Gæst Jutlandia Skrevet Maj 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 8, 2011 men nu prøver jeg alligevel, og håber nogle af jer erfarne hundefolk byder ind. Vi er pt. to voksne først i 30'erne der bor i hus med en stor have. Vi har pt. vores første hund, som vi er meget glade for. Jeg vil gerne have jeres bud på, hvilken race, der passer bedst til os, når vi skal have hund nr. 2 (eller nr. 2 hund, når vores nuværende - om mange mange år - skal på de evige jagtmarken) Vi elsker udendørslivet - gåture, løbeture og campinglivet. Vi er meget udenfor og tager hunden med rundt, hvor det kan lade sig gøre. Hunden er alene hjemme fra 8 - 12.30 hver dag. Vi "går meget op" i det at have hund og træner hjemme og på diverse hold, herunder alm. lydighed/familiehundetræning og sportræning. Vi er ikke interesseret i udstilling. Størrelsesmæssigt skal hund nr. 2 ikke være meget større end labrador-størrelse, og skal ikke have pelspeje i den helt tunge ende. Hunden skal være min. middel førerorienteret/samarbejdende og må gerne være en race, der har en god tænd/sluk knap. Hunden må ikke have udpræget tendens til nervøsitet. Håber I har lyst til at komme med nogle bud..... :5up: Spørg endelig, hvis i mangler info.. Jutlandia og musling Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 8, 2011 men nu prøver jeg alligevel, og håber nogle af jer erfarne hundefolk byder ind. Vi er pt. to voksne først i 30'erne der bor i hus med en stor have. Vi har pt. vores første hund, som vi er meget glade for. Jeg vil gerne have jeres bud på, hvilken race, der passer bedst til os, når vi skal have hund nr. 2 (eller nr. 2 hund, når vores nuværende - om mange mange år - skal på de evige jagtmarken) Vi elsker udendørslivet - gåture, løbeture og campinglivet. Vi er meget udenfor og tager hunden med rundt, hvor det kan lade sig gøre. Hunden er alene hjemme fra 8 - 12.30 hver dag. Vi "går meget op" i det at have hund og træner hjemme og på diverse hold, herunder alm. lydighed/familiehundetræning og sportræning. Vi er ikke interesseret i udstilling. Størrelsesmæssigt skal hund nr. 2 ikke være meget større end labrador-størrelse, og skal ikke have pelspeje i den helt tunge ende. Hunden skal være min. middel førerorienteret/samarbejdende og må gerne være en race, der har en god tænd/sluk knap. Hunden må ikke have udpræget tendens til nervøsitet. Håber I har lyst til at komme med nogle bud..... :5up: Spørg endelig, hvis i mangler info.. Jutlandia og musling engelsk springer eller welsh springer er mine umiddelbare forslag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 8, 2011 mange muligheder! både retrievere og spaniels er vel rimeligt oplagte, eller nogle af de andre jagthunderacer - viszla, gl. dansk hønsehund, munsterländer osv. jeg ved ikke så meget om jagthunde eller hyrdehunde som border, aussi og collie, som dog nok er lidt mere følsomme typisk. har i nogle præferencer ifht. udseende, pels, oprindeligt brug el.lign? ååhh, gid det var mig, der skulle have hund nr 2! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jutlandia Besvaret Maj 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 8, 2011 engelsk springer eller welsh springer er mine umiddelbare forslag Tak for svar :5up: har nusset en welsh flere gange til træning. Det er en meget smuk hund, men den jeg mødte var noget nervøs og flagrende, men det er så vidt jeg kan læse ikke racetypisk. Spændende bud, har ikke rigtigt tænkt i spaniels. Det må jeg lige læse lidt på. Kan man sige noget generelt i retriever ctr. spaniels? Eller er det for bredt? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 8, 2011 Tak for svar :5up: har nusset en welsh flere gange til træning. Det er en meget smuk hund, men den jeg mødte var noget nervøs og flagrende, men det er så vidt jeg kan læse ikke racetypisk. Spændende bud, har ikke rigtigt tænkt i spaniels. Det må jeg lige læse lidt på. Kan man sige noget generelt i retriever ctr. spaniels? Eller er det for bredt? :hmm: Temperamentet kommer meget an på hvor du køber hunden Hvis jeg skal gøre det ultra kort (for jeg skal ud og fodre krikker inden det bliver mørkt), så er det i mine øjne (og det er dybt subjektivt) sådan, at retrievere er nemmere at opdrage, men spaniels har mere "personlighed". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jutlandia Besvaret Maj 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 8, 2011 mange muligheder! både retrievere og spaniels er vel rimeligt oplagte, eller nogle af de andre jagthunderacer - viszla, gl. dansk hønsehund, munsterländer osv. jeg ved ikke så meget om jagthunde eller hyrdehunde som border, aussi og collie, som dog nok er lidt mere følsomme typisk. har i nogle præferencer ifht. udseende, pels, oprindeligt brug el.lign? ååhh, gid det var mig, der skulle have hund nr 2! Tak for svar Vi har en labrador idag, og er rigtig glade for muslinen, men vi ikke udelukke andre muligheder endnu, for labrador har mange skønne sider. Har teoretisk kigget lidt på vizla , en ikke rigtig researched noget. Tror vi umiddelbart er mere over i jagthundene end hyrdehundene, men omvendt har jeg aldrig rigtigt "mødt" de gode repræsentanter for de hyrdende racer. Det kunne jeg faktisk godt tæn´ke mig. Pels er ikke så afgørende. Det skal ikke være super pelspleje, men nogen pelspeleje er bestemt i orden. Generel sundhed betyder (selvfølgelig!) meget - og meget mere end udseendet. Særligt bevægeapparatet skal gerne være så godt som muligt. Vil gerne undgå hunde, der er vogtende og/eller gøende (udpræget) ... hmmm... det er spændende at planlægge og glæde sig til. Hunde er bare så skønt en tilføjelse til livet :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jutlandia Besvaret Maj 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 8, 2011 Temperamentet kommer meget an på hvor du køber hunden Hvis jeg skal gøre det ultra kort (for jeg skal ud og fodre krikker inden det bliver mørkt), så er det i mine øjne (og det er dybt subjektivt) sådan, at retrievere er nemmere at opdrage, men spaniels har mere "personlighed". tak for svar - ud at fodre hestene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 8, 2011 hvis i er til jagthunde, kan i også kigge på stabyhoun. der er et par stykker herinde, skønne, lækre hunde! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jutlandia Besvaret Maj 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 8, 2011 hvis i er til jagthunde, kan i også kigge på stabyhoun. der er et par stykker herinde, skønne, lækre hunde! tak for det input ved intet om den race. Må lige smidde det i google Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts