Hop til indhold

Spor, eftersøgning, lugtdiskriminering - Nogen der har erfaring med det?

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Jeg er 2tal grøn når det kommer til spor træning, eftersøgning og lugtdiskriminering... Og så alligevel ikke helt :-) Kender da lidt til alm. simpel spor arbejde...

Nååå men faktisk ville jeg vildt gerne deltage på et weekend kursus via. lyngholm hundeskole ( sommer camp) Men det ser ikke lige ud til at det kan lade sig gøre...Så derfor må jeg lære lidt hen ad vejen til at starte med.

Vores opdrætter gør sig meget i eftersøgning og lille nordisk.. Men de har også rigtig mange DCH afdelinger i Jylland, så de har ikke helt svært ved at finde træningssteder derovre..:blink:

Ved ikke om det er "nemt" at finde træningssteder på sjælland når det kommer til spor/eftersøgning træning?

Så det jeg gerne vil spørge ind til er:

Findes der gode bøger om netop spor, lugtdiskriminering, eftersøgning som I kan anbefale?

Nogen der kender til gode træningssteder på Sjælland?

Nogen der har erfaring med lugtdiskriminering, og evt. har lyst til at fortælle/dele erfaringer om lige netop dette?!

Og så tror jeg at jeg må ind og lure i spor tråden, for sådan en mindes jeg at der er blevet oprettet her på HF:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået lidt spor med mine vovser efter jeg var på et weekend kursus i spor hos en Kåre Dahl (tror jeg han hed). Metoden var 'operant spor' eller spontant spor, dvs uden godbidder i sporet og hunden måtte selv optage sporet. Tror ikke lige jeg er vågen til at forklare det nu, men vi skal have træning sammen på tirsdag, så jeg kan tegne og fortælle lidt om det der.

Med lugtdiskriminering mener du så sådan noget ala næsepindsøvelsen, eller 'genkend en bestemt duft'-øvelser?

Jeg havde i efteråret planer om at lave Soko til en trøffelhund, og hun lærte hurtigt at genkende sommertrøffel fra andet og lave dækmarkering.

Det blev bare så utroligt dyrt i trøfler og besværligt at sætte realistiske træningssituationer op udendørs, så projektet døde desværre.

Men hvis det bare er for sjov og ikke fordi du skal være trøffelmilionær kan du jo vælge hvad som helst at træne lugtdiskriminering med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Hehe, kan godt huske at du nævnte noget med at hun skulle være den nye trøffelhund...:mrgreen:

Mht. lugtdiskriminering: Det skal være at genkende en bestemt duft..

Jeg har gjort lidt i te søgning, men ved sku ikke om jeg har gjort det rigtigt. Det er lang tid siden at jeg har trænet det her hjemme...

Link til indlæg
Del på andre sites