Hop til indhold

klatreplanter?


 Share

Recommended Posts

vi har fået et redskabsskur i haven, på trods af maling osv er det ikke super kønt at se på så vi vil gerne tildække det lidt.

 

Jeg tænker et espalier med nogle hurtigtvoksende klatreplanter. Men hvilke :vedikke: det skal være rimelig hårdføre planter som vi ikke kan slå ihjel alt for nemt :blink: og så må de naturligvis ikke være giftige for børn og hunde...

 

Har i nogen forslag? Helst noget vi kan nå at plante i år :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fallopia aubertii, også kaldet "Arkitektens trøst" er vel en oplagt mulighed. Den er i hvert fald hurtigtvoksende, men bliver meget stor.

 

Clematis er også en mulighed. De findes i et utal af varianter. De småblomstrede vokser hurtigt og dækker godt.

 

Selv foretrækker jeg Lonicera, der også bliver kaldt Kaprifolium eller Gedeblad. De er knapt så kraftige som Clematis, men blomsterne dufter helt fantastisk dejligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fallopia aubertii, også kaldet "Arkitektens trøst" er vel en oplagt mulighed. Den er i hvert fald hurtigtvoksende, men bliver meget stor.

 

Clematis er også en mulighed. De findes i et utal af varianter. De småblomstrede vokser hurtigt og dækker godt.

 

Selv foretrækker jeg Lonicera, der også bliver kaldt Kaprifolium eller Gedeblad. De er knapt så kraftige som Clematis, men blomsterne dufter helt fantastisk dejligt!

 

årh de er også fine, jorden i vores have er ret leret, mener kæresten (jeg kommer der kun for at tage sol og lege med hunden :lol:) er der så en plante der er mere egnet end de andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kommer til at fortryde arkitektens trøst...jeg købte den til min have i Kbh, da jeg skulle have dækket et hegn hurtigt. Og det gik hurtigt :shock: Jeg skulle seriøst ud og klippe det ned hver 2. dag. Det er fint til store bygninger, men i små haver skal man holde sig laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt væk fra arkitektens trøst.

 

Jeg ville klart vælge en vild clematis, tobakspibeplante eller evt. en bønneplante, du sætter hver sommer. Så får du også bønner, og du skal ikke bekymre dig om hvorvidt planten groer for vildt. Den dør jo hver vinter og så sætter du en ny om foråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville klart vælge en vild clematis, tobakspibeplante eller evt. en bønneplante, du sætter hver sommer. Så får du også bønner, og du skal ikke bekymre dig om hvorvidt planten groer for vildt. Den dør jo hver vinter og så sætter du en ny om foråret.

 

Tobakspibeplante (Aristolochia) er en af mine absolutte favoritplanter - men jeg har aldrig kunne få den til at gro :megaked:

Den kan ikke tåle fuld sol, ved jeg, men hvad der ellers er galt, aner jeg ikke. Jeg har slået flere ihjel end godt er :oops:

 

Til leret jord tror jeg Kaprifolie er bedst, da det er en skovplante.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tobakspibeplante (Aristolochia) er en af mine absolutte favoritplanter - men jeg har aldrig kunne få den til at gro :megaked:

Den kan ikke tåle fuld sol, ved jeg, men hvad der ellers er galt, aner jeg ikke. Jeg har slået flere ihjel end godt er :oops:

 

Til leret jord tror jeg Kaprifolie er bedst, da det er en skovplante.

 

Den lyder også perfekt :5up: pånær at kaprifoliens bær er giftige så vidt jeg kan læse mig frem til :???: med en altædende hund og snart en lille pilfinger i huset så tør jeg ikke rigtig plante den...

 

Vi kunne selvfølgelig give tobakspibeplanten et forsøg :hmm: der er ikke fuld sol på da vi har et æbletræ der dækker for meget af væggen.

 

Det er kun på den ene side af skuret vi skal have planter, 2 af siderne vender ud mod hegn og hæk og der er dør i den sidste :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...