Hop til indhold

Pludselig aggresiv adfærd

Recommended Posts

Hej Alle.

Jeg har lige et lille problem med min hund, jeg håber I har et råd til.

Her på det sidste er min hund, Bella (Lhasa Apso), begyndt at knure og gø voldsomt af vores nabos hund, når den kommer hen til et lille hul vi har i hækken, fordi det ikke er groet til endnu.

Vi skælder Bella ud og sætter hende i gange, hendes sted når hun ikke opføre sig ordenlig, så hun kan lære at det ikke er i orden.

Dette sker KUN hvis naboens kommer hen til hullet og ikke når de bare render i vær deres have.

Vores nabo er ikke videre intereseret i at de skal mødes ordenlig, da deres hun ikke kan finde ud af det med små hundes. Deres hund er en sort golden retriver.

Takker på forhånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Stop med at skælde ud og give hende timeout, hun lære intet af det. Kun at hun bliver bekræftet i at der sker noget skidt når naboens hund er der.

I skal ud i noget afledning og ros for ignorering.

Og så er det ikke sikker hun er agressiv, det kan også være en måde At prøve at få den anden hund til noget, vores nabo hund gør det med vores for at de skal løbe om kap langs hækken, dog yderst sjældent vores gider.

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Tio har ogsaa udvist lidt aggressivitet imod unge han hunde i lommelalderen. det er i klar sammenhaeng med lobetid og hormoner, naar man er blevet en parresyg stor mand paa 16 mdr.

vi bruger afledning,( godbid og eller et hurtigt ryk i snoren, snakken til ham), og det virker fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Vil fraråde ryk i snoren, det kan give skader i nakken og virker tit mere ophidsende end beroligende ;-)

Er det evt muligt at dække hullet til? Med noget tæt hegn eller en stol? Jeg er af den dovne type, så det ville være min løsning :engel:

Ikke, hvis det er et naensomt hurtigt ryk har jeg faaet at vide af vores skonne traener og dyrlaege. Her er virkningen aldrig ophidsende men ganske berolignende og afleder opmaerksomheden tilbage til mig:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra det, du beskriver, lyder det for mig ikke som aggressiv adfærd. Lhasaen er en alarmhund, det ligger i dens gener at give alarm, når fremmede nærmer sig dens område (og det er nok sådan, din hund opfatter det, når nabohunden kommer hen til hullet).

Dermed ikke sagt, at I ikke kan træne det væk, men jeg synes også, at I skal ud i noget med at være i haven sammen med hende og forudse situationerne, så I kan nå at aflede og belønne, INDEN hun begynder at gø. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Der er vi så ikke enige, ryk i hals giver risiko for nakkeskader ;-)

Ja, hvis alle ryk, ogsaa naensomme ryk) giver risiko for skader, undrer det mig, at en dyrlaege og en hundetraener ville anbefale denne metode. en hund faar jo ogsaa ryk af, at gaa med snor i halsbaandet:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvis alle ryk, ogsaa naensomme ryk) giver risiko for skader, undrer det mig, at en dyrlaege og en hundetraener ville anbefale denne metode. en hund faar jo ogsaa ryk af, at gaa med snor i halsbaandet:hmm:

Rigtig mange hundetrænere anbefalder enddog hårde ryk, der løfter hunden voldsomt fra jorden. Så at man er hundetræner sikrer ingen kvalitet - jeg kunne gå ud og kalde mig hundetræner, hvis jeg ville, selvom jeg ikke mener, at jeg har den nødvendige baggrund for det.

Derudover kan et tryk på struben aldrig virker beroligende, men derimod stressende. Til gengæld, ja, man afbryder hundens handling, så den bliver afledt, ja - andet er jo ubehageligt og hunden søger selvsagt at undgå det... Men det er så nok også det eneste positive i den metode... Den lettere kontakt...

Ikke en metode, jeg ville bruge eller anbefalde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ryk eller ikke ryk............. Skulle vi ikke komme tilbage til trådstarter :confused:

Mine råd ville være :

Stop med at skælde ud og sætte hunden væk, I "gør" bare med den og bekræfter det farlige.

Det skal være super godt at nærme sig hullet ind til naboen. Start i god tid så snart i kan se at jeres hund rette blikket mod hullet begynder i at give godbidder. Snak med glad stemme og hver gang hunden vælger at se på jer og ikke hullet, falder der super lækre godbidder af.

Og glem det med "skamme krogen" det fatter hunden ikke noget af. I ser det som en straf, " hunden ser det som hvorfor nu det ? "

Det er ikke noget der virker i længden.

Det er dig der er "flok lederen" og hvis du er glad er det ikke farligt. Hvis du blive sur, er det farligt.

Sagt meget kort, bekræft din hund i det rigtige og ignorer det forkerte.

Samme princip som hunden der trækker i snoren. Hunden trækker i snoren = du står stille og ignorere hunden. Slap / løs line = du går frem igen :slem:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle. vi har nu forsøgt mange af jeres råd, og vi takker mange gange for dem! Det har hjulpet lidt, men vi tror på at det med tiden bliver bedre!

Vi bruger sele til vores hund! Og det var anbefalet af vores dyrlæge!

Link til indlæg
Del på andre sites