Gæst SikkeEtHundeliv Skrevet April 29, 2011 Rapporter Share Skrevet April 29, 2011 Jeg har jo fået den lillefyr Oskar - En 2årig Cocker. Problemet er at han STRESSER når vi er ude og gå. Han har vist ikke fået ret meget opdragelse i sine første år og jeg har haft ham i 3 ½ uge. Han er umulig at få kontakt med under den første halve time ca. - Han render virkelig rundt som en kylling uden hoved. Løber og løber uden at vide hvad han løber efter - Hvis han er uden snor. Er han i snor stresser han rundt og trækker af pommeren til og igen uden at jeg kan få kontakt med ham. Godbidder er han ligeglad med - Alle former for lækkerier. Hvordan pokker griber jeg det an? Han er ikke vant til at gå i snor - Fra tidligere hjem blev han bare lukket i haven. Han er intakt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret April 29, 2011 Rapporter Share Besvaret April 29, 2011 Først så synes jeg ikke det er et særsyn ved cocker at stressniveauet let stiger og at de karter ret meget rundt (også en del af deres søge måde). Jeg tror jeg ville prøve at starte turen meget roligt. Altså stille og rolig snor på og så bare udenfor døren og stå. Giv ham lidt snor og lad ham snuse det han kan nå mens du står stille. På et tidspunkt, og det kan tage tid, vil han begynde at kede sig på den plet og måske sætte sig ned, kigge på dig eller andet der er mere roligt end at karte rundt. Så roser du og lader ham komme fremad et par skridt. Han vil så sikker stresse op igen, men så er det bare samme procedure forfra. Du skulle så gerne se at han hurtigere og hurtigere henvender sig til dig for at komme fremad. Når han hurtigt er klar over at han skal kontakte dig for at få mere snor, så øger du kravet. Nu skal han kigge på dig i længere tid/være mere rolig før du går videre. Det tager tid i starten men det er som regel givet godt ud. Samtidig synes jeg du skal lære ham indendørs at tage øjenkontakt og forstærke med godbidder. Når han har lært øvelsen inde og er god til det, samt vandt til at få mad for det, så vil han være mere tilbøjelig til at tage imod en godbid ude også 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret April 29, 2011 Rapporter Share Besvaret April 29, 2011 Tusind tak for dit svar - Det vil jeg ihvertfald forsøge. Han er begyndt at finde ud af at hvis han "sitter" så går vi videre. Han planter troligt sin bagdel så godt som hver gang hvis jeg stopper op - Så "sitter" han næsten med det samme lige dér hvor han står og hvis jeg ikke går videre selvom han "sitter" så kigger han på mig mens han går hen imod mig men stadig ikke SÅ koncentreret. Hvis jeg stille siger "dygtig" mens han kigger på mig - FLYVER han op i stress igen. Puha vidste godt de stressede hurtigt men er jo slet ikke vant til det så det er noget af en opgave:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret April 30, 2011 Rapporter Share Besvaret April 30, 2011 Jeg har lige et tillægsspørgsmål. Skal jeg gøre det hver gang vi skal ud og gå? Eller skal jeg gøre det som intens linetræning helt seperat fra gåturene? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 30, 2011 Rapporter Share Besvaret April 30, 2011 Gode råd Luckyluna giver. :5up: Da min hund (en springer spaniel, der stressede på samme måde som du beskriver med oscar) var yngre havde jeg nogenlunde det samme problem. Jeg afprøvede mange forskellige metoder med at hunden skulle forholde sig i ro, men det virkede ikke rigtigt før jeg fandt ud af at lade ham være i bevægelse. Jeg gav ham en lang dressurline på og gik i cirkler med ham, som når man longerer en hest. Jeg gik rundt på samme sted indtil tempoet var faldet og jeg kunne se at han "kom til stede" i sin lille hjerne. Jeg brugte faktisk ikke godbidder (kun afdæmpet ros) og lod forstærkningen være, at han kunne få mig bevæget fremad (stadigvæk i cirkler), ved at gå roligt. Gjorde han ikke det, blev jeg bare ved med at cirkle på samme sted. Jo roligere han gik, jo længere blev cirklen fremad (ej, svært at forklare) men pludselig kunne jeg gå 3 skridt ud i en lige linie, før han begyndte at stresse op og så var det bare at bygge videre derfra...... Men man kommer jo ikke langt omkring de første par dage. :blink: Desuden gik jeg kun tur en gang om dagen, for man risikerer at hunden ikke når at falde helt ned, før den skal ud igen og starter så højere og højere i stressniveau. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret April 30, 2011 Rapporter Share Besvaret April 30, 2011 Det lyder også som noget jeg må prøve. Vi går i forvejen kun 1 tur fordi jeg simpelthen ikke kan overskue at han stresser sådan på hver tur. Tilgengæld er turen et par timer hvor han også får lov til at løbe frit - Indkald går ok hvis jeg vender om og går modsat vej - Så kommer han susende hen til mig og jeg kan sætte snor på ham Jeg har fundet ud af at når vi går hjemad og han har brugt energi og går ud mod vejen går han forbavsende fint - Trækker lidt skråt ind over mig så jeg er ved at træde på ham - Men han trækker slet slet ikke som på vej ud og jeg kan godt få kontakt til ham engang imellem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret April 30, 2011 Rapporter Share Besvaret April 30, 2011 Jeg har lige et tillægsspørgsmål. Skal jeg gøre det hver gang vi skal ud og gå? Eller skal jeg gøre det som intens linetræning helt seperat fra gåturene? Ja, jeg ville gøre det som start på hver gå tur, så i kommer roligere afsted. Så kan det godt være du (for at han fåer den tur han har brug for) må give ham helt fri eller lang line efter et stykke tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret April 30, 2011 Rapporter Share Besvaret April 30, 2011 og jeg fristes til at sige.... Tillykke du har fået en cocker! De fleste cockere har en meget lav stresstærskel, og jeg tror du vil kunne finde hjælp i de tråde som CS-Dumle har oprettet om Dumle herinde. Hvis du har været vant til en lab, så er en cocker noget helt andet. En retriever er designet til at retrieve... altså sidde stille på sin flade røv og vente til et eller andet er skudt som den kan hente. En spaniel er designet til at lave et konstant energisk søg. Dvs 2 meget forskellige ting. Som sagt tror jeg du kan finde meget hjælp i Dumle-trådene herinde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret Maj 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 1, 2011 Tak begge 2 Jeg må være ærlig og sige jeg godt vidste de var energiske men det kom alligevel bagpå mig HVOR meget han er hehe Men har haft cocker før så kan jo egentlig huske det hele fra dengang - Nu jeg tænker over det. Tror jeg havde "glemt" det hehe. Tak LuckyLuna - Jeg prøver mig frem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret Maj 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 1, 2011 Nu har vi haft 2 ture som jeg startede med at stå stille og vente til han kigger på mig. Det er gået bedre på selve turen Hurra. Men sikke en koncert når han ikke fik lov til at gå fremad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret Maj 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 1, 2011 og jeg fristes til at sige.... Tillykke du har fået en cocker! De fleste cockere har en meget lav stresstærskel, og jeg tror du vil kunne finde hjælp i de tråde som CS-Dumle har oprettet om Dumle herinde. Hvis du har været vant til en lab, så er en cocker noget helt andet. En retriever er designet til at retrieve... altså sidde stille på sin flade røv og vente til et eller andet er skudt som den kan hente. En spaniel er designet til at lave et konstant energisk søg. Dvs 2 meget forskellige ting. Som sagt tror jeg du kan finde meget hjælp i Dumle-trådene herinde. Lige noget helt andet - Men jeg kan simpelthen ikke se hvad din avatar skal forestille? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 1, 2011 Lige noget helt andet - Men jeg kan simpelthen ikke se hvad din avatar skal forestille? Søgning kan bringe en mange steder hen.... blandt andet hertil denne tråd :blink: http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/6475-plidder-pladder-spam-traden-her-kan-alle-unodige-spamindlaeg-sendes-7.html#post164409 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst SikkeEtHundeliv Besvaret Maj 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 1, 2011 Søgning kan bringe en mange steder hen.... blandt andet hertil denne tråd :blink: http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/6475-plidder-pladder-spam-traden-her-kan-alle-unodige-spamindlaeg-sendes-7.html#post164409 Hahaha vidste ikke man kunne søge på din avatar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Maj 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 2, 2011 Wow... en cocker der er ligeglad med godbiddere. det er da et saersyn:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 2, 2011 Hahaha vidste ikke man kunne søge på din avatar Du er åbenbart ikke den første der ikke kan se hvad det forestiller Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 2, 2011 Wow... en cocker der er ligeglad med godbiddere. det er da et saersyn:genert: nøøø, dem har jeg også et par stykker af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts