Raenil Skrevet Maj 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 4, 2011 Hej! Bella lider af ressourceforsvar. Ikke overfor mennesker, men overfor andre hunde. Hun tror at al mad i verden er hendes, og at hun derfor har ret til at forsvare den. Problemet er, at sådan er virkeligheden ikke. Af og til vil de andre mennesker til træning gerne give deres hund en godbid, og det kan hun ikke acceptere. Det er selvfølgelig også slemt, hvis vi vil give en anden hund en godbid. Hun er et år og er lige kommet ud af/på vej ud af sin anden løbetid, og det har mindsket problemet en lille smule. Men hun er også blevet mere rolig og mindre hvalpet i andre henseender. Det er som sagt ikke et problem med mennesker – børn kan pille kødstrimler ud af hendes mund uden at hun siger noget. Vi har leget mange byttelege igennem hendes første år netop for at undgå ressourceforsvar. Hun har heller ikke problemer med at lege og have det sjovt med andre hunde, og jeg må sådan set også gerne kæle med de andre hunde – der vil hun bare gerne være med. Men hun bliver ret hurtigt mistroisk og tror at den anden hund er ved at stjæle den mad, jeg (i hendes fantasi) er ved at give væk – og så får den anden hund læst og påskrevet. Er der nogen der har et godt forslag til hvordan jeg kan træne med hende? Vi har nabohunde nok vi kan låne til forsøgene, men jeg vil jo helst træne noget der giver mening, og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gribe det an. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst labberdrengene Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Hej! Bella lider af ressourceforsvar. Ikke overfor mennesker, men overfor andre hunde. Hun tror at al mad i verden er hendes, og at hun derfor har ret til at forsvare den. Problemet er, at sådan er virkeligheden ikke. Af og til vil de andre mennesker til træning gerne give deres hund en godbid, og det kan hun ikke acceptere. Det er selvfølgelig også slemt, hvis vi vil give en anden hund en godbid. Hun er et år og er lige kommet ud af/på vej ud af sin anden løbetid, og det har mindsket problemet en lille smule. Men hun er også blevet mere rolig og mindre hvalpet i andre henseender. Det er som sagt ikke et problem med mennesker – børn kan pille kødstrimler ud af hendes mund uden at hun siger noget. Vi har leget mange byttelege igennem hendes første år netop for at undgå ressourceforsvar. Hun har heller ikke problemer med at lege og have det sjovt med andre hunde, og jeg må sådan set også gerne kæle med de andre hunde – der vil hun bare gerne være med. Men hun bliver ret hurtigt mistroisk og tror at den anden hund er ved at stjæle den mad, jeg (i hendes fantasi) er ved at give væk – og så får den anden hund læst og påskrevet. Er der nogen der har et godt forslag til hvordan jeg kan træne med hende? Vi har nabohunde nok vi kan låne til forsøgene, men jeg vil jo helst træne noget der giver mening, og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gribe det an. Du skal stå med lang afstand til en anden hund/ejer, beløn Bella for kontakt en del gange, når hun er ops på dig, får du den anden, til at give sin hund en godbid, du belønner så Belle for at kigge uden at reagere, reagere hun er i ikke langt nok væk. Du skal være meget hurtig til at rose og belønne, hvis du bruger klikker, er den super god til dette:klap:. Efterhånden som det går godt, går i tættere på den anden hund, men gå langsomt fremad, ellers kan det give bagslag:vuf:.. Håber du kan bruge mit råd:vinken: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Der er lidt fif i denne bog Amazon.com: Mine! A Practical Guide to Resource Guarding in Dogs (9780970562944): Jean Donaldson: Books Den retter sig dog primært mod ressourceforsvar mod mennesker, men der er øvelser i du også kan bruge når det gælder andre hunde. -den findes kun på engelsk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Maj 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Du skal stå med lang afstand til en anden hund/ejer, beløn Bella for kontakt en del gange, når hun er ops på dig, får du den anden, til at give sin hund en godbid, du belønner så Belle for at kigge uden at reagere, reagere hun er i ikke langt nok væk. Du skal være meget hurtig til at rose og belønne, hvis du bruger klikker, er den super god til dette:klap:. Efterhånden som det går godt, går i tættere på den anden hund, men gå langsomt fremad, ellers kan det give bagslag:vuf:.. Håber du kan bruge mit råd:vinken: Jeg prøver mig med det. En af de svære ting ved klikkeren har altid været hordan jeg belønner en hund i situationen hvor det er rigtigt ikke at gøre noget - for hvad får hun så en belønning for? Men jeg prøver med din kontakt, den havde jeg ikke tænkt på. Og øvelsen kan nok også bruges til andre kontaktøvelser udenfor. Indenfor er hun super opmærksom på os, men udenfor er der blade der flyver og hunde der hunder og så videre... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Maj 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Der er lidt fif i denne bogAmazon.com: Mine! A Practical Guide to Resource Guarding in Dogs (9780970562944): Jean Donaldson: Books Den retter sig dog primært mod ressourceforsvar mod mennesker, men der er øvelser i du også kan bruge når det gælder andre hunde. -den findes kun på engelsk Den har jeg lige bestilt på biblioteket. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst labberdrengene Besvaret Maj 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2011 Jeg prøver mig med det. En af de svære ting ved klikkeren har altid været hordan jeg belønner en hund i situationen hvor det er rigtigt ikke at gøre noget - for hvad får hun så en belønning for? Men jeg prøver med din kontakt, den havde jeg ikke tænkt på. Og øvelsen kan nok også bruges til andre kontaktøvelser udenfor. Indenfor er hun super opmærksom på os, men udenfor er der blade der flyver og hunde der hunder og så videre... Går det bedre, har i fået trænet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2011 Jeg prøver mig med det. En af de svære ting ved klikkeren har altid været hordan jeg belønner en hund i situationen hvor det er rigtigt ikke at gøre noget - for hvad får hun så en belønning for? Men jeg prøver med din kontakt, den havde jeg ikke tænkt på. Nej, du klikker ikke for kontakten, du klikker Bella MENS hun kigger på den anden hund uden at gø eller på anden måde køre op over den/at den får godbid, for når du klikker, vil Bella automatisk kigge på dig for at få sin godbid. Du vil have hende til at have gode associationer med at se en anden hund få godbid, derfor klikker du når hun kigger hen på den, ikke når hun giver dig kontakt. I starten klikker du hurtigt, før hun overhovedet kan nå at reagere. Husk at brug de bedste godbidder i verdenen til træningen, vi bruger leverpostej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Maj 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2011 Jeg tror at det går bedre. Det er lidt svært at sige. Hun lader til at være blevet mere overbærende med andre hunde - forstået som at hun virker til ikke at være så mistænksom mere. Andre hunde får nu lov at få godbider af deres ejere, og ofte går det også fint, hvis jeg giver godbider væk. Hun kan dog stadig godt finde på at råbe af hunde der kommer hendes mad for nær - men den definition er heldigvis blevet indskrænket lidt. Så jeg tror at det går bedre. Det har nok også hjulpet at hun er kommet ud af løbetid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts