Hop til indhold

Når flåtens hoved bliver iddende i hunden - Hvad så?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Gracie har lige nu 3 hoveder fra flåter siddende under huden.

 

Den ene er på brystet, og blev fjernet af en fremmed dame i hundeskoven for en uges tid siden.

Så har hun en på inderlåret, som hun sandsynligvis selv har knækket kroppen af. DEn opdagede jeg i forgårs.

Den sidste har hun på siden af maven på sine ribben, og den er altså fra sidste sommer, hvor jeg selv kom til at hive flåten midt over, da jeg ville fjerne den. Hun har ligesom fået en knop, og der kommer jævnligt en slags sår på den, som jeg kan nulre af.

Som agt har hun haft den sidste i et år, men jeg er bekymret for om de andre hoveder også vil blive siddende under huden.

Jeg har læst lidt på nettet, og der står at flåtens munddel falder ud af sig selv - men hvad så når den ikke gør?

 

Er der mon nogen andre herinde der har prøvet at flåtens hoved ikke kommer ud selv? Kan man gøre noget for at få det ud?

 

Jeg har forsøgt at Google, men kan ligesom ikke finde de rigtige ord.:???:

 

"Flåthoved i hund"

"Flåthoved under huden*

"knækket flåt"

 

Hmmm nej...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crazywolf

Jeg har aldrig haft en hund der blev syg af et flåt bid, men jeg ved der er en del der har prøvet det.

 

jeg plejer at rense og holder så øje med om hoved selv falder ud, andre gange kan jeg fjerne det med en spids pincet når den er tør.

 

Min den ene har engang bidt kroppen af en flåt og det var rigtigt grimt det hun havde fået lavet, den var stadig levende og meget generende for hende. men jeg rensede stedet godt og så tog jeg en meget spids pincet og fjernede resterne. rensede et par gange om dagen og holdt øje med hende hele tiden, men det blev pænt igen uden men.

 

Det lyder som lang tide hun har gået med den der stadig danner sår og det er svært at rådgive i blinde når man samtidig er ny på et forum. Men prøv eventuel med en meget spids og ren pincet ellers må du have en til at kigge på det.

 

Håber det bedste og at i for en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som regel sker der ikke noget. Jeg har selv haft et hoved siddende i flæsket i et pænt stykke tid :genert:

 

Hold øje med om det hæver meget, i et stort område udenom hoveddelene. Det er tegn på infektion. Hvis der ikke er infektion, bliver de bare indkapslet i huden eller falder ud af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.:5up:

 

Det lyder som om den fra sidste år er indkapslet? Jeg tror jeg vil rense dem alle med noget klorhexidin, og måske prøve med en pincet.

Jeg tror ikke nogen af dem der sidder der, har haft sygdomme med sig, for hun er ikke det mindste generet af dem, og der er ingen hævelser. Jeg bryder mig bare ikke om at hovederne bliver indkspslet i huden. Det er klamt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene
Tak for jeres svar.:5up:

 

Det lyder som om den fra sidste år er indkapslet? Jeg tror jeg vil rense dem alle med noget klorhexidin, og måske prøve med en pincet.

Jeg tror ikke nogen af dem der sidder der, har haft sygdomme med sig, for hun er ikke det mindste generet af dem, og der er ingen hævelser. Jeg bryder mig bare ikke om at hovederne bliver indkspslet i huden. Det er klamt.

 

Rollo har også haft et par flåter, hvor mundelen blev sidende, han har en sidende i dag:damn:, de andre gange er der kommet en skorpe på, når jeg pillede den af, kom flåten med ud:vedikke:, håber det sker igen med den han har nu:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

3 tips der virker

tjek altid din hund når den har været i højt græs (og stop dine bukser i strømperne når i er i skoven i højsæsonen)

tag flåten ud med en flåttang med det samme, sidder munddelene fast- skal du blot holde øje med hunden ikke bliver sløvere, ændrer markant adfærd (borelia) ellers som umulia sidder,indkapsles den og afstødes

giv din hund hvidløgsgranulat,så hopper flåten oftere på et andet værtsdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...