Hop til indhold

Min tæve hvalp humper ben??


Gæst Lumen
 Share

Recommended Posts

Jeg troede kun det var han-hunde der humpede?? Min tæve på 4 1/2 mdr startede med at humpe ben for et par dage siden. For det første; er det ikke alt for tidligt?? For det andet; hun er en tæve??

Altså med mindre det er noget helt andet hun laver?:hmm:

 

Når jeg sidder på en stol, sætter hun sig på mit ben (lissom da man var barn og legede ride-ride-ranke) og humper løs. Er det mig der misforstår situationen, eller den go nok?

 

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Både tæver og hanner kan finde på at humpe, hos hvalpe og unghunde handler det som regel om, at de er kørt alt for højt op, eller er i en situation de slet ikke kan overskue.... så bruger de humperiet som en overspringshandling...

 

Prøv at lægge mærke til hvornår hun gør det, det er sikkert oftest efter vild leg eller lign? eller måske efter at have gået en tur hvor i har set rigtigt mange ting?

 

Jeg ville nok lave lidt tvangsro, eller ihvertfald som det mindste pille hende af. Jeg gider ikke se på den slags og det kan hurtigt blive en vane, som hunden så udfører hver gang den ikke lige ved hvad den ellers skal gøre i en situation...

Link til indlæg
Del på andre sites

Både tæver og hanner kan finde på at humpe, hos hvalpe og unghunde handler det som regel om, at de er kørt alt for højt op, eller er i en situation de slet ikke kan overskue.... så bruger de humperiet som en overspringshandling...

 

Prøv at lægge mærke til hvornår hun gør det, det er sikkert oftest efter vild leg eller lign? eller måske efter at have gået en tur hvor i har set rigtigt mange ting?

 

Jeg ville nok lave lidt tvangsro, eller ihvertfald som det mindste pille hende af. Jeg gider ikke se på den slags og det kan hurtigt blive en vane, som hunden så udfører hver gang den ikke lige ved hvad den ellers skal gøre i en situation...

 

Vi har faktisk lige præcis i dag gået en meget lang tur. Hun er som regl lidt overgearet nå vi kommer hjem, hvorefter hun falder i søvn. Da hun vågnede ville hun lege vildt og lidt senere startede humperiet.

 

Tak for svaret, jeg vil prøve at være lidt mere opmærksom på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe humper hinanden i alle aldre, også tæver. Især når de er kørt lidt op.

Så hun humper,og jeg ville så sige NEJ og fjerne hende. Uden den store ballade, for hun er så lille at hun jo kan holdes nede.

Det har i den alder intet med dominans at gøre, bare lidt tidligt førpupertet, som hun ikke aner noget om, men hormonerne er så småt i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Jeg er ikke længere så sikker på at Lumen gør det pga overstimulering. Hun har gjort et her i formiddags og vi har kun været ude og tisse og prutte på en 5 mins tur, her til morgen :hmm:

Jeg har sagt nej til hende og så holder hun op men prøver igen senere.

Hva kan grunden mon så være?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Jeg er ikke længere så sikker på at Lumen gør det pga overstimulering. Hun har gjort et her i formiddags og vi har kun været ude og tisse og prutte på en 5 mins tur, her til morgen :hmm:

Jeg har sagt nej til hende og så holder hun op men prøver igen senere.

Hva kan grunden mon så være?

 

Når det er sket gentagne gange ender det også med at blive en "dum" vane.

 

Som jeg hører dig sker det oftest efter gå ture og/eller fysisk aktivering?

Nu er det sket så mange gange at hun gentager mønstre efter hver gang i har gået ect.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det er sket gentagne gange ender det også med at blive en "dum" vane.

 

Som jeg hører dig sker det oftest efter gå ture og/eller fysisk aktivering?

Nu er det sket så mange gange at hun gentager mønstre efter hver gang i har gået ect.

 

Altså hun har måske gjort det i 3 dage sammenlagt. Men det er åbenbart nok til at være blevet en vane?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunhunde humper da lige som hannerne, som et symbol på dominans, ikke?

 

Så når de begynder at humpe, så er det bare at sige nej og vise hvem der bestemmer.

 

:)

 

Vil det sige min hvalp måske viser tegn på dominans? :hmm:Hvis det er tilfældet, må det bestemt komme under styr, lige med det vums. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Vil det sige min hvalp måske viser tegn på dominans? :hmm:Hvis det er tilfældet, må det bestemt komme under styr, lige med det vums. :vuf:

 

Glemt alt om dominans og alt om at vise hvem der bestemmer!!

 

Hun er slet, slet ikke gammel nok til at ville overtage verdensherredømmet endnu - Og når hun bliver det, så garantere jeg, at hun ikke gør det med humpen ;-)

 

Det kan sagtens være en stessreaktion, selvom det kun har været en kort gåtur - Eller fordi hun er lidt forvirret og usikker.

 

Det kan være der simpelthen sker for meget i hverdagen. Folk der hele tiden bevæger sig, mange lyde osv. :vedikke:

Hun er jo ikke så stor, så hun er nok omkring en præ-kønsmodning og så sker der rigtig, rigtig meget i hovedet på hende.

Det kan medvirke til, at hendes stresstærskel bliver sat ned en periode og hvis der er lidt hormoner der oveni købet er begyndt at suse rundt i hende, så kan hun nemt blive lidt forvirret og stresset af næsten ingenting.

 

Men det ændre ikke på, at hun skal bremses i adfærden, for at det ikke bliver en vane, der er svær at pille af hende igen.

Der er rigtig, rigtig mange måder at gøre det på - prøv at søge på det herinde, så skal der nok dukke noget op i kan bruge og som virker :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Lumen

Jeg har nu forsøgt at lede efter et mønster der evt ku udløse hendes humpen men jeg kan simpelthen ikke finde det?:???:

Hun humper når det har været en rolig dag, aktiv dag, solskinsdag, regnvejrsdag osv. osv....

Det eneste jeg kan kæde sammen er at hun gør det når hun er i det jeg kalder "stirvit-humør" -altså når hun er lidt overgearet. Men der er ingen forbindelse til hvorfor eller hvad hun bliver overgearet af?? Lige pludselig tar' fanden bare ved hende:slem: og det nytter ikke at sige nej til hende, hun overhører det fuldstændig og humper på livet løs. Også når jeg fjerner hende, "hopper" hun lige tilbage:stupid:

Hun bliver 5 mdr her den 7 Maj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu forsøgt at lede efter et mønster der evt ku udløse hendes humpen men jeg kan simpelthen ikke finde det?:???:

Hun humper når det har været en rolig dag, aktiv dag, solskinsdag, regnvejrsdag osv. osv....

Det eneste jeg kan kæde sammen er at hun gør det når hun er i det jeg kalder "stirvit-humør" -altså når hun er lidt overgearet. Men der er ingen forbindelse til hvorfor eller hvad hun bliver overgearet af?? Lige pludselig tar' fanden bare ved hende:slem: og det nytter ikke at sige nej til hende, hun overhører det fuldstændig og humper på livet løs. Også når jeg fjerner hende, "hopper" hun lige tilbage:stupid:

Hun bliver 5 mdr her den 7 Maj.

 

sådan en hvalp, kan jo godt få sådan nogle små "overstadigheds" eller overtrætheds-"flip" - af mange, eller måske slet ingen, årsager. jeg ville bare blive ved med at fjerne hende, så det ikke bliver en vane. vores hund gør det stadig en gang imellem, men reagerer på et hurtigt "ah!"

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Lumen

Hej igen:drille:

Det er den evige snak om min Lumen som humper. Hun humper faktisk ikke mit ben mere men nu er det gået ud over min kastrerede hankat:damn: Hun prøver faktisk at hoppe op på ham?! I dag "tog" hun ham bagfra:stupid: Hun snuser ham også konstant i røven -snuden helt oppe i (hun er også tosset med kattelort), tror hun har en fetich.

Man skulle tro at hun tror hun er en hanhund?

Er dette stadig "normal adfærd"?:vedikke:

 

Hun er nu snart 5 1/2 måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt og aldeles normalt ja, og hvis misser ikke har vist hende sømhandsken endnu, så synes jeg du skulle være meget konsekvent og stoppe hende hver gang hun går i gang ....

 

Både fordi det e ren dum vane og også fordi hun kan komme alvorligt til skade den dag han siger "nu er det fandeme nok!" hvis de klør fx rammer et øje...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lumen
Helt og aldeles normalt ja, og hvis misser ikke har vist hende sømhandsken endnu, så synes jeg du skulle være meget konsekvent og stoppe hende hver gang hun går i gang ....

 

Både fordi det e ren dum vane og også fordi hun kan komme alvorligt til skade den dag han siger "nu er det fandeme nok!" hvis de klør fx rammer et øje...

 

Du har ret, misser er alt for go af sig. Han lader hende praktisk talt walk all over him. Jeg blev først rigtig klar over hvad det var hun havde gang i, igår da hun prøvede at humpe ham. Før troede jeg bare de legede. Hun er meget dominerende overfor ham. Når de får lækkerier, sluger hun sin mad hvorefter hun forsøger at stjæle hans mad -det har jeg dog fået sat en stopper for. Hun spiser også missens tørfoder, hvilket jeg også skælder hende ud for, ikke så meget fordi det er kattemad men fordi hun skal respekterer katten. Jeg ville bare ønske missen ville sætte sig lidt mere i respekt men han er "desværre" så godhjertet at han hellere går end at tage konfrontationen op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville skynde mig at begynde at lære den hund selvkontrol og ro - jeg synes det er rigtig synd for katten - og for hunden på sigt.

 

Luk hende væk, lær hende det først, bag et gitter, så hun kan finde ro. Hvis hun stresser sådan der hele tiden, bør du handle. Det forstyrrer både læringsevne og omgivelsernes ønske om at holde af hunden samt nedsætter immunforsvaret på sigt.

 

Det lyder på mig som stress. Intet andet.

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lumen
Jeg ville skynde mig at begynde at lære den hund selvkontrol og ro - jeg synes det er rigtig synd for katten - og for hunden på sigt.

 

Luk hende væk, lær hende det først, bag et gitter, så hun kan finde ro. Hvis hun stresser sådan der hele tiden, bør du handle. Det forstyrrer både læringsevne og omgivelsernes ønske om at holde af hunden samt nedsætter immunforsvaret på sigt.

 

Det lyder på mig som stress. Intet andet.

 

MVH

 

Tak for dit indlæg. Hvordan lærer jeg hende selvkontrol?

Så snart hun ser katten, vil hun lege -uanset om katten gider eller ej.

Problemet med missen er også at han udsender mixede signaler. Han udviser først at han ikke gider men bliver hun ved længe nok (som hun normalt gør hvis jeg ikke stopper hende) "overgiver" han sig og leger med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sakser et stykke om selvkontrol til dig fra et af mine adfærds-programmer.

 

"

2. Øget selvkontrol:

At en hund kan udvise selvkontrol betyder, at hunden har lært ikke at reagere spontant på dens første impuls. I stedet kan I lære X, at hun ved at udvise en rolig adfærd først, får adgang til de aktiviteter, som har en stor værdi for hende Det kan være at sidde ned og være rolig, før hun går ud af døren, sidde ned og få snor på før I går tur og vente i ro, før hun får lov at hoppe ud af bilen.

Populært sagt: X skal yde, før hun kan nyde.

Grib de situationer, der opstår i dagligdagen og brug dem i træningen af selvkontrol. Vær hele tiden opmærksom på, hvilken adfærd I belønner, og husk at skæld ud også kan opfattes som kontakt. Brug miljøet – bed for eksempel X gå på plads, og giv hende så fri til at løbe ud i over en mark. På den måde gør I det omgivende miljø til jeres ven og hjælper i træningen.

Fordelen ved at arbejde med disse ting i dagligdagen er, at når X først begynder at lære selvkontrol i visse situationer, så vil den rolige adfærd smitte til resten af hundens liv.

Vigtigt at huske:

- I kan stort set træne selvkontrol i al jeres omgang med X – grib de situationer, der opstår i dagligdagen og brug dem til at komme videre med jeres træning.

- Generelt skal I være OBS på at lære X at vente i forskellige situationer og bede jer om lov, før hun udfører en adfærd, som har høj værdi for hende.

- Vær også OBS på kun at belønne ønsket adfærd.

Øvelser:

Grundlaget for al træning er kontakt. Før I kan træne selvkontrollen, er det nødvendigt at arbejde med at lære X, at det betaler sig at tage kontakt til jer. I er døren til alt det gode.

Spontan kontakt:

Vent på, at X af sig selv ser dig (den der træner) ind i øjnene. Klik og beløn hver gang det sker. Hvis du griber det korrekt an, vil du opleve, at X begynder at se mere og mere på dig. Du gør øvelsen sværere ved at øge tiden, X skal se dig ind i øjnene, før du klikker.

Doggy-zen:

Tag en godbid i hver hånd, og lad X se, at du har dem. Før herefter hænderne væk og ud til dine hofter - i det X vælger godbidden fra og i stedet ser dig ind i øjnene – klik og godbid. Hun må gerne få en af de to godbidder.

Du gør øvelsen sværere ved at løfte armene mere og mere, og på sigt kan du også bevæge armene op og ned – hver gang X tager øjenkontakt, så klik og giv hende en godbid. På sigt vil hun, hvis du træner det korrekt, fastholde øjenkontakten, da hun har lært, at det betaler sig.

Tjek-in

.Kast en godbid og lad X løbe hen og spise den – i det hun vender sig og ser dig ind i øjnene igen, så klikker du og kaster en ny. Du gør øvelsen sværere ved at kaste godbidden længere og længere væk.

Udover kontaktøvelser kan det være en fordel at lære X at blive i en position. Den position kan være sit eller dæk eller stå, men herunder beskrives den med sit, da fremgangsmåden er den samme.

Hold position – sit:

Giv signalet for sit, klik og giv godbid, når X sætter sig.

Giv signalet for sit – tæl til en og klik og giv godbid

Gentag hvert trin et par gange, mens du gradvis øger tiden, som X skal blive siddende.

Hvor du første gang klikker for sit, begynder du nu at klikke X for at vente.

Når X kan vente i cirka 25-30 sekunder, så øger du sværhedsgraden ved at tage et enkelt skridt bag ud. Bliver hun siddende, så klik og godbid. Gradvis bevæger du dig, skridt for skridt, længere og længere væk. Husk at arbejde på samme trin ad flere omgange, så du ikke går for hurtigt frem.

Hvis X rejser sig, så bed hende sætte sig igen, før du giver godbidden.

Gå tilbage til X og giv hende godbidden på stedet hver gang. Du er ved at lære hende, at det at vente samme sted er lig med noget rart.

Herefter kan du øge sværheden ved at gå rundt om X, hoppe rundt om hende osv – klik og beløn X for hver gang, at hun bliver siddende, uanset hvad du gør.

Tag pænt:

Når du giver X en godbid, så fjern hånd og godbid, hvis hun hapser efter maden. Så snart hun trækker sig, giv hende maden. Denne øvelse kan du øve hver gang du giver hende en godbid. X må kun få godbidden, hvis hun tager den roligt.

Acceptere fastholdelse:

Berør Xs pote – klik og giv hende en godbid, hvis hun ikke flytter poten. Hvis hun flytter poten, så skal du et skridt tilbage og starte der fx ved bare at række ud uden at berøre.

Gentag nogle gange.

Begynd nu at tage fat om poten – al rolig adfærd udløser klik og godbid.

Øg gradvis sværhedsgraden ved at løfte og fastholde poten i gradvis længere tid.

Øvelsen kan også bruges på Xs hale eller ører – fremgangsmåden er den samme.

Vigtigt at huske:

- Træn ofte men i korte sessioner, husk X lærer også i pauserne.

- Grib de daglige situationer, der opstår til at lære X selvkontrol. Det kan være at vente før hun hopper ud/ind af bilen, sætte sig før hun får snor på, sætte sig før hun lukkes ud af døren og mange flere. På sigt vil det, at hun belønnes for rolig adfærd, smitte til flere og flere aspekter af Xs liv, og du vil opleve en generelt mindre voldsom adfærd ved hende, hvis du anvender metoderne korrekt.

- Disse øvelser foretages i en periode af Xs liv og efter behov.

 

 

Det er naturligvis taget ud af en sammenhæng - Men du kan få et indtryk af, hvad jeg mener, når jeg siger selvkontrol ved at læse det.

 

Øvelsernes beskrivelse er forenklet, da jeg jo både har demonstreret dem samt set ejeren arbejde med dem alle under mit besøg

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit indlæg. Hvordan lærer jeg hende selvkontrol?

Så snart hun ser katten, vil hun lege -uanset om katten gider eller ej.

Problemet med missen er også at han udsender mixede signaler. Han udviser først at han ikke gider men bliver hun ved længe nok (som hun normalt gør hvis jeg ikke stopper hende) "overgiver" han sig og leger med hende.

 

Det er ikke dyrenes opgave at finde ud af det selv - det er din. Du har sat dem sammen.

 

Du kan finde tråden om Hugos sammenføring med kattene herhjemme, hvis du vil have inspiration til, hvordan jeg gør den slags

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lumen
Det er ikke dyrenes opgave at finde ud af det selv - det er din. Du har sat dem sammen.

 

Du kan finde tråden om Hugos sammenføring med kattene herhjemme, hvis du vil have inspiration til, hvordan jeg gør den slags

 

MVH

 

Tak for det uddybende indlæg. Jeg forstår nu hvad du mener med selvkontrol og jeg har også lært Lumen at vente, kigge mig i øjnene, før hun får godbid. -Det er hun faktisk rigtig go til.;-)

Hun hapser heller ikke missens mad imens han spiser da hun har lært selvkontrol.

Alt i alt er hun super go til det meste, hun vil bare så gerne lege med katten men det er ikke altid han har lige så meget krudt i røven som en lille hvalp.

Næste skridt ville måske være at få anskaffet sig en tremme låge og kun lade hende komme i rum med missen så snart hun er helt rolig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...