Hop til indhold

Godbid...god eller dårlig idé

Recommended Posts

Gæst The dogfather

Ja jeg er klar over at jeg spørger om noget jeg nok burde vide...men jeg prøver alligevel:

Pablo er ikke meget for cykler og trailere der larmer...(tror det med cykler stammer fra at min fætter engang nær cyklede ham ned)

Jeg vil forsøge at afvænne adfærden...det kan jo ikke være behageligt for ham...

Vi er dagligt en tur i det lokale supermarked og går langs cykelsti derned...

De sidste par gange har jeg haft en god bunke godbidder med, og rost og nusset ham når en cykel kom forbi...hvis jeg opdager cyklen før den når til os giver jeg godbid og nusser mens den kommer forbi...så er den ikke helt så slem...

Men...hvordan er det nu lige det fungerer?

Pablo ser cykel, reagerer ikke...godbid og Pablo forbinder cykel med noget godt=god oplevelse...så langt er jeg med...

MEN...andet scenarie: Pablo ser cykel i sidste øjeblik, bliver forskrækket og reagerer med et hop til siden....hvis jeg giver godbid her, er det så betingning af cyklen=godbid=forbinder cykel med noget godt?...

ELLER

er det Pablo reagerere uhensigtsmæssigt=jeg belønner uhensigtsmæssig adfærd=adfærden forstærkes?

Link til indlæg
Del på andre sites

I de situationer hvor Pablo bliver forskrækket (hvis han altså kan forholde sig til andet, umiddelbart efter), ville jeg bare ignorere ham og sige: åhr, hold dog op, det var jo bare en cykel.

Men har du prøvet at få nogle til at køre forbi og kaste en bold til ham?, det kunne måske være endnu bedre til at lære ham at cykler ikke er farlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
I de situationer hvor Pablo bliver forskrækket (hvis han altså kan forholde sig til andet, umiddelbart efter), ville jeg bare ignorere ham og sige: åhr, hold dog op, det var jo bare en cykel.

Men har du prøvet at få nogle til at køre forbi og kaste en bold til ham?, det kunne måske være endnu bedre til at lære ham at cykler ikke er farlige.

Tror hans umiddelbare reaktion vil være at folk på cykel kaster ting efter ham...:oops:

Men i forskrækkelsessituationer plejer jeg som regel at gøre som du foreslår, altså lade som om det ikke er noget...og han reagerer da også for det meste hensigtsmæssigt...men der er nogle gange hvor cykler bare er djævlen af en eller anden grund...:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror hans umiddelbare reaktion vil være at folk på cykel kaster ting efter ham...:oops:

Men i forskrækkelsessituationer plejer jeg som regel at gøre som du foreslår, altså lade som om det ikke er noget...og han reagerer da også for det meste hensigtsmæssigt...men der er nogle gange hvor cykler bare er djævlen af en eller anden grund...:oops:

Nu havde jeg jo heller ikke lige forestillet mig at folk skulle komme kørende bagfra pg smide den på 1½ meters afstand, men forfra i et langsomt tempo. Nogle meter før kunne bolden kastes i et blødt underhåndskast ud til siden (bare så han ser at den kommer fra cyklemanden). I kunne også vælge at lade cyklen cirkle og der så blev kastet en masse små bolde.

.... Men okay, du kender din hund bedst.

I de situationer hvor han har svært ved at falde ned igen, kunne du kaste lidt godbidder Pablo skulle fange med munden, eller lade ham jage dem henad jorden. Ofte gør det, det lidt lettere for hunden at den får lov til at bevæge sig lidt, og ligesom få det ud af kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu aner jeg ikke hvordan hunden har det med bolde, men ville personligt hellere sørge for at indøve ligegyldighed overfor cyklerne, fremfor at trække den helt i den anden retning, hvor hunden muligvis lærer, at cykler og cyklister er ekstraordinære spændende.

Du virker til at være inde på det rigtige. Ikke at stoppe godbidder i munden på dyret, når den er optaget (angststress/forskrækket).

Det gælder så vidt muligt om, at du foregriber begivenhedernes gang og formår at aflede INDEN cykel kommer tæt på. Hvis du ikke når det, så ville jeg ignorere de par sekunder hvor han er blevet forskrækket og så igen kræve noget samarbejde.

Her har gratishunden jo haft noget svært ved at møde nye hunde, som hun syntes skal fedte af inden de fatter for meget interesse for understellet. Vi har trænet og trænet og trænet, hvilket har fået os et godt stykke fremad.

Det sker selvfølgelig stadig en gang i mellem, at jeg kommer til at presse træningen lidt for langt, og så reagerer hun ved hop og bjæf. Sker det får hun et kort "ah" (menneske er ikke helt tilfreds men hverken sur eller skuffet-lyd). Det får hende faktisk hver gang til at genvinde fatning og komme i tanke om, at hvis man bare fokuserer på fører, så er der godbidder i lind strøm - og man har som hund endnu ikke oplevet, at det man er angst for, kommer i nærheden af én når menneske står der med godbidder.

(kunne det bruges til noget egentlig?!?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene
ser spændende ud...tak...:engel:

Den metode har jeg også brugt på Rollo, han blev bange når der kom fremmed hunde mod os(han er blevet overfaldet en del gange:megaked:). Det har hjulpet meget:klap:.

Men det er vigtigt at du ikke giver godbid, hvis først han er blevet bange, så belønner du han for angsten:stupid:, prøv at stå et sted hvor der kommer en del cykler, stå med så god afstand, at du kan få kontakt, beløn når han kigger roligt på cyklen, sig evt, med glad stemme, "se det er bare en cykel":5up:

Vær meget opmærksom når i går tur, så i ikke blir forskrækket af en cykel der kommer bagfra:shock:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Den metode har jeg også brugt på Rollo, han blev bange når der kom fremmed hunde mod os(han er blevet overfaldet en del gange:megaked:). Det har hjulpet meget:klap:.

Men det er vigtigt at du ikke giver godbid, hvis først han er blevet bange, så belønner du han for angsten:stupid:, prøv at stå et sted hvor der kommer en del cykler, stå med så god afstand, at du kan få kontakt, beløn når han kigger roligt på cyklen, sig evt, med glad stemme, "se det er bare en cykel":5up:

Vær meget opmærksom når i går tur, så i ikke blir forskrækket af en cykel der kommer bagfra:shock:..

Selvom hunden bliver bange skal du belønne alligevel. Det er ikke rigtigt at man belønner angsten. Angst er en refleks og bliver ikke mere eller mindre sandsynlig af belønning. Belønning virker kun forstærkende på operante adfærd (sætte sig, stå, løbe etc). På reflekser har vi med en anden type læring at gøre - associationslæring.

Det som er vigtigt er at hunden skal have opdaget den farlige cykel først - og så kommer godbidderne - sådan at hunden lærer at associere cyklister = noget lækkert indfinder sig.

Hvis DU har opdaget cyklen (og Pablo ikke har) og du stikker ham en godbid og han derefter bliver forskrækket, kan du opnå dette: Lækre godbidder - noget væmmeligt indtræffer - og resultatet kan blive at han ikke vil æde de godbidder mere fordi han forbinder dem med noget ubehageligt. Så rækkefølgen for denne form for læring er vigtig.

Se det væmmelige i en tilpas afstand (det er IKKE godt at han bliver for bange for så risikerer du at det hele bliver værre) - giv lækker belønning.

Desuden er det vigtigt ikke at træne den slags ting ret længe ad gangen. Det er stressende for hunden og den kan ikke kapere ret mange repetitioner ad gangen.

Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

kunne være vi skulle gå imod kørselsretningen så..:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Selvom hunden bliver bange skal du belønne alligevel. Det er ikke rigtigt at man belønner angsten. Angst er en refleks og bliver ikke mere eller mindre sandsynlig af belønning. Belønning virker kun forstærkende på operante adfærd (sætte sig, stå, løbe etc). På reflekser har vi med en anden type læring at gøre - associationslæring.

Det som er vigtigt er at hunden skal have opdaget den farlige cykel først - og så kommer godbidderne - sådan at hunden lærer at associere cyklister = noget lækkert indfinder sig.

Hvis DU har opdaget cyklen (og Pablo ikke har) og du stikker ham en godbid og han derefter bliver forskrækket, kan du opnå dette: Lækre godbidder - noget væmmeligt indtræffer - og resultatet kan blive at han ikke vil æde de godbidder mere fordi han forbinder dem med noget ubehageligt. Så rækkefølgen for denne form for læring er vigtig.

Se det væmmelige i en tilpas afstand (det er IKKE godt at han bliver for bange for så risikerer du at det hele bliver værre) - giv lækker belønning.

Desuden er det vigtigt ikke at træne den slags ting ret længe ad gangen. Det er stressende for hunden og den kan ikke kapere ret mange repetitioner ad gangen.

Held og lykke

det lyder fornuftigt...vi takker...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lusen

Kunne du ikke få en god ven til at komme på cykel imod jer og så i god tid råbe "Hej" til både dig og Pablo, evt stoppe op og give en godbid og en snak . Så han kunne forbinde en cykelist med noget/nogle man "måske" kendte ??

Herefter kunne de komme cyklende bagfra og lige inden de når frem så gøre opmærksom på sig selv.... det skal jo helst være nogen han kender og er glad for. For kan de komme på sådan en tingest så er den nok slet ikke så slem .. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites