Hop til indhold

Hund mens man studerer/i gymnasietiden?

Recommended Posts

Gæst linemeyer

Min mor har for nylig sagt ja til at få hund, og med mindre et eller andet går fuldstændig galt, vil det være i min gymnasietid, jeg får den. Det vil være min hund, hvilket vil sige min mor sådan cirka kun kommer til at lægge hus til - eller nej, men I forstår forhåbentligt, hvad jeg mener. :-) Det vil så sige, at hunden også skal flytte med mig, når jeg flytter hjemmefra og skal til at studere.

Derfor vil jeg gerne høre erfaringer fra nogle, der har haft hund i studietiden og/eller gymnasietiden. Er det et problem? Hvad vejer op/ned? Hvad med økonomien, kan man få den til at hænge sammen? Evt. studiejob ved siden af? Har I haft nok tid til hunden? Hvis I har andre ting at tilføje, så kom også gerne med dem. :mrgreen:

På forhånd tak for hjælpen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu har jeg ikke haft hund i gymnasietiden, men jeg har haft hest, og det er bestemt hverken billigere eller mindre tidskrævende!

Nu er det selvfølgelig ikke helt det samme, som med en hund, men jeg havde ikke rigtig nogen fritid, da jeg enten var i skole, hos hesten eller på arbejde for at tjene penge til boksleje, foder osv. Hvis jeg kunne spole tiden tilbage ville jeg gøre præcis det samme :blink:, men det er hårdt og det skal du nok forberede dig på selvom det "bare" er en hund du skal have.

Du bliver meget bundet af den, især når du flytter hjemmefra og der ikke er andre i huset, så hvis du er typen, som elsker at gå i byen, rejse og hygge på café osv med dine venner, skal du nok overveje, om det er det rigtige tidspunkt for dig, at få hund. Du skal også tænke på, om du gider og har tid til et job ved siden af skolen, da det jo ikke er gratis at have hund.

Held og lykke med dit hundeprojekt, håber at du lader os følge med herinde :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal også tænke på, om du gider og har tid til et job ved siden af skolen, da det jo ikke er gratis at have hund.

For ikke at nævne at et evt. job primært skulle lægges i weekenderne, så hunden ikke skulle være alene fra f.eks 7 morgen til 7 aften.

Medmindre du selvfølgelig kunne få nogen til at passe den i det sidste stykke tid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

det er hårdt men kan lade sig gøre..

men det kommer helt an på hvor dedikeret du er til at bruge meget tid på hunden?

der er ikke meget fritid til overs når afleveringerne kommer oveni aktivering af hunden..

så du skal tænke dig rigtig godt om og finde ud af hvor meget du vil lægge i det?

i gymnasiet er der jo en maasse fester.. hvordan og hvorledes med dine forældre.. passer de hund når du er i byen så?

ellers kan det hurtigt blive meget lidt sjovt.. hvis ikke vennerne er indforstået med at det er hunden der har førsteprio.

Link til indlæg
Del på andre sites

ellers kan det hurtigt blive meget lidt sjovt.. hvis ikke vennerne er indforstået med at det er hunden der har førsteprio.

Den er jeg enig i. Der var flere af mine venner, som var ret knotne over, at jeg "altid skulle ned til den hest", men sådan er det bare når man har anskaffet sig et dyr, som står og er afhængig af dig.

Og det er i regn og slud, såvel som i blidt forårssolskin :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Jeg vil også tilføje, at du nok først skal overveje hvor meget energi du vil/har brug for at lægge i lektielæsning.

Det handler om prioriteringer. Jeg gik så meget op i at præstere på gymnasiet, at jeg ikke ville kunne have arbejdstimer nok til at kunne dække en evt. dyrlægeregning en måned, hvis det sociale også bare skulle passes lidt. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor vil jeg gerne høre erfaringer fra nogle, der har haft hund i studietiden og/eller gymnasietiden. Er det et problem? Hvad vejer op/ned? Hvad med økonomien, kan man få den til at hænge sammen? Evt. studiejob ved siden af? Har I haft nok tid til hunden? Hvis I har andre ting at tilføje, så kom også gerne med dem. :mrgreen:

På forhånd tak for hjælpen. :-D

Jeg fik min første hund da jeg var 14 år gammel og altså stadig i folkeskolen. Jeg arbejdede ikke ved siden af fast, men havde selv sparet op til hende. Mine forældre betalte mad og dyrlægeregninger. Hun fik desværre HD og døde kun 4 år gammel.

Som 18 årig fik jeg min anden hund. Jeg gik da i gymnasiet i 2G.

Jeg arbejdede et par timer ved siden af om ugen - men ikke sådan fast, men lidt i perioder - fik jo så SU oveni. Boede hjemme til jeg var færdig med 3.G og betalte ikke husleje, men betalte selv købspris, mad og dyrlæge. Tidsmæssigt kunne det sagtens hænge sammen. Havde jo tidligt fri ofte og forældre til at passe (hvis det skulle være), da jeg stadig boede hjemme. Da jeg flyttede hjemmefra lige efter gymnasiet fik jeg et job og det gik også fint med at hænge sammen økonomisk, og jeg fik tjent lidt penge på kontoen (min hund var dog meget syg af allergi, så havde rigtig mange dyrlæge-udgifter).

Syn's ikke det største "problem" var da jeg gik på gym og stadig boede hjemme....

Ville så læse videre. Fandt heldigvis en billig ungdomsbolig at bo i, hvor man også måtte have hund (og der var til og med en fin have han kunne boltre sig i). Fik SU, og arbejdede i sidste halvdel af min uddannelse hveranden lørdag og tog SU-lån. Det kunne godt hænge sammen, men det var en stram økonomi.

Tid var der masser af (ugen har ofte færre timer end et fuldtidsjob ved videre stuider) - men det er jo også en periode hvor man gerne vil hygge/feste med sine klassekammerater, så det er helt klart et prioritetsspørgsmål. Det er ikke enten/eller, men jeg har helt klart sagt nej til nogle ting, jeg egentlig gerne ville med til, fordi jeg ikke syntes min hund skulle være alene igen. Ud over skolen er der ofte selvstudium i studiegruppe osv. Min studiegruppe var dog meget indforstået med at vi var hos mig, hvis det havde været lange skoledage, så han ikke skulle være alene hjemme mere end højest nødvendigt.

Økonomi - jo det kan gå op - men levede bestemt ikke i overflod og skulle tælle resten af pengene mange gange, når vi havde været til dyrlæge, for at få det til at slå til. Her kan dog anbefales at sundhedsforsikre :blink: Så er man lidt ude over de voldsomme udgifter, som jeg oplevede at få.

Bolig: Det værste for mig har helt klart været at finde noget at bo i, hvor man må have hund - de lejligheder/boliger hænger altså ikke på træerne. Inden jeg fik en ungdomsbolig måtte jeg bo i en faldefærdig lejlighed til uhørt høj husleje, hvilket på ingen måde kunne hænge sammen, hvis det var fortsat.

Så ja det kan lade sig gøre. Men man skal være sikker på at det er det her man vil. Men jeg ville helt sikkert gøre det om igen - anytime :hjerte: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt an på hvad du er for en person og hvordan du gerne vil leve dit liv :blink: Hvad kan du forestille dig at du vil lave efter skole? På café, sidde i fredagsbaren, shoppe, i bio.. eller er du mere til at dase lidt derhjemme?

Du skal også tænke på at der kommer til at ske helt vildt meget med dig som person når du går på gym. Du kan få nye interesser, venner og få lyst til nogle helt andre ting. Man kan meget let føle sig bundet af en hund fordi den kræver din tid hver evig eneste dag. Alt dette kommer selvfølgelig an på hundens aktivitetsbehov og hvor meget din mor er indstillet på at hjælpe.

Jeg er universitetsstuderende og er rigtig glad for at have min hund nu. Jeg læser på et meget fleksibelt studie hvor jeg går meget hjemme, så for mig er det meget optimalt at have hund i disse år. Men når jeg tænker tilbage havde jeg altså ikke lyst til at have hund mens jeg gik på gym. Jeg lavede mange forskellige ting som jeg ikke havde mulighed for hvis jeg altid lige skulle hjem og være ved hunden.

Så for at opsummere... det kommer meget an på hvilken person du er.. og bliver i løbet af de næste par år ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde hund som studerende og mens jeg havde dem, nød jeg det i fulde drag, men tilstår også, da den sidste døde var det en hel ny verden jeg fik øje på, med frihed til at være spontan og tage direkte fra forelæsning til noget andet.

Den frihed og fritid man har som studerende får man aldrig igen, men de fleste studerende bruger den på at knytte sociale bånd - så det afhænger af dine prioriteter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke haft hund som studerende, men jeg overvejede det meget :genert:

det der holdt mig tilbage var:

boligsituationen, det er meget svært at finde en bolig der kan betales på su hvor man må holde hund

At jeg var single og ikke havde familien i nærheden til at passe hunden = meget lidt socialt liv uden at hunden må komme med eller det foregår i eget hjem

at jeg gerne ville rejse i forbindelse med mit studie og det sætter en hund ret nemt en stopper for

Når det så er sagt så kan det selvfølgelig lade sig gøre hvis man prioriterer det :-D jeg valgte bare at prioritere friheden først og så lade hunden komme senere da mit liv var mere stabilt

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var studerende havde jeg meget travlt med at gå i byen, fredagsbar, koncerter, kærester osv. osv. Jeg havde helt andre prioriteter. Jeg synes ikke man kan kombinere det liv med at have hund. Men det kommer jo an på den enkelte - hvis man ikke er til det udsvævende liv, så er det vel ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde hund da jeg gik i gymnasiet og det var ikke noget problem. Men som de andre siger, så handler det nok lidt om ens livsstil i gymnasie tiden. Jeg var ikke sådan en der tog i byen torsdag, fredag, lørdag, så havde meget tid til min hund. Når jeg skulle noget, så havde jeg altid mine forældre som back up, og som altid gerne ville passe hund. Det var en aftale vi havde lavet inden jeg fik hund. Jeg betalte selv for min hund, forsikring, og maden ville mine forældre gerne hjælpe med at betale. Dyrlæge regninger betalte jeg også selv, og havde en konto hvor jeg specifikt satte penge af til hunden hvis der skulle komme uforudset udgifter.

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst linemeyer

Tusind tak for alle de flotte og uddybende svar, det er skønt både at høre argumenter for og imod. Der er helt sikkert nogle ting, der skal tages op til overvejelse. Jeg er på vej i skole, så jeg svarer jer alle sammen, når jeg er hjemme igen. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sisse

Jeg har ventet med at få hund til jeg er færdig med min skole , fordi jeg har haft travlt med skolen. Udover det så har jeg levet på SU. som skulle dække mad- husleje og div. regninger og det kunne ikke dække mad og dyrelæge besøg til hunden

Min bolig har aldrig været noget problem da jeg altid har sørget for at jeg flyttede et sted hen hvor jeg måtte havde hund..

Jeg har altid sagt til mine venner og bekendte at jeg er meget dyrglad og den dag jeg for hund vil den være med overalt hvor den kan komme til det. Det betyder ikke at jeg ikke vil se mine venner. Byen er intet problem for mig da jeg ikke går så meget i byen.

Men ja det ville være hårdt- både med penge venner og så videre

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle måske lige tilføje, at jeg faktisk er studerende, men jeg går på seminarium og har nok et mere "hundevenligt" skema med mere hjemmeforberedelse end i gymnasiet. Jeg er på su og har ikke nogle faste arbejdstimer, så økonomien bliver stram (!) men jeg har før været vant til, at der stort set ikke var penge til at gå i bio eller anden slags hygge med vennerne, og så galt er det trods alt ikke denne gang.

Og så er jeg så gammel, at jeg for længst har fundet ud af, at jeg meget bedre kan lide, at blive hjemme og passe dyr, end at gå ud og shake booty :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst linemeyer

Igen mange tak for svarene! Det er fantastisk at få så meget respons! :mrgreen:

Jeg håber, det er okay, at jeg prøver at svare så vidt og bredt som muligt i et enkelt indlæg, ellers bliver jeg vist ikke færdig i dag :blink:

Jeg er i den heldige situation, at gymnasiet, jeg skal gå på, nærmest ligger i min baghave, og en nærliggende indhegning til hunde ligger lige på ad gymnasiet. Det vil sige, at jeg kan gå hjem og lufte hund og komme tilbage til gymnasiet, hvis jeg skal mødes med nogen der eller lignende.

Selvom det selvfølgelig skal være min egen hund, har min mor også sagt, at jeg også skal "have lov" til at være ung, så hvis jeg gerne vil med til diverse gymnasiefester og på studietur, vil hun gerne passe hunden for mig. Selvfølgelig betyder det ikke, at jeg bare kan gå ud og drikke mig i hegnet hver weekend. Det er jeg nu også sikker på ikke bliver et problem, for jeg har absolut ingen interesse i at feste.

Jeg har snakket lidt frem og tilbage med min mor om økonomien, og vi er kommet frem til, at jeg godt kan have tid til både at arbejde og at have hund imens jeg går på gymnasiet. Vi kender i hvert fald en, der både arbejder 15 timer om ugen og scorer 12-taller, og så ambitiøs er jeg slet ikke ;-) Min tanke er, at jeg måske skal arbejde en 4-8 timer om ugen. Inden jeg skal til at studere, regner jeg med, at jeg vil arbejde i et år, så jeg kan spare en masse sammen til når jeg skal flytte hjemmefra, som jeg også kan bruge til husleje. Min mor synes det er en god idé, og at det er okay, jeg bliver boende herhjemme imens.

Jeg kan godt se, at det med boligen godt kan være lidt svært at få til at hænge sammen. Jeg håber på at kunne blive boende i det område, jeg bor i nu, da der er nogle ungdomsboliger, men jeg skal lige have ringet ned til boligforeningen for at finde ud af, om man må have hund eller ej, da det er lidt uklart på hjemmesiden. Ellers har jeg også kigget lidt på nogle andre boliger, så jeg tænker, at hvis jeg bliver skrevet op så tidligt som muligt, så tror jeg, der er god chance for at kunne få en af dem.

Er der egentlig nogle af jer, der har nogle forslag til, hvilke racer der er "smartest" at have som studerende? Det skal helst være en race, der kan bruges til hundesport, og som gider gå lange ture og træne. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Dejligt at du har din mor til at kunne passe hunden i tilfælde af fester, studieture osv :5up:. Det vil helt sikkert være en stor hjælp.

Men som andre nævner kan det største problem blive at finde en bolig hvor du må holde hund :???:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med henblik på, at du på et tidspunkt flytter hjemmefra og måske får en længere arbejds/skoledag, ville jeg nok foreslå dig, at finde en hund, med et moderat aktiveringsbehov.

Der er jo et hav af racer at vælge imellem. Hvilke som passer til dig, kommer jo an på, hvad du foretrækker. Du kan jo starte med at udelukke nogle af de racer, som ikke passer til dig. På dansk-kennel-klub.dk kan du se en oversigt over de forskellige gruppeinddelinger og en del forskellige racer. Så kan du jo få en ide om, hvilken type hund, som er noget for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Jeg er 17, fylder 18 lige om lidt (den 25/5) - jeg flyttede hjemmefra da jeg var 15 og har for to uger siden fået hund igen. :lun:

Jeg er så heldig at have en udlejer som tillader alle de dyr jeg overhovedet gider ha' og eje, han er fuldstændig ligeglad - jeg holder mig dog bare til en enkelt hund. ;-)

Jeg bor alene med min hund og jeg droppede ud af HHX - jeg kunne helt sikkert ikke læse på HHX, arbejde og forsvare at have hund imens, ikke når jeg bor alene!

Det var ikke pga. hunden jeg droppede ud - det var af psykiske årsager, men havde jeg stadig læst der og haft det arbejde jeg har, så havde jeg ikke fået hund.

Nu arbejder jeg kun deltid, så nogle dage er jeg slet ikke hjemmefra, andre dage kun nogle timer og få dage en hel arbejdsdag - til sommer begynder jeg på en erhvervsuddannelse til tandklinikassistent, det betyder at jeg skal i skole på grundkursus de første 20 uger, her kommer jeg på SU og vælger at tage et SU-lån oveni, så jeg ikke skal arbejde - det vælger jeg at gøre fordi det kun gælder det halve år, så skal jeg i praktik og kommer på elevløn. Og af fysiske årsager kan jeg heller ikke holde til at gå i skole og arbejde ved siden af, og så derfor tager jeg SU-lån det halve år.

Jeg har en mor og nogle søde bonus-"bedsteforældre" som meget gerne vil hjælpe til med at passe Vaks når jeg har brug for det :5up: - det er en stor hjælp, men han er jo min og mit ansvar, så især når jeg bor alene med ham, så er der mange ting jeg må sige nej til.

Men alt det han giver mig, opvejer alle de ting jeg må vælge fra - det er det hele værd.

Det vilde festliv er også lagt på hylden - det eksistere ikke længere når man bor alene og har hund. Jeg havde lige en tid lige efter jeg var flyttet hjemmefra hvor der gik seriøs druk i den :roll: - men det varede ikke længe og nu gider jeg ikke bruge min tid på det alligevel - det der med at tage i byen bare for at tage i byen, det gider jeg slet ikke. Jeg kan godt hvis der er en grund til det, fødselsdag, svendegilde, julefrokost, firmafest og hvad vi ellers har - men at drikke sig fuld bare for at blive fuld, det gider jeg ikke. Og der går lang tid imellem at jeg er til fest/i byen, for selvom der er en grund til det og man er inviteret til noget, så betyder det ikke at jeg tager afsted hver gang - det gør jeg så langt fra. Så der er mange sociale ting jeg vælger fra, men jeg har fået så mange andre venskaber og sociale måder at være sammen på fordi jeg har hund - og det vil jeg meget hellere bruge min tid på, hundemennesker dem ved man hvad er og de er værd at bruge tid på! :mrsgreen:

Men læste jeg stadig på HHX og skulle arbejde ved siden af, så ville jeg ikke have fået hund.

Det kan selvfølgelig nok bedre løbe rundt for dig når du bor hjemme og har din mor til at passe hunden :-) men ja, husk at skrive dig op i rigtig god tid til bolig hvor du må have hund, ventetiden er lang - og husk at tage med i overvejelserne hvordan og hvorledes det bliver når du flytter hjemmefra og skal bo alene med hunden - det kan blive svært at studere og arbejde ved siden af, når man står alene med hunden.. jeg havde selv to hunde da jeg boede hjemme, som jeg af forskellige årsager måtte af - dengang havde jeg også en tro på at alt nok skulle løse sig når jeg flyttede hjemmefra og det ikke ville give nogen problemer at skulle arbejde og studere samme tid, men det kan jeg nemt se nu, at det kunne være blevet rigtig svært at få til at hænge sammen.

Skal lige siges at det ikke var pga. jeg flyttede hjemmefra at jeg kom af med hundene, der lå nogle andre grunde bag, og da jeg kom af med dem var det slet ikke i tankerne at flytte hjemmefra!

Så tænk dig godt om og overvej hvordan du vil få det til at hænge sammen når du skal bo alene med hunden.

Held og lykke med det hele! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Hej :-D

Jeg er også ung og skal til at starte i skole og er ved at anskaffe mig hund :-) Vil gerne fortælle om nogle af de overvejelser jeg har gjort mig inden jeg tog beslutningen.

For det første ville jeg være helt sikker på at økonomien var i orden. For jeg vil rigtig gerne prøve at bruge min hund til andet end bare at gå tur, og alt koster jo penge. Desuden vil jeg ikke risikere at stå med en syg hund, uden at have råd til at tage den til dyrlæge. Så sygeforsikring skulle der også være råd til og godt foder. Så husk når du regner det ud, at det også skal kunne passe når du flytter.

Forsikring: Hunde total+DKK - ca. 200 kr/måned.

Træning: ca. 200 kr/måned (+/-).

Foder: 145 kr/måned.*

Opsparing (til udstyr og lignende): ca. 100 kr/måned.

Opsparing til tests, vaccinationer mm.: 200 kr/måned.

= ca. 1000 kr. pr. måned.

* Regnet sådan cirka ud fra Kronch Optimal

Så er der selvfølgelig det med tiden, ligesom du har din mor har jeg min kæreste til at hjælpe med det og har ikke behov for spontane byture eller ferier.

Ved racen er jeg bevidst gået efter en race som er god til børn. Det synes jeg er meget vigtigt, hvis man har tænkt sig at beholde hunden hele dens liv, som jo vil vare 15-20 år. Sandsynligheden for at man beslutter sig for at få børn inden for den periode er for de fleste større end det modsatte:-D

Held og lykke med det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst linemeyer
Er det din første hund, eller har I haft hund før?

Det vil være min første hund. :-) Min mor har heller ikke haft hund før.

Hej :-D

Jeg er også ung og skal til at starte i skole og er ved at anskaffe mig hund :-) Vil gerne fortælle om nogle af de overvejelser jeg har gjort mig inden jeg tog beslutningen.

For det første ville jeg være helt sikker på at økonomien var i orden. For jeg vil rigtig gerne prøve at bruge min hund til andet end bare at gå tur, og alt koster jo penge. Desuden vil jeg ikke risikere at stå med en syg hund, uden at have råd til at tage den til dyrlæge. Så sygeforsikring skulle der også være råd til og godt foder. Så husk når du regner det ud, at det også skal kunne passe når du flytter.

Forsikring: Hunde total+DKK - ca. 200 kr/måned.

Træning: ca. 200 kr/måned (+/-).

Foder: 145 kr/måned.*

Opsparing (til udstyr og lignende): ca. 100 kr/måned.

Opsparing til tests, vaccinationer mm.: 200 kr/måned.

= ca. 1000 kr. pr. måned.

* Regnet sådan cirka ud fra Kronch Optimal

Så er der selvfølgelig det med tiden, ligesom du har din mor har jeg min kæreste til at hjælpe med det og har ikke behov for spontane byture eller ferier.

Ved racen er jeg bevidst gået efter en race som er god til børn. Det synes jeg er meget vigtigt, hvis man har tænkt sig at beholde hunden hele dens liv, som jo vil vare 15-20 år. Sandsynligheden for at man beslutter sig for at få børn inden for den periode er for de fleste større end det modsatte:-D

Held og lykke med det:-D

Hvilken race skal du have? :-D

Jeg synes, budgettet er en rigtig god idé! Jeg har prøvet at kigge lidt på det før, men dengang havde jeg ikke rigtigt overblik over noget som helst. Men jeg vil helt klart lige kigge på det igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst linemeyer
Du kan også prøve at kigge på netdyredoktors hjemmeside

netdyredoktor - Før du køber hund

Det er en rigtig god guide, som giver én ideen om, hvad det vil sige at have hund. Jeg har selv læst den igennem et par gange :-)

Mange tak, det vil jeg gøre :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Hvilken race skal du have? :-D

Jeg synes, budgettet er en rigtig god idé! Jeg har prøvet at kigge lidt på det før, men dengang havde jeg ikke rigtigt overblik over noget som helst. Men jeg vil helt klart lige kigge på det igen!

Venter på en norrbottenspids hvalp som skulle blive født her sidst i denne måned:lun:

53.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites