Hop til indhold

Timeout som strategi i opdragelse og træning


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

 

Nu har vi lige fået et bur (en længeresigtet plan), en skønne dag, håber jeg Motor og den kommende hvalp vil elske dette bur, så jeg kan have 2 hunde med til træning - og have dem på skift i buret, i afslappet tilstand, selvfølgelig. Jeg har lånt cd'en om burtræning af Amocca, så har fået bur=alt godt ind fra starten, så nej, jeg ville aldrig bruge det som straf.

 

Mine synes bestemt heller ikke det er en straf at komme i buret. Håber du får succes med træningen, det er skønt og praktisk at kunne smide hundene i bur indimellem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst maian889

Jeg bruger timeout til Carlo, han stresser også hurtigt og der virker det ikke at vende ryggen til, ignorere eller aflede..

 

Han stresser op når vi skal ud og gå, og her hjælper det altså at han lige får at vide at han skal lægge sig indtil jeg er færdig, ellers laver han en ond spiral med sig selv hvor han løber hurtigere og hurtigere frem og tilbage i bar iver for at komme afsted...

 

Han kan allede begynde at stresse når jeg gør klar til gåturen, og tager jeg det inden han render rundt og kun mens han klynker så når det ikke at eskalere, og vi går først når der er ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Mine synes bestemt heller ikke det er en straf at komme i buret. Håber du får succes med træningen, det er skønt og praktisk at kunne smide hundene i bur indimellem :-D

 

Ja jeg håber også :-D Indtil nu har han jo regnet ud, at man er fredet der, så han stjæler med alle poter, og gemmer tyvekosterne i buret :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stor tilhænger af timeout. Jeg har ikke brugt det så meget i træningsøjemed, men bruger det gerne i forbindelse med opdragelse. Forøvrigt både til hunde og børn :genert:

 

Jeg ser det overhovedet ikke som straf, men blot som et øjeblik hvor hunden får muligheden for at falde lidt til ro. Når min hund har stresset, har jeg oplevet hende nærmest drage et lettelses suk og lægge sig så snart hun er kommet i time out.

 

Et time out foregår typisk i bur eller bag et børnegitter/dør, men kan lige så godt foregå ved at jeg sætter hunden i kort line og ignorerer den i alt fra få sekunder til et par minutter.

Time out bliver aldrig leveret med skæld ud eller negativitet, jeg tiltaler ikke hunden og forsøger at forholde mig fuldstændigt neutralt.

 

Jeg ved ikke om det anses for værende pædagogisk korrekt, men det fungerer godt og i min optik uden at hunden på nogle måder lider overlast.

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke brugt timeout, synes ikke om det.

Når f.eks. Groa har bidt i fænder eller føder har vi sagt av og vendt os væk, men aldrig forladt hende eller lukket hende inde.

 

Uønsket adfærd er blevet ignoreret, jeg mener at lukke hvalpen inde er en straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv

Jeg bruger en form for timeout på Oskar når der kommer gæster. Han stresser op og bliver helt fjollet og så lukker jeg ham ud i haven.

Jeg har havedøren åben så det står ham frit for at komme ind men han elsker at være i haven og det får ham til at slappe af så han kan hilse pænere et stykke tid efter.

 

Jeg synes timeout kan være god hvis den bliver brugt rigtigt - Som i et par minutter eller indtil roen har sænket sig.

Jeg vil sige at timeout bør være med børngitter så hunden kan se hvad der sker men ikke deltage og bør kun bruges i et par minutter og LIGE EFTER dårlig opførsel.

 

At nogle bruger det på den måde - At sætte hund i bilen fordi den gør noget forkert - Mener jeg er HELT forkert.

Der går for lang tid fra forkert opførsel til timeout og jeg mener ikke hunden er klar over hvorfor den ryger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forsøg viser, at time out kan have samme effekt læringsmæssigt som elektrisk stød. Det skal man huske, før man bruger det.

 

Anvendt korrekt er det en udemærket form for krisehåndtering - jeg anser det ikke for en træning, for hvis du ikke interagere med hunden gør du ikke andet end at krisehåndtere situationen.

 

Management er sådan set helt ok. Ikke alle ejere formår eller vil træne alt.

 

Blot skal man se på individet foran sig. Nogle hunde reagerer voldsomt på time out.

