Hop til indhold

gør meget o.a.


Gæst ramlev
 Share

Recommended Posts

Gæst ramlev

Vi har en Coton De Lulear på ca 1.5 år som vi har nogle spørgsmål omkring.

 

1. når der kommer gæster eller min kone kommer hjem, så bliver han helt vild overstadig glad, hopper helt vildt op af folk og er slet ikke til at komme i kontakt med, han bliver ved til vi sætter ham ud i gangen og lukker døren. Hvis jeg kommer hjem så er han rolig.

 

2. når det ringer på døren ell dørtelefon, så gør han som besat, og "punkt 1." når folk kommer ind.

 

3. når vi går rundt i lejligheden, så går han konstant 30 cm efter os.

 

skal siges at han har ikke adgang til soveværelset.

 

Vi ved ikke helt hvordan vi skal gøre for at få ham til at slappe af når der kommer folk, har fundet ud af at det ikke nytter at skælde på ham og sætte ham i gangen.

 

nogle gode råd ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi har en Coton De Lulear på ca 1.5 år som vi har nogle spørgsmål omkring.

 

1. når der kommer gæster eller min kone kommer hjem, så bliver han helt vild overstadig glad, hopper helt vildt op af folk og er slet ikke til at komme i kontakt med, han bliver ved til vi sætter ham ud i gangen og lukker døren. Hvis jeg kommer hjem så er han rolig.

 

2. når det ringer på døren ell dørtelefon, så gør han som besat, og "punkt 1." når folk kommer ind.

 

3. når vi går rundt i lejligheden, så går han konstant 30 cm efter os.

 

skal siges at han har ikke adgang til soveværelset.

 

Vi ved ikke helt hvordan vi skal gøre for at få ham til at slappe af når der kommer folk, har fundet ud af at det ikke nytter at skælde på ham og sætte ham i gangen.

 

nogle gode råd ???

 

1.

Når jeres hund opfører sig sådan er det på grund af de forventninger han har til situationen.

Han har højst sandsynligt vænnet til fra lille "uldbundt" af at gæsterne samt din kone har vist stor glæde ved at se ham i situationerne?

Den måde en hund oplever en bestemt situation på er den måde den lærer sig at situationen "skal" se ud.

Hunden har ikke selv mulighed for at ændre sit adfærdsmønster, men skal have hjælp til det.

Den adfærd en hund udviser er den adfærd vi selv har "fodret" og derved lært hunden.

 

At sætte ham i social isolation er unødigt hårdt og kan af hunden opfattes som straf. Han ønsker nærhed og kontakt og gives det modsatte.

 

2.

Igen de forventninger han har lært sig at have til situationen.

 

3.

Når hunde følger så tæt efter ejer skyldes det som regel usikkerhed på, hvad der skal ske.

Hvis I har haft ham fra lille hvalp og ellers fører et liv efter et regelmæssigt skema, burde ham på nuværende tidspunkt have erfaret hvad der skal ske i de forskellige situationer og dermed ikke følge med overalt.

 

Der kommer lige nogle spørgsmål for at kaste lys sover situationen:

 

Er I flyttet for nyligt eller på anden måde ændret i den daglige rytme?

 

Hvor lang tid er han alene til daglig? Og hvor opholder han sig da?

 

Virker det som om han har problemer med at være alene?

Hvor sover han om natten?

 

Og hvis du så vil skrive lidt om hvordan han får brugt sin energi dagligt, så skulle der være basis for nogle svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ramlev

> er kommer lige nogle spørgsmål for at kaste lys sover situationen:

 

> Er I flyttet for nyligt eller på anden måde ændret i den daglige rytme?

Nej vi har boet i samme lejlighed al mens vi har haft ham., så ingen ændringer der.

 

> Hvor lang tid er han alene til daglig? Og hvor opholder han sig da?

Han er næsten ikke alene i dagtimerne, da min kone går hjemme. hvis han er alene nogle dage kan det godt være 4-6 timer, og det er gangen og køkkenet han kan være i.

 

> Virker det som om han har problemer med at være alene? Hvor sover han om natten?

Han sover i gangen, hvor der er lukket dør til soveværelset, samt lukket til køkkenet, ellers vågner han kl 0500 når det er lyst og begynder at kalde på os.

 

> Og hvis du så vil skrive lidt om hvordan han får brugt sin energi dagligt, så skulle der være basis for nogle svar :-)

Når jeg står op om morgenen, så går jeg en lille tur med ham, min kone går næsten dagligt en lang tur med ham, og når jeg kommer hjem, så er vi 3-4 gange om uge ude og "lege" 20 min's tid + jeg går en lang tur.

Det hele skyldes nok at vi var for pylrede om ham som lille, og ja vi fik ham hjem da han var 8 uger.

 

Mere info du har brug for ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
> er kommer lige nogle spørgsmål for at kaste lys sover situationen:

 

> Er I flyttet for nyligt eller på anden måde ændret i den daglige rytme?

Nej vi har boet i samme lejlighed al mens vi har haft ham., så ingen ændringer der.

 

> Hvor lang tid er han alene til daglig? Og hvor opholder han sig da?

Han er næsten ikke alene i dagtimerne, da min kone går hjemme. hvis han er alene nogle dage kan det godt være 4-6 timer, og det er gangen og køkkenet han kan være i.

 

> Virker det som om han har problemer med at være alene? Hvor sover han om natten?

Han sover i gangen, hvor der er lukket dør til soveværelset, samt lukket til køkkenet, ellers vågner han kl 0500 når det er lyst og begynder at kalde på os.

 

> Og hvis du så vil skrive lidt om hvordan han får brugt sin energi dagligt, så skulle der være basis for nogle svar :-)

Når jeg står op om morgenen, så går jeg en lille tur med ham, min kone går næsten dagligt en lang tur med ham, og når jeg kommer hjem, så er vi 3-4 gange om uge ude og "lege" 20 min's tid + jeg går en lang tur.

Det hele skyldes nok at vi var for pylrede om ham som lille, og ja vi fik ham hjem da han var 8 uger.

 

Mere info du har brug for ?

 

Ok, tak...

 

Som jeg skrev, så opfører vore hunde sig som vi lader dem gøre - efter de vaner vi giver dem lov til at danne :-D

 

Typisk giver vi - og vore gæster - små nuttede vane for at de er midtpunktet i visse situationer, som f.eks. når nogen kommer ind ad døren.

Gæster kan have svært ved ikke at skrue sig op til et "overgear" når de hilser på en hvalp.

Hvis dette er, hvad jeres hvalp har vænnet sig til er det hvad han forventer resten af sit liv.

Hunde vil som regel ikke dæmpe, men derimod intensivere deres adfærd i disse situationer til man står med et skrigende "uhyre" som ikke selv kan afreagere og falde til ro igen.

Så giver man hunden opmærksomhed på en anden måde, nemlig ved at skælde ud. Dette er OGSÅ opmærksomhed og vil være vedligehold af adfærden.

 

Hvis dette er scenariet hos jer, vil jeg anbefale at I tager styring over situationen. Jeres hund kan ikke selv ændre sin adfærd, men behøver hjælp - og overbærenhed :-D

 

I kan vænne ham til, positivt, at være i et andet rum gradvist længere tid op til f.eks. ½ time. Dette øves dagligt. Det er vigtigt at han ikke bare lukkes væk, men får en god aktivitet med sig, f.eks. en kasse proppet med legesager som I har lagt mange små lækre guffer ned mellem.

Legekassen kan holde ham beskæftiget ½ times tid og bør indlæres i samme rum, som I opholder jer. Først når han kan holde sig fokuseret på aktiviteten flyttes den og han ind i det andet rum.

Kassen gives herefter kun i dette rum.

 

Forud for gæsternes ankomst får han kassen i dette rum og hentes først ud når gæsterne er ankommet og er i ro.

Herefter hentes han ud i line og gives et tyggeben eller lignende lækker aktivitet. Stadig i line.

Han slippes når han er fuldt beskæftiget og nu skal gæsterne ignorere ham eller hilse meget behersket på ham.

Det er ikke hans gæster.

 

Det kan tyde på at der er overskudsenergi til stede og jeg vil foreslå, at I giver nogle aktiviteter til - ja, hvad hedder han?

 

Han har behov for at blive mentalt træt og ikke kun fysisk.

Tilbyd ham fodersøg i græs eller grus og lad ham bruge sin lugtesans og dermed sin hjerne til dette en ½ times tid. Gerne to gange dagligt.

Foderkuglerne/godbidderne må ikke kunne ses, da han derved ikke bruger sin næse.

 

Hvis der ike er noget fast mønster han skal være alene efter, vil jeg anbefale jer at øve dette alligevel.

At lære hunden at være alene dagligt efter et nogenlunde fast tidsskema. Dette giver forudsigelighed og dermed tryghed.

Hvis han aldrig ved hvornår han efterlades er han nødt til at følge efter jer konstant for at finde ud af hvad "vi" skal.

 

Giv tydeligt signal forud til hvorvidt han skal med eller ej.

"Bliv hjemme" kan siges allerede mens man gør sig klar og man kan lægge selen på allerede mens man gør sig klar som et tydeligt signal til hvorvidt hunden skal med eller ikke.

Forudsigelighed i hverdagen er vigtig for hunde som jeres.

 

 

Mht. dørtelefonen kan jeg anbefale jer at afbetinge lyden, således at I får nogen til lige at gå forbi og ringe på og det ignorerer I så fuldstændigt.

Han har jo lært at dørtelefonen fører til gæster...

 

Det kan anbefales at træne med ham under aflæringen af reaktion på dørtelefonen således at I allerede har kontakt med ham via øvelserne, når der ringes på. Så er det langt nemmere at bevare hans fokus.

 

Giver det mening?

 

Må jeg spørge hvorfor han sover alene? Nåe, er det fordi han vågner tidligt er det sådan det skal forstås?

 

Hvordan har I pylret om ham som hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ramlev

Han hedder Frede :)

 

 

Ja det giver mening, men har osgå selv lidt spørgsmål, vil det sige når der kommer gæster, så skal han være i et rum med legesager, og efter halv time, kommer han ind i snor, og lige hilser på, og derefter placeres han i samme rum, men så han ikke kan komme over til gæsterne ? selvfølgelig med legesager m..m

 

Grunden til at han ikke sover i soveværelset skyldes for det første at han vågner kl tidligt, derfor er han i gangen som er helt mørk til vi står op.

Og så skyldes det også at han vil være midtpunkt og hopper op i sengen, og sengen er vores ikke hans, derfor.

 

Vi pylrede om ham som valp som fleste gør sikkert, nusse med ham , blev løftet op og nusset meget.

 

Vi har ofte besøg af nogle gæster som tit tager ham op og sidder med ham i stolen, skal vi blive ved med at sige til de gæster at han hører til på gulvet og ikke oppe i armene på folk ?

 

Vi har nogle godbidder (hjemmelavede lever bidder) som han får når vi leger osv. dem vil vi bruge til legekassen. Han har konstant et tyggeben han kan hygge med, er det bedst at han ikke altid har adgang til tyggeben osv, men at han kun får det når vi bestemmer ? i så fald hvor ofte skal han så have tyggeben ?

 

det var lidt mere fra mig :)

 

god weekend

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Han hedder Frede :)

 

 

Ja det giver mening, men har osgå selv lidt spørgsmål, vil det sige når der kommer gæster, så skal han være i et rum med legesager, og efter halv time, kommer han ind i snor, og lige hilser på, og derefter placeres han i samme rum, men så han ikke kan komme over til gæsterne ? selvfølgelig med legesager m..m

 

Grunden til at han ikke sover i soveværelset skyldes for det første at han vågner kl tidligt, derfor er han i gangen som er helt mørk til vi står op.

Og så skyldes det også at han vil være midtpunkt og hopper op i sengen, og sengen er vores ikke hans, derfor.

 

Vi pylrede om ham som valp som fleste gør sikkert, nusse med ham , blev løftet op og nusset meget.

 

Vi har ofte besøg af nogle gæster som tit tager ham op og sidder med ham i stolen, skal vi blive ved med at sige til de gæster at han hører til på gulvet og ikke oppe i armene på folk ?

 

Vi har nogle godbidder (hjemmelavede lever bidder) som han får når vi leger osv. dem vil vi bruge til legekassen. Han har konstant et tyggeben han kan hygge med, er det bedst at han ikke altid har adgang til tyggeben osv, men at han kun får det når vi bestemmer ? i så fald hvor ofte skal han så have tyggeben ?

 

det var lidt mere fra mig :)

 

god weekend

 

 

Ideen er at Frede skal være i værelset med legekassen, hentes ind og når han er i ro slippes og være sammen med jer resten af tiden.

Han lukkes på sit værelse FØR gæsterne ankommer og INDEN han kan mærke på jer, at der er gæster på vej. Han skal være afbalanceret, når han lukkes derind med legekassen. Det må ikke virke som en straf eller social isolation og derfor skal det øves i hverdagen.

 

Hvis dette skal lykkes SKAL gæsterne samarbejde gennem at undlade at hidse Frede op med opskruet hilseritualer, leg m.v.

 

Om han på et tidspunkt tages op er ikke afgørende, det afgørende er at han først kontaktes ,når han er neutral overfor gæsterne.

 

Hvis I vil bruge tyggeting som afledningsmiddel, når der er gæster er det vigtigt at disse har stor værdi. Det har de ikke hvis de konstant er tilgængelige.

Derfor kan det være fint at tilbyde disse på tidspunkter hvor I ønsker at Frede skal være mindre "på".

 

Hvis man inviterer sin hund op i sengen er sengen også dens - ifølge hundereglerne.

At han vil være midtpunkt er noget indlært og kan godt aflæres igen.

Hunde gør kun det de får noget ud af, så hvis I ignorerer ham efter et "slut" - og er standhaftige - så vil han hurtigt lære at være rolig i sengen.

 

Hunde skal nusses meget og små racer vil jo gerne op, så det synes jeg ike lyder som "pylren" :-D

Men alt kan naturlivis overdrives

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...