Hop til indhold

Knurrer?

Recommended Posts

Gæst SorteSara

Vi har lige fået hund nr. 2 fra et internat. En dejlig Dansk Svensk gårdhunde han på godt 1 år.

Den har været meget sød og tolerant overfor vores søn på snart 2 år, men i dag knurrede den af ham for første gang. De legede med en gummidims som sønnikke kastede til hunden. Hunden tog gummitingen med hen i sin kurv og da sønnen nærmerede sig og ville have fat i den knurrede hunden.

Jeg har det sådan at min søn selvfølgelig skal lære at hunden godt må have helle sin kurv, men omvendt er han altså bare ikke så gammel at man kan forlange alverden af ham. Jeg vil have at hunden skal accepterer hvis han kommer for tæt på eller rækker ud efter den legetøj eller kødben (det gør vores anden hund uden problemer så vi er nok forvent).

Skal jeg være bekymret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige fået hund nr. 2 fra et internat. En dejlig Dansk Svensk gårdhunde han på godt 1 år.

Den har været meget sød og tolerant overfor vores søn på snart 2 år, men i dag knurrede den af ham for første gang. De legede med en gummidims som sønnikke kastede til hunden. Hunden tog gummitingen med hen i sin kurv og da sønnen nærmerede sig og ville have fat i den knurrede hunden.

Jeg har det sådan at min søn selvfølgelig skal lære at hunden godt må have helle sin kurv, men omvendt er han altså bare ikke så gammel at man kan forlange alverden af ham. Jeg vil have at hunden skal accepterer hvis han kommer for tæt på eller rækker ud efter den legetøj eller kødben (det gør vores anden hund uden problemer så vi er nok forvent).

Skal jeg være bekymret?

hvis ikke du har tænkt dig at forhindre din søn i at forstyrre hunden i kurven så skal du være bekymret ja.

jeg har også haft hunde sammen med børn også små børn man må være der og forhindre barnet i at "overfalde" hunden når den er i sin kurv.

hunde og børn skal ikke efterlades uden opsyn og 2. års børn skal ikke have mulighed for at forstyre hunden når den vil have ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis ikke du har tænkt dig at forhindre din søn i at forstyrre hunden i kurven så skal du være bekymret ja.

jeg har også haft hunde sammen med børn også små børn man må være der og forhindre barnet i at "overfalde" hunden når den er i sin kurv.

hunde og børn skal ikke efterlades uden opsyn og 2. års børn skal ikke have mulighed for at forstyre hunden når den vil have ro.

vi er utroligt enige i dag :blink:

jeg mener også at hunden bør have et helle og have mulighed for at have sit legetøj i fred hvis den ligger i kurven med det. Hvis ikke du har mulighed for at overvåge deres samvær og stoppe din søn hver gang han nærmer sig kurven så ville jeg måske overveje et babygitter eller noget andet så de kan holdes adskilt når hunden vil have ro.

Og jeg er godt klar over at det sikkert er nemmere sagt end gjort... jeg venter selv barn i næste måned og der er indkøbt kravlegård m.m. så hund og barn kan være adskilt hvis jeg lige hurtigt skal ud af rummet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara

Det er en hanhund.

Jeg har intet sted skrevet at de blev efterladt uden eftersyn! Jeg har også skrevet at jeg selvfølgelig vil lære min søn at hunden må have helle i sin kurv. Selvfølgelig skal han lære at respektere hunden! Så hvordan du får det til at jeg ikke vil lære min søn ikke at forstyrre hunden forstår jeg ikke. Vær venlig at læse hvad jeg skriver tak!

Men omvendt vil jeg også have at hunden har en vis tolerance, da den jo netop er købt som en børnevenlig hund. Det burde ikke være for meget at forlange. Jeg ønsker IKKE en hund jeg hele tiden skal holde øje med om min søn kommer for tæt på dens legetøj eller kurv. Noget andet er også at de legede sammen og hunden opfordrede ham til at kaste legetøjet.

Hvis man er uenig i dette kan man bare gå elegant uden om denne tråd.

Spørgsmålet gik på om jeg skal være bekymret over hundens adfærd i det henseende at den kan gå hen og blive agressiv og bide ham. For gør den det skal den ikke bo her, og længere er den bare ikke!

Det var ikke voldsomt eller noget, men en advarende knurren uden udfald når han var i nærheden af kurven hvor hunden lå med sin gummidims.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en hanhund.

Jeg har intet sted skrevet at de blev efterladt uden eftersyn! Jeg har også skrevet at jeg selvfølgelig vil lære min søn at hunden må have helle i sin kurv. Selvfølgelig skal han lære at respektere hunden! Så hvordan du får det til at jeg ikke vil lære min søn ikke at forstyrre hunden forstår jeg ikke. Vær venlig at læse hvad jeg skriver tak!

Men omvendt vil jeg også have at hunden har en vis tolerance, da den jo netop er købt som en børnevenlig hund. Det burde ikke være for meget at forlange. Jeg ønsker IKKE en hund jeg hele tiden skal holde øje med om min søn kommer for tæt på dens legetøj eller kurv. Noget andet er også at de legede sammen og hunden opfordrede ham til at kaste legetøjet.

Spørgsmålet gik på om jeg skal være bekymret over hundens adfærd i det henseende at den kan gå hen og blive agressiv og bide ham. For gør den det skal den ikke bo her, og længere er den bare ikke!

Det var ikke voldsomt eller noget, men en advarende knurren uden udfald når han var i nærheden af kurven hvor hunden lå med sin gummidims.

ja men ja, hvis ikke du kan eller vil forhindre din søn i at gå til hunden når den er i sin kurv og knurrer for at bede om afstand, så vil den formodentlig bide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Det er en hanhund.

hvor gammel er han?

Og hvor længe har i haft ham?

Jeg tror det er svært at starte en tråd, uden at folk kommer med argumenter og uddybende svar, alt er relativt og ingen kan nøjes med at give et Ja/Nej svar, fordi det kommer an på så meget

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder altså lidt, som om du lægger skylden på hunden? Men både den og din lille søn er faktisk helt uskyldige. Det var bare en leg, som sluttede dumt.

Men ja, jeg tror, at du skal være lidt bekymret, forstået på den måde, at der jo nok går noget tid, før hunden vænner sig til, at et lille barn kan finde på underlige ting.

I har lige fået hunden, så den skal nok bare have lidt tid til at vænne sig til tingene. Men i mellemtiden er det nok rigtigt godt, hvis sønneke holdes fra hundens kurv, sådan helt generelt.

Men han kan da være med til at fodre hunden og lege med den sammen med dig - uden for kurven, så ulykken er ikke så stor.

Men i kurven har hunden helle - specielt lige nu, hvor den som sagt skal lære at tilpasse sig sin nye familie.

Jeg håber ikke, at hundens knurren har gjort dig for mistænksom. Måske er det i virkeligheden slet ingenting, blot en besked til den lille om, at her skal du altså lige blive væk. Havde hunden væert aggressiv, så var både du og dit barn blevet bidt forlængst. (Det var altså ment som en trøst....).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det burde ikke være for meget at forlange. Jeg ønsker IKKE en hund jeg hele tiden skal holde øje med om min søn kommer for tæt på dens legetøj eller kurv. Noget andet er også at de legede sammen og hunden opfordrede ham til at kaste legetøjet.

Den VIL bide, hvis din søn uden opsyn kommer for tæt på og overskrider hundens grænser - er helt enig med Umulia, dine forventninger er ikke realistiske, så retur med vovsen.

En hund der opfordrer til leg kan IKKE forudsige udfaldet af hverken opfordring eller leg - netop derfor et voksent menneske konstant skal holde øje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippets

du skal bare være glad for din hund reagere fornuftigt og advarer om at nu er dens grænse overskredet. Det er dit ansvar at ikke kun din søn har det godt og er tryg men også at hunden har det godt og er tryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara

Umulia hvad skal jeg dog bruge dit svar til....

Kleo, læs hvad jeg har skrevet.

Kattiie, han er godt 1 år og vi har haft ham i 2½ dag. Jeg modtager gerne uddybende svar, men jeg er træt af at mange bare dømmer uden at læse hvad det er der egentlig står..

Dina, jeg lægger heller ikke så meget i det, men jeg er alligevel OBS på om jeg kan stole på hunden selvom jeg lige skal ud og skrue ned for kartoflerne hvis du forstår.. jeg vil ikke have en hund hvor jeg skal overvåge den og min søn hvert sekund for at sikre mig at sønnen ikke kommer for tæt på kurven eller legetøjet som jeg skrev før. Det skal være sådan at hunden er tryg ved min søn og omvendt, ellers kan vi rent praktisk bare ikke have den. Vores gamle hund stoler jeg 110% på, og den har han selvfølgelig også lært at behandle ordentligt.

Hunden har helle i sin kurv når den specifikt ligger og sover eller spiser ben osv. Men dette var en legesituation og derfor lidt anderledes. Hvor skulle min søn vide fra at han det ene øjeblik ikke måtte komme til legetøjet i kurven, når hunden det andet øjeblik smider legetøjet for fødderne af ham og vil have ham til at kaste det... det kan en så lille størrelse altså ikke gennemskue.

Til alle, selvfølgelig er vi der og opdrager både barnet og hunden så lad nu være at konkludere det værste.. vi er ganske alm. fornuftige hundeejere ligesom jer selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara
Den VIL bide, hvis din søn uden opsyn kommer for tæt på og overskrider hundens grænser - er helt enig med Umulia, dine forventninger er ikke realistiske, så retur med vovsen.

En hund der opfordrer til leg kan IKKE forudsige udfaldet af hverken opfordring eller leg - netop derfor et voksent menneske konstant skal holde øje.

Jeg forstår ikke hvad du mener her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Siden i ikke har haft ham længere tror jeg lige han skal have en chance for at falde til... Sådan er det jo når man køber en unghund og ikke en hvalp. Ellers skal du måske prøve at din søn hygger sig med hunden, men i mens du er der, sådan at du måske sidder på gulvet med din søn i mellem benene og i så putter/leger lidt med hunden, mange hunde er utrygge ved små børn fordi man aldrig kan "stole" helt på dem, man ved aldrig hvad de gør lige om lidt og det er ikke alle hunde der kan lide det. Men hvis han stille og roligt blev vændet til at din søn ikke er farlig og de får knyttet et bånd så kan det være at det bliver bedre.

Hvordan fungerer han sammen med din gamle hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en hanhund.

Tag det lige roligt!

Jeg kan slet ikke forstå at du bliver fornærmet over folks svar - jeg synes de er kommet med en god forklaring på 1. Hvorfor hunden har knurret. 2. Hvordan du kan forhindre en lignende situation, og derved undgå bekymring.

Det virker ærlig talt ikke som om du har gjort dig særlig mange tanker omkring det at have barn og hund sammen - og nu bebrejder du hunden, ja ?

Set med hundeøjne er det faktisk din søn der har opført sig dårligt - og din hund har reageret præcist som den ville gøre hvis en hvalp havde nærmet sig den. Og ja... Bliver advarselsknurren ignoreret, vil hunden højst sandsynligt markere.

Til det markerede: Det er rigtig sjældent at jeg bliver provokeret, men hold k*** en holdning at have! Synes ærlig talt du skulle tage at anskaffe dig en tøjhund - de er for det meste børnevenlige og der står som regel på emballagen hvad den kan...

Og nej, jeg gider ikke gå udenom en tråd du har lagt ind i et debatforum !

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvad du mener her?

Du siger hunden smed legetøjet og lagde op til leg? At dit barn derfor IKKE kan forventes at gennemskue, hunden ikke vil have barnet tæt på? Det er korrekt, hunden lagde op til leg, barnet kan ikke gennemskue, at nu er det for tæt på - ergo må der en voksen til at holde øje og stoppe barnet, før det kommer for tæt på ;-)

Hunden ved ikke, at dens oplæg til leg medfører et barn, der overskrider hundens grænser.

Du vil ikke dømmes, men bare have et svar - svaret er JA, hunden vil bide, når du ikke vil holde opsyn. Det har intet med din børneopdragelse at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umulia hvad skal jeg dog bruge dit svar til....

Kleo, læs hvad jeg har skrevet.

.

Det har jeg gjort:-D

og det forandre ikke mit svar, man kan godt forhindre børn i at overtræde hundens grænser hvis man vil, vi er mange der har gjort det, det kræver bare man er der, vil man ikke det så køb en tøjhund for dit barns skyld;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara

Kattiie mange tak for dit svar.

Hewlett, jeg tager det skam helt roligt. Jeg retter bare de misforståelser der allerede er opstået fordi folk ikke læser hvad jeg skriver.. inklusive dig. Du har allerede sat mig i bås med dine fordomme og forestillinger som desværre ikke passer med virkeligheden. Det er da enormt træls at man søger råd og der så komemr en masse negative, fordomsfulde svar man ikke kan bruge til en meter andet end at forklare sig for 117 'ende gang - uden at det hjælper noget. Hvis jeg skal have en tøjhund så burde du tage et kursus i kommunikation...

Petrine, igen LÆS hvad jeg skriver! Kunne folk dog bare læse havd der blev skrevet kunne jeg alle disse trælse indlæg været sparet! Jeg HOLDER opsyn... min søn har ikke overtrådt nogen grænser, for han bakkede med det samme ud af kurven da hunden knurrede, men han skal eddermame have lov til at sidde på gulvet i sit eget hus ved siden af kurven hvis det er det han vil selvf. uden at være for tæt på, stirre eller genere!

Link til indlæg
Del på andre sites

men han skal eddermame have lov til at sidde på gulvet i sit eget hus ved siden af kurven hvis det er det han vil selvf.

Lige DER har du fejlen :engel: men vi behøver nu hverken skændes eller bande og svovle, du spurgte, jeg svarede JA, hvis du ikke ville have det svar, så skulle du have skrevet det i dit start-indlæg.

Din dreng er selvfølgelig nummer 1, men hverken hund eller dreng er ansvarlige væsner, det er DU (håber jeg).

Link til indlæg
Del på andre sites

men han skal eddermame have lov til at sidde på gulvet i sit eget hus ved siden af kurven hvis det er det han vil selvf. uden at være for tæt på, stirre eller genere!

Jeg blev helt ked af det, da jeg læste disse ord. Er det helt forkert gættet, at du faktisk blev både forskrækket og vred på hunden, da den knurrede?

Jeg forstår så udmærket, at et barn naturligvis altid har førsteprioritet, ingen tvivl om det, selvom jeg elsker hunde. Men det burde jo på en eller anden måde også være hundens hus? Ikke sådan at forstå, at den skal knurre eller andet, der forskrækker, men bare, at den - ligesom I andre - også bor der.

Måske du ubevidst (gætte-gætte fra min side) sammenligner den nye unghund med din gamle, trofaste hund og synes, at der da godt nok er forskel?

Men hvis du giver unghunden tid til at vænne sig til alting, inkl. et lille barn, så ender det med, at også den forvandler sig til en trofast kammerat, som forstår, at et lille barn undertiden gør uhøflige ting i en hunds øjne, men at det intet betyder, fordi den i mellemtiden er kommet til at elske sin lille tobenede kammerat.

Sådan plejer det jo at gå. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt over behovet for at anskaffe sig hund nr. 2 når man har et barn på to år. Og tror især med en omplaceringshund, det kræver overblik, tid og overskud. Den skal vænne sig til en helt ny tilværelse blandt andre mennesker end den har været vant til, og det tager altså lidt mere end et par dage. Det er ikke bare sådan, at man anskaffer sig en voksen hund, og så er alt forarbejdet gjort, der er bare nogle andre ting man skal arbejde med end med en hvalp. Derfor mener jeg ikke, at du kan forvente andet, end at hunden siger fra når det bliver for meget. Netop at han "kun" knurrer som advarsel selvom han er måske utryg er da et tegn på, at han ikke er aggressiv.

Giv ham en chance for at falde til og lære jer at kende, inden du afskriver ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hewlett, jeg tager det skam helt roligt. Jeg retter bare de misforståelser der allerede er opstået fordi folk ikke læser hvad jeg skriver.. inklusive dig. Du har allerede sat mig i bås med dine fordomme og forestillinger som desværre ikke passer med virkeligheden. Det er da enormt træls at man søger råd og der så komemr en masse negative, fordomsfulde svar man ikke kan bruge til en meter andet end at forklare sig for 117 'ende gang - uden at det hjælper noget. Hvis jeg skal have en tøjhund så burde du tage et kursus i kommunikation...

Du skriver ordret: "Jeg ønsker IKKE en hund jeg hele tiden skal holde øje med om min søn kommer for tæt på dens legetøj eller kurv."

Ud fra dette svarer folk at hvis du ikke har tænkt dig at være der til at fjerne barn fra hund, eller omvendt (altid!) - så ja, så er det grund til at være bekymret.

Efterfølgende skriver du: "Spørgsmålet gik på om jeg skal være bekymret over hundens adfærd i det henseende at den kan gå hen og blive agressiv og bide ham."

Til dette svarer folk, igen, at ja, der er grund til at være bekymret - hunden vil bide hvis barnet en dag overskrider grænsen én gang for meget.

Hvad er det du hele tiden råber op om at vi ikke læser ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden har helle i sin kurv når den specifikt ligger og sover eller spiser ben osv. Men dette var en legesituation og derfor lidt anderledes. Hvor skulle min søn vide fra at han det ene øjeblik ikke måtte komme til legetøjet i kurven, når hunden det andet øjeblik smider legetøjet for fødderne af ham og vil have ham til at kaste det... det kan en så lille størrelse altså ikke gennemskue.

Prøv lige at vende den om en gang... Hvor skal hunden vide fra, at den har helle i kurven når den ligger og tygger ben - men ikke når den ligger med et stykke legetøj? Det kan en ung hund ikke gennemskue.

Din hund gør jo sådan set ikke noget der er unaturligt eller unormalt i den situation - det kaldes ressourceforsvar. Nogle hunde har et stærkt ressourceforsvar, andre har nærmest intet. Jeg har selv én af hver slags.

En hund med stærkt ressourceforsvar vil forsvare de ting den synes er "vigtige", og det er der egentlig ikke noget forkert i. Men det kan være meget upraktisk i det daglige liv, og derfor vil mange nok vælge at lære hunden at den ikke behøver at forsvare ting. Det kan dog være en lidt omfattende proces.

Hvis man ikke gør noget ved ressourceforsvaret, men bare lader hundens grænser bli' overskredet igen og igen - ja, så er det sandsynligt at hunden til sidst bider. Hvad skal den næsten ellers gøre? Den bruger de afstandsskabende signaler den kender (knurren), men når det ikke hjælper, så er det ikke meget andet at gøre, end at markere endnu kraftigere.

Jeg synes også at dine forventninger til hunden, som jo faktisk ikke er andet end en stor hvalp (og desuden helt ny i familien), er alt for store. Selvfølgelig er dit barn vigtigere end hunden - men man kan ikke kræve at en hund bare finder sig i situationer der er dybt unaturlige for den, bare fordi at "det skal den eddermame bare kunne". Sådan fungerer det bare ikke. Så er man nødt til at først træne det, i hvert fald, og det kan kræve meget arbejde.

Så IMØ er dine valgmuligheder at enten sende hunden tilbage, at træne ressourceforsvaret væk - eller at simpelthen acceptere at du ikke kan lade hund og barn være sammen uden opsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites