Hop til indhold

Grøntsager


Gæst Tanten
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Det gælder om at passe på med de daglige ting, vi omgiver os med.

Hvis vi giver vores hunde kosttilskud, så er det VÆSENTLIGT at spørge dyrlægen om der er nogen risiko ved det. --Jeg er lige begyndt at give Silke ekstra glucosamin, og spurgte selvfølgelig dyrlægen om DET kunne belaste nyrer eller lever eller skade på anden måde. Det kunne det ikke. Glucosamin er nærmest i familie med sukker.

 

Ja Glucosamin eller glucosamin-sulfat som det rigtigt hedder er et sukker stof.

Det kan dog have visse bivirkninger på mennesker som muligvis kan overføres på hunde tillige.

De hyppigst forekommende bivirkninger ved behandling med glucosamin er hovedpine, døsighed, ubehag i maven - som forstoppelse, diarré og kvalme.

 

Så det er ikke noget man bare giver sin hund fordi man syntes det. Det bør kun gøres i samråd med Dr Dyr, syntes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er forvirret men blevet oplyst :mrgreen:

 

Men så vidt jeg kan forstå, så kan jeg sagtens lave hundemaden med kogte kartofler, gulerødder og ærter. Det er det jeg har i skabet lige nu, så det var det jeg regnede med skulle i som grønt i den første portion hundemad jeg ville forsøge mig med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er forvirret men blevet oplyst :mrgreen:

 

Men så vidt jeg kan forstå, så kan jeg sagtens lave hundemaden med kogte kartofler, gulerødder og ærter. Det er det jeg har i skabet lige nu, så det var det jeg regnede med skulle i som grønt i den første portion hundemad jeg ville forsøge mig med :-)

 

Ja det kan du sagtens bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg er forvirret men blevet oplyst :mrgreen:

 

Men så vidt jeg kan forstå, så kan jeg sagtens lave hundemaden med kogte kartofler, gulerødder og ærter. Det er det jeg har i skabet lige nu, så det var det jeg regnede med skulle i som grønt i den første portion hundemad jeg ville forsøge mig med :-)

 

Ved feks. kartofler, så er de grønne jo også usunde for mennesker.

 

Jeg tror jeg har den overbevisning at hvis det er usundt for mig så er det nok også for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved feks. kartofler, så er de grønne jo også usunde for mennesker.

 

Jeg tror jeg har den overbevisning at hvis det er usundt for mig så er det nok også for hunden.

 

men så længe jeg koger dem, så er det vel ufarligt? Også hvis de skulle være grønne (altså så let grønne at det ikke kan ses), ikke sandt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
men så længe jeg koger dem, så er det vel ufarligt? Også hvis de skulle være grønne (altså så let grønne at det ikke kan ses), ikke sandt?

 

Nej det mener jeg ikke. Så vidt jeg husker så skal alle grønne kartofler kasseres. Jeg mener det er lidt som mug på brød - det dækker et meget større område indeni i forhold til hvad man kan se udenpå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
men så længe jeg koger dem, så er det vel ufarligt? Også hvis de skulle være grønne (altså så let grønne at det ikke kan ses), ikke sandt?

 

Du må ikke bruge kartofler der er grønne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må ikke bruge kartofler der er grønne :-)

 

nej så meget er jeg med på, men der står jo flere steder på de der fine sider om det, at det kan være meget svært at se, hvis kartoflerne kun har et let grønt skær....

 

Men altså mine kartofler er 3 dage gamle (5 dage på torsdag) og står i en lerkrukke, jeg ville selv spise dem lige nu, så kan hun vel også?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Jeg var til helbredscheck og vaccination med Silke i går. Og kom til at snakke med dyrlægen om ting, der skal undgås for ikke at belaste nyrer og lever. Min dyrlæge nævnte allerførst druer og rosiner... Der har åbenbart været flere tilfælde af nyresvigt efter at en hund har spist rosiner...

 

---Og Silke har mistet både sin mor og sin jævnaldrende halvsøster på grund af pludseligt nyresvigt.....:cry:

 

Rosiner og druer står ikke på Netdyredokters liste... Til gengæld står der sådan noget som SilicaGel, der er komplet ugiftigt. :???:

 

Det er nok vigtigt at koncentrere sig om de væsentligste årsager til alvorlige forgiftninger. Og der er det nødvendigt, at vi ser os om: Silke ville aldrig blive forgiftet af kølervæske, for jeg har ikke bil.

Hvis man ikke har en kartoffelrække eller færdes steder med kartofler, så er faren for kartoffelforgiftning ikke så stor. --Men vi skal være opmærksomme alligevel. For der KAN være trillet en kartoffel ud af en pose i byen. Og sådan en bliver hurtigt grøn. Og dermed giftig.

 

Det gælder om at passe på med de daglige ting, vi omgiver os med.

Hvis vi giver vores hunde kosttilskud, så er det VÆSENTLIGT at spørge dyrlægen om der er nogen risiko ved det. --Jeg er lige begyndt at give Silke ekstra glucosamin, og spurgte selvfølgelig dyrlægen om DET kunne belaste nyrer eller lever eller skade på anden måde. Det kunne det ikke. Glucosamin er nærmest i familie med sukker.

 

Ældre hunde har større risiko for at få nyre/leverskader.

Raske hunde kan godt tåle en smule salt. Men problemet er, at man ikke ved om nyrefunktionen f.eks. er nedsat før den er nedsat med henimod 80%. Først da begynder hunden at vise symptomer. Og så er for sent. Hunde med nedsat nyrefunktion tåler dårligt salt.

 

Hvalpe skal naturligvis ikke have fri adgang til potteplanter eller nogensomhelst planter i haven eller andre steder.

 

SilicaGel er da de der små kugler i poser som ligger i skoæsker :confused:

Har hørt fra flere at de er giftige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Silica-gel - HUND

 

Af dyrlæge Peter Kierk.

 

 

 

Hvordan ser Silica-gel ud?

Silica-gel er et gråt granulat, der er pakket i en lille papirpose. De små poser findes ofte i pakker med elektriske artikler, sko, kameraer, møbler og emballage til medicin, og bruges her som affugtningsmiddel. På de fleste poser står der "Do not eat" eller "Må ikke spises".

 

Hvor kommer hunden i kontakt med Silica-gel?

Silica-gel findes som nævnt i mange forskellige indpakninger af de ting, vi til dagligt omgives af. Det er derfor ikke ualmindeligt, at hunde finder og spiser de små poser. Opdager man, at hunden har spist Silica-gel, bør påskriften "Do not eat" få hundeejeren til at reagere prompte og kontakte dyrlægen.

 

Hvilken gift indeholder Silica-gel?

Silica-gel indeholder et silikatsalt, som ikke er giftigt for hunde.

 

Hvordan viser forgiftningssymptomer sig?

Der er ikke beskrevet nogen forgiftningstilfælde hos hunde med Silica-gel, hvorfor granulatet må regnes for ufarligt. Det er imidlertid altid vigtigt at kontakte dyrlægen, hvis et dyr har indtaget et ukendt stof.

 

Hvad kan man gøre for at undgå kontakt med Silica-gel?

Ved straks at smide emballage med Silica-gel ud, undgår man unødige opkald til dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...