Hop til indhold

Grøntsager


Gæst Tanten
 Share

Recommended Posts

Gæst Tanten

Er der nogle grøntsager en hund ikke må få?

 

Eller måske nogle af grøntsagerne i moderate mængder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Er der ikke et eller andet med at man skal beherske sig med broccoli...mener jeg...

 

Uha den der kender jeg også godt ;-)

 

Det syntes jeg også jeg har hørt, men så fik jeg noget andet et vide igår :-)

 

Jeg tænker også på kål (i alle afskygninger). Jeg har engang fået fortalt at hvis en hund selv spiste hvidkål, så var der en risiko for at den havde en betændelse, men.......... Hva' ve jæ!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

det har jeg hørt før, men hvorfor? Og de må vist heller ikke få porrer har jeg også hørt, men igen, hvorfor?

 

 

Porrer er jo osse en slags løg, så det er nok af samme årsag..

 

Men jeg ved heller ikke, om løg/porrer er med i de officielle lister...

Men jeg havde engang en hund, der endte med få en dødelig anæmi.

Og som den gamle analytiker jeg er, så søgte jeg alt hvad jeg kunne finde på nettet om alt mellem himmel og jord, der kunne have lidt forbindelse med hans sygdom..... :???:

 

Og der var altså en undersøgelse, foretaget af en -jeg tror der var en amerikansk dyrlæge, --som viste, at nogle bestemte stoffer i løg kunne forårsage autoimmun hæmolytisk anæmi. Som var lige netop hvad min Ramses døde af...

Han havde kun fået løg i frikadeller eller lignende, så det er sandsynligt, at der var andre årsager til hans anæmi.

 

Men Silke har altså af den grund aldrig fået løg i sin mad. Og alle vores frikadeller er uden løg....... for en sikkerheds skyld. :madtid:

 

Der er sikkert hunde, der kan æde løg hele livet i massevis uden at tage skade. Ligesom der før må have været masser af hunde der har fået chokolade som belønning, --uden at de er døde af det..

Men der ER hunde, der ikke kan tåle det.. Og vi ved jo ikke hvem før det er for sent..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
men altså kartofler, gulerødder, ærter og majs er ok, ikk? Det var det grønt jeg påtænkte at bruge i hjemmelavet hundemad...

 

Har dog hørt et eller sted at hunde ikke kan fordøje majs? Så måske er det en skidt ting?

 

Det er vist ikke mange der kan udnytte majs hvis de ikke er lavet til "smadder" :-D

 

Prøv bare at tjek dig selv (eller dit eget ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle
men altså kartofler, gulerødder, ærter og majs er ok, ikk? Det var det grønt jeg påtænkte at bruge i hjemmelavet hundemad...

 

Har dog hørt et eller sted at hunde ikke kan fordøje majs? Så måske er det en skidt ting?

 

 

Så vidt jeg husker er kartofler ikke for godt.

 

Vi mennesker har faktisk heller ikk for godt af kartofler, vi ved det bare ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Der er vist også utrolig mange undersøgelser som viser at majs er årsag til stress, især hvis man har en i forvejen meget stresset hund skal man passe på da det bare vil øge det i stor stil..

 

Majs har (så vidt jeg lige husker) et højt sukkerindhold - det er nok derfor en stresset hund ikke skal have det (energi). :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
det har jeg hørt før, men hvorfor? Og de må vist heller ikke få porrer har jeg også hørt, men igen, hvorfor?

Løg (Allium spp.), f.eks. alm. løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO) der kan give pludselig blodmangel. Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres med yderste forsigtighed.

Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis, mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud der indeholder hvidløg bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen, idet varedeklarationen på mange hvidløgsprodukter ikke tager højde for at hunde kan forgiftes af hvidløg. Hvidløgs ønskede virksomme stoffer er nogle svovlforbindelser, der til dels er bundet til "hvidløgs lugten", lugtfrie hvidløgsprodukter er derfor ofte mindre virksomme end friskt, knust hvidløg.

Der er lavet en række undersøgelser på hunde. Det er dokumenteret at hvidløg har antibakterielle, dvs. desinficerende egenskaber overfor bakterier. Hvidløg har en desinficerende effekt ved en evt. hudbetændelse, ligesom det har et højt indhold af svovlholdige aminosyrer, der er essentielle stoffer i opbygningen af pelsen. Hvidløg har også en antibakteriel og stabiliserende effekt på mave-tarmkanalen. Hos hunden har hvidløg en mild repellerende, dvs. skræmmende effekt på lopper. Hvidløg vil altså have en mild beskyttende effekt hos hunde, hvilket kan være fint hvor loppepresset er meget lille. Hvis din hund har levende lopper eller omgås andre hunde eller katte, vil hvidløg ikke kunne beskytte tiltrækkeligt. Hvidløg kan heller ikke slå levende lopper ihjel ej heller orm og andre parasitter - her skal du i stedet henvende dig til din dyrlæge for at få den rette rådgivning.

 

Link : http://www.hundeleksikon.dk/tox.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst daytime
gulp :neutral: ingen kartofler til lillepigen og ingen majs. Holder mig til ærter og gulerødder så....

Det er kun de rå kartofler, der er blevet grønne, der er skadelige for hunden.

Kogte kartofler er ingen fare overhovedet.

Det er svært at se på råkartofler om de har lidt grøn farve, derfor frarådes de. MEN hvis hunden selv graver dem op, er der nærmest ingen fare, for så har de ikke fået lys, og det er i den proces den grønne farve fremkommer. I øvrigt, skulle uheldet være ude, er det oftest en mild forgiftning.

Link til indlæg
Del på andre sites

heller ikke gulerødder? jamen jamen... synes da bestemt jeg har set op til flere billeder af hunde herinde, der lystigt gnasket gulerødder :confused:

 

hvis kogte kartofler er ok, så skulle der jo ikke være et problem med at bruge det i hundemad, der bliver de jo kogt sammen med det andet grønt, ris og kød

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Alt nedenstående er snuppet fra http://www.netdyredoktor.dk

 

Forgiftning - Hunde

 

 

Forgiftninger hos hunde

 

Mange hunde indbringes hvert år til danske dyreklinikker med symptomer på forgiftning. Udover den direkte indvirkning på mave-tarmkanalen i form af opkastninger og diarre, ses varierende påvirkning af centralnervesystemet. Enhver mistanke om forgiftning, skal resultere i at man kontakter sin dyrlæge.

 

Det er ofte svært at finde frem til selve forgiftningskilden, og derfor behandles de fleste hunde symptomatisk med understøttende intensiv behandling som varme, intravenøs væske og lægemidler som dæmper giftens indvirkning på kroppen. Hospitalisering kan komme på tale afhængigt af forgiftningsgraden. Som ejer skal man altså være forberedt på, at forløbet kan være langstrakt og at det kan inkludere løbende evaluering af f.eks. blodprøver, til bestemmelse af de indre organers påvirkning.

 

Netdyredoktors forgiftningsguide er ment som en hjælp til alle hundeejere, således at mange forgiftninger forebygges.

 

 

 

 

Kartoffel - HUND

 

Af dyrlæge Peter Kierk.

 

 

 

Hvordan ser kartoffelplanten ud?

Kartoflen er vel nok en af de mest kendte planter i den danske køkkenhave. Kartoflen hører til natskyggefamilien, hvor vi også finder planter som koralkirsebær (stueplante), tomat, bittersød natskygge og sort natskygge. Bladene er konkave og har fjerlignende aftegninger på begge sider. Blomsterne er hvide/rødviolette. De underjordiske udløbere med stængelknolde har kartofler i spidsen. Efter kartoflerne er udviklet dannes der grønne bær, de såkaldte kartoffelæbler.

 

Hvor kan hunden komme i kontakt med kartoffelplanten?

Ved at færdes enten i en kartoffelmark eller i urtehaven kan hunden komme i kontakt med, og måske finde på at spise, de giftige dele af kartoffelplanten. Det er plantens grønne dele, dvs. de grønne blade, kartoffelæblerne og kartofler, der har ligget på jordoverfladen og blevet grønne, som er giftige ved indtagelse.

 

Det er ikke farligt for hunden at få en kogt kartoffel.

 

Hvilken gift indeholder kartoffelplanten?

Kartoffel indeholder det giftige alkaloid solanin, som findes i flere planter i natskyggefamilien. Den højeste koncentration af solanin findes i de såkaldte kartoffelæbler.

 

Hvordan viser forgiftningssymptomer sig?

  • Solanin forårsager en mave-tarmkatar, som viser sig ved nedsat appetit, kvalme, koliksmerter i bughulen, opkast og blodig diarré.
  • Udover de beskrevne mave-tarmproblemer ses også påvirkning af nervesystemet i form af sløvhed, apati, savlen, åndedrætsbesvær, kramper og langsomt udviklende svaghed med lammelse.
  • Ved indtagelse af en stor mængde solanin kan sidstnævnte føre til kollaps og bevidstløshed.

Hvad kan man gøre for at modvirke giften?

Der findes ingen specifik modgift mod solanin. Det er ofte hundehvalpe, der kan finde på at æde kartoffelæblerne eller grønne kartofler. Tager man hunden på fersk gerning, er det muligt at få den hurtigt til dyrlægen, som vil kunne give opkastningsmiddel eller foretage maveskylning. Ved forgiftning vil behandlingen være symptomatisk; det vil sige, at dyrlægen via væsketerapi og anden behandling støtter det forgiftede dyr optimalt for at gøre det rask igen.

 

Der er ikke angivet en dødelig dosis af solanin hos hunde. De eneste tilfælde af dødsfald her i landet er af ældre dato, hvor børn har spist kartoffelæblerne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
gulp :neutral: ingen kartofler til lillepigen og ingen majs. Holder mig til ærter og gulerødder så....

 

Du kan sagtens bruge kartofter, kartofler er udmærket i hundefoder og gulerødder er perfekte:-)

 

Broccoli også, jeg bruger altid flere slags og veksler mellem tingene, jeg bruger også kål, fx spidskål, hvidkål, grønkål :-)

Tomat er fint at til tilsatte også, bare lige en to stykker :-)

 

Løg og porre duer ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var til helbredscheck og vaccination med Silke i går. Og kom til at snakke med dyrlægen om ting, der skal undgås for ikke at belaste nyrer og lever. Min dyrlæge nævnte allerførst druer og rosiner... Der har åbenbart været flere tilfælde af nyresvigt efter at en hund har spist rosiner...

 

---Og Silke har mistet både sin mor og sin jævnaldrende halvsøster på grund af pludseligt nyresvigt.....:cry:

 

Rosiner og druer står ikke på Netdyredokters liste... Til gengæld står der sådan noget som SilicaGel, der er komplet ugiftigt. :???:

 

Det er nok vigtigt at koncentrere sig om de væsentligste årsager til alvorlige forgiftninger. Og der er det nødvendigt, at vi ser os om: Silke ville aldrig blive forgiftet af kølervæske, for jeg har ikke bil.

Hvis man ikke har en kartoffelrække eller færdes steder med kartofler, så er faren for kartoffelforgiftning ikke så stor. --Men vi skal være opmærksomme alligevel. For der KAN være trillet en kartoffel ud af en pose i byen. Og sådan en bliver hurtigt grøn. Og dermed giftig.

 

Det gælder om at passe på med de daglige ting, vi omgiver os med.

Hvis vi giver vores hunde kosttilskud, så er det VÆSENTLIGT at spørge dyrlægen om der er nogen risiko ved det. --Jeg er lige begyndt at give Silke ekstra glucosamin, og spurgte selvfølgelig dyrlægen om DET kunne belaste nyrer eller lever eller skade på anden måde. Det kunne det ikke. Glucosamin er nærmest i familie med sukker.

 

Ældre hunde har større risiko for at få nyre/leverskader.

Raske hunde kan godt tåle en smule salt. Men problemet er, at man ikke ved om nyrefunktionen f.eks. er nedsat før den er nedsat med henimod 80%. Først da begynder hunden at vise symptomer. Og så er for sent. Hunde med nedsat nyrefunktion tåler dårligt salt.

 

Hvalpe skal naturligvis ikke have fri adgang til potteplanter eller nogensomhelst planter i haven eller andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...