Gryn Skrevet April 25, 2011 Rapporter Share Skrevet April 25, 2011 I dag sad Jan og jeg og snakkede om dyr der kan få afkom sammen. Vi ved at hund og ulv kan få hvalpe sammen, men kan disse blandinger så selv formere sig? Ved at æsler og heste også kan få føl sammen, kan så ikke huske hvornår det hedder muldyr og hvornår det hedder...? Der er noget med disse blandinger ikke kan få føl??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Jeg ville mene at krydsningen mellem ulv og hund godt kan former sig - har læst at alaskan malamuten flere gange er blevet parret med ulve for at gøre den mere hårdført.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Det kan de godt, de er fuldt fertile. Desværre er der gået mode i disse ulvehybrider. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Ulvehunde Ja, de kan godt få hvalpe sammen. Og hvalpene almindeligvis er fertile. Æselhestekrydsningen hedder muldyr når mor er hest, og mulæsel når far er hest. Begge krydsninger er næsten altid sterile. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Jeg ville mene at krydsningen mellem ulv og hund godt kan former sig - har læst at alaskan malamuten flere gange er blevet parret med ulve for at gøre den mere hårdført.. Hårdfør? Over for hvad da? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Jeps det kan de godt . Har ihverfald ikke hørt andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skade Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 I dag sad Jan og jeg og snakkede om dyr der kan få afkom sammen.Vi ved at hund og ulv kan få hvalpe sammen, men kan disse blandinger så selv formere sig? Ved at æsler og heste også kan få føl sammen, kan så ikke huske hvornår det hedder muldyr og hvornår det hedder...? Der er noget med disse blandinger ikke kan få føl??? Ulve og hunde får formerings dygtigt afkom, de er jo samme art. Heste og æsler er ikke samme art men samme familie derfor kan deres afkom ikke formere sig. Mener også at tiger/løve afkom ikke kan formere sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Til Berner. Så for år tilbage et tv program med pelsjægerer fra Alaska?? De kørte lang i hundeslæder , satte fælder og overnattede i vildmarken ind i mellem. Den ene var en ung kvinde, og hun havde flere ulvehybrider i sit spand, netop for at gøre hundene mere usarte, udholdende og hårdfører. Hun havde også en vild hunulv, der nok var udstødt af sin flok, som havde opsøgt hendes slædehunde, nok for selskab og få del i foderet. Den løb ved siden af slæden og fik så også hvalpe, som hun kunne bruge, hvis de var styrbare.Den var der altid i periferien , men ikke tam. Man har vel undgået indavl ved at bruge en hanulv i ny og næ. Det hed før hen noget ala krydningsfrodighed??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 krydningsfrodighed??? Misforståelsen om krydsningsfrodighed har været oppe før - for at tale om krydsningsfrodighed er det et krav at udgangsmaterialet (hunden hhv ulven) er så ren, at dens afkom er fuldkomment homogent og at blandinger af hund + ulv alle bliver fuldkommen ens (F1-generationen, ens og forudsigelige hvalpe) Fik godt nok at vide, at jeg måtte være dum som 2+2=5 sidst jeg brokkede mig over misbruget af krydsningsfrodighed, men jeg holder stadig fast i min egen fortolkning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 I Tjekkiet krydsede man han ulve ind i schæferen for at få en tofferer militærhund, som idag er FCI godkendt som Tjekkislovakisk Ulvehund. I Holland lavede man Sarloos Wolfhound, der ligeledes er godkendt som race. Tror ikke der findes mange her i DK, de er nok vanskelige at holde, men hart da set dem på udstillinger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Jeps - de kan få fertilt afkom. Derfor er ulve og hunde også samme "art". Der er jo (desværre) også nogen, der synes det er vældig underholdende at krydse ulve og hunde og lave "hybrider". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret April 25, 2011 Rapporter Share Besvaret April 25, 2011 Til Berner.Så for år tilbage et tv program med pelsjægerer fra Alaska?? De kørte lang i hundeslæder , satte fælder og overnattede i vildmarken ind i mellem. Den ene var en ung kvinde, og hun havde flere ulvehybrider i sit spand, netop for at gøre hundene mere usarte, udholdende og hårdfører. Hun havde også en vild hunulv, der nok var udstødt af sin flok, som havde opsøgt hendes slædehunde, nok for selskab og få del i foderet. Den løb ved siden af slæden og fik så også hvalpe, som hun kunne bruge, hvis de var styrbare.Den var der altid i periferien , men ikke tam. Man har vel undgået indavl ved at bruge en hanulv i ny og næ. Det hed før hen noget ala krydningsfrodighed??? Personligt tror jeg ikke rigtig på det med krydsningsfrodighed Og jeg forstår stadig ikke, hvad godt en ulv gør i en ordentligt avlet slædehund? De er netop avlet til at have den rette bygning til at trække en slæde og det rette samarbejde til, at det kan lade sig gøre osv. En ulv ville da kun være et minus, med sin skyhed og selvstændighed De er jo langt mere egenrådige end hunde. Ikke at jeg ligefrem er ulveekspert, men jeg har svært ved at forstå, hvordan en ulvehybrid skulle kunne klare slædetræk bedre end en dertil avlet hund Så kvinden må jo næsten have haft et dårligere udgangsmateriale? Dunno Eller den forkerte hundetype (fx. siberian husky i stedet for malamute eller omvendt). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret April 26, 2011 Rapporter Share Besvaret April 26, 2011 man avler heller ikke på ulvehybrider for at skabe bedre trækdyr- de meste udbredte eksperimenter handler mere om at forsøge at skabe nye modehunde, med fatale resultater. Seriøse slædehundebrugere ville aldrig begynde på det pjat. Desværre er ulvehybriderne så landet i ukyndige hænder.- og de tilfælde jeg kender til, har man valgt at indkrydse schæferen og ikke malamute/huskies- Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret April 26, 2011 Rapporter Share Besvaret April 26, 2011 Hårdfør? Over for hvad da? Sne og kulde og generalt mentalt tror jeg... Men som sagt bare noget jeg faldt over.. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 26, 2011 Rapporter Share Besvaret April 26, 2011 TV udsendelsen fra Canada var lavet i et område , hvor folk boede stort set 2 slædedagsrejser fra hinanden. Altså i midten af ødemarken. Jeg husker ikke hendes begrundelse med at sætte en af slædetæverne lidt afsides i snor og lade den parre med en strejfende hanulv. Men hun fortalte, at det havde været almindelig i flere århundrede, så måske bare en gammel overtro, at afkommet blev bedre, eller måske bare for at undgå indavlsdepression. Dette med krydsningfrodighed tror jeg ikke mange har undersøgt siden Eberhart Trumlers mange forsøg for mere end 50 år siden. Han dyrkede dette og ligeledes bevidst indavl for at se, hvad der skete. Og desuden indgik ofte guldsjakaler og dingo. Som udgangspunkt var de første hunde norske elghunde, da de vurderes som meget oprindelige. Jeg ved da hellerikke hvad jeg tror på her, for nogle er jo mere gennemslagskraftige genetisk end andre.Har da set superflotte hanhunde af min race, hvor intet eller meget få afkom bare kom i nærheden. I adfærd vil dette med disse kryds vel også give en meget varieret F1-et Lige fra de bedste ønskede resultater, til de kun uønskede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 26, 2011 Rapporter Share Besvaret April 26, 2011 En grønlænder jeg kender, som i dag bor i DK, siger, at de satte deres tæver ud på isen til ulvene, når de var i løb - det skete med mellemrum for at få nyt blod. Ikke for at få en stærkere hund eller bedre trækhund, men for at få nyt blod og øge genpuljen, da hundene jo befandt sig på en ø, og ellers ville ramme en indavlsdespression a åre.. Jeg ved ikke om det virker eller ej, men jeg ser ingen grund til at betvivle min venindes udsagn. Til spørgsmålet: De kan godt få levedygtigt fertilt afkom - ellers ville du ikke have en tamhund i din stue i dag:-) Muldyr/Mulæsel problematikken skyldes forskelle i antal kromosoner Forskelle mellem Æsler og Heste I min søgen efter en letlæselig side om det, fandt jeg lige den her. Yrk! Chimpanser og mennesker - rent genetisk - ja. Men det er heldigvis ikke afprøvet - håber jeg Hvilke arter kan få unger med hinanden? | Illustreret Videnskab 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts