Hop til indhold

Skælder hvalp ud

Recommended Posts

Gæst Kattiie

I morgen skal Pluto og jeg ud at besøge min mor og hendes lille nyd DSG hvalp Luffe på godt 10 uger :lun:. Vi har været sammen et par gange nu og Pluto klarer det ok, men der er alligevel en ting:

Pluto kan godt finde på at skælde den lille lidt ud hvis den lille f.eks. prøver at tage et legetøj fra Pluto: Er det i orden eller skal man gribe ind?

Det samme hvis den lille hopper op af Pluto eller er for meget over ham, er det i orden?

Egentlig er jeg af den opfattelse at hvalpen ikke tager skade af lidt opdragelse, men har lidt svært ved at se hvor grænsen går?

Altså det skal self. lige siges at Pluto på ingen måde gør Luffe fortræd og Luffe bliver heller ikke bange tværtimod løber Luffe hen til Pluto hvis Luffe bliver bange for noget.

Og det gik meget bedre allerede den anden gang vi var sammen, så måske er det bare fordi Pluto skal vende sig til Luffe og til at dele opmærksomheden? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Du skal ikke blande dig i de scenarier du beskriver her... Det er bare pluto der opdrager hvalpen, det skal han have lov til :-)

Ok tak, det lettede... :-D Plejer heller ikke at være særlig pylret omkring sådan nogle ting, men man kan bare godt blive bekymret om det er normalt :rolleyes:

Men jeg havde også i bagtanken at det var opdragelse, sådan forholdte det sig jo også dengang Pluto var hvalp (der havde vi også en voksen hund), men når det så er en andens hvalp så bliver man lidt mere påpasselig...

Mange tak for hjælpen hehe :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

En lille opdate:

Det gik fint i mellem dem, dog var Luffe lidt for meget for Pluto så han måtte sige fra mange gange, og vi lod ham gøre det, det viste sig også at være nødvendigt fordi ellers var Pluto da gået ud af sit gode skind :rolleyes:

Luffe er nemlig en stor drillepind :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Det eneste jeg ville blande mig i er, at hvis hvalpen ikke forstår at der bliver sat grænser. Det var ofte tilfældet herhjemme, hvor jeg ikke syntes det skulle være den gamle hunds opgave at skulle opdrage hele tiden.

Så hvis hvalpen ikke forstod den gamles signaler, røg den på den anden side af børnegitteret et par sekunder og så ind igen. Hvilket blev gentaget hver gang hun ramte grænsen mellem god og dårlig opførsel. Det tog fire-fem gentagelser inden hun forstod, at hvis man er for meget, kan man ikke være med i fællesskabet.

I øvrigt samme fremgangsmåde vi brugte ved hvalpebideri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Det eneste jeg ville blande mig i er, at hvis hvalpen ikke forstår at der bliver sat grænser. Det var ofte tilfældet herhjemme, hvor jeg ikke syntes det skulle være den gamle hunds opgave at skulle opdrage hele tiden.

Så hvis hvalpen ikke forstod den gamles signaler, røg den på den anden side af børnegitteret et par sekunder og så ind igen. Hvilket blev gentaget hver gang hun ramte grænsen mellem god og dårlig opførsel. Det tog fire-fem gentagelser inden hun forstod, at hvis man er for meget, kan man ikke være med i fællesskabet.

I øvrigt samme fremgangsmåde vi brugte ved hvalpebideri.

Jeg synes du har helt ret :-) Det måtte vi også gøre når Luffe blev for meget for meget, ellers så ville det være synd for Pluto.

Men god ide med gitteret, det vil jeg da prøve at foreslå tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites