Hop til indhold

Recommended Posts

Så er vi hjemme fra dyrlægen. Det er med lidt blandede følelser, at jeg skriver... Så bær lige over med sludder, ikk?

Nelson har jo altid haft "sart" mave, og nu er den gal igen. Dyrlægen mente at det kunne være IBD, da han så ofte har dårlig mave. Han er undersøgt for orm/parasitter, infektioner og organernes "tal" (i en blodprøve), og alt ser fint ud. Hans forbrænding er for høj, men det burde ikke give dårlig mave.

Vi har jo selv søgt efter et foder der fungerede og har været ovre RC, barf, orijen, acana og nu allergifoder.

IBD skal diagnosticeres enten ved udelukkelsesmetoden eller ved at lave en biopsi. Og dyrlægen mener jo så, at vi er godt på vej med udelukkelsesmetoden, da Nelson er undersøgt på andre måder. Jeg vil dog ikke lægge ham i narkose for en biopsi lige pt. Så nu prøver vi at behandle ham for IBD med prednisolon og allergifoder (Hills z/d) i 18 dage, og så ser vi, om der en effekt. Og så skal jeg lige aflevere en ektra afføringsprøve, for at se om alt stadig er fint (det var det nemlig sidst de tjekkede for orm, parasitter og h/l orm).

På en måde så håber jeg jo Nelson fejler noget andet, men samtidig ville en diagnose også være "rart", for jeg er snart magtesløs overfor den mave...

Nogen som kender til IBD? Og hvad tænker I?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Desværre kender jeg ikke til IBD, men vil alligevel ønske god bedring og håb om at i finder ud af, hvad der er problemet. Det er følelsesmæssigt rigtig hårdt altid at være i tvivl og være magtesløs :ae:

Jeg kan se du har prøvet forskellige typer fodring. Selv har jeg gode erfaringer med hjemmelavet mad efter Gudrun Frantens og Ninjamors råd om 1/3 del af hhv. kød, grønt og brune ris + vitamin og olietilskud. Argumentet for at fodre sådan er, at fordi det betegnes som skånekost, belaster det ikke systemet unødigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A Dogs Tale

Jeg føler med dig!

Har selv brugt ½ år på at blive kørt rundt i manegen af dyrlæger, der ikke kunne finde ud af hvad min hund fejlede og som mente at prednisolon og biopsier var løsningen.

Meget, meget frustrerende når man nu gerne vil det bedste for sin hund!

Jeg endte med at forlange en henvisning til KU life. Her fandt de ud af at det var en kronisk lungesygdom.

Min pointe er, at du måske skal gå til dem for at få en ordentlig udredning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre kender jeg ikke til IBD, men vil alligevel ønske god bedring og håb om at i finder ud af, hvad der er problemet. Det er følelsesmæssigt rigtig hårdt altid at være i tvivl og være magtesløs :ae:

Jeg kan se du har prøvet forskellige typer fodring. Selv har jeg gode erfaringer med hjemmelavet mad efter Gudrun Frantens og Ninjamors råd om 1/3 del af hhv. kød, grønt og brune ris + vitamin og olietilskud. Argumentet for at fodre sådan er, at fordi det betegnes som skånekost, belaster det ikke systemet unødigt.

Jeg har tænkt på at fodre med hjemmelavet mad, men er sådan lidt usikker på det...

Jeg føler med dig!

Har selv brugt ½ år på at blive kørt rundt i manegen af dyrlæger, der ikke kunne finde ud af hvad min hund fejlede og som mente at prednisolon og biopsier var løsningen.

Meget, meget frustrerende når man nu gerne vil det bedste for sin hund!

Jeg endte med at forlange en henvisning til KU life. Her fandt de ud af at det var en kronisk lungesygdom.

Min pointe er, at du måske skal gå til dem for at få en ordentlig udredning?

Jeg har fuld tiltro til min dyrlæge, og det "forløb" vi er i gang med har ikke varet særlig længe. Samtidig ved jeg også, at min dyrlæge hellere henviser til fx KU end at behandle noget, hun er usikker på (det har jeg lige oplevet to gange med Zolo). Så nu giver vi det lige en chance. Men vil helt sikkert overveje det, hvis vi ikke kommer nogen vegne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at Lisbeth ser denne tråd, men hvis ikke, så skriv lige til hende.

Hun har jo også kæmpet en hel del med Eddie m.h.t. diarré og opkastninger.

Jeg tænkte faktisk på at skrive til hende, da vi kørte hjem fra dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinus

Jeg håber også, at I snart får en forklaring på den sarte mave. Det er nervepirrende, når ens hund skranter...

Nu et dumt spørgsmål - hvad er IBD? Jeg forestiller mig en slags irriteret tyktarm - ligesom mennesker kan få? Jeg er lidt nysgerrig, da min ene, Luffe også har udviklet en sart mave, og har perioder med diarre og lidt mindre appetit, og lige nu er inde i sådan er periode.

Han er undersøgt, har fået penicillin, men alligevel dukker det op med jævne mellemrum...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber også, at I snart får en forklaring på den sarte mave. Det er nervepirrende, når ens hund skranter...

Nu et dumt spørgsmål - hvad er IBD? Jeg forestiller mig en slags irriteret tyktarm - ligesom mennesker kan få? Jeg er lidt nysgerrig, da min ene, Luffe også har udviklet en sart mave, og har perioder med diarre og lidt mindre appetit, og lige nu er inde i sådan er periode.

Han er undersøgt, har fået penicillin, men alligevel dukker det op med jævne mellemrum...

Ja, det er ikke sjovt.

IBD (Inflamatory Bowel Disease) er det som hedder Crohn eller colitis hos mennesker. Det er irriteret tarmsystem på en eller anden måde, og det jeg har kunne læse er, at det nemlig "kommer og går". Nelsons mave er nemlig heller ikke 100% dårlig, men han har tit tynd mave uden at jeg kan sige hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte faktisk på at skrive til hende, da vi kørte hjem fra dyrlægen.

Hej Mette.

Øv at Nelson skal blive ved med at døje sådan med maven. Eddies mave problemer skyldtes jo først og fremmest hans allergi. Så ved ikke rigtigt om hans "kur" ville hjælpe Nelson. Jeg går jo hos Gudrun Frantsen med Eddie. Jeg laver hjemmelavet mad til ham bestående af Kalkun, kylling, grøntsager og hirse eller boghvede. Udover dette fodrer jeg ham også lidt med RC Hypoallergenic foder/bruger også som godbidder. Dette fungerer rigtig godt for os og holder styr på den tynde mave og har faktisk stoppet opkastningerne. Dog får han også kinesiske urter sammen med hans mad. Hvis hans mave går i udu kan jeg finde på at give ham Stomax i en periode. Det retter stort set altid op på den dårlige balance. Jeg ville jo klart anbefale Gudrun, men ved godt at det er noget af en tur fra Sjælland..:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor er det træls.

Vi kæmpede også med Silles mave hen over julen med lidt opkast, men især diarré og blod i afføringen og hvor hun skreg når det fik konsistens igen... Det var frygteligt. Det kom og blev lidt bedre og som vi troede det var ovre, så kom det igen. Vi fik taget blodprøver og fik hende scannet for at se om der var nogle svulster eller lignende. Resultatet var bugspytkirtelbetændelse (tallene var tårnhøje, men hun viste mystisk nok ingen symptomer) og collitis. Hun fik så en 8 dages pencilinkur og piller til 14 dage mod collitis. Det hjalp 7-9-13 fra første pille... Det tog lidt tid før hun holdt op med at skrige når hun skulle skide og hun fik også microlax mod forstoppelse, fordi hun var så bange for at det skulle gøre ondt... Men siden har det været i orden (heldigvis 7-9-13), hun får hypoallergenic fra RC og hjemmelavet mad efter Gudruns anbefaling og INTET andet. Jeg kom til at give hende en anden godbid den anden dag og var ved at skide en stork af frygt for at maven skulle gå i uorden igen, men det gik. Dyrlægen har anbefalet os at vi ikke skal give hende andet end det hun får, netop fordi collitis kommer og går.

Undskyld den lange smøre, men ville lige give et lille håb om at det måske kan komme til at gå godt.

(Vi går også hos Gudrun pga. Silles allergi).

Rigtig god bedring til ham og vi krydser fingre for at der snart er bedring :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mette.

Øv at Nelson skal blive ved med at døje sådan med maven. Eddies mave problemer skyldtes jo først og fremmest hans allergi. Så ved ikke rigtigt om hans "kur" ville hjælpe Nelson. Jeg går jo hos Gudrun Frantsen med Eddie. Jeg laver hjemmelavet mad til ham bestående af Kalkun, kylling, grøntsager og hirse eller boghvede. Udover dette fodrer jeg ham også lidt med RC Hypoallergenic foder/bruger også som godbidder. Dette fungerer rigtig godt for os og holder styr på den tynde mave og har faktisk stoppet opkastningerne. Dog får han også kinesiske urter sammen med hans mad. Hvis hans mave går i udu kan jeg finde på at give ham Stomax i en periode. Det retter stort set altid op på den dårlige balance. Jeg ville jo klart anbefale Gudrun, men ved godt at det er noget af en tur fra Sjælland..:???:

Jeg kunne godt finde på at prøve med hjemmelavet mad, men det bliver først når der er lidt mere styr på maven. Jeg vil helst ikke gøre andet lige nu, end det vi har aftalt med dyrlægen. Da jeg egenligt ikke er vild med at gi' prednisolon, så vil jeg gerne have et reelt billede af om det virker. Så derfor bliver Nelson på Hills z/d indtil kuren med binyrebarkhormon er færdig, så vi ikke piller ved alt for meget samtidig. Stomax er det tilskud man kan købe ved fx maxizoo ikk?

Vil du sende mig en opskrift på mad i en pb til senere brug måske?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt finde på at prøve med hjemmelavet mad, men det bliver først når der er lidt mere styr på maven. Jeg vil helst ikke gøre andet lige nu, end det vi har aftalt med dyrlægen. Da jeg egenligt ikke er vild med at gi' prednisolon, så vil jeg gerne have et reelt billede af om det virker. Så derfor bliver Nelson på Hills z/d indtil kuren med binyrebarkhormon er færdig, så vi ikke piller ved alt for meget samtidig. Stomax er det tilskud man kan købe ved fx maxizoo ikk?

Vil du sende mig en opskrift på mad i en pb til senere brug måske?

Synes også at det er en god ide at fortsætte det aftalte lige nu med Nelson. Håber sådan det bliver bedre med ham.

Jeg har købt Stomax via www.trenddog.dk men rigtig mange webshops har det. Jeg har ikke set det i Maxizoo, men det kunne da godt tænkes.

Stomax mod maveproblemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tænkt på at fodre med hjemmelavet mad, men er sådan lidt usikker på det...

Der er nok flere meninger om hvordan det skal gøres. Måden jeg gør det på er følgende:

Kød er både reelt kød, brusk og involde som lever, hjerte osv. Gudrun siger at man skal "hele