Hop til indhold

Timeout som strategi i opdragelse og træning


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

På et andet hundeforum kørte vi denne debat og jeg kunne tænke mig at vide hvad I gør jer af tanker om emnet.

Med den mildere linie der er lagt indenfor opdragelse og træning, dukker der nye metoder op. Blandt andet oplever jeg, at det er en godkendt form for "straf" at give sin hvalp timeout i bur eller lukket rum, hvis den opfører sig uønsket, f.eks. ved kontinuerligt hvalpebideri i hænder/fødder eller gnaver i bordben o. lign eller at den under træning ikke er motiveret for at yde det den forventes - muligvis fordi den kører for højt eller fordi dens fokus er andre steder.

At isolere sin hund ved f.eks. at sætte den i bil eller binde den af ved uønsket adfærd på træningspladsen har været anvendt lige så langt tilbage jeg kan huske.

 

Hvad synes du om timeout som strategi?

 

Jeg lægger selv ud som god tone er:

 

Jeg bryder mig ikke om denne form for timeout, da den skaber afstand mellem hvalp/hund og ejer i stedet for at bringe dem tættere på hinanden.

Hvalpen kan ikke påvirkes socialt når den er lukket væk

Jeg ser hellere at man adresserer problemet på anden vis og hjælper sin hvalp/hund til at forstå de sociale regler (eller at man som hundefører lærer at motivere sin hund).

 

Social isolation er for mig ikke ønskværdigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg er vældig begejstret for at bruge timout. Jeg synes det er en god måde at få en overgearet hund til at falde ned. Jeg brugte det eks. en del, da Otto var hvalp. Det var meget vigtigt, at han lærte at falde ned. Det var svært for med med mange stimuli omkring (som andre hunde og mennesker). Så blev han lukket for sig selv i eks. køkkenet bag et børnegitter og der gik ikke 1½ minut - så sov han.

 

Ligeledes bruger jeg det under træning. Hvis han er ukoncenteret, så får han en pause. Ikke en hygge-snuse-pause, men bare en hvilepause. Det er jo ikke en straf, synes jeg. Jeg bruger også buret i bilen meget under træning. Hverken som straf eller isolation - kun som praktisk foranstaltning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig ikke om det, men kan godt forstå at det kan virke på hvalpeflip. Kan bare ikke forstå at folk tør bringe deres alene hjemme træning i fare ved at lukke hvalpen væk (og det tror jeg at der er risiko for) for den falder fuldstændig ligeså hurtigt til ro, af at blive bundet af, lige udenfor rækkevidde af ejeren (det brugte jeg et par gange da Thailo var lille).

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig brugt det og bryder mig ikke om det. Navnlig ikke i forbindelse med "hvalpeflip" - hvalpen skulle jo gerne lære at opføre sig civiliseret i samvær med andre, og den lærer den ikke af at blive isoleret. I øvrigt synes jeg det er en meget hård straf for en lille hvalp, og en lidt for nem udvej for ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg bryder mig ikke om timeout...eller andre former for straf egentlig.

 

Jeg ville aldrig selv bruge timeout på en hvalp, som har brug for at vide den er en del af en flok.

JEg kan bedre lide den form for "straf" som hundene bruger indbyrdes.. Hvis de ikke kan holde hvalpenes bideri ud, fjerner de sig selv fra hvalpene - op på stole, sofaer evt. Men generelt synes jeg de finder sig i meget fra hvalpenes side..

De voksne vil jeg heller ikke lukke væk hvis de ikke opfører sig som jeg gerne vil have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig ikke om det, men kan godt forstå at det kan virke på hvalpeflip. Kan bare ikke forstå at folk tør bringe deres alene hjemme træning i fare ved at lukke hvalpen væk (og det tror jeg at der er risiko for) for den falder fuldstændig ligeså hurtigt til ro, af at blive bundet af, lige udenfor rækkevidde af ejeren (det brugte jeg et par gange da Thailo var lille).

 

Men hvad er forskellen ved at lukke hvalpen væk bag et børnegitter og så binde den udenfor rækkevidde?

 

Jeg tror altså måske at det også er et definitionsspørgsmål. For jeg ser det bestemt ikke som straf, hvis min hund har brug for en pause i træningen. Så dækker jeg den bare af og lader den ligge. Jeg ser det som en pause.. ikke straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Har selv brugt det og med stor succes.

 

Primært har jeg gjort det, da jeg havde hvalp og hun gentagne gange blev ved med at overhøre den gamles advarsler om, at nu var nok nok. Først blev der forsøgt med afledning og virkede det ikke, kom hun ud på den anden side af børnegitteret.

 

Det har hverken været med hiv og sving eller høje lyde. Hun er bare blevet flyttet roligt ud på den anden side, og har fået lov at sidde der præcis så mange sekunder som det var nødvendigt, for at hun kunne tænke "hov, hvorfor må jeg ikke være med mere?".

 

Så er hun blevet lukket ind igen, og der blev taget fat i godt samvær. Gik hun "over stregen" igen, gentog vi proceduren. Når hun så var sammen med os, var der alternativer til ballade og hjalp hende også gerne med at falde ned ved hjælp af rolig hygge.

 

Ser det ikke som en straf - selvom det jo i princippet er det - og hunden har ikke fået ødelagt alenehjemmetræning eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har brugt "timeout" i en enkelt situation hvor vi simpelthen var ved at rive håret af os selv.

 

Når vi satte os i køkkenet for at spise, hoppede Ninja op af os for at snuse og kigge (og sikkert også mere hvis hun havde kunne nå).

 

Skubbede vi hende ned med et "nej", blev hun helt vild og begyndte at bide os i hænderne, gø og skabe sig tosset.

 

Vi prøvede på anbefalinger af vores hvalpetræner at fryse og stirre på maden. Ingen effekt. Det så ud som om hun tænkte "Heeey, fedt - nu sidder de stille, så hopper jeg lige op igen".

 

Det endte med at jeg rejste mig, samlede hende op, satte hende ude i gangen, lukkede døren og talte til 10, åbnede døren og lod hende kommer ind igen - hver gang hun hoppede op af os.

 

Det tog under 10 ture ud i gangen, så forstod hun at hvis hun hoppede op af os mens vi spiste, så blev hun sat ud i gangen.

 

Ellers har vi aldrig brugt timeout hvor hun er blevet isoleret fra os.

 

Vi har dog guidet hende ind i soveværelset hvis vi skulle åbne for gæster/postbud/håndværkere, men det er mere for at spare dem for en hund der står og gør op ad dem.

 

Det er ikke for at straffe hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig finde på at bruge timeout på en hvalp!

 

Men jeg bruger det en sjælden gang imellem til Oscar. Det er på træningspladsen, hvor jeg binder ham kortvarigt af. Det sker ikke så tit, men enkelte gange har han ignoreret alle mine forsøg på samarbejde, eller været enormt ukoncentreret. Så får han en pause/timeout. Derefter plejer han at være mere fokuseret...

 

Jeg har dog ikke brugt den i noget tid. Jeg bruger mere "ud-og-tis"-som belønning, og det medfører at han er bedre til at tage kontakt til mig efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Bare lige for at være helt sikker på, at jeg indgår i diskussion med samme opfattelse som andre: hvad er jeres definition på time-out?

 

Er det bare det at blive lukket væk (5 sekunders tid) eller er det at blive lukket væk, sådan at så kan du sidde der og tænke over det (flere minutter)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helre bruge fysisk vold end time out, uden jeg har nogen egentlig begrundelse hvorfor - nok fordi mine ville blive dybt ulykkelige over en tvungen adskillelse.

 

Det med afdækning og så kan du ligge der, til du er kølet ned er noget jeg heller aldrig har fattet.

 

Jeg tror altså også det kommer meget an på hvilken hund man har. Hverken time out ifm. opdragelse eller afdækning under træning ville have nogen som helst effekt på min tæppetisser. Hun bliver ikke rolig af at være væk fra mig og hun er ikke en "dækkende" hund, hun er en stående hund.

 

Det er noget helt andet med min border. Han stressede bedst ned (som hvalp) ved at blive fjernet et øjeblik og for ham er det helt naturligt at lægge sig ned. Han er en "dækkende" hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg da lige kopiere mit indlæg fra diskussionen i det andet forum ind her. ;-)

 

Jeg ville ikke bruge det som straf til en hvalp. Men jeg har brugt timeout som straf til Tyson i visse situationer. Jeg er ikke i tvivl om, at han opfatter det som en straf, og at det er derfor, det virker. Jeg foretrækker for så vidt muligt at undgå staf i opdragelsen, men der har altså været situationer, hvor jeg ikke kunne finde anden udvej.

 

Den primære situation, hvor jeg har brugt det, var i forhold til Tysons gøen af lyde i opgangen. Det første lange stykke tid jeg havde ham (jeg fik ham, da han var 14 mdr.), gøede han af den mindste lyd i opgangen. Jeg prøvede at aflede, at belønne FØR han gik i gang med at gø, at sige nej/stop (og trænede sideløbende en del grænsesætning og impulskontrol med ham)... men ingenting virkede.

 

Jeg fik først bugt med problemet, da jeg indførte time-out for at gø. Jeg skældte ikke ud, men løftede ham simpelthen op og bar ham ud i køkkenet eller badeværelset og lukkede ham inde der i ca. 10 sekunder. Derefter åbnede jeg døren igen og lod ham komme ud uden at sige noget. Dét gjorde, at jeg pludselig kunne nå at belønne for at være stille, selvom der var lyde i opgangen. Det har jeg gjort meget (altså belønnet for at være stille), og nu siger han så godt som aldrig noget, når jeg er hjemme. Jeg tror dog desværre ikke, at hans motivation for at gø af lydene er forsvundet. Han har bare lært, at det må han ikke. Jeg ville hellere have lært ham, at der faktisk slet ikke er nogen grund til at gø, men det er altså ikke lykkedes mig.

 

Time-out træningen har måttet gentages for hvert nyt sted, han har været. Da jeg flyttede, skulle vi lige "genopfriske" det i den nye lejlighed. I sommerhuset om sommeren, skal han også have et par remindere, og det samme hos min mor, når hun passer ham. Det drejer sig dog bare om 1-2 time-outs, så har han forstået, at her må man heller ikke gø.

 

Jeg har ham jævnligt med på arbejde, og her har jeg brugt samme metode, bare med time-out i buret, der står ved siden af mit skrivebord (kombineret med at belønne for ikke at gø). Det var også yderst effektivt (og er den eneste grund til, at jeg stadig må have ham med på arbejde, for i starten var han en pestilens, der konstant gøede af den ene og den anden lyd + af alle, der gik ind og ud af kontoret). Nu lægger han sig selv ind i buret og betragter det helt tydeligt som en hyggelig hule, hvor han slapper af og sover det meste af arbejdsdagen.

 

Dette er situationer, som bare SKULLE løses. Det gik IKKE, at han gøede en masse derhjemme og generede naboerne, og det gik IKKE, at han generede mine kollegaer på arbejdet. Derfor endte jeg med at ty til time-out som straf, da jeg ikke kunne løse problemet på anden vis.

 

Jeg ville ikke bruge time-out i en træningssituation ved f.eks. manglende fokus eller koncentration (men jeg giver naturligvis Tyson en pause, når han trænger til det
;-)
). Dog bruger jeg en form for time-out i en helt specifik situation, nemlig når Tyson gør, når vi laver vores freestyle-program. Det startede som et par små ivrigheds-/spændingsbjæf, når vi var i ringen, men det eskalerede og blev til et rigtig dumt mønster, hvor han til sidst kørte helt op i et stressfelt og gøede non-stop fra start til slut og var helt ukontaktbar.

 

Efter at have prøvet flere forskellige ting, der ikke virkede (altså, jeg hoppede ikke fra den ene metode til den anden, jeg afprøvede hver metode i længere tid), fik jeg til sidst hjælp af en erfaren dogdancer, der havde haft samme problem med en af sine hunde. Når Tyson gør (og det er 100 % konsekvent, ved første lillebitte vov reagerer jeg), får han snor på, og vi står stille i to minutter (hvis han ikke får snor på, begynder han at selvbelønne ved at snuse rundt). Det er rigtig kedeligt (også for mig, skulle jeg hilse at sige!), for han synes jo faktisk, at det er rigtig sjovt at træne og gider ikke at stå der og blomstre i to minutter. Efter de to minutter går vi lige ca. tre tricks tilbage i programmet. Når vi når til det sted, hvor han før begyndte at gø, løber vi ud til en kææææmpe belønning, virkelig en belønningsfest. Og bagefter går vi videre i programmet. Jeg kører metoden konsekvent, både til træning og konkurrencer.

 

Det har været virkelig effektivt. De første gange skulle jeg stoppe mange gange undervejs, det tog op til en time at komme igennem vores program (der varer ca. 3 1/2 minut).
:roll:
Men meget hurtigt blev det færre og færre gange, han begyndte at gø, og nu er det meget sjældent, at han gør det. De sidste to konkurrencer er det lykkedes os at køre hele freestyle-programmet igennem uden et eneste lille bjæf. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøvede på anbefalinger af vores hvalpetræner at fryse og stirre på maden. Ingen effekt.

 

Undskyld, lidt OT, men det virker heller ikke på Vinnie. Det har virket på alle mine andre hunde, men gør jeg det overfor Vinnie, rykker hun bare nærmere, for hun vil da også se med - det må jo være utroligt spændende, det der er på tallerknen, siden det sådan skal stirres på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget helt andet med min border.

 

Tror du har helt ret, aner intet om bordere og den slags, de er et mysterie for mig og ville garanteret lynhurtigt få gjort sådan en vanvittig :lol:

 

For mig er det værste i time out'en selve afskeden - om den så varer 5 sekunder eller 2 timer tror jeg ikke ville gøre det store for fx Petrine, det slemme er helt klart 'mor sur, mor går'

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige for at være helt sikker på, at jeg indgår i diskussion med samme opfattelse som andre: hvad er jeres definition på time-out?

 

Er det bare det at blive lukket væk (5 sekunders tid) eller er det at blive lukket væk, sådan at så kan du sidde der og tænke over det (flere minutter)?

 

Når jeg har brugt det, har det været ca. 5-10 sekunder. Jeg ville ikke lukke hunden væk i flere minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du har helt ret, aner intet om bordere og den slags, de er et mysterie for mig og ville garanteret lynhurtigt få gjort sådan en vanvittig :lol:

 

For mig er det værste i time out'en selve afskeden - om den så varer 5 sekunder eller 2 timer tror jeg ikke ville gøre det store for fx Petrine, det slemme er helt klart 'mor sur, mor går'

 

Og Carla ville have nøjagtig samme oplevelse som Petrine. Det samme gælder Lily. Men sådan fungerer Otto slet ikke...

 

Spørgsmålet er vist om du vil få drevet borderen til vanvid eller om den vil få drevet dig til vanvid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige for at være helt sikker på, at jeg indgår i diskussion med samme opfattelse som andre: hvad er jeres definition på time-out?

 

Er det bare det at blive lukket væk (5 sekunders tid) eller er det at blive lukket væk, sådan at så kan du sidde der og tænke over det (flere minutter)?

 

Helt sikkert flere minutter. Hvis det er i forbindelse med en overgearet hvalp, så vil jeg lukke den væk indtil den er faldet til ro.

Hvis det er under træning, så er det typisk 2-3 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi prøvede på anbefalinger af vores hvalpetræner at fryse og stirre på maden. Ingen effekt. Det så ud som om hun tænkte "Heeey, fedt - nu sidder de stille, så hopper jeg lige op igen".

 

At fryse og stirre på maden?

Hvilken effekt skulle det have? Tror ikke helt jeg forstår konceptet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh time out.

Hvordan skal det defineres? for det letter vel diskussion?

 

Tror ikke jeg ville bruge det i trænigns medfører, da vi først startet på gæstetræning for år tilbage, skulel vi lokke ham ud i haven når han havde hoppet op 3 gange, med hapser og smide lidt til ham, for at søge og så han ikke følte han blev udelukket.

 

Det virkede for så vit fint nok, problemet var bare vi kun havde en figruant.

 

2 år efter er det her løsning, han hilser kort på gæsterne, bliver lokket ud i køkkenet med ben og kan først komme ind når han er slappet helt af, hvis han gør det.

For at han ligger 10 min er ikke ensbetydende med han kan hilse på gæsterne med ro.

 

Siden der nu ikke er noget der virker, eller er praktisk muligt for jer, hvad så med bare at acceptere at det er sådan han er. Sæt et babygitter op, og lad ham blive i et andet rum når der er gæster. Giv ham en blød seng og et stort ben at spise, og hyg jer så med jeres gæster, og glem at i har hund. Måske en dag det går op for ham, at de ikke kommer for hans skyld, og han ikke længere kører så hårdt op.

Nogle gange er det bare ikke alting der kan fixes.

 

også dertil jeg/vi er nået og så må vi leve med den tid med hylen og skraben der er indtil han finder ro, og når han er helt rolig, kan vi prøve at lukke ham ind og se om han er faldet nok ned.

altså træne det på en mere "afslappet" måde.

 

Vi har gitter ud til køkkenet, så kun når vi skal derud og hente noget vi skal forstyrre ham..

 

men nu nærmere sommeren sig :lol: måske han skulle bindes et sted i haven, hvor han ikek kan nå havebordet med gæster?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også brugt timeout til Jacki.

 

Jacki har altid været et stressdyr, og når hun går i stress, kan jeg vende ryggen til, aflede, stille mig op på borde, nusse, fysisk fastholde, binde af etc. uden nogen som helst virkning at all :rolleyes: Jeg ved ikke, hvor mange penge hun har kostet på tøjkontoen på især ødelagte trøjer og jakker - og jeg vil ikke vide det, men det er mange :???:

 

Så hjemme har jeg gjort det, at jeg har forladt hende, dvs. har hun fået flip i stuen, har jeg forladt stuen, og fx. gået ovenpå, hvor hun ikke kan komme pga. trappen, og blevet deroppe til hun er faldet til ro, hvilket ind imellem har taget halve timer :damn: - er hun fortsat i stress, når jeg er kommet ned, er jeg gået op igen ....

 

På træningsbanen har jeg brugt at sætte hende i bilen, hvilket for hende IKKE er en straf, hun elsker bilen :5up: Ekstra årsager til at bilen ikke er en straf, er at vi interval træner, så hun er vant til at komme i bilen flere gange under en træningsseance, samt at bilen er den "hule" "byttet" bringes til efter grp. C.

 

Desværre har jeg aldrig luret/aflæst noget mønster eller forudgående signaler, før hun er gået i stress - og det har derfor ikke været muligt at aflede eller på andre måder undgå disse stress episoder. Derfor har timeout været guld værd for os, og en metode til at opretholde en konfliktfri relation :5up:

 

Bondo fik aldrig timeout, da han 1) var let at aflede og 2) let at læse før han gik i stress, dvs. jeg ved ham kunne handle proaktivt - og ikke som ved Jacki, hvor jeg har været tvunget til at handle reaktivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

At fryse og stirre på maden?

Hvilken effekt skulle det have? Tror ikke helt jeg forstår konceptet ;-)

 

Hvis en hund ligger med et lækkert ben, og en anden hund nærmer sig benet kan man nogle gange se at hunden med benet ligesom stivner i kroppen.

 

Kommer Ninja hen med snuden for at tigge, kan jeg stoppe al bevægelse og bare sidde og vente .. Så fordufter hun hurtigt igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi har det hele Motors tid, boet uden døre... så det gør det så nemt, time-out har ikke været muligt. Vi brugte snor i stedet og satte os med ham ved hans soveplads, det har sådan været vores version af time-out'en. Men han var jo så ikke alene, så...

 

Og så har vi brugt time-in hvis han gøede udenfor, så var straffen at komme ind til os :mrgreen: Sikke det virkede i en fart. Men så kan man så diskutere, om det er smart at bruge indendørs som straf, til en hund som elsker at være ude, i og med han jo SKAL ind nogle gange.

 

Nu har vi lige fået et bur (en længeresigtet plan), en skønne dag, håber jeg Motor og den kommende hvalp vil elske dette bur, så jeg kan have 2 hunde med til træning - og have dem på skift i buret, i afslappet tilstand, selvfølgelig. Jeg har lånt cd'en om burtræning af Amocca, så har fået bur=alt godt ind fra starten, så nej, jeg ville aldrig bruge det som straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund ligger med et lækkert ben, og en anden hund nærmer sig benet kan man nogle gange se at hunden med benet ligesom stivner i kroppen.

 

Kommer Ninja hen med snuden for at tigge, kan jeg stoppe al bevægelse og bare sidde og vente .. Så fordufter hun hurtigt igen.

 

Arh okay - fryse i bevægelsen på den måde. Tak for forklaring ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...