Hop til indhold

Fra hvalp til voksen


Gæst FrøkenWhipsy
 Share

Recommended Posts

Gæst FrøkenWhipsy

Jeg er enormt glad for Qairos sind og "adfærd"/personlighed så jeg kom sådan til at tænke på hvor meget der lige ændres. Han er enormt legesyg overfor (alle) andre hunde (...nok meget hvalpe adfærd) og er meget her-kommer-jeg-agtigt...altså ikke bange for særlig meget.

 

Hvor meget ændrede jeres hundes adfærd/personlighed fra da de var hvalpe til de blev voksne ? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er halfdan jo ikke rigtigt voksen endnu (14 måneder), men jeg synes stort set ikke, at han har ændret sig. han er virkelig meget, som han altid har været, bare mere :mrgreen:

 

dog har jeg to gange inden for den sidste uge fået at vide, at han er blevet "dejligt rolig" af andre hundeejere - men det er nok et spørgsmål om, at han har fået lidt mere selvkontrol i forhold til hunde, der ikke gider lege. og så er han blevet mere kærlig, hvilket nok "bare" er et udslag af, at vi har fået en tættere relation. jeg er spændt på, om han ændrer sig mere, når han bliver rigtigt voksen, men indtil nu har jeg ikke oplevet de store tigerspring, og har f.eks. heller ikke bidt så meget mærke i forandringer i forbindelse med kønsmodningen eller andre af de berygtede faser.

 

jeg er helt sikker på, at du har en masse at glæde dig til med qairo :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm.... Karla har ændret sig en del synes jeg :hmm: Hun er stadig meget legesyg, men leger helst med mennesker eller med sig selv... hun er ikke interesseret i leg med fremmede hunde (ihvertfald meget sjældent)...

 

Hun vil dog gerne lege med hunde hun kender godt. Selvom legeriet sjældent varer længe, de hygger sig for det meste bare sammen...

 

Hun er langt mere reserveret end hun var som hvalp, og nogle mennesker skal virkelig ses an længe, inden hun bedømmer dem værdige... Men har hun først bestemt sig til at du er hendes ven, så har du en overstrømmende kærlighed for livet fra hende...

 

Hun er ikke interesseret i at hilse på ret mange hunde, og er generelt en hund med "kort lunte" overfor uhøflig opførsel. Man bliver dømt hårdt! Er det startet "forkert", så kan den anden hund ligeså godt opgive, han / hun er stemplet som røvhul...

 

Hun spiller kostbar lææææænge ved nye bekendtskaber. Den træner jeg har gået aspirant hos har 2 border collier, som Karla har trisset rundt med en gang om ugen i 3 måneder. Det var først i mandags, at hun bestemte sig til, at Mikaelu nok ikke var satan selv i forklædning og hun dermed kunne sige "Hej jeg kender dig og kan lide dig" til ham, da hun mødte ham :rolleyes: Sigu er stadig ikke godkendt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den ældste, Luffe på 3½ år, er blevet noget mindre dominerende end han var som hvalp - heldigvis. Han var storslem som hvalp, mere påtrængende end godt er, afsindig selvstændig og næsten overmodig. I en periode troede jeg aldrig vi fik en god hund ud af ham :genert:

 

I dag er han stadig en meget stærk hund psykisk, ikke bange for noget eller nogen, men samtidig er han også blevet mere kærlig, og viste sig at være en meget overbærende og tålmodig storebror da vi fik Buddy.

 

Men Buddy, som nu er 2 år, er det lidt omvendt, han er blevet en smule usikker, gider ikke rigtigt lege med andre end Luffe, hvor han som hvalp legede med alle han mødte. Han er desværre også begyndt at knurre af nogle enkelte hanhunde vi møder, især hvis de er overaktive, og er her og der og allevegne. Og så er han en pestilens når der er løbske tæver i nærheden.

 

Trinus

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crthomsen

Vi har jo ikke haft Emma som helt lille hvalp, men jeg synes hun har ændret sig en del fra hun var 18mdr. Hun er meget mere afdæmpet og rolig.

Hun er også en del tilbageholdelende over for fremmede.

Hun leger ikke med alle hunde mere, da hun var en unghund legede hun med alle vi mødte.

Hun leger heller ikke så meget med os mere. Til gengæld har jeg en trofast ven der følger med i mine gøremål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ozzie har ændret sig en del - som hvalp troede hun at alle hunde i hele verden var ellevilde med hende. Der var en del hunde vi kendte, som bare ikke gad små irriterende hvalpe, og det fattede hun slet ikke. Jeg måtte fysisk sørge for at standse hende, ellers løb hun lige ind i "armene" på dem.

 

Som unghund blev hun god til at fatte at de sure hunde ikke gad hende, men hun var stadig meget glad i låget overfor alle hunde og prøvede virkelig at få gang i leg også med fx ældre hunde, der bare ikke gad lege. :mrgreen:

 

Som voksen har hun heldigvis :mrgreen: lært at ikke alle hunde gider hende, og jo ældre hun selv bliver jo færre hunde gider hun - fx tæver, det er meget få tæver hun gider snakke med nu. Hanhunde gider hun de fleste af - dog undtaget når de er meget vilde og især hvis de er store samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mille har ændret sig fra at have været et bundhysterisk hundebarn til at være en rimelig fornuftig voksen hund. Jeg fik virkelig mange sylespidse hvalpetænder i kroppen da hun var lille, og hun havde svært ved at geare ned (jeg tacklede det også forkert, men vidste ikke bedre).

 

Men jeg kan stadig opleve de hysteriske anfald i ny og næ. Som hvis tæppet krøller under hende i sofaen :roll:

 

Hun har stadig ikke respekt for højder, hvilket har givet mig et par grå hår. Hun har heller ikke respekt for, at hun kan komme til skade, når hun tager sine løbeture og går bananas. Det gør hun stadig, selvom hun nu er 8.

 

Hun er mere reserveret overfor andre hunde, hun har aldrig gidet de helt små dog. Hun er reserveret overfor mennesker, men udvælger sig pludselig en person, som hun bare MÅ hilse på. :lol:

 

Hendes legesyge er blevet lidt mindre = kortere tid. Hun er generelt meget stille, mild og rolig indendørs. Jeg har altid oplevet hende som en, der tænker meget. Med alderen er hun blevet mere følsom overfor menneskers sindsstemning.

 

Hun stjæler stadig med arme og ben, går i folks skabe, tasker osv. hvis lejligheden byder sig. Regler siger hende ikke så meget hvis hun ser en grund til at bryde dem; fornyligt sprang hun op på sofabordet, fordi jeg havde klikkeren fremme og jeg ønskede hun tilbød "et eller andet" som hun så valgte, skulle være det :shock::mrgreen:

 

Hun er stadig glad for at sove - længe.

 

Alt i alt er hun grundlæggende ret meget sig selv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...