Hop til indhold

Spørgsmål til hanhundeejeres ang humpning


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Efter en snak med vores hundetræner idag, så er jeg faktisk meget interesseret i at høre, hvad I hanhundeejere gør, hvis jeres hund humper en tæve?

- griber I ind og piller hunden af?

- venter I på at tæven skal sige fra?

- venter på at tævensejere griber ind/siger fra?

 

Årsagen til mit spørgsmål er, at vi jo tidligere havde en tæve, som ikke selv kunne sige fra, derfor måtte vi gøre det for hende - enten ved selv at pille hanhunden af, eller bede ejeren gøre det. Jeg har aldrig oplevet, at en ejer af sig selv har bedt sin hund stoppe (bortset fra Aslan, da han var meget forelsket i Martha:-D). Men med Hayly måtte jeg konstant være mokken og sige fra. Jeg kom til at snakke med vores hundetræner idag om problematikken, om hvornår jeg sige fra - Martha skulle jo gerne selv lære at sige fra, men omvendt så lærer nogle hunde det aldrig, og så må jeg som ejer være der for hende. Og hendes holdning var meget klart, at det er hanhundens ejer, som burde stoppe sin hund - fremfor os. Dette har jeg personligt aldrig oplevet med Hayly, derfor blev jeg lidt interesseret i at høre, hvad I hanhundeejere egentligt gør i det tilfælde at jeres hund (gentagne gange) humper en hund?

 

Jeg er godt klar over, at nogle tæver også humper - har dog personligt aldrig oplevet det. Men princippet er vel det samme - altså burde ejeren af den humpende hund ikke være den, som stopper hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Jeg stopper ALTID Pluto og der er mange der siger til mig at det er forkert fordi han er jo en hanhund... Men jeg oplever bare tit at den hunhund han har valgt som "offer" ikke "bryder" sig om det og at den virkelig bliver generet. Og så føler jeg det er mit ansvar fordi han er min hund. for det meste er han værst hvis tæven er ved at komme i løbe tid eller lige har været i løbetid, men det sker også at det er en hvor der er længe siden og der er lang tid til...

Hvis jeg havde en tæve og var ude for at ejeren til en hanhund ikke stoppede den, ville jeg blive mega irriteret da det ikke er min opgae at styre andres hunde, selvom det til tider kan blive nødvendigt. Min veninde har en tæve og hun er tit ude for at folk ikke piller hanhunden fra når den humper og hun bliver så irriteret på folk.

Min hundetræner siger også det er ejeren til hanhunden's opgave.

Jeg håber bare han vokser fra det dordi det er sgu lidt irriterende :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men uanset, hvem og hvorfor, så siger JEG fra, og ber dem stoppe! Og jeg er helt enig med din træner, det er ejeren af den humpende hund's ansvar

 

Helt enig. Jeg er meget opmærksom på Nelson, når vi er sammen med fremmede tæver. Hjemme hos min mor fx slapper jeg lidt mere af, for jeg ved han kun humper Mille (mors hund), hvis de leger meget vildt længe eller hun er på vej i løb (og han bliver altid stoppet af mig eller min mor uanset årsag).

 

Sommetider har tæveejere sagt, at deres tæve selv siger fra (allerede inden han begynder på noget) , og det respekterer jeg, hvis jeg ved tæven er voksen og "fornuftig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg stopper mine hunde hvis de humper..Uanset hvem eller hvad de humper på.

Og da det som regel er pga. stress så sørger jeg for at få ro på hunden inden den slippes løs igen.

Jeg vil hellere ikke have at hundene sidder klistret fast med snuden i røven på en anden hund. Det stopper jeg også.

Jeg mener ikke at nogen hund skal tvinges til at sige fra. Men det er jo bare min mening

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Jeg stopper mine hunde hvis de humper..Uanset hvem eller hvad de humper på.

Og da det som regel er pga. stress så sørger jeg for at få ro på hunden inden den slippes løs igen.

Jeg vil hellere ikke have at hundene sidder klistret fast med snuden i røven på en anden hund. Det stopper jeg også.

Jeg mener ikke at nogen hund skal tvinges til at sige fra. Men det er jo bare min mening

 

Det der med snuden oppe i numsen på en anden hund det er jeg HELT enig i :5up:

Og nej synes heller ikke tæven skal tvinges til at sige fra, men synes hun skal have en chance fordi nogle gange gør de og som andre også skriver så er der nogle tæver der aldrig lærer det og så er deet jo synd hvis man bare står; hun skal selv sige fra og så stadig ikke griber ind hvis hun ikke gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jason humper ikke, men klistrer næsen fast i tæverumper. Han stoppes af mig, får en timeout, hvor han falder til ro og jeg får kontakt med ham og så slippes han løs igen. Dette skal desværre gentages en 3-4 gange før han har lært det...

 

Jeg oplever tit at hundeejere siger at det skal de selv finde ud af, men min hund kan bare IKKE falde til ro igen hvis han først går igang og så må vi stoppe turen, hvis han ikke kan styre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh ville ønske det var jer, jeg mødte i vores hundeskove:-D.

Så sent som i fredags var en tur i hundeskoven - og langt de fleste var super til at styre deres hunde. Og nu er det jo heller ikke alle hunde, som humper. Men der var så også en 6 mdr gammel DDB, som var meget interesseret i Martha - og til sidst lidt for interesseret. Ejeren kan selv godt se det, og kommenterer det også "ihh hvor er det irriterende" og "stop så". Men hunden er ligeglad - Martha er åbenbart for lækker:hjerte:. Men i stedet for så at gribe ind og fjerne sin hund, så lader hun det være ved snakken. Så det er mig, som griber fat i hunden og fjerner ham lige så snart der er optræk til noget, eller jeg kan se, at det bliver for meget for Martha. Og desværre havde jeg rigtig mange af sådanne oplevelser med Hayly.

Jeg ville blive rigtig glad, hvis den anden part fjernede sin hund fremfor mig. Men altså gør de det ikke, så siger jeg det først til dem, og sker der fortsat ikke noget, så tager jeg selv fat.

 

Martha skal heller ikke have lov at hoppe på andre!!! Det er mit job at holde styr på hende:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med snuden oppe i numsen på en anden hund det er jeg HELT enig i :5up:

Og nej synes heller ikke tæven skal tvinges til at sige fra, men synes hun skal have en chance fordi nogle gange gør de og som andre også skriver så er der nogle tæver der aldrig lærer det og så er deet jo synd hvis man bare står; hun skal selv sige fra og så stadig ikke griber ind hvis hun ikke gør det.

 

Så vil jeg foretrække at hanhunde-ejerne som udgangspunkt holder deres hund væk straks den begynder at blive irritererende (oversnuser, humper). Og kun hvis tæve-ejeren siger ok lader tæven selv klare det. Altså omvendt rækkefølge. :blink: Det andet er meget meget uhøfligt, synes jeg. Tæveejeren skal da ikke stå der og bede hanhunde-ejeren få styr på sin hund og forklare (nærmest som om det er tæven, der er noget galt med) at den ikke er god til at sige fra. Og det tager i øvrigt også lang tid.. (så ens tæve når at blive ked af det og trykket)

 

Jeg har haft mange trælse erfaringer med den slags. Så idag bliver jeg pænt irriteret på sådan en hanhund. (Og det er jo egentlig ikke dens skyld).

 

Enig med Janni. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det heldigvis ret sjældent at skipper humper andre hunde. Men jeg venter som regel et kort øjeblik for at give tæven en chance for at sige fra. Ud fra den teori at han vil fatte budskabet hurtigere hvis hun bliver gal end hvis jeg bare piller ham af.

 

Hvis tæven ikke siger fra indenfor meget kort tid så fjerner jeg ham selv. Jeg synes aldrig det kan være tæveejerens ansvar at fjerne min hund.

 

Jeg oplever ofte at den anden hunds ejer siger at det er ligemeget og jeg bare skal lade ham humpe for det er naturligt, men jeg synes det er en dårlig vane og derfor bliver han altid stoppet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg foretrække at hanhunde-ejerne som udgangspunkt holder deres hund væk straks den begynder at blive irritererende (oversnuser, humper). Og kun hvis tæve-ejeren siger ok lader tæven selv klare det. Altså omvendt rækkefølge. :blink: Det andet er meget meget uhøfligt, synes jeg. Tæveejeren skal da ikke stå der og bede hanhunde-ejeren få styr på sin hund og forklare (nærmest som om det er tæven, der er noget galt med) at den ikke er god til at sige fra. Og det tager i øvrigt også lang tid.. (så ens tæve når at blive ked af det og trykket)

 

Jeg har haft mange trælse erfaringer med den slags. Så idag bliver jeg pænt irriteret på sådan en hanhund. (Og det er jo egentlig ikke dens skyld).

 

Enig med Janni. :-)

 

Nu ved jeg godt det ikke var mig du citerede :-D men når jeg skriver at jeg giver tæven en chance så snakker vi ikke om minutter eller noget. Det er stort set den tid det tager fra jeg opdager at han er ekstra interesseret og til jeg er henne ved ham. Det sker typisk under fri leg i vores tilfælde.

 

Jeg har aldrig ventet til tæveejeren måtte bede mig om at fjerne min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Altså - jeg fik jo at vide igen og igen og igen i hundeskoven at hundene selv skulle lade dem finde ud af det, så jeg lod i starten bare jason rende rundt efter de stakkels tæver.

 

MEn det ødelagde jo så også min hund på den måde, at han IKKE kan tænke på andet end at snuse en tæve han møder - kan ikke huske hvornår han har budt en tæve op til leg sidst :hmm:Han fokuserer KUN på at snuse, snuse, snuse og så er der INGEN kontakt til mig. :stupid: Ved konsekvent at stoppe ham, har jeg meget mere kontrol. Kan han ikke styre sig overfor tæven, så går vi en anden vej og i 99 % af tilfældene følger han så glad med (mens han klaprer tænder, man skal jo lige have det hele med).

 

Hvis han alligevel får lov at snuse lidt hvis jeg ikke er helt opmærksom, ja vips så er hunden altså væk når vi går videre :evil: Han kan slet ikke kontrollere det så og tænker KUN på at komme tilbage til tæven. :evil::evil::evil:

Så går jeg tilbage, tager snor på og så er det UD af hundeskoven og "karantæne" derfra en uges tid før jeg stoler på ham nok til at tage ham med igen.

 

Jason tager forresten utrooooolig lang tid om at falde til ro, efter at have fået lov til at snuse lidt for længe (her taler vi om at jeg måske møder en tæveejer der insisterer på at lade dem finde ud af det selv, sammen med en tæve der er bedøvende ligeglad med ham).... Vi kan godt tale timer før han er HELT sig selv igen :damn: (og JA, desværre er jeg dum nok til nogengange at lade mig overtale :evil: Vi møder faktisk RIGTIG mange tæveejere der synes jeg er dum for at stoppe ham)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Så vil jeg foretrække at hanhunde-ejerne som udgangspunkt holder deres hund væk straks den begynder at blive irritererende (oversnuser, humper). Og kun hvis tæve-ejeren siger ok lader tæven selv klare det. Altså omvendt rækkefølge. :blink: Det andet er meget meget uhøfligt, synes jeg. Tæveejeren skal da ikke stå der og bede hanhunde-ejeren få styr på sin hund og forklare (nærmest som om det er tæven, der er noget galt med) at den ikke er god til at sige fra. Og det tager i øvrigt også lang tid.. (så ens tæve når at blive ked af det og trykket)

 

Jeg har haft mange trælse erfaringer med den slags. Så idag bliver jeg pænt irriteret på sådan en hanhund. (Og det er jo egentlig ikke dens skyld).

 

Enig med Janni. :-)

 

Som jeg har skrevet tidligere fjerner jeg altid min hund. Men jeg mener at hvis tævens ejer vil se om tæven siger fra så skal den have en chance... kunne aldrig drømme om bare at lade min hund humpe... Og desuden selvom tævens ejer sagde til mig jeg ikke behøvede at fjerne min hund ville jeg gøre det alligevel fordi ellers lærer han det jo aldrig hvis han nogle gange må og andre gange ikke må. Så er faktisk helt enig med dig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Nu er vores hunde ikke de mest humpende - der har kun været en enkelt episode i år herhjemme og det var 2 hanhunde imellem, der humpede hinanden og det klarede de selv - ellers hiver jeg gerne min hanhund af.

 

Var jeg tæveejer, så ville jeg dog til hver en tid foretrække at være den, der hiver hanhunden af min tæve - jeg har en (måske gammeldags) idé om, at jeg så viser min hund, at jeg nok skal 'sørge for hende' :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Min dreng humper sjovt nok ikke tæver, har endnu ikke oplevet det i hvertfald.. Han har dyb respekt for dem (de må være ligesom kvinder, en smule utilregnelige :slem:)

 

Han humper gerne han-hunde hvis der er fuld knald på leg og pjat.. Men jeg kender hans legekammerater ret godt, så jeg ved hvem der siger fra med det samme og hvem der bare står og glor og ikke rigtig ved hvad den skal...

 

Det er altid aftalt på forhånd hvordan hundene stoppes hvis de humper. Kan godt li at være på forkant fordi jeg ved han kan finde på det i et opkørt øjeblik..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg godt det ikke var mig du citerede :-D men når jeg skriver at jeg giver tæven en chance så snakker vi ikke om minutter eller noget. Det er stort set den tid det tager fra jeg opdager at han er ekstra interesseret og til jeg er henne ved ham. Det sker typisk under fri leg i vores tilfælde.

 

Jeg har aldrig ventet til tæveejeren måtte bede mig om at fjerne min hund.

 

Ok, hvis I har mødtes i forvejen til leg og sådan... Men hvis jeg mødte dig i hundeskoven og din hund selv kom hen og begyndte at oversnuse og du kom 30 sekunder bagefter og skulle først til at tage affære, ville jeg stadig synes det var træls.. (For den tid kan godt synes rigtig lang for en hund, der er ked af det). Der ville jeg hellere du var på forkant. Men det er nok heller ikke det du mener. :blink:

 

Jeg tror faktisk, jeg kan tælle på én hånd, hvor mange hensynsfulde hanhunde-ejere jeg har mødt (udenfor træningspladsen). Men måske stiller jeg store krav. :vedikke: Men jeg lader jo heller ikke Smilla buse hen i hovedet på en lille forskræmt hvalp. Der synes jeg godt lige man må vise lidt hensyn, når man møder fremmede..

 

Så jeg synes. Hold hanhunden ved din side og lad den ikke selv opsøge tæven (medmindre det er aftalt). Grib ind, hvis du kan se tæven begynder at sende dæmpende signaler og halen kommer ned mellem benene og hun evt begynder at sætte sig ned. (Gerne før det ;-)).

 

Jeg har ikke erfaringer med stærke tæver, men kan heller ikke se hvorfor hanhunden overhovedet skal have lov at voldsnuse, slikke og humpe. Synes det er synd at tævehunden skal derud, hvor hun bliver en mokke. Det må være hanhunde-ejerens ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har skrevet tidligere fjerner jeg altid min hund. Men jeg mener at hvis tævens ejer vil se om tæven siger fra så skal den have en chance... kunne aldrig drømme om bare at lade min hund humpe... Og desuden selvom tævens ejer sagde til mig jeg ikke behøvede at fjerne min hund ville jeg gøre det alligevel fordi ellers lærer han det jo aldrig hvis han nogle gange må og andre gange ikke må. Så er faktisk helt enig med dig :blink:

 

Uha, men der er ALDRIG nogen, der har humpet Smilla. Jeg siger fra allerede når hun begynder at blive ked af det og sender dæmpede signaler. (Hvis de voldsnuser, slikker og kun interesserer sig for hendes bagdel). Så siger jeg ''Hov hov kammerat, her hilser vi snude mod snude''. Og så tager jeg fat i den. Og hvis ejeren ikke fatter det, beder jeg hende/ ham direkte tage den med sig med ordene ''min hund siger ikke selv fra''. Men det er som om mange han-hunde ejere lige skal stå og tygge lidt på den sætning før der sker noget. Og det er irriterende. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tager min hund af. oftest gør han det i forbindelse med leg, og efter et stykke tid, altså når han er godt "opkørt". hvis han ikke er tæt nok på, siger jeg altid til tæveejeren, at de bare skal tage ham af. jeg kender også nogle enkelte tæver, som han kender godt, og hvor jeg ved, at han kan finde på at "gøre et forsøg" en enkelt gang, og hvor jeg ved, at han får skæld ud af tæven. her blander jeg mig ikke. det er noget andet, når han hænger på en tæve, det vil jeg ikke have.

 

i øvrigt er en undtagelse en gang imellem, når han leger med andre unge hanner, og de af og til humper på hinanden - så længe det ikke er helt "fikseret" og konstant, og så længe det er gensidigt, så lader jeg dem lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk er min erfaring at det ikke er mine 4 tæver , der bliver humpet, men min kastrathan. Nok fordi mine tæver ikke vil finde sig i det. Hvorimod kastrathannen er noget underdanig, og nok ingen hanhunde vil tro, at kan kunne bide for at få dem af sig.

Jeg har før haft en cavaliertæve, som ikke kunne sige fra i tide, så der måtte jeg tage over..

Mine tæver , de 3 cockertæver kan godt lige jumpe lidt på hinanden ved ophidselse og løbetid, men aldrig med ballade. Min grækertæve har kun brugt det een gang, da vi fik en 5 mdr grækerhanhvalp, som måske lige skulle lære sin plads i systemet. Altså under hende.

Jeg betragter det som nedværdigende og synd for den , det går ud over, og mener det skal stoppes straks.

For mig er det altid de samme det går ud over, og ofte en hund med lidt for lidt selvtillid.

Min grækertæve , der intet finder sig i , udsender disse signaler ," hvis du vover, så nakker jeg dig",og jeg har aldrig set en unghan, der turde bare tænke på at jumpe hende.

Snoopy 001.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, hvis I har mødtes i forvejen til leg og sådan... Men hvis jeg mødte dig i hundeskoven og din hund selv kom hen og begyndte at oversnuse og du kom 30 sekunder bagefter og skulle først til at tage affære, ville jeg stadig synes det var træls.. (For den tid kan godt synes rigtig lang for en hund, der er ked af det). Der ville jeg hellere du var på forkant. Men det er nok heller ikke det du mener. :blink:

 

Jeg tror faktisk, jeg kan tælle på én hånd, hvor mange hensynsfulde hanhunde-ejere jeg har mødt (udenfor træningspladsen). Men måske stiller jeg store krav. :vedikke: Men jeg lader jo heller ikke Smilla buse hen i hovedet på en lille forskræmt hvalp. Der synes jeg godt lige man må vise lidt hensyn, når man møder fremmede..

 

Så jeg synes. Hold hanhunden ved din side og lad den ikke selv opsøge tæven (medmindre det er aftalt). Grib ind, hvis du kan se tæven begynder at sende dæmpende signaler og halen kommer ned mellem benene og hun evt begynder at sætte sig ned. (Gerne før det ;-)).

 

Jeg har ikke erfaringer med stærke tæver, men kan heller ikke se hvorfor hanhunden overhovedet skal have lov at voldsnuse, slikke og humpe. Synes det er synd at tævehunden skal derud, hvor hun bliver en mokke. Det må være hanhunde-ejerens ansvar.

 

nej bestemt ikke :-D nu kommer vi ikke i hundeskove så han har kun aftalte hundemøder, eller vi kan godt møde nogen i parken og blive enige om at slippe hundene løs, men så er jeg der jo netop også.

 

Jeg ville heller ikke vente hvis tæven sendte dæmpende signaler som du beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Obelix har endnu aldrig humpet andre hunde, men det er gået ud over katten et par gange :stupid:.

 

Han bliver pillet af med det samme!!! og det ville han også blive hvis det var en anden hund det gik ud over :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Sherlock har været rigtig slem til at humpe andre hunde, både hanhunde og tæver, men det er han heldigvis så godt som holdt op med.

Jeg var meget opmærksom på det i perioden hvor det var værst, og sørgede for at pille ham af med det samme. Hvis begge hunde var uden snor, puttede jeg Sherlock i snor i et stykke tid, og slap ham når han var faldet lidt til ro :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lever efter den devise, at det da godt nok ikke er andre hundeejeres og hundes opgave, at opdrage min hund...!

 

Hvis tæven siger fra selv, så er det såmend ok, det vil jeg kun sættes pris på :5up: Har så bare ikke oplevet en tæve, der kunne sige ordentligt fra endnu...

 

Synes til gengæld den metode jeg bruger, har virket (næsten) upåklageligt... Jeg stopper ham konsekvent i al form for intensiv snusning og humpning og, hvis det ikke bare var sådan et tilfælde, men han forsøger igen, så er jeg over ham, eventuelt med line på, alt efter hvor slemt det er... Flere hundeejere har undret sig over det, når jeg nærmest har indledt lydighedstræning på eliteplan midt i et hundetræf i parken - men det har virket :5up: Har belønnet for kontakt, udførelse af øvelser og for at gå forbi tæven, uden at han har reageret. Når han har fået "det der blik", har jeg straks kaldet og fjernet ham fysisk, hvis han ikke reagerede.

 

I dag kan han være løs med nærmest alle hunde vi møder, uden problemer :hjerte:

 

Men det er desværre de færreste hundeejere, der selv stopper deres hunde... Eller, i det mindste, gør det helhjertet - nogle står bare og siger "neeeej, Fido!" og lader det ellers blive ved det, selvom hunden bliver ved...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lever efter den devise, at det da godt nok ikke er andre hundeejeres og hundes opgave, at opdrage min hund...!

 

Hvis tæven siger fra selv, så er det såmend ok, det vil jeg kun sættes pris på :5up: Har så bare ikke oplevet en tæve, der kunne sige ordentligt fra endnu...

 

Synes til gengæld den metode jeg bruger, har virket (næsten) upåklageligt... Jeg stopper ham konsekvent i al form for intensiv snusning og humpning og, hvis det ikke bare var sådan et tilfælde, men han forsøger igen, så er jeg over ham, eventuelt med line på, alt efter hvor slemt det er... Flere hundeejere har undret sig over det, når jeg nærmest har indledt lydighedstræning på eliteplan midt i et hundetræf i parken - men det har virket :5up: Har belønnet for kontakt, udførelse af øvelser og for at gå forbi tæven, uden at han har reageret. Når han har fået "det der blik", har jeg straks kaldet og fjernet ham fysisk, hvis han ikke reagerede.

 

I dag kan han være løs med nærmest alle hunde vi møder, uden problemer :hjerte:

 

Men det er desværre de færreste hundeejere, der selv stopper deres hunde... Eller, i det mindste, gør det helhjertet - nogle står bare og siger "neeeej, Fido!" og lader det ellers blive ved det, selvom hunden bliver ved...

 

Skal måske lige nævnes, at jeg har haft en hel del problemer med humperi fra Møffes side, inklusiv hylen og piven efter tæverne :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...