 

Jeg kan bedre lide at lære dyr at det er verdens bedste ting at blive lukket væk, så det bruger vi. Det gør jeg ved at give et rum, et børnegitter et bur, et tæppe værdi af positiv art. At blive lukket væk bliver derfor ikke straffende, men noget rart.

 

Hugo - og kattene - kan fx være bag en lukket dør, bag et gitter, bag en netdør - i ro og uden at larme. Det er indlært gradvis - og jeg bruger det både i alene hjemme træning, når der kommer håndværkere, som skal arbejde i fred for min mini-zoo og når jeg træner og tager et dyr ind af gangen, mens de andre venter i ro.

Hugo sover også bag en netdør om natten - han tigger om at komme derud for der vanker ben og barf derude. I starten sov jeg på en madras ved siden af for at lære ham det - nu sover jeg i min seng.

 

Jeg kan godt lide at lære mine dyr at de kan lukkes væk uden at skabe sig.

 

 

Får jeg fx gæster med hunde, så lukker jeg bare kattene væk. Og kommer der en katteven, der ikke kan lide hunde, så lukker jeg bare Hugo væk.

 

Det giver mig en stor frihed i dagligdagen, at de har lært, at det dør man ikke af.

 

Men time out bruger jeg ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres indlæg.

 

Jeg tænker at hvorvidt time out er en straf eller ikke kan kun hunden vurdere...

Nu drager jeg lige en parallel til vores ven Millan, og lad mig lige pointere at det ikke er fordi jeg på nogen måde mener at det I skriver er det samme som det han gør, men CM siger at dette eller hint af hans tiltag ikke er en straf, hvor vi andre ofte har konkluderet, at det er hundens oplevelse af situationen der afgør om den føler sig straffet eller ikke.

Detsamme må gøre sig gældende med time out efter min mening. Hvad oplever hunden?

 

Vi har forskellige temperamenter og indgangsvinkler til opdragelse og træning og for mig er timeout, hvor min hund sættes i isolation, ikke en mulighed.

 

Jeg ved at det som regel virker fint ud fra det ønskede: RO, men jeg vælger at arbejde med hunden tæt på mig i stedet, for det vil jeg hellere.

 

Hvis man tager situationen med en hvalp som gnaver i et bordben og derefter løftes op og bæres ud i bryggerset hvor den forlades, er timingen dels forkert dels må det være en underlig række af oplevelser hvalpen gennemgår før den bliver forladt: Gnave, kontakt, blive løftet i nær kropskontakt, blive sat ned, blive forladt... Hvad sker der i hvalpens hoved under disse forskellige oplevelser fra nysgerrig udforskning, social kontakt til at blive efterladt og derefter at være alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres indlæg.

 

 

Hvis man tager situationen med en hvalp som gnaver i et bordben og derefter løftes op og bæres ud i bryggerset hvor den forlades, er timingen dels forkert dels må det være en underlig række af oplevelser hvalpen gennemgår før den bliver forladt: Gnave, kontakt, blive løftet i nær kropskontakt, blive sat ned, blive forladt... Hvad sker der i hvalpens hoved under disse forskellige oplevelser fra nysgerrig udforskning, social kontakt til at blive efterladt og derefter at være alene?

 

Umiddelbart, så læser jeg ikke at nogen bruger timeout på den måde beskrevet ovenfor. Sådan som jeg læser og tolker den måde de fleste bruger det på, så er det enten som en form for pause under træning eller som en måde at dæmpe stress på. Det er ikke en direkte straf for en given handling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Spændende emne....

 

Synes det kommer meget an på situationen og hunden - Og så hvad der lægges i timeout.

 

Ved med sikkerhed, at det aldrig nogensinde vil have en positiv effekt på f.eks Kaia - Det har virket langt bedre at putte hende i snor indendørs og lægge mig ned sammen med hende og hjælpe hende til at finde ro, ved ikke at give hende muligheden for at fare rundt.

 

I andre tilfælde har jeg brugt det lidt med Bamse ifht. træningen, i mangel af bedre - Når han kørte helt op og ikke kunne forstå at der var pause, så var det ind i bilen og slappe af.

Nu har jeg fået nogle andre redskaber og metoder, som skal afprøves i stedet og som jeg kan se en langt bedre mening med.

For problemet er netop ikke blevet løst ved at sætte ham i bilen - Han forstod jo stadig ikke at han ikke skulle køre helt op over ikke at få lov at træne konstant.

Med de andre metoder adressere jeg netop problemet hvor det er - På træningsbanen i situationen. Så det tror jeg har større effekt.

 

Men kunne aldrig drømme om at bruge fysisk adskillelse i opdragelse og som en del af træningen med en hvalp - Har efterhånden fået kendskab til en del andre metoder, til at få ro (for hvad bruger man ellers time-out til?) på hunden, som jeg kan se mere logik i.

At jeg så ikke i praksis har lært at føre dem ud i livet endnu er en helt anden sag - Men så er det jo godt jeg har to voksne hunde at øve mig på, inden der kommer en hvalp i huset igen :mrgreen:

 

Hmm... Efter at have skrevet indlægget, så kan jeg egentlig slet ikke se, hvor en reel adskillelse og time-out er nødvendig.:vedikke:

Måske i nogle tilfælde, hvor en afdækning er en god time-out - Men der er man jo heller ikke adskilt og hunden kan stadig se hvad der foregår.

 

Det er ikke det at hunden får en pause jeg ser noget som helst galt i, for det er ofte en nødvendighed. Men adskillelsen tror jeg ikke er nødvendig for at kunne tackle et problem med f.eks opkørthed på træningsbanen eller overgearede hunde når der kommer gæster (som en af instruktørerne på træneruddannelsen anbefaler til den slags problemer).

Men udelukker ikke, at der er situationer og hunde, hvor det måske kan være en god løsning :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger timeout til mine hunde..

 

Timeout hos mig er f.eks. hvis jeg ved min hund har behov for hvile efter mange indtryk eller arbejde især min hvalp bruger jeg det til så kommer han i køkkenet bag børnegitter han kan se os igennem men kan ikke komme hen til os han virker ikke utilfreds og ligger sig ned og sover efter kort tid.

 

Køkkenet har stor værdi for ham er betinget med godbidder og er ved at lære at gå derud på kommando..

 

Det hjælper mig til at få en hund som kan slappe af og som får den hvile den har brug for efter en aktivitet.

 

Koda var det samme da han var hvalp nu han over 2 så det eneste timout han får er under træning hvis han f.eks. gør så vænner jeg ryggen til ham eller giver ham en pause hvor vi laver ingenting det hader en arbejdshund :engel:

 

Koda er utrolig glad for køkkenet og går glædeligt derud den dag i dag faktisk når han er rigtig træt går han derud og ligger sig nogle gange hvis lågen er åben.

 

Kiki får aldrig time out indendørs det er ikke nødvændigt, udendørs kan hun også få en pause under træning hvis hun laver ballade :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger timeout til mine hunde..

 

Timeout hos mig er f.eks. hvis jeg ved min hund har behov for hvile efter mange indtryk eller arbejde især min hvalp bruger jeg det til så kommer han i køkkenet bag børnegitter han kan se os igennem men kan ikke komme hen til os han virker ikke utilfreds og ligger sig ned og sover efter kort tid.

 

Køkkenet har stor værdi for ham er betinget med godbidder og er ved at lære at gå derud på kommando..

 

Det hjælper mig til at få en hund som kan slappe af og som får den hvile den har brug for efter en aktivitet.

 

Koda var det samme da han var hvalp nu han over 2 så det eneste timout han får er under træning hvis han f.eks. gør så vænner jeg ryggen til ham eller giver ham en pause hvor vi laver ingenting det hader en arbejdshund :engel:

 

Koda er utrolig glad for køkkenet og går glædeligt derud den dag i dag faktisk når han er rigtig træt går han derud og ligger sig nogle gange hvis lågen er åben.

 

Kiki får aldrig time out indendørs det er ikke nødvændigt, udendørs kan hun også få en pause under træning hvis hun laver ballade :engel:

 

Totalt god forklaring ift. køkken-timeout. Det er netop sådan jeg brugte det, da Otto var hvalp.

Nu er børnelågen pillet ned - han går selv derud og smider sig, hvis han er træt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Totalt god forklaring ift. køkken-timeout. Det er netop sådan jeg brugte det, da Otto var hvalp.

Nu er børnelågen pillet ned - han går selv derud og smider sig, hvis han er træt ;-)

 

Tak synes nogle gange det kan være svært at forklare på skrift :engel:

 

jeg er virkelig glad for de er glade for køkkenet det skaber noget god ro og gør at jeg ved min unge hund får hvilet som han skal :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Skonning

Jeg er nok modstander af time out.

 

vi har aldrig brugt det på hverken chip eller kato(der har et energi niveau som en border collie).

 

det er en "straf" som man bruger på børn og ikke hunde da børn forstår konceptet, hvilket jeg ikke mener at hunde gør på samme måde, men det er bar' min holdning.

 

ignorering er i virkeligheden bedre efter min mening, man skal rose god adfærd men ignorrere dårlig, det virker ihvertfald her :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har brugt time-out på 2 ting ved Smilla (men ved heller ikke om det er rigtig time-out).

 

1) Når hun gøer i haven - ud og tage snor på hende, siger ''kom''- går ud i køkkenet binder hende 3 meter bag mig, hvor jeg sidder ved spisebordet og ignorerer hende i 10-20 sekunder. Henter hende og så får hun lov til at komme ud igen, hvis hun er rolig (så hun ikke bare styrter ud og går gø-amok igen på den hund, hun først reagerede på).

 

Jeg har prøvet at rose og rose derude, men jeg kan af gode grunde ikke vide, hvornår hundene på vejen går forbi. :vedikke:For jeg ville også helst tage det i forkøbet og gør det også så vidt muligt.

 

2) Det første år af hendes liv, når hun ville løbe efter kattene fik hun snor på. Og så sad hun bare ved siden af mig og kedede sig til hun faldt til ro. (Jeg oplevede nemlig, at hvis jeg begyndte at træne med hende eller aflede og lege eller andet, når hun jagtede kattene. så opfattede hun det som en form for ros (kæde).

 

Derfor trænede jeg selvfølgelig stadig ''forebyggende'' (rolig opførsel omkring kattene) alligevel.

 

På samme måde, hvis hun ikke kunne falde i søvn om aftenen. Så satte jeg mig i et mørkt hjørne med hende i snor på gulvet og sad og gabte og smaskede til hun lagde sig ned og faldt i søvn. Eller da hun blev lidt større (og jeg købte et bur, som hun elskede) så satte jeg hende derind og sag ved siden af. Jeg kunne virkelig fornemme, hvor meget hun trængte til at sove. Tror jeg har overstimuleret hende nogle gange. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

det er en "straf" som man bruger på børn og ikke hunde da børn forstår konceptet, hvilket jeg ikke mener at hunde gør på samme måde, men det er bar' min holdning.

 

Man bør heller ikke bruge det på børn imo, men det er selvfølgelig OT. Det er virkelig bare at skubbe problemet.

 

Jeg ved ikke om jeg kunne finde på at time-oute Ludvig. Jeg kan ikke forestille mig det. Om det er rigtigt eller forkert at gøre, er jeg ikke hundepsykolog nok til at vide.

 

Der var en, der beskrev at flytte hunden ud på badeværelset for at træne ikke at skulle gø af lyde i opgangen. Det synes jeg ikke er time-out, eftersom hunden jo hele tiden er i fokus i den proces. Måske har jeg misforstået noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Jeg er nok modstander af time out.

 

vi har aldrig brugt det på hverken chip eller kato(der har et energi niveau som en border collie).

 

det er en "straf" som man bruger på børn og ikke hunde da børn forstår konceptet, hvilket jeg ikke mener at hunde gør på samme måde, men det er bar' min holdning.

 

ignorering er i virkeligheden bedre efter min mening, man skal rose god adfærd men ignorrere dårlig, det virker ihvertfald her :blink:

 

Nu har jeg ikke hund endnu, så det er jo dejlig nemt at sidde og tænke sig til hvordan man vil reagere i forskellige situationer:engel:

Umiddelbart er jeg enig i overstående. Har heller ikke børn, men de gange jeg har set time out brugt i børneopdragelses programmer, så synes jeg da også at børnene har en alder hvor de forstår lidt, og får forklaret hvorfor de får timeout, inden det bruges.

 

Jeg tror ikke jeg vil bruge timeout til min hvalp. I hvertfald ikke på den måde, med at lukke den inde i et andet rum med lukket dør. Kunne forestille mig det ikke er rart for den at sidde der og ikke vide hvorfor, eller om døren nogensinde vil blive åbnet igen...

Er det det du mener, Ninjamor?

 

Eller hedder det også timeout, hvis man gemmer hvalpens legetøj og holder den stille hvis den får flip?

