Jeg er nu kommet til den erkendelse, at jeg har en hund, der bare ikke er særlig interesseret i mad. Forstået på den måde, at hun spiser hvad hun har brug for, og ikke en dyt mere. Slut færdig. Jeg kan gøre hvad jeg vil, sådan er det bare.

 

Og så længe hun iøvrigt ikke mangler energi (og det gør hun på ingen måder :shock: sprintemaskine!!) så er det faktisk også ok at hun spiser det hun vil.

Altså, min konklusion er; min hund er ikke kræsen, hun spiser bare kun hvad hun har behov for, og er ikke interesseret i at spise mere.

 

Måske din hund har det på samme måde?? Det lyder jo ikke som om han lider nogen nød eller lider af manglende energi?

 

Men jeg forstår godt din bekymring, jeg har selv været der!

Forresten bliver det spændende at se om det har en indflydelse på Bonnis spisevaner at der kommer en hund mere i huset snart.:vedikke: Det kunne jo hænde der gik lidt konkurrence i at spise op..:lol:

Det lyder som om Bonnie og Marley har ens spisevaner og nej han lider vist ingen nød tænkte bare at det var det rette sted at spørge om råd :-D Tak for dit fyldestgørende svar :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet
Hej Vibeke !

 

Jeg fodre indtil videre Qairo med Royal Canines hvalpe foder. Det fik han hos Sea Leopards og fungerede godt på det så det foresætter jeg med. Havde ellers købt "Taste of the wild" men han kan bedre li' RC.

Har haft en lille prøvepose af THOLO - det var bare et hit ! Dem kunne han virkelig godt li' så dem brugte jeg som trænings-guf. Når han ikke længere skal være på hvalpefoder kunne jeg godt finde på en skifte til Tholo :5up:

 

Jeg kan sende dig en smagsprøve af "Taste of the wild" hvis Marley ikke har prøvet det ? Det kunne jo være det faldte i herrens smag

 

Hej Christina :vinken:

Marley har prøvet både Taste of the wild og Tholo og hans mening er...:badr:.Jeg vil dog gerne så højt op i fedtprocent som muligt pga. den høje aktivitet og den lille mængde foder han spiser og mener her at Tholo har for lavt fedtindhold til ham.Ragdoll beskriver lige nøjagtigt Marleys spisevaner og kan kun sige at han ligner sin far hvad det angår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet
Hvis jeg klipper pelsen af Motor - så ligner han lidt en mynde, så håber det er ok jeg svarer :engel:

 

Ved ikke hvordan du har det med korn, men jeg har selv kigget på dette produkt: Vetcur gourmet mix, økologisk fuldkost foder til hund fordi det efter sigende er en ret lille portion man skal fodre, der er både morgen- og aftensmad.

 

Ellers kan jeg faktisk anbefale Hike Active: HIKE Aktiv 30/24, 15 kg. Pr. Kg. Kr. 20,60 Det får Motor pt, vi har ellers altid råfodret, men vi har ingen fryserplads pt. Og han kan faktisk rigtig godt lide det! Han gider ikke bare spise det af en skål, men lidt søg eller træning, så spiser han det dagligt :-D

 

Jeg synes ikke korn er bomben....... men det gør Motor altså. Og jeg tror ikke han lider nød af at spise det i en periode, på et tidspunkt ryger han tilbage på råt kød.

 

Selvfølgelig er det da da det :-D Jeg er ikke så vild med for meget korn men har selv kigget på de 2 foder du nævner.Hike er jeg ikke imponeret af men Gourmet kender jeg flere som har fodret med og været tilfredse med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min whippet på ingen måde kræsen, hun spiser ALT organisk materiale inkl. muffinpapir og bæ.

Jeg fodrer hende med acana, og det er jeg egentlig ret glad for.

 

Min anden hund er tilgengæld noget mere kræsen og har derudover problemer med kløe og skæl. Hun får Hermans vådfoder, som jeg bestiller i Tyskland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Min erfaring er at rigtig mange mynder kan vaere kraesne. Tio, min den store er meget kraesen, og det skal altsaa vaere GODT hvis han vil spise det.

 

Jeg oplever dog at rigtig mange ejere med krasne hunde, fortaeller at raadt fodring, virker paa appetitten, hos disse hunde. Bl.a er det grunden til jeg valgte at prove raafodring, fordi tio ikke ville spise.

 

Saa jeg ville prove med noget laekker raadt okse. Rigtig mange hunde foretraekker oksekod, har jeg laest et sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet
Min erfaring er at rigtig mange mynder kan vaere kraesne. Tio, min den store er meget kraesen, og det skal altsaa vaere GODT hvis han vil spise det.

 

Jeg oplever dog at rigtig mange ejere med krasne hunde, fortaeller at raadt fodring, virker paa appetitten, hos disse hunde. Bl.a er det grunden til jeg valgte at prove raafodring, fordi tio ikke ville spise.

 

Saa jeg ville prove med noget laekker raadt okse. Rigtig mange hunde foretraekker oksekod, har jeg laest et sted.

 

Lad mig høre mere om det :slem:hvor meget giver du og er det sammen med tørfoder :hmm:og hvad med vitaminer osv :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

I fodrer jeres hunde skrupforkert, allesammen.

Mit klumrehoved til Happy ved hvad der er godt at spise:

 

Hele køkkenruller.

Pakker med papirslommetørklæder.

Lätta margarine - med samt emballage.

Brugsens jordbærmarmelade i 1 kilos bægre, dog uden emballage.

Hele sardelpølser, med og uden plasticovertræk.

Nybagte franskbrød (hele)

Hele agurker, også med plasticovertræk.

Kiwier, æbler, bananer, æggeskaller.

Pindebrænde.

Kondomer, gerne brugte.

Tyggetov, 90 cm langt, 3 cm tykt. Nemt at få ind, sværere at få ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

En overgang fodrede jeg med hjemmelavet mad, det er et hit, for en smule kræsen er hun.

 

 

1/3 kød/indvolde (fra forskellige dyr, ko, gris, fisk, kylling), 1/3 grønt (fx. rødebede, gulerod, broccoli, sellerirod o.a.) og 1/3 brune økoris.

Vitaminpulver, olie og glucosamin oveni.

 

Fordele:

Jeg synes hun fes mindre af det, hun er rigtig vild med det, og der er ikke mange tilsætningsstoffer, når man selv laver det og jeg ved, hvad der er i hendes mad. Pelsen og det hele er fint på hjemmelavet. Tror jeg kom frem til, at det kostede mig 500 kr/md. Oveni kommer gnaveting som ben og diverse, der køber jeg hos Rigtig Hundemad.

 

Ulemper: Der er ikke meget tyggeværdi i, det er væk på et splitsekund, det kan ikke anvendes som godbidder til træning og det tager tid at lave, blande og fylde i poser. Jeg plejer at lave til ca. 10 dage ad gangen, og fryser portioner ned. Det tager nogle timer at lave.

 

Jeg holder pause med det nu, men vender tilbage til det igen. Alternativt kan man jo fodre med ½ hjemmelavet og ½ tørkost. På ren hjemmelavet får mille omkring 400 g dagligt + en tyggeting såsom en hønsefod.

Link til indlæg
Del på andre sites

I fodrer jeres hunde skrupforkert, allesammen.

Mit klumrehoved til Happy ved hvad der er godt at spise:

 

Hele køkkenruller.

Pakker med papirslommetørklæder.

Lätta margarine - med samt emballage.

Brugsens jordbærmarmelade i 1 kilos bægre, dog uden emballage.

Hele sardelpølser, med og uden plasticovertræk.

Nybagte franskbrød (hele)

Hele agurker, også med plasticovertræk.

Kiwier, æbler, bananer, æggeskaller.

Pindebrænde.

Kondomer, gerne brugte.

Tyggetov, 90 cm langt, 3 cm tykt. Nemt at få ind, sværere at få ud.

 

Hvordan :shock:

 

 

Jeg vil gerne bidrage med følgende:

 

Andre hundes opkast

Andre menneskers opkast

Madpakker - med staniol

Alles bæ (man ved når det er fra et menneske pga toiletpapiret :badr:!).

Tyggegummi incl. papiret (dog en fordel hvis det foregående er blevet indtaget)

 

Slikskålen

Sukkerskålen

Andre menneskers sukker og slik

Kærgården, økologisk

Et kyllingeskrog (fra skraldespanden)

Læbepomader

8hour creme (ikke den billige, nej tak)

Ørepropper - noget af det bedste, de behøver ikke være brugt

Meget dyre ørepropper, speciallavede, ikke mine :oops:

Næsespray

Mælkebøtter

Jordbær

Moreller, brombær og kirsebær. Man plukker selv, men kan også godt vente indtil de bliver plukket for en.:cool:

 

 

En pakke rugbrød, det meste gravet ned rundt omkring i sofaen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan :shock:

 

Tossehovedet havde fået bundet knuderne op på det tyggetov, og så kunne det sluges - og blev det.

Tossehovedet blev meget syg og sløj, jeg tog til dyrlægen.

Desværre havde min tidligere dyrlæge valgt at gå på efterløn, og hans klinik overtaget af et større dyrehospital. En af de ledende dyrlæger der mente at det var rottegift og så behandede man for det.

Så mente hun at det var Hjerte/lungeorm, og så begyndte man at behandle for det, og tog røntgenbilleder af brystkassen..

Jeg havde hele tiden fastholdt at jeg mente at hanhavde spist det tyggetog. Hvis det var røget i lungerne havde vi nok kunnet opdage det uden röntgen. Sjovt nok tog de ikke noget billed af hans maveregion!

Happy ville ikke spise noget og begyndte at miste kræfterne. De ville indlægge ham, men jeg insisterede på at få ham med hjem, og så komme igen straks næste morgen.

Om morgenen tog jeg Happy ud ppå en lille kort luftetur (50meter, han kunne ikke klare mere), og så begyndte "fødslen". Han skulle besørge, og jeg kunne se der stak en mangefarvet ende ud. Happy skubbede, og jeg trak, og i løbet af 2 minutter var det hele kommet ud, heldigvis uden knuder på..

Hjemkommet havde Happy fået appetit, og livsmodet kom i løbet af en halv time.

Dyrlægen havde givet mig noget Hills han skulle spise, det ville han slet ikke have.

Jeg pakkede tovet i en plastpose med lynlås, og tog til dyrlægen uden Happy, klaskede posen i disken, og sagde "her har i jeres hjertelungeorm!". Uheldigvis var det ikke dyrlægen fra dagen før der fik den svada, men en yngre dyrlæge der lige var begyndt på sit nye job den dag, og jeg var der vel 10 minutter efter åbningstid. Det skulle iøvrigt vise sig at denne nye dyrlæge er noget bedre rent fagligt end sine kollegaer.

 

En uge senere spiste han igen et tyggetov, denne gang kun 60 cm langt og 2 cm tykt, det klarede vi uden dyrlægens hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet
Tossehovedet havde fået bundet knuderne op på det tyggetov, og så kunne det sluges - og blev det.

Tossehovedet blev meget syg og sløj, jeg tog til dyrlægen.

Desværre havde min tidligere dyrlæge valgt at gå på efterløn, og hans klinik overtaget af et større dyrehospital. En af de ledende dyrlæger der mente at det var rottegift og så behandede man for det.

Så mente hun at det var Hjerte/lungeorm, og så begyndte man at behandle for det, og tog røntgenbilleder af brystkassen..

Jeg havde hele tiden fastholdt at jeg mente at hanhavde spist det tyggetog. Hvis det var røget i lungerne havde vi nok kunnet opdage det uden röntgen. Sjovt nok tog de ikke noget billed af hans maveregion!

Happy ville ikke spise noget og begyndte at miste kræfterne. De ville indlægge ham, men jeg insisterede på at få ham med hjem, og så komme igen straks næste morgen.

Om morgenen tog jeg Happy ud ppå en lille kort luftetur (50meter, han kunne ikke klare mere), og så begyndte "fødslen". Han skulle besørge, og jeg kunne se der stak en mangefarvet ende ud. Happy skubbede, og jeg trak, og i løbet af 2 minutter var det hele kommet ud, heldigvis uden knuder på..

Hjemkommet havde Happy fået appetit, og livsmodet kom i løbet af en halv time.

Dyrlægen havde givet mig noget Hills han skulle spise, det ville han slet ikke have.

Jeg pakkede tovet i en plastpose med lynlås, og tog til dyrlægen uden Happy, klaskede posen i disken, og sagde "her har i jeres hjertelungeorm!". Uheldigvis var det ikke dyrlægen fra dagen før der fik den svada, men en yngre dyrlæge der lige var begyndt på sit nye job den dag, og jeg var der vel 10 minutter efter åbningstid. Det skulle iøvrigt vise sig at denne nye dyrlæge er noget bedre rent fagligt end sine kollegaer.

 

En uge senere spiste han igen et tyggetov, denne gang kun 60 cm langt og 2 cm tykt, det klarede vi uden dyrlægens hjælp.

 

Det er utroligt at de helt frivilligt finder på at fortære noget så stort som på ingen måde har noget med mad at gøre :hmm:men næsten endnu mere utroligt og heldigvis at det kan komme helt ud igen uden størrer skade :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tossehovedet havde fået bundet knuderne op på det tyggetov, og så kunne det sluges - og blev det.

Tossehovedet blev meget syg og sløj, jeg tog til dyrlægen.

Desværre havde min tidligere dyrlæge valgt at gå på efterløn, og hans klinik overtaget af et større dyrehospital. En af de ledende dyrlæger der mente at det var rottegift og så behandede man for det.

Så mente hun at det var Hjerte/lungeorm, og så begyndte man at behandle for det, og tog røntgenbilleder af brystkassen..

Jeg havde hele tiden fastholdt at jeg mente at hanhavde spist det tyggetog. Hvis det var røget i lungerne havde vi nok kunnet opdage det uden röntgen. Sjovt nok tog de ikke noget billed af hans maveregion!

Happy ville ikke spise noget og begyndte at miste kræfterne. De ville indlægge ham, men jeg insisterede på at få ham med hjem, og så komme igen straks næste morgen.

Om morgenen tog jeg Happy ud ppå en lille kort luftetur (50meter, han kunne ikke klare mere), og så begyndte "fødslen". Han skulle besørge, og jeg kunne se der stak en mangefarvet ende ud. Happy skubbede, og jeg trak, og i løbet af 2 minutter var det hele kommet ud, heldigvis uden knuder på..

Hjemkommet havde Happy fået appetit, og livsmodet kom i løbet af en halv time.

Dyrlægen havde givet mig noget Hills han skulle spise, det ville han slet ikke have.

Jeg pakkede tovet i en plastpose med lynlås, og tog til dyrlægen uden Happy, klaskede posen i disken, og sagde "her har i jeres hjertelungeorm!". Uheldigvis var det ikke dyrlægen fra dagen før der fik den svada, men en yngre dyrlæge der lige var begyndt på sit nye job den dag, og jeg var der vel 10 minutter efter åbningstid. Det skulle iøvrigt vise sig at denne nye dyrlæge er noget bedre rent fagligt end sine kollegaer.

 

En uge senere spiste han igen et tyggetov, denne gang kun 60 cm langt og 2 cm tykt, det klarede vi uden dyrlægens hjælp.

 

Hold da op en omgang! Man bliver en smule skeptisk ift dyrlæger. Det kan godt være de er eksperter i medicin, men nogle glemmer at ejer kender dyret bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
I fodrer jeres hunde skrupforkert, allesammen.

Mit klumrehoved til Happy ved hvad der er godt at spise:

 

Hele køkkenruller.

Pakker med papirslommetørklæder.

Lätta margarine - med samt emballage.

Brugsens jordbærmarmelade i 1 kilos bægre, dog uden emballage.

Hele sardelpølser, med og uden plasticovertræk.

Nybagte franskbrød (hele)

Hele agurker, også med plasticovertræk.

Kiwier, æbler, bananer, æggeskaller.

Pindebrænde.

Kondomer, gerne brugte.

Tyggetov, 90 cm langt, 3 cm tykt. Nemt at få ind, sværere at få ud.

 

TMI... Kim, en ting jeg ikke ville vide om dit privatliv:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Lad mig høre mere om det :slem:hvor meget giver du og er det sammen med tørfoder :hmm:og hvad med vitaminer osv :hmm:

 

Til tio om dagen, En stor afghaner, faar han to maaltider:

morgen f.eks:2-4 stks. raa kyllingelaar, afhaengig af hvor store de er, eller om der er lidt bryst ved.

 

Aften F.eks: 2-3 kopper orijen torfoder iblandet 1 kop friskt kyllinge lever, eller ca. 3 kopper raat oksekod.

 

Guf ca. hver anden dag: Et raat okse suppeben.

Link til indlæg
Del på andre sites

TMI... Kim, en ting jeg ikke ville vide om dit privatliv:genert:

 

Her i området ligger der mange mærkelige ting og flyder. Skal sige at det er på områder som jeg ikke har ansvaret for rengøring af... Brugte kanyler og ditto trusseindlæg er også en del af charmen ved at have en ghetto i nærheden!

 

I går spiste Happy forøvrigt en brugt malerpensel, det var nu godt nok en jeg havde brugt (til at male med altså).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...