Hop til indhold

Timeout som strategi i opdragelse og træning


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Jeg læser at folk bruger timeout til at lære hunden at slappe af og det er jo unødvendigt hvis man har indlært det med et signal.

 

Kan godt forstå at folk bruger bure og biler som pausested, men nu gik emnet på brugen til timeout, altså som redskab til korrigering af en adfærd.

 

Jeg læser nu primært at folk bruger/har brugt det, når eks. hvalpe skal have lidt ro til at falde ned. Altså som en hjælp til afstresning - som eks. Linda forklarer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Man kan læse et kort og godt indlæg her Hundetrening.no: juli 2009

 

og som der skrives i linket - en artikel i Canis 4/09

 

Nu tales der i indlægget mest om træningssituationer på banen - men der er jo ikke forskel på om det er på træningsbanen eller derhjemme. Alt er læring og vi bør tilrettelægge vores træning/opdragelse så godt at vi ikke behøver at straffe med time out.

 

Tilføjelse: Og så er der jo stor forskel på at bruge time out som konsekvens på en adfærd og så slet og ret at lade hunden holde pause i træningen.

 

Spændende! Har desværre ikke nummeret fra juli 09. Men det er rigtig fint at hun netop ridser farerne ved timeout i træning op - det er godt lige at have i baghovedet.

Ved du hvad collar grab er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Skonning
Man bør heller ikke bruge det på børn imo, men det er selvfølgelig OT. Det er virkelig bare at skubbe problemet.

 

altså min bror og svigerinde bruger det især i tilfælde hvor min nu 2½ årige niece slår, og det bliver gjort sådan at hun kommer i time out i 2 min. og bagefter forklare de hende at man altså ikke må slå på en rolig måde i hendes niveau.

så jeg ser ikke hvad problemet er.. sorry at jeg lige skrev OT, men ville lige respondere på det :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig brugt time-out forstået på den måde, at jeg lukker hunden væk. Det har jeg simpelthen ikke vovet at gøre, fordi hun har så store alene-hjemme-problemer.

Adskillelse fra familien må på ingen måde blive en straf!

 

Til gengæld har jeg givet hende time-out ved at sætte snor på, hvis hun stresser for meget op over fx gæster eller en selvopfundet vild leg.

Hun har hurtigt opdaget, at snor på indenfor = ro, så der går som regel ikke lang tid før hun hellere vil nusse end at fare rundt som en flue i en flaske :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig brugt time-out forstået på den måde, at jeg lukker hunden væk. Det har jeg simpelthen ikke vovet at gøre, fordi hun har så store alene-hjemme-problemer.

Adskillelse fra familien må på ingen måde blive en straf!

 

Til gengæld har jeg givet hende time-out ved at sætte snor på, hvis hun stresser for meget op over fx gæster eller en selvopfundet vild leg.

Hun har hurtigt opdaget, at snor på indenfor = ro, så der går som regel ikke lang tid før hun hellere vil nusse end at fare rundt som en flue i en flaske :lun:

 

Det bruger jeg også at gøre hvis hvalpen skal have hjælp til at falde til ro :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bare ikke at folk ikke lærer deres hund at slappe af, uden brug af bure, låger, biler og hvad har vi. Et godt indlært signal fra lille af, om at nu tager vi det med ro, virker alle steder uanset om du har hjælpemidler til rådighed eller :confused:

 

Jeg læser at folk bruger timeout til at lære hunden at slappe af og det er jo unødvendigt hvis man har indlært det med et signal.

 

Kan godt forstå at folk bruger bure og biler som pausested, men nu gik emnet på brugen til timeout, altså som redskab til korrigering af en adfærd.

Jeg er nok en af dem , vi har bare ingen anden mulighed.

Vi har kæmpet med samme problem i 3 år.

Kan godt være vi så iKke er dygtige nok som hundeejer, men det er nu vores valg.

Og tror også på det er bedre for cujo han for ro på den måde i stedet for den måde han stresser på. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bare ikke at folk ikke lærer deres hund at slappe af, uden brug af bure, låger, biler og hvad har vi. Et godt indlært signal fra lille af, om at nu tager vi det med ro, virker alle steder uanset om du har hjælpemidler til rådighed eller ej.

 

Som Ninjamor også er inde på, er det jo ligegyldigt hvad man selv tror er en straf. Hvis man er af den opfattelse at hunden ikke føler det som noget ubehageligt at blive isoleret, hvorfor så gøre noget ud af at det skal føles behageligt at blive efterladt. :confused:

 

Mine hunde forstår da også når der skal være ro på og kan de også sagtens, de ligger jo hvor de vil om aftenen og om dagen bor sammen med os i hele huset...

 

Nu har jeg bare haft god erfaring med at bur træne og køkken træne hvis jeg kan kalde det det :genert: og jeg føler det har været det rigtige for os, jeg har det godt med det og mine hunde virker til at trives de elsker deres bure når vi er til træning stævner og andet hvor det er med.. Samt elsker koda og kaos "deres" køkken det har noget positivt værdi for dem..

 

Hvis jeg følte jeg straffede mine hunde gjorde jeg det heller ikke, de virker ikke forladt de er trods alt stadig kun et par meter fra os når de er i køkkenet og kan følge med i det hele hvis de ville men de vælger at ligge sig at sove helst på ryggen med stængerne i vejret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok en af dem , vi har bare ingen anden mulighed.

Vi har kæmpet med samme problem i 3 år.

Kan godt være vi så iKke er dygtige nok som hundeejer, men det er nu vores valg.

Og tror også på det er bedre for cujo han for ro på den måde i stedet for den måde han stresser på. :-)

Een ting er når man får en hvalp hjem,.. noget andet er når man får en "brugt" hund indenfor sine 4 vægge.

 

Det jeg reagerer på (og måden mine indlæg skal læses) er hvis man tyer til isolation som første valg af metode. Det virker forkert i mine øjne at man ikke forsøger løse evt. problemer med metoder der ikke opfattes som mental straf i hundens øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser nu primært at folk bruger/har brugt det, når eks. hvalpe skal have lidt ro til at falde ned. Altså som en hjælp til afstresning - som eks. Linda forklarer.

 

Jeg forsøger bare holde fast i trådens emne og timeout der bruges til at lære hvalpen at den ikke må bide eller tumle for meget (eller den voksne hund der ikke er "arbejdsom/ fokuseret" nok) er stadig en straf for at gøre det uønskede. At lære det kan sagtens lade sig gøre med blidere midler der ikke kan opfattes som en straf.

 

Du har stadigvæk ikke forholdt dig til det spørgsmål jeg stillede mht. at man på den ene side gør meget ud af at gøre alene hjemme til noget positivt, men man på samme tid bruger timeout til at korrigere en uønsket adfærd,.. altså som en straf. I mine øjne modarbejder de to ting altså hinanden.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde forstår da også når der skal være ro på og kan de også sagtens, de ligger jo hvor de vil om aftenen og om dagen bor sammen med os i hele huset...

 

Nu har jeg bare haft god erfaring med at bur træne og køkken træne hvis jeg kan kalde det det :genert: og jeg føler det har været det rigtige for os, jeg har det godt med det og mine hunde virker til at trives de elsker deres bure når vi er til træning stævner og andet hvor det er med.. Samt elsker koda og kaos "deres" køkken det har noget positivt værdi for dem..

 

Hvis jeg følte jeg straffede mine hunde gjorde jeg det heller ikke, de virker ikke forladt de er trods alt stadig kun et par meter fra os når de er i køkkenet og kan følge med i det hele hvis de ville men de vælger at ligge sig at sove helst på ryggen med stængerne i vejret...

 

Men du har haft fortrænet i køkkenet!

 

Forskellen i det jeg ridsede op er når hundeejere bruger timeout som en slags "så kan du lære det" funktion ala "vil du ikke høre må du føle" og lukker den urolige hvalp/usamarbejdsvillige hund væk fra sig.

 

Hvalpen/hunden som trænger til fred og ro er for mig en helt anden situation :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har stadigvæk ikke forholdt dig til det spørgsmål jeg stillede mht. at man på den ene side gør meget ud af at gøre alene hjemme til noget positivt, men man på samme tid bruger timeout til at korrigere en uønsket adfærd,.. altså som en straf. I mine øjne modarbejder de to ting altså hinanden.

 

Det er også sådan jeg oplever det

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du har haft fortrænet i køkkenet!

 

Forskellen i det jeg ridsede op er når hundeejere bruger timeout som en slags "så kan du lære det" funktion ala "vil du ikke høre må du føle" og lukker den urolige hvalp/usamarbejdsvillige hund væk fra sig.

 

Hvalpen/hunden som trænger til fred og ro er for mig en helt anden situation :-D

 

Nårh :engel:

 

Nu forstår jeg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Een ting er når man får en hvalp hjem,.. noget andet er når man får en "brugt" hund indenfor sine 4 vægge.

 

Det jeg reagerer på (og måden mine indlæg skal læses) er hvis man tyer til isolation som første valg af metode. Det virker forkert i mine øjne at man ikke forsøger løse evt. problemer med metoder der ikke opfattes som mental straf i hundens øjne.

 

:5up: du er tilgivet :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt finde på at foreslå det til ejere i adfærdsbehandlinger - men da er det sjældent og kun som en akut krisehåndtering.

 

Fx var jeg ved en gøende hund, der gøede i døgndrift - ejeren blev sat til rigtig mange ting, for det er jo helheden, der ses på, men hvis det i en situation gik amok for dem, så lukkede de hunden væk, ventede 20-30 sekunder og lukkede den ud igen og fortsatte træningen.

 

Da denne hund syntes godt om at blive lukket væk, var det snarere en måde at hjælpe den til ro end en straf. Men rent teoretisk var det jo en straf...

 

Den er svær... Jeg ville bestemt ikke foreslå ret mange ejere det, da ikke alle kan håndtere det, men disse ejere var rigtig gode og hunden var ikke stresset.

 

Problemet med nogle små selskabshunde, der aldrig har lært at dæmpe sig fra hvalp er, at det er selvbelønnende at gø og gø og gø - og selvom hunden faktisk selv får det skidt, så formår de ikke altid at stoppe, hvis de først kører derop.

 

Naturligvis skal man belønne FØR hunden gør dvs for ro. Men nogle gange kan en kriseplan også være god at have i baghånden. Den gør ejeren tryg og træningen bedre, for ejeren ved, at der findes en anden mulighed, hvis det går galt - og det gør det altid med gøen:-)

 

Men jeg foreslår sjældent time out

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...