Det synes jeg ikke lyder så slemt, det jeg er bange for er, hvis man isolere hvalpen når den i forvejen er stresset, vil den måske blive stresset i andre situationer, hvor man bliver nød til at gå fra den, f.eks. når man skal til at lære den at være alene hjemme?

 

Bur vil jeg heller ikke bruge, tænker man vel ligeså godt kan bruge en bestemt plads? Hvis hunden virkelig synes der er så rart at være i bur som folk siger den gør, når de har lært at forbinde buret med noget positivt, hvorfor skal det så være et lukket bur?

Men jeg vil købe sådan et transportbur i stof, hvis den kan lide det, kunne det måske bruges som "plads", hvis det er fordi det er beroligende med en "hule"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu min erfaring, at børn som man har tendens til at give time out i en given situation, har meget mere brug for, at man sidder med dem. Der er selvfølgelig forskel på barnet og situationen, men som udgangspunkt er det hårdt for et barn, som er oprørt af en eller anden grund, at blive isoleret. Det kan jeg da også huske fra mig selv da jeg var barn.

 

Undskyld for OT :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS
Det er nu min erfaring, at børn som man har tendens til at give time out i en given situation, har meget mere brug for, at man sidder med dem. Der er selvfølgelig forskel på barnet og situationen, men som udgangspunkt er det hårdt for et barn, som er oprørt af en eller anden grund, at blive isoleret. Det kan jeg da også huske fra mig selv da jeg var barn.

 

Undskyld for OT :genert:

 

:5up: Time-outen skærer i mit pædagoghjerte. Man tager et barn der typisk får time-outen grundet frustration (ofte over ikke at blive set eller netop at blive udstillet) og udstiller det ved at isolere det.

 

Men nu skulle det ikke være børneopdragelse ... men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at tie stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bare ikke at folk ikke lærer deres hund at slappe af, uden brug af bure, låger, biler og hvad har vi. Et godt indlært signal fra lille af, om at nu tager vi det med ro, virker alle steder uanset om du har hjælpemidler til rådighed eller ej.

 

Som Ninjamor også er inde på, er det jo ligegyldigt hvad man selv tror er en straf. Hvis man er af den opfattelse at hunden ikke føler det som noget ubehageligt at blive isoleret, hvorfor så gøre noget ud af at det skal føles behageligt at blive efterladt. :confused:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bare ikke at folk ikke lærer deres hund at slappe af, uden brug af bure, låger, biler og hvad har vi. Et godt indlært signal fra lille af, om at nu tager vi det med ro, virker alle steder uanset om du har hjælpemidler til rådighed eller ej.

 

Det ser jeg overhovedet ingen steder i tråden, at folk ikke gør?? Hvor læser du det?

 

Mine hunde kan sagtens slappe af uden bur. De kan dækkes af alle steder og falde til ro - hvadenten det er på en overfyldt banegård eller til et stævne. Men jeg elsker at bruge bur - jeg kan slet ikke se årsager til hvorfor jeg ikke skulle bruge det?

Jeg bruger det til stævner, da jeg havde hund med på arbejde, under træning, i bilen, på weekendbesøg hos fremmede osv.

Det giver hunden et sted at få helt ro og en hule at trække sig tilbage til. Samtidig er det vildt praktisk at have mulighed for at lukke buret hvis man eks. skal på toilettet eller lignende.

 

Når vi træner i vores indendørs hal, så er kun en af mine hunde på af gangen. Den anden ligger i buret - med åben låge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser jeg overhovedet ingen steder i tråden, at folk ikke gør?? Hvor læser du det?

 

Jeg læser at folk bruger timeout til at lære hunden at slappe af og det er jo unødvendigt hvis man har indlært det med et signal.

 

Kan godt forstå at folk bruger bure og biler som pausested, men nu gik emnet på brugen til timeout, altså som redskab til korrigering af en adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan læse et kort og godt indlæg her Hundetrening.no: juli 2009

 

og som der skrives i linket - en artikel i Canis 4/09

 

Nu tales der i indlægget mest om træningssituationer på banen - men der er jo ikke forskel på om det er på træningsbanen eller derhjemme. Alt er læring og vi bør tilrettelægge vores træning/opdragelse så godt at vi ikke behøver at straffe med time out.

 

Tilføjelse: Og så er der jo stor forskel på at bruge time out som konsekvens på en adfærd og så slet og ret at lade hunden holde pause i træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...