Gæst tzari Skrevet April 28, 2011 Rapporter Share Skrevet April 28, 2011 Hej Jeg står og vakler imellem at min kommende hund skal have Orijen eller Barf. Har i forvejen ildere på ren barf og katte på et barf/kvalitets vådkost mix. Jeg er dog i tvivl om jeg har plads, råd mulighed osv til at barfe en stor hund da jeg kikker i de store racer. Mine spørgsmål er derfor: Hvad % af krops vægt skal man ca beregne i forhold til kropsvægt per dag(Ved katte og ilder er hovedreglen ca 5-10% af kropsvægt/dag og det passer meget fint med mine dyr er mætte og levner lidt med den hovedregel) Skal hunde have en ugentlig fastedag eller en hver 2. uge? Hvormange dage om ugen skal de have kallun Hvormange dage om ugen skal de have rene ben dage Hvilke tilskud giver i jeres hund( Mine katte og ildere får taurin og benmel) Skal et hunde barf program også indeholde minimum 3 protein kilder eller flere Giver i grønsager til hunde er 50/50 om folk siger de gør eller ej eller om kallun er grønt nok til at dække behovet. Kan man mixe barf og vådkost til hunde også eller er hunde tørfoder håbløst bagud i forhold til katte vådkost. Har i en "grund plan" for en ugeplan til en hund der er begrænset aktiv. Ved de skal tilpasses den enkelte hund men kunne være rart at se en skitse. Bare så man ca kunne regne i hvormange kg kød af hvilke varianter de bør have så jeg kan beregne hvad det fysisk fylder og hvad ca pris bliver per måned. Håber folk kan hjælpe og bare rolig læser mere op på barf til hunde før jeg kaster mig ud i det. De er jo ikke samme dyr som en kat eller ilder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret April 29, 2011 Rapporter Share Besvaret April 29, 2011 Jeg får lavet en foderplan til Hugo ved www.utika.dk - Jan Bo der er eminent til at rådgive om barf.... Ace fik Rigtig Hundemad, men denne gang vil jeg bruge noget med mindre vand og mere kødsaft i:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skruthberg Besvaret April 29, 2011 Rapporter Share Besvaret April 29, 2011 Hej Jeg står og vakler imellem at min kommende hund skal have Orijen eller Barf. Har i forvejen ildere på ren barf og katte på et barf/kvalitets vådkost mix. Jeg er dog i tvivl om jeg har plads, råd mulighed osv til at barfe en stor hund da jeg kikker i de store racer. Mine spørgsmål er derfor: Hvad % af krops vægt skal man ca beregne i forhold til kropsvægt per dag(Ved katte og ilder er hovedreglen ca 5-10% af kropsvægt/dag og det passer meget fint med mine dyr er mætte og levner lidt med den hovedregel) Skal hunde have en ugentlig fastedag eller en hver 2. uge? Hvormange dage om ugen skal de have kallun Hvormange dage om ugen skal de have rene ben dage Hvilke tilskud giver i jeres hund( Mine katte og ildere får taurin og benmel) Skal et hunde barf program også indeholde minimum 3 protein kilder eller flere Giver i grønsager til hunde er 50/50 om folk siger de gør eller ej eller om kallun er grønt nok til at dække behovet. Kan man mixe barf og vådkost til hunde også eller er hunde tørfoder håbløst bagud i forhold til katte vådkost. Har i en "grund plan" for en ugeplan til en hund der er begrænset aktiv. Ved de skal tilpasses den enkelte hund men kunne være rart at se en skitse. Bare så man ca kunne regne i hvormange kg kød af hvilke varianter de bør have så jeg kan beregne hvad det fysisk fylder og hvad ca pris bliver per måned. Håber folk kan hjælpe og bare rolig læser mere op på barf til hunde før jeg kaster mig ud i det. De er jo ikke samme dyr som en kat eller ilder Hold da op en masse gode spørgsmål. Jeg prøver at huske det hele. Først mængden: Jeg holder mig til, at hunden skal have 12-20% af hundens vægt om ugen. Dog kan man risikere, at mængden skal være en del mindre. Jeg fodrer en kastreret toller på 24 kg, som går min. 2 timer om dagen, med omkring 600 gram hver anden dag. Og det er jo en del under 12% Du skal sørge for at fodre varieret, dvs. både kylling, kalkun, kanin, hest, lam, ged, vildt, okse og evt. svin og fisk. Du kan måske ikke skaffe det hele, men jo mere varieret du kan gøre det, desto bedre. Og også variation i indmaden. Og ja, godt med kallun. Du starter op på kallun ind til maven er i orden. og du vender tilbage til kallun, hvis maven får problemer med andre emner. Og husk, at kallun kan fås fra andre dyr end okse, og også her er variation en god ide. Du kan give kallun tit, fx. et par gange om ugen. Min erfaring er, at det er bedst at fodre udelukkende kallun i disse måltider. Jeg fodrer med minimum 50% kød og indmad og maximum 50% ben. Fra tid til anden får Ricki et ekstra frossent ben som underholdning. Husk at benene skal være til at spise fuldstændigt for hunden. Dvs. ikke store okseben, de bruges kun til underholdning. Om du vil give fastedag er i og for sig op til dig og hunden. Nogle er glade for det, for andre fungerer det ikke. Det samme med grøntsager, prøv det eller lad være. De kan også fås frysetørret, så der ikke er arbejde ved det. Nogle fodrer både barf og tørkost i samme måltid. Andre tørfoder i eet måltid og barf i et andet. Nogle tørfodermærker er bedre at bruge sådan en andre. Jeg fodrer ren barf. Håber, ovenstående giver dig svar på dine spørgsmål:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Maj 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 2, 2011 Nu er jeg så begyndt at barfe Hugo - han elsker det. Han fik lavet omtalte foderplan, og han skal have 500 gram seks dage i ugen, herefter en fastedag. Jeg giver 430 gram kød og ben - det varieres efter planen og nogle gange er det kallun og nogle gange uden ben osv men det er let nok - og tilsætter to sprøjt lakseolie fra Alaska samt 2,5 skefulde (i en ske, der er med i bøtten) vitaminer samt 70 gram frugt og grønt mix, som er frosset og mixet. Det er supernemt. Han får en gang dagligt - om aftenen og han elsker det. Planen tilpasses løbende alt efter behov. Desuden må han få ben og godbidder (naturligvis) som jeg lyster. De tæller ikke med. Prisen er 402 kroner i måneden, da jeg har købt 50 kilo på en gang og opnået rabat. Normalt er den lavere - men her første gang har jeg købt olie og vitaminer også. Det skal jeg ikke have hvergang. MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts