Hop til indhold

Har I Lagt Maerke til...

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

At foderproducenterne hos de "go'e" gamle kendte torfoder maerker er begyndt at gaa vaek fra korn, og andre fyldstoffer i deres produkter, i mere eller mindre grader... Hvorfor gaa vaek fra ingredienser, de har insisteret paa i mange aar var saa godt;-)

Fra Eukanuba lyder det nu saadan her:hmm:: Natural Dog Food available at Eukanuba.com

Fra Black gold : Black Gold Ultimate Adult Corn Free Chicken

Link til indlæg
Del på andre sites

der er fyldstoffe i begge, og i black gold (har ikke kigget nærmere på eukanuba, da jeg ikke aner hvad du vil have os til at se dér) er der byg. ALtså ikke kornfrit.

Jeg har egentlig aldrig set nogen foderproducenter hævde at korn og lignende fyldstoffer var "så gode"...

Men selv hvis de har, hvorfor så gå væk fra det? Velsagtens fordi også foderproducenter hele tiden lærer nye ting, fordi der kommer ny forskning til, fordi der er penge i at tilbyde kornfrie produkter, osv.

Hvad er det du vil have os til at svare?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
der er fyldstoffe i begge, og i black gold (har ikke kigget nærmere på eukanuba, da jeg ikke aner hvad du vil have os til at se dér) er der byg. ALtså ikke kornfrit.

Jeg har egentlig aldrig set nogen foderproducenter hævde at korn og lignende fyldstoffer var "så gode"...

Men selv hvis de har, hvorfor så gå væk fra det? Velsagtens fordi også foderproducenter hele tiden lærer nye ting, fordi der kommer ny forskning til, fordi der er penge i at tilbyde kornfrie produkter, osv.

Hvad er det du vil have os til at svare?

Dersom og såfremt at foderproducenterne går væk fra kornprodukter i deres foder, da kunne dette skyldes at kornprisen er steget markant gennem flere år på grund af fejlslagen høst. :hmm:

Dersom de går væk fra korn m.m. i deres foder da skulle det undre mig meget om de istedet valgte at bruge et dyrere OG bedre alternativ. Nok ville valget falde på en billigere og måske ringere råvare. :blink:

Blot min tolkning af noget jeg ikke har læst om, ikke har set noget om, eller har undersøgt. :stupid: me

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Dersom og såfremt at foderproducenterne går væk fra kornprodukter i deres foder, da kunne dette skyldes at kornprisen er steget markant gennem flere år på grund af fejlslagen høst. :hmm:

Dersom de går væk fra korn m.m. i deres foder da skulle det undre mig meget om de istedet valgte at bruge et dyrere OG bedre alternativ. Nok ville valget falde på en billigere og måske ringere råvare. :blink:

Blot min tolkning af noget jeg ikke har læst om, ikke har set noget om, eller har undersøgt. :stupid: me

Tak for super svar. Ja, det var ogsaa en god mulighed jeg slet ikke havde overvejet.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså at der r penge i det....:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
altså at der r penge i det....:-)

Havde du regnet med andet? :mrgreen:

Men det her er Black and Golds kornfri produkt:

hicken Meal, Brewers Rice, Ground Whole Grain Barley, Poultry Fat Preserved With Mixed Tocopherols (Form Of Vitamin E), Oats

Google translate og mit skole engelsk er enige om, at der er byg og havre i det :vedikke:

Og eukanubas:

Venison, Potato, Ground Whole Grain Sorghum, Brewers Rice, Ground Whole Grain Barley, Chicken Meal, Fish Meal, Dried Egg Product, Chicken Fat (preserved with mixed Tocopherols, a source of Vitamin E), Dried Beet Pulp, Natural Flavor, Brewers Dried Yeast,

:vedikke:

Nå, men majs er de da gået væk fra.

Mon ikke tabet af markedsandele også har noget at sige?

Det er ikke mange år siden, at deres største konkurrenter alene var de andre mærker dyrlægen forhandlede - Hills, RC osv. Og deres ingridienslister var noget nær ens - Og prisen ligeså.

Det var kun de billigere supermarkedsfoder producenter, som kunne tilbyde noget anderledes - En billigere pris.

Nu er der efterhånden enormt mange alternativer, der endda er langt billigere og uden nær så mange fyldstoffer. Med internettets udbredelse, og folks mulighed for at købe billigt foder leveret til døren, så er der jo åbnet nogle døre for de andre producenter.

Det går uden tvivl ud over de gamles markedsandele og dermed indtjening!

Så tror de er pressede af forbrugernes nye ønsker + evt. stigende "fyld" priser - og så bliver de jo nød til at finde på noget nyt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke tid til at gå i detaljer, er på vej ud ad døren men... tog et hurtigt kik på ingredienserne i hvalpefoderet med laks og jeg er ikke imponeret. 1. ingrediens - Laks, d.v.s ubearbejdet kød (håber jeg i hvert fald) som indeholder 75% vand der under tilberedning vil blive til en 4-del. 2. ingrediens er (hold på hattene) bryggeri ris - et bi-produkt fra andet produktion med få næringsstoffer. Så stopper jeg her - min hund skal ikke spise affaldsprodukter, basta. Sikkert ikke et skod produkt som Pedigree men alligevel....

Link til indlæg
Del på andre sites

At foderproducenterne hos de "go'e" gamle kendte torfoder maerker er begyndt at gaa vaek fra korn, og andre fyldstoffer i deres produkter, i mere eller mindre grader... Hvorfor gaa vaek fra ingredienser, de har insisteret paa i mange aar var saa godt;-)

Fra Eukanuba lyder det nu saadan her:hmm:: Natural Dog Food available at Eukanuba.com

Fra Black gold : Black Gold Ultimate Adult Corn Free Chicken

man kunne også tænke sig at det har noget med efterspørgslen at gøre. Forbrugerne er blevet meget mere bevidste om hvad de gerne vil have, og det må man jo efterkomme, hvis man gerne vil sælge sit produkt :slem:

Men ja, det er svært at sige hvilke tanker der ligger bag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
man kunne også tænke sig at det har noget med efterspørgslen at gøre. Forbrugerne er blevet meget mere bevidste om hvad de gerne vil have, og det må man jo efterkomme, hvis man gerne vil sælge sit produkt :slem:

Men ja, det er svært at sige hvilke tanker der ligger bag...

Jaa.. jeg kan tydeligt huske perioden med, hvor det var saa populaert at give sine hunde grontsager og frugt og det blev lanceret i samme dur.

Lidt sjovt som botten kan vende 80 grader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Har ikke tid til at gå i detaljer, er på vej ud ad døren men... tog et hurtigt kik på ingredienserne i hvalpefoderet med laks og jeg er ikke imponeret. 1. ingrediens - Laks, d.v.s ubearbejdet kød (håber jeg i hvert fald) som indeholder 75% vand der under tilberedning vil blive til en 4-del. 2. ingrediens er (hold på hattene) bryggeri ris - et bi-produkt fra andet produktion med få næringsstoffer. Så stopper jeg her - min hund skal ikke spise affaldsprodukter, basta. Sikkert ikke et skod produkt som Pedigree men alligevel....

Nu skal vi lige have en ting på plads.

Når der som her står laks som første ingrediens så er det ikke ud fra den opskrift de arbejder efter , men ud fra hvad der reelt er i det færdige foder.

At de bruger " bryggeri Ris" er der ikke noget fordækt i. De ris / korn m.m. der kommer erfter maltningen af frøene er såmend en glimrende næringskilde of egentligt ikke affald. Det er før blevet givet til både køer og grise og så må det også være ok til hunde.

Vælger man tørfoder så er der ingen vej udenom alle de underlige ting som jeg slet ikke ser evidens for at hunde skal have eller har brug for.

Der er enkelte fodertyper så som Ziwipeak der i bund og grund er tørret kød.

Men jeg finder der overordentligt betænkeligt at købe foder der er fragtet hertil fra New Zealand. Ikke videre sundt set ud fra et energimæssigt synspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites