Lenschow Skrevet April 23, 2011 Rapporter Share Skrevet April 23, 2011 Til de, der er interesseret i, hvordan jeg har valgt at føre dem sammen, er her lidt videoer. Mit kamera er ikke så godt, men I kan nok se hensigten. Jeg har filmet dag 3 sammen på disse 4 klip. Det går planmæssigt. Metoden handler om at flytte hunden fra den del af hjernen, vi populært kalder krybdyrshjernen - hvor alt det ukontrollerbare ligger - til cortex/hjernebarken - den bevidste læringsmæssige del af hjernen - hvor selvkontrol, impulskontrol osv ligger. Interesserede kan læse mere om metoden her NEMO - Glade katte og hunde: At leve som hund og kat Det lykkes rigtig godt. Der står nogle mini-beskrivelser ved hver video. Der er 4 indtil nu. Jeg lægger flere ind løbende YouTube - ????? ?? thecattraining MVH Helle 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Glemte lige: Snoren er en nødbremse, da hunde, der får succes med at bevæge sig ned i det limbiske system/krybdyrhjernen og jage katte, danner læringsmæssige spor - og det gider jeg slet ikke bøvle med senere, da ting indlært der er svære at aflære. Så der er en løs snor på Hugo i disse klip. Han er jo en lille energi-tingest, som gerne vil lege med kattene - så det kan hurtigt ende i en jagt, der hvor vi er nu. Det er dog ikke sket endnu. MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Meget imponeret og sjovt at se så anderledes en metode - jeg er jo mere 'på hundens side' og synes katten sender onde øjne; bør katten ikke lære at sende venlige signaler i stedet? Ville hunden så ikke have nemmere ved sammensætningen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Sjovt at se en lidt anderledes metode, men det ser ud til at virke :5up:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Wauv, jeg er virkelig imponeret over, at du formår at blive ved med at rose så roligt Det er da super, super godt! Ydermere kan du også rose Hugo for de dæmpende signaler (vende hovedet væk, smaske, blinke langsomt) - og kattene for det samme, især blinke langsomt, det bruger begge dyr som venligt signal (det ved du måske, men hellere skrive det en gang for meget, ikk). Vores Skipper er faktisk rigtig god til at blinke venligt til hunde han ikke kender når de er på besøg, og jeg skam-roser ham altid for det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Hvor er det en fed metode med kun positiv respons :5up: Og tror lige jeg er blevet smaskforelsket i Hugo-drengen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Det er bestemt værd også at markere og rose alle dæmpende signaler. Kattene blinker og smasker meget og sender hilse-haler til Hugo - det roser jeg meget for. Dog ikke på disse klip - der er jeg mere fokuseret på at filme:-) hehe Jeg glemte forresten at ejer har fået Bach før sammenføringen, da hun er kendt for at være enorm pylret med de der katte! Og det er rigtigt - det har jeg:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Jeg bliver totalt varm om hjertet, når jeg ser denne video med dine dejlige dyr. Og ikke mindst måden du griber det hele an på og taler til dem på. :hjerte: Hvor er det dejligt begge er så samarbejdsvillige. Det er tydeligt katten er tryg ved situationen og stoler på du ikke vil bringe den ud i noget farligt. Og Hugo er imponerende lydhør og virker bare så rar. Så kan du jo nemt sidde i sofaen om aftenen og se tv mens du træner med én i hver arm. :hjerte: Video (samt vejledning) vil jeg gemme til inspiration en anden gang. Smukt! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst crthomsen Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Wauv flot måde alle takle dette på. Hvor er Hugo smuk og tålmodigheden selv. Det ser ud som om det e en lykkelig familiesammenforing. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Ja jeg synes de tackler det flot. Der er sådan mindre sammenstød... eller ikke sammenstød men Hugo går hen og dasker med poten eller logrer helt vildt til en kat og så hvæser katten og så går han... Hvis de løber vil han gerne efter - men Ok det er dag 3... Og der er fem!... tålmodighed Helle:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 23, 2011 Rapporter Share Besvaret April 23, 2011 Ja jeg synes de tackler det flot. Der er sådan mindre sammenstød... eller ikke sammenstød men Hugo går hen og dasker med poten eller logrer helt vildt til en kat og så hvæser katten og så går han... Hvis de løber vil han gerne efter - men Ok det er dag 3... Og der er fem!... tålmodighed Helle:-) Er det så den roligste kat, du starter med? Eller er du begynt at indøve det skiftevis med alle 5 katte (én af gangen)? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 24, 2011 Nej dem alle samtidig - men kattene bevæger sig frit og skiftes til at komme hen - efter eget valg. Indtil nu - dag 4 - har 3 af dem haft fysisk kontakt dvs snuset, nusset og gnedet sig op af ham, mens en har været henne og snuse mens han sov og lå stille. Min sidste kat Eddie er mere sensitiv end de andre - det er min orientaler - han bevæger sig i en bue uden om Hugo, men er begyndt at cirkle nærmere - han skal bruge mere tid. I dag går Hugo uden snor inden for - lige før kostede det en lussing og et piv - men så trækker han sig væk og ligger ned, og lærer af det. Jeg vil helst ikke, at det sker, men det er også svært helt at undgå, for en kat kan skifte humør på et splitsekund. Normalen er, at katten hvæser, så går han allerede der - det der skete her var, at Fie blev klemt lidt af ham og så fik han altså en. Så har vi prøvet det. Uden skader. Nu ligger han og sover igen, for det er nok det bedste, tænker han:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 24, 2011 Ps det første døgn valgte tre af mine katte at bo på 1. salen. Det lod jeg dem bare gøre.... Så generelt: kattene vælger helt selv hvornår og hvor. Ofte ligger de på afstand og ser på hunden - katte imiterer/efterligner jo hinanden og lærer ved at observere - så det plejer jeg bare at give dem lov til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 24, 2011 Rapporter Share Besvaret April 24, 2011 Det er sikkert en god idé bare at gøre det i kattenes tempo. Det kan godt gå lidt langsomt i starten for nogle af dem, men lige pludselig rykker det, er jeg sikker på. I starten kom min Miley efter eget ønske også kun hen og snusede til Smilla, når denne lå og sov. Men det var også næsten det eneste tidspunkt sådan en lille hvalp kunne styre sig jo.:blink: (Vi brugte desværre ikke bur dengang. Kun snor efterhånden som vi lærte at det nok var en god ting, særligt i ulvetimen. Men bur kunne sikkert også have været en rigtig god til at få sådan en lille overtræt krudtugle-hvalp som Smilla var til at falde til ro - og også have givet kattene mulighed for at gå hen og studere lidt, når hun lå og blundede. Jeg lavede så mange aktiviteter med Smilla som hvalp, at jeg tror jeg næsten ubevidst stressede hende indimellem. Der skete simpelthen for meget (men man lærer jo hen af vejen). Jeg jeg synes du en rigtig god og dejlig fordel i at Hugo er voksen og fornuftig. Og selvfølgelig misser det engang imellem, men godt nok at at det så var en af de katte, der ville sige fra. (Måske fik katten også lidt selvtillid ud af, at dens markering virkede ). Selv om det selvfølgelig er bedst med positive møder.. Jeg glæder mig rigtig meget til at følge med i det videre forløb. Håber du opdaterer os så ofte som muligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Jeg opdaterer gerne. I dag er vi uden snor stadig - dog er jeg begyndt at tage den på, når jeg går gennem huset med ham, for han blir så glad, når han ser en kat, at han virker for voldsom på dem endnu. Jeg skal se om jeg kan filme mere - lige før stod han sammen med min Nanoq og katten gned sig op af Hugo, mens Hugo slikkede Nanoqs ører. Det var sødt:-) Hugo er mindre OBS på kattene nu. Deres lyd, løb og spring - i starten røg han op bare kattelemmen gik, nu sover han. Og han kigger når de springer, men rejser sig ikke. Jeg holder lidt igen med godbidder i dag, da han har lidt tynd mave efter barf i går... Nogle gange rykker det lige i Hugo, hvis en kat løber, men så ser han på mig i stedet og modtager ros/godbid. Det er tydeligt, at han stadig har impulsen, men ikke reagerer på den her og nu som i starten. Det hjælper også, at han er meget mindre stresset allerede end da han kom. det er klart - nyt hjem osv. Han er nemmere at nå ind til nu end da han kom. Dag to var den værste, der var han også mest stresset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Lyder som om han gør rigtig gode fremskridt. Virkelig flot han kigger på dig og ikke løber efter dem, hvis kattene løber forbi ham. Den var indtil for ganske nylig stadig meget svær for Smilla. Din træning virker tilsyneladende godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Ja og så er han dødtræt - for her bliver han jo aktiveret:-) Da han kom var han understimuleret efter opholdet i bur.... Så jeg får også en masse foræret:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Ja og så er han dødtræt - for her bliver han jo aktiveret:-) Da han kom var han understimuleret efter opholdet i bur.... Så jeg får også en masse foræret:-) Så var det jo den helt rgtige hund du valgte. :hjerte: Hvad med når han skal til at være alene hjemme sammen med kattene. Lukker du dem hver til sit? Og har du fundet en god ordning, så du indimellem kan få lidt kortere dage på arbejde? Kan huske du skrev i en tråd at det ville du rigtig gerne, måske hjemmearbejde nogle af dagene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Jeg har pasning i starten, for han kan ikke lades alene - endnu. Bilen kan han heller ikke lades alene i - endnu. Planen er pasning hos denne passer plus jeg har ekstra, hvis hun ikke kan, tage ham med, når han har lært at være i bilen, arbejde hjemme og ind imellem lade ham være hjemme alene, når han har lært det. I starten går han lukket bag et børnegitter i stuen - så kan kattene opsøge ham hvis de vil Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst crthomsen Besvaret April 26, 2011 Rapporter Share Besvaret April 26, 2011 Hvor er det bare fedt at høre hvor godt det går! Drømmer også om at få en kat... :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 27, 2011 De har stor glæde af hinanden - Hugo er ved at lære at være alene, og jeg kan mærke, at det hjælper, at der er en kat i rummet hos ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Maj 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 2, 2011 Som lovet opdateringer løbende: Uge 2: Nu er Hugo gode venner med tre katte - den ene vil gerne putte med ham, men han ved ikke helt om han synes det er en god idé endnu:-) Så går han. Alt er stadig roligt. Dog fik jeg en stor overraskelse, for jeg snakkede med hans gamle ejere, og de kunne fortælle, at han aldrig har levet sammen med katte, hverken som hvalp eller voksen - faktisk var han i sit gamle hjem kvarterets mest berygtede kattejæger, så jeg må indrømme, at jeg er total stolt af ham i mit hjem for den flotte indsats han gør for at lære misserne at kende. Han har ikke jagtet mine en eneste gang, men det har han jo heller ikke haft mulighed for fra start, som jeg allerede har skrevet før ønsker jeg nyt hjem, nye vaner. Og det har vi fået MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Maj 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 2, 2011 Som lovet opdateringer løbende: Uge 2: Nu er Hugo gode venner med tre katte - den ene vil gerne putte med ham, men han ved ikke helt om han synes det er en god idé endnu:-) Så går han. Alt er stadig roligt. Dog fik jeg en stor overraskelse, for jeg snakkede med hans gamle ejere, og de kunne fortælle, at han aldrig har levet sammen med katte, hverken som hvalp eller voksen - faktisk var han i sit gamle hjem kvarterets mest berygtede kattejæger, så jeg må indrømme, at jeg er total stolt af ham i mit hjem for den flotte indsats han gør for at lære misserne at kende. Han har ikke jagtet mine en eneste gang, men det har han jo heller ikke haft mulighed for fra start, som jeg allerede har skrevet før ønsker jeg nyt hjem, nye vaner. Og det har vi fået MVH Ej, det er da SÅ sejt af ham og dig. :5up: Jeg tror du har gjort dig selv en stor tjeneste ved at indføre ''nyt hjem, nye vaner'' som du skriver. Det kræver bare godt overblik fra starten og en plan klar. Også flot af katten at tilbyde sig som sovekammerat. Så må han virkelig være rolig omkring dem og respektere dem. Det er utroligt det er ham, der takker nej, måske synes han det er for varmt. Eller måske vil han gerne være helt tryg, når han sover. Men det kommer da helt sikkert hen af vejen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Maj 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 3, 2011 Han blir helt legesyg når de vil putte og så går det i opløsning, for det orker kattene ikke - endnu... Måske det kommer:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Maj 15, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2011 Tre uger siden Hugo ankom. Selve sammenføringen tog 4 dage, som forudset. To af kattene har stadig brug for mere tid, mens resten går sammen med Hugo uden problemer og Hugo er problemfri over for alle kattene. Her er nogle friske video. Bemærk især hvordan de to arter ser ud til at forsøge at finde et fælles sprog og mødested.. Der bliver set med mine øjne - dæmpet rigtig meget, vist enorm meget venlighed og i spidssituationer skabes der straks ro - af dyrene selv. Måske en overtolkning - ? Jeg hører gerne din mening om det der sker i disse klip. YouTube - ????? ?? thecattraining Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts