Hop til indhold

Recommended Posts

Gæst Kippie

Jeg har den skønneste lille blandings hund, en tidligere hittehund fra Grækenland. Han er en aktiv og glad hund, der stort set altid opfører sig pænt og er super nem. Han ELSKER at løbe og gå lange ture og han har rigtig meget energi som han skal have ud. Han er fuldstændig uinteresseret i legetøj som bolde og andet og jeg ville gerne at han for eksempel kunne finde glæde og sjov i at lege med bold. Derved ville han kunne komme af med meget energi og det kunne være noget vi kunne have sjovt med sammen.

Har i nogen ideer til hvordan jeg kan tilvænne ham til lege med bold og gøre ham interesseret i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Må ærligt indrømme at jeg ikke er stor fan af bold/trække/jagtelege som noget der skal bruges til at komme af med energi.

Man kan få kørt hunden så meget op, at adrenalinen køre rundt i kroppen på den og den kan få svært ved at finde ro bagefter og sker det bare en eller to gange dagligt, så kan man pludselig stå med en hund der ikke kan finde ro overhovedet.

Generelt bruger jeg kun selv bold til belønning til træning, i de tilfælde hvor mine hunde gerne må køre i lidt højt gear og være "på" - Og der bruger de samtidig hovedet så de også bliver trætte på den måde.

Derimod er næse arbejde en super god måde at få brugt hovedet, som også trætter på en langt bedre måde en hurtigt leg.

Spor, fodersøg, foderbolde/leo/mike, aktiveringslegetøj osv. er geniale til hunde, som man kan motionere og motionere uden at de falder til ro og virker til at blive rigtig trætte.

De erstatter ikke gåturene, men supplere dem, da hjernearbejde er så afsindig vigtigt for at få "balance" - Man kender det jo fra sig selv, at der er stor forskel på hvordan man er træt efter at have været dybt koncentreret og efter en lang løbetur.

Ofte så køre adrenalinen jo efter en god løbetur og man er faktisk mere fyldt med energi lidt tid efter, end man var før.

Hjerne/næsearbejde er jo også aktiviteter man kan lave sammen og som ofte er lige så sjove for hunden som boldlege - Især for en hund som ikke engang rigtig gider bolden. :mrgreen:

Og har man en aktiv hund, skal man passe godt på med ikke at få vænnet den til laaaange og meget hurtige lege og gåture, da man så til sidst ender med en krudtugle som er i sindssygt god form og derved bare kræver endnu mere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kippie

Tak for dit svar :-)

Min hund er på ingen måde interesseret i aktiveringslegetøj som foderbolde og tygge/bide legetøj. Han får i forvejen ofte sin mad på græsplænen og hygger sig med at søge efter det.

Han er altid rolig indenfor, uanset om han har fået en lang tur eller ej, så det er ikke for at gøre min hund rolig og træt jeg efterspørger gode råd. Mere fordi jeg har en hund der ikke er vant til at lege og nok aldrig har gjort det som hvalp. Da jeg fik ham havde han meget svært med social kontakt med andre hunde, hvor han i dag gerne vil hilse og elsker at lege fangeleg. Han vil også gerne lege fangeleg med mig, hvor vi "bryder" lidt med hinanden.

Så mit indlæg er nok mere et udtryk for, at jeg gerne vil lære min hund at lege :-)

Link til indlæg
Del på andre sites