Hop til indhold

Gode råd søges til energibundt


Gæst paradise_lost
 Share

Recommended Posts

Gæst paradise_lost

Hej

 

Vi søger råd til vores hund da vi er lidt i vildrede.

 

Vi har en sød og klog Dobermann/Dansk svensk gårdhund på knap 8 mdr. Som har rigtig rigtig meget energi og som ikke at alt for glad for at lystre, selvom han godt ved hvad kommanden er.

 

Energidelen frygter vi en del for da vi snart skal have en baby. Han er meget aktiv og er han først i det hopla så kan vi ikke få ham til at slappe af. Udover jalousi delen med den nye i familien, så er vi bange for at han ville komme til at gøre babyen fortræd selvom det ikke er med vilje. Er der nogen måde man kan lære en hund at "slappe af" på kommando eller noget helt tredje som vi evt kunne bruge for at få ham til at slappe af?

 

Vi går selvfølgelig med ham hver dag og han får lov at bruge masser af energi udenfor men det er åbentbart ikke nok.

 

Et andet foder kunne det måske hjælpe?

 

Eller hvad med kasteration ville det hjælpe? Må man det når han ikke er fuldt udviklet?

 

Og som om det ikke var nok :-) Så har vi også problemer med at han ikke er alt for glad for at lystre og at han er lidt hans egen herre.

 

Han blev fra starten opvokset med kærlighed og bestemthed og han er da også en pisse glad hund og ikke bange for noget. Er han bare i "trods alderen"? Har så her på det sidste prøvet bla. at gå lidt mere hårdt til værks når han gør noget som han godt ved han ikke må for at sætte ham på plads. Men 10 min efter så gør han det igen som han ikke måtte.

 

Håber at der er nogen som har ideer eller erfaringer som evt kunne hjælpe os.

 

På forhånd tak.

 

/Ryan

Redigeret af paradise_lost
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

For at kunne vejlede er det nødvendigt med mere info:

 

Hvordan bruger han sin energi?

 

Hvor lange og mange ture får han dagligt?

 

Er han løs på turene?

 

Hvad fodres han med?

 

Hvordan ved du 100% at din hund kender dine kommandoer?

 

Hvis din hvalp ikke får brugt sin energi på gode hundeaktiviteter kan han blive "vild".

Gode hundeaktiviteter er f.eks. at han skal søge stort set det meste af sit foder på grønne arealer og bruge sammenlagt en times tid på dette projekt.

Det vil give ham en god basistilfredshed og træthed fordi næsearbejde stimulerer og kræver hjernearbejde, hvilket trætter.

 

Dårlige hundeaktiviteter er generelt løb efter bold eller andet kasteobjekt idet dette kører mange hunde op så de ikke kan falde ned igen.

 

Hvis I leger vildt med ham og lader ham løbe efter bold flere minutter dagligt kan I komme ud over det ved i stedet at vise ham at bolden gemmes, så han skal bruge sin næse.

 

Begge de racer der er i ham er meget stressfølsomme, så der skal I være meget på vagt.

 

Skriv lidt mere så bliver det nemmere at vejlede og ikke bare nogle skud i tågen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst paradise_lost

Han bruger sin energi på gåture, men må indrømme at vi har kastet meget med bold med ham da vi var i den overbevisning at det ville køre ham træt da han fik brugt noget energi.

 

Han er ude og gå/løbe frit ca 30 min hver dag.

 

Han er specielt vild når vi får gæster eller vi kommer hjem fra arbejde, når vi får gæster er det værst, da han bliver meget aktiv da han er glad for at se andre mennesker.

 

Vi foder ham med Optimal Puppy.

 

Jeg ved at han kender mine kommandoer for hvis jeg hæver stemmen lidt så lystrer han, men træls at skulle det hver gang. Min kone lystrer han endnu dårligere.

 

Hvad mener du helt præcis med at de racer er stressfølsomme??

 

Mange tak for dine svar indtil videre :-)

Redigeret af paradise_lost
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Han bruger sin energi på gåture, men må indrømme at vi har kastet meget med bold med ham da vi var i den overbevisning at det ville køre ham træt da han fik brugt noget energi.

 

Han er ude og gå/løbe frit ca 30 min hver dag

 

Jeg vil anbefale at droppe boldlegen da den opbygger stress og ikke gavner jeres formål: At få en roligere hund.

 

Han er specielt vild når vi får gæster eller vi kommer hjem fra arbejde, når vi får gæster er det værst, da han bliver meget aktiv da han er glad for at se andre mennesker.

 

Her kunne det hjælpe at have ham i line og aflede med godbidder Sørg for han er træt efter en god gåtur først.

Lad ham også gerne søge sit foder det giver en god basistræthed.

 

Vi foder ham med Optimal Puppy.

 

Jeg ved at han kender mine kommandoer for hvis jeg hæver stemmen lidt så lystrer han, men træls at skulle det hver gang. Min kone lystrer han endnu dårligere.

 

Prøv at sige dine "kommandoer" stående med ryggen til ham.

Kun hvis han udfører det du beder ham om første gang du siger det ved du at han kender ordets betydning.

Ellers er din hævede stemme med til hans forståelse af signalets betydning.

 

Hvad mener du helt præcis med at de racer er stressfølsomme??

 

At begge racer meget nemt bliver stressede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst paradise_lost

 

Jeg vil anbefale at droppe boldlegen da den opbygger stress og ikke gavner jeres formål: At få en roligere hund.

 

...

 

 

Mange tak for din hjælp, vi vil nu prøve at aktivere ham med "hjerne gymnastik" istedet for "muskel gymnastik"

 

Fandt nedenstående artikel som beskriver meget af det samme som du har skrevet.

 

etologi.dk/HundeproblemerBody.htm#hyperaktiv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst paradise_lost
kig her:

hunde-forum.dk/adfaerd/1798-stress-hos-hunde.html#post67859

 

Jeg har selv en stresset hund som nu er ved at være normal igen. Hvis jeg var jer ville jeg bruge masser af tid på at få hunden på ret køl inden der kommer en baby.

 

Okay, virkelig intressesant læsning, hvor længe har du brugt på at få hunden på ret køl?

 

Kan du anbefale nogen ting som er gode til at aktivere hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, virkelig intressesant læsning, hvor længe har du brugt på at få hunden på ret køl?

 

Kan du anbefale nogen ting som er gode til at aktivere hunden?

 

Jeg har brugt laaang tid, men det er nok forskelligt fra hund til hund. giver du stadig hvalpefoder?

Du skal give din hund foder uden majs, det øger stresshormonerne. Det meste tørfoder er lavet på majs, men der findes også noget der er lavet på andet.

Fodersøg er rigtig godt, du breder hundens mad ud på græsset, så skal den bruge snuden for at finde maden, og det er noget der kan gøre den træt. Der er også meget andet man kan gøre, du kan evt. gå til sportræning. Hvor i landet bor du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds

vores havde også damp og vi forsøgte meget lige lidt hjalp det så vi gik til dyrlægen og fik taget tysons mand dom hvis i spør peter min kæreste

men det var den bedste beslutning vi har taget vi har fået den skønneste hund man kan forestille sig det er næsten for meget nogen gange men det tager vi gerne i bytte det er ikke sikkert det er det rigtige for jeres hund det er bare vores erfaring held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Han bruger sin energi på gåture, men må indrømme at vi har kastet meget med bold med ham da vi var i den overbevisning at det ville køre ham træt da han fik brugt noget energi.

 

Han er ude og gå/løbe frit ca 30 min hver dag.

 

Han er specielt vild når vi får gæster eller vi kommer hjem fra arbejde, når vi får gæster er det værst, da han bliver meget aktiv da han er glad for at se andre mennesker.

 

Vi foder ham med Optimal Puppy.

 

Jeg ved at han kender mine kommandoer for hvis jeg hæver stemmen lidt så lystrer han, men træls at skulle det hver gang. Min kone lystrer han endnu dårligere.

 

Hvad mener du helt præcis med at de racer er stressfølsomme??

 

Mange tak for dine svar indtil videre :-)

 

 

Hej og velkommen til:)

 

jeg bider lige mærke i at du skriver han er ude at gå ca 30 min hver dag??

 

Er det rigtigt forstået?

 

Hvad laver han de resterende 23,5 time i døgnet.

 

Umiddelbart er det nemlig alt for lidt gåtur.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst paradise_lost
Jeg har brugt laaang tid, men det er nok forskelligt fra hund til hund. giver du stadig hvalpefoder?

Du skal give din hund foder uden majs, det øger stresshormonerne. Det meste tørfoder er lavet på majs, men der findes også noget der er lavet på andet.

Fodersøg er rigtig godt, du breder hundens mad ud på græsset, så skal den bruge snuden for at finde maden, og det er noget der kan gøre den træt. Der er også meget andet man kan gøre, du kan evt. gå til sportræning. Hvor i landet bor du?

 

Ja han får stadig hvalpefoder og der er ingen majs i. Jeg vil også gerne gå i træning med ham, men alle hold her omkring hvor vi bor er fuldt booket ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst paradise_lost
Hej og velkommen til:)

 

jeg bider lige mærke i at du skriver han er ude at gå ca 30 min hver dag??

 

Er det rigtigt forstået?

 

Hvad laver han de resterende 23,5 time i døgnet.

 

Umiddelbart er det nemlig alt for lidt gåtur.:-)

 

Tak skal du have :-)

 

Ja 30 min er måske ikke meget. Resten af tiden sover han selvfølgelig meget og leger med diverse legetøj og spiser kødben mv. Vi er nu begyndt at gå med ham mere og derudover nogen dage at tage i skoven eller ligende med ham. Det har allerede hjulpet lidt, men han er dog stadig noget hyper, specielt når vi får gæster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal du have :-)

 

Ja 30 min er måske ikke meget. Resten af tiden sover han selvfølgelig meget og leger med diverse legetøj og spiser kødben mv. Vi er nu begyndt at gå med ham mere og derudover nogen dage at tage i skoven eller ligende med ham. Det har allerede hjulpet lidt, men han er dog stadig noget hyper, specielt når vi får gæster.

 

Han skal have hjernegymnastik, det trætter meget mere end det andet. Og så kan i evt. gå over til voksenfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst paradise_lost
Han skal have hjernegymnastik, det trætter meget mere end det andet. Og så kan i evt. gå over til voksenfoder.

 

Vi prøver også på hjernegymnastik nu, såsom godbider i en flaske og godbider på græsset. Er det ikke for tidligt at skifte til voksen foder når han "kun" er 8 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøver også på hjernegymnastik nu, såsom godbider i en flaske og godbider på græsset. Er det ikke for tidligt at skifte til voksen foder når han "kun" er 8 mdr.

Det er ikke sikkert, prøv at spørge din dyrlæge. Vores Groa fik hvalpefoder til hun var 11 mdr. men det var fordi hun var alt for tynd.

 

træner i ikke med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst paradise_lost
Det er ikke sikkert, prøv at spørge din dyrlæge. Vores Groa fik hvalpefoder til hun var 11 mdr. men det var fordi hun var alt for tynd.

 

træner i ikke med ham?

 

Okay.

 

Vi træner selv med ham men ikke på nogen hold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...