Hop til indhold

Hjælp til racespørgsmål...

Recommended Posts

Gæst aycasa

Hej,

en veninde leder efter en ny hund... Nu har vi fundet Paco på gipote.dk

Der står, at han er en blanding af Labrador, Rottweiler og Boxer...

Veninden er lidt usikker og tror, at der er Pit Bull i...

Kan I ikke godt kigge og sige, hvad I tror?! Hvad nu, hvis hun overtager hunden og der er virkelig Pit Bull i?! Hvad sker der så pga. den nye hundelov?

Jeg kan desværre ikke linke i nu, men kan i ikke godt på gipote.dk søge efter Paco? Der er kun en annonce.

Super mange tak!!

hilsen Tanja

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke turde tage ham. Synes godt det kan ligne, at der er amstaff i ham. På hovedet.. Men om de andre racer kombineret kan give det ansigt, tør jeg ikke sige

Hun skal kunne bevise, at der ikke er amstaff el lignende i, og det kan hun jo nok ikke..

Så ja, jeg ville springe ham over:genert:

Link: http://www.gipote.dk/search/index?utf8=%E2%9C%93&search%5Barea%5D=all&search%5Bquery%5D=paco

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er umuligt at vide- som barn havde vi en boxerlabblanding der ligner Paco en del- samme hoved. Det eneste den veninde kan gøre at at se papirerne og da den kun er 8 måneder skal den jo være chippet og tilset af dyrlæge,hvorfor der vel må være noget dokumentation, på den ikke er listehund. Man bør ikke købe den hvis ikke der dokumentation. Iøvrigt har man jo kun annoncens ord for at hunden skal afvikles pga sygdom- med det ligner jo unge mennesker-så hvor snadsynligt er det?

Din veninde kan komme i en forfærdelig klemme - foreslå hende at kigge på internatterne istedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er umuligt at vide- som barn havde vi en boxerlabblanding der ligner Paco en del- samme hoved. Det eneste den veninde kan gøre at at se papirerne og da den kun er 8 måneder skal den jo være chippet og tilset af dyrlæge,hvorfor der vel må være noget dokumentation, på den ikke er listehund. Man bør ikke købe den hvis ikke der dokumentation. Iøvrigt har man jo kun annoncens ord for at hunden skal afvikles pga sygdom- med det ligner jo unge mennesker-så hvor snadsynligt er det?

Din veninde kan komme i en forfærdelig klemme - foreslå hende at kigge på internatterne istedet for.

Men en dyrlæge vil jo ikke kunne sige, hvad der er i hunden.. Det ved de jo ikke..

Ellers er jeg enig:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i princippet ikke til at se på en blandingshund hvilke racer der er i den, især ikke når der er tale om flere end 2.

Det der betyder noget er hvilke papirer hunden har med sig. Hvad er den registreret som i Dansk Hunderegister, og følger der andre papirer med, f.eks. en købskontrakt hvor der redegøres for hundens afstamning, eller en underskrevet erklæring fra sælger eller opdrætter.

Tidlligere justitsminister Brian Mikkelsen har givet følgende vejledning til hvordan man beviser sin hunds race:

Besidderen kan f.eks. fremlægge en stambog eller dna-attest vedrørende hunden og dens forældre, eller besidderen kan fremlægge erklæringer fra personer, der kan redegøre for hundens afstamning.

http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/l163/spm/13/svar/710849/836914.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en dyrlæge vil jo ikke kunne sige, hvad der er i hunden.. Det ved de jo ikke..

Ellers er jeg enig:-D

Det har du ret i ,men dyrlægen har pligt til at være sikker på hvad vedkommende chipper.

Jeg vil egentlig tro at man kunne og burde opsætte et adfærds- testsystem (efter psykisk modning) der vil kunne afgøre om hunden har (eller rettere mangler) de egenskaber som adskiller listehundene fra alm. hunde.

derved kan man komme et stykke af vejen. Det vil betyde at man kan udskille de listehunde der påviseligt er listehunde-men at der er den fejlmargen at man kan slippe gennem nåleøjet med en listehund-hvis disse mangler er knapt så fremtrædende. Det bliver nok den eneste vej frem i den tid-hvor der opstår mange hunderacer,man aldrig har hørt om før------med bemærkelseværdige ligheder til listehundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du ret i ,men dyrlægen har pligt til at være sikker på hvad vedkommende chipper.

Jeg vil egentlig tro at man kunne og burde opsætte et adfærds- testsystem (efter psykisk modning) der vil kunne afgøre om hunden har (eller rettere mangler) de egenskaber som adskiller listehundene fra alm. hunde.

derved kan man komme et stykke af vejen. Det vil betyde at man kan udskille de listehunde der påviseligt er listehunde-men at der er den fejlmargen at man kan slippe gennem nåleøjet med en listehund-hvis disse mangler er knapt så fremtrædende. Det bliver nok den eneste vej frem i den tid-hvor der opstår mange hunderacer,man aldrig har hørt om før------med bemærkelseværdige ligheder til listehundene.

Og hvad er så disse egenskaber?

Link til indlæg
Del på andre sites

den vigtigste lonny er at listehundene gennem avl har bortselekteret advarselssignaler i væsentlig omfang-før angreb.

- enhver hund og ulv, vil normalt markere en grænse er nået inden den går til angreb,nogle mere end andre-men den er der,basalt set fordi en kamp på liv og død er en dårlig overlevelsesstrategi set fra ulvens synspunkt.

- pga brugen af kamphunde ,gennem generationer, er dette display uønsket (eller har været) og derfor bortseleteret .

Hvis en listehund tændes, vil et angreb foretages umiddelbart efterfølgende mm man stopper den fysisk.

Der er forskel på hvordan,af hvad og hvornår de tændes-opdragelsen kan gøre noget, men fællestrækket er at disse hunde basalt set har en genetisk defekt -som følge af uvidende avlere eller avlere med slette intentioner.

nogle listehundeejere vil aldrig opleve det, men det betyder ikke at hunden ikke har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

den vigtigste lonny er at listehundene gennem avl har bortselekteret advarselssignaler i væsentlig omfang-før angreb.

- enhver hund og ulv, vil normalt markere en grænse er nået inden den går til angreb,nogle mere end andre-men den er der,basalt set fordi en kamp på liv og død er en dårlig overlevelsesstrategi set fra ulvens synspunkt.

- pga brugen af kamphunde ,gennem generationer, er dette display uønsket (eller har været) og derfor bortseleteret .

Hvis en listehund tændes, vil et angreb foretages umiddelbart efterfølgende mm man stopper den fysisk.

Der er forskel på hvordan,af hvad og hvornår de tændes-opdragelsen kan gøre noget, men fællestrækket er at disse hunde basalt set har en genetisk defekt -som følge af uvidende avlere eller avlere med slette intentioner.

nogle listehundeejere vil aldrig opleve det, men det betyder ikke at hunden ikke har det.

Jeg forventer at du fremlægger dokumentation for ovenstående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer at du fremlægger dokumentation for ovenstående.

det er ellers en temmelig officiel viden og ikke kun noget der er forebeholdt biologerne længere- jeg vil gætte på der er masser af oplysninger rundt om på nettet.

det er præcist det samme som med andre dyr man bruger til kamp-feks haner- man er nødt til at avle på dyr som kan tænde og gå til angreb rimmeligt hurtigt- derved skaber man en selektion-man fremavler de dyr som kan det man ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må ligesom Umulia bede om dokumentation for ovenstående, ovenstående er absolut ikke min oplevelse, og diverse bøger jeg har læst understøtter heller ikke din opfattelse, tværtimod har f.eks. Amstaff'en et meget udviklet sprog med rigtig mange afstandssøgende signaler, dette bekræftes af Turid Rugaas samt en forfatter jeg ikke lige kan huske navnet på (men jeg finder det gerne til dig).

Og du er også godt klar over at de 13 listehunde er af meget forskellige racer, så det bliver rent faktisk ret svært at finde en fællesnævner for dem, udover at politikerne i blinde udvalgte lige netop disse.

Og du er også klar over at vores lov er lavet efter den norske model, og netop norge taler nu om at fjerne loven igen, netop fordi den er dybt uretfærdigt, og at man ikke kan tale om aggression hos en race, men derimod kun hos individer?

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

det er ellers en temmelig officiel viden og ikke kun noget der er forebeholdt biologerne længere- jeg vil gætte på der er masser af oplysninger rundt om på nettet.

det er præcist det samme som med andre dyr man bruger til kamp-feks haner- man er nødt til at avle på dyr som kan tænde og gå til angreb rimmeligt hurtigt- derved skaber man en selektion-man fremavler de dyr som kan det man ønsker.

Er du overhovedet klar over hvor meget træning der bliver lagt i rigtig kamphunde for overhovedet at få dem til at slås? Og disse kamphunde er ej heller født uden sprog, de lærer derimod i løbet af deres opvækst at det overhovedet ikke kan betale sig at bruge det, og dette lærer de af brutale mennesker.

Men igen, vil du ikke være sød at give mig et link til denne "officielle" viden, så kan du jo evt. også sende den til folketinget, da dette var netop én af de ting de manglede, men ifølge DF var viden og statestik ikke nødvendigt, når bare man "vidste" at sådan er tingene....

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du overhovedet klar over hvor meget træning der bliver lagt i rigtig kamphunde for overhovedet at få dem til at slås? Og disse kamphunde er ej heller født uden sprog, de lærer derimod i løbet af deres opvækst at det overhovedet ikke kan betale sig at bruge det, og dette lærer de af brutale mennesker.

Men igen, vil du ikke være sød at give mig et link til denne "officielle" viden, så kan du jo evt. også sende den til folketinget, da dette var netop én af de ting de manglede, men ifølge DF var viden og statestik ikke nødvendigt, når bare man "vidste" at sådan er tingene....

det sidste er simpelthen ikke sandt- sidstnævnte er også lagt ind til beslutningsprocessen på tinge,også af førende dyrlæger.

Kamphunde har et "sprog"- det er ikke det jeg siger- det jeg siger er at der er sket en bortselektion af en del af sproget- hvis man har en genetisk defekt ,så har man den-uagtet hvad en god opdragelse gør.

Vi kan alle og bør alle træne vores hunde i at være mindre reaktive/større selvdisiplin ved fristelser som er off limit. Nogle mennesker gør det ikke,selvom de har vanskelige racer, det gør ikke disse hunde til kamphunde , og nogle kamphunde får al den træning i verden der er, men har stadig den problemstilling,som kan blive en faktor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte nok at du kun gættede.

Jeg håber ikke trådstarter lader sig påvirke af din misinformation.

Link til indlæg
Del på andre sites

For at komme tilbage til TS's problem... Man kan jo altid DNA-teste, for at se hvilke racer der er i blandingen, så hvis der ellers findes profiler for de pågældende racer, så er det ikke umuligt at "få papir på det". Aner ikke hvad det koster dog, men DNA-tests er generelt blevet nogenlunde rimelige i pris på det seneste. Prøv at google DNA-test + breed, så kommer der garanteret en masse op om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte nok at du kun gættede.

Jeg håber ikke trådstarter lader sig påvirke af din misinformation.

du er fræk og provokerende umulia- hvad er problemet med at få åbenbart ny viden bragt til torvs - istedet ville det modne sgu da være at tale om hvad det reelt betyder og hvordan det kan måles...........men staks skal man i forsvarsmode - er det nødvendigt altid at hænge fast i det man tror herinde? - istedet for at optage ny viden en gang imellem. Tænk at forvandle en tråd til mudderkastning bare fordi man ikke kan lide det der skrives. Jeg har ikke på noget tidspunkt forholdt mig negativt til listehunde- alligevel virker det som total rød lampe på visse hundefolk.

Hvorfor skulle jeg dog spilde min tid på at finde forskningsmateriale frem -hvis svarene er af den standard? -

undskyld til trådstarter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man læser "The Lost Dogs" om Michael Vicks hunde, så fortæller forfatteren netop om, hvor få af hundene - pittbulls, amstaffs og staffier - det rent faktisk lykkedes Vick og hans partnere at gøre til reelle kamphunde. På trods af, at de simpelthen avlede og opdrog henimod at få hunde, der var egnede til hundekamp, viste langt størstedelen simpelthen for lavt aggressionsniveau og for stor uvillighed mod at slås.

Det betød jo desværre så, at rigtig mange hunde blev slået ihjel, fordi de ikke var noget værd i kampringen. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spix - du kan jo ikke, for det forskningsmateriale findes ikke, så lad være med at spille tøsefornærmet, det er der ingen der hopper på.

Jeg gider ikke diskuterer på det niveau- men måske du skulle tage lidt tid til at kigge i lidt kvalificeret materiale (natbib).......komme lidt ud over Min hund niveauet og hvad du ellers hører på træningspladsen når du står der med din ustyrbare gder.

Det her er ikke mit problem-umulia.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

en veninde leder efter en ny hund... Nu har vi fundet Paco på gipote.dk

Der står, at han er en blanding af Labrador, Rottweiler og Boxer...

Veninden er lidt usikker og tror, at der er Pit Bull i...

Kan I ikke godt kigge og sige, hvad I tror?! Hvad nu, hvis hun overtager hunden og der er virkelig Pit Bull i?! Hvad sker der så pga. den nye hundelov?

Jeg kan desværre ikke linke i nu, men kan i ikke godt på gipote.dk søge efter Paco? Der er kun en annonce.

Super mange tak!!

hilsen Tanja

Har været inde og kigge, og ville ikke turde uden en test... Er ikke i tvivl om at et utrænet øje sagtens kunne tage den for en ulovlig blanding. Jeg er virkelig ikke ekspert i den nye hundelov, men det er vist ulovligt at købe/sælge listehunde nu. Hvad der helt præcist kan ske ved jeg ikke.

Men kan se at den skulle indeholde lab, rotte og boxer - de er jo alle almindelige racer, og bruges vel også tit i blandinger, så der burde findes DNA-profiler på dem. Så hvis hun virkelig vil ha' hunden, så kan hun jo få taget en DNA-test, og få det problem ud af verden én gang for alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

du er fræk og provokerende umulia- hvad er problemet med at få åbenbart ny viden bragt til torvs - istedet ville det modne sgu da være at tale om hvad det reelt betyder og hvordan det kan måles...........men staks skal man i forsvarsmode - er det nødvendigt altid at hænge fast i det man tror herinde? - istedet for at optage ny viden en gang imellem. Tænk at forvandle en tråd til mudderkastning bare fordi man ikke kan lide det der skrives. Jeg har ikke på noget tidspunkt forholdt mig negativt til listehunde- alligevel virker det som total rød lampe på visse hundefolk.

Hvorfor skulle jeg dog spilde min tid på at finde forskningsmateriale frem -hvis svarene er af den standard? -

undskyld til trådstarter.

Jeg tror ikke, at Lonny og Umulia ser det som ny viden. Jeg tror, at alle har hørt den forklaring tidligere. Derimod mener de ikke, at det er en reel, dokumenteret viden, hvorfor de efterspørger forskningsmateriale. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis hun virkelig vil ha' hunden, så kan hun jo få taget en DNA-test, og få det problem ud af verden én gang for alle.

Så vidt jeg ved - og det er derfor med alle mulige forbehold! - er den eneste DNA-test af hunde, der tilbydes som standard i Danmark en faderskabstest. Dvs. at man have en blodprøve fra den hund, der angiveligt skulle være faderen til den testede hund. Lidt besværligt med omplaceringshunde. En egentlig racetest laves vist nok - igen kun så vidt jeg ved - i udlandet, og er ret dyr.

Men faktisk er det unødvendigt. Hvis man læser det svar fra justitsministeren, jeg linkede til tidligere, så er DNA-test ikke nødvendig, kun én af flere muligheder.

Men kort og godt kan det vel siges, at hvis man er bange for at komme i politiets søgelys, så skal man holde sig fra hunde, der kan rejses tvivl om. Og politiet må jo kun spørge om dokumentation hvis hund eller ejer er i konflikt med loven, så de, der stoler på egen lovlydighed og evne til at kontrollere deres hund, har intet at frygte.

Link til indlæg
Del på andre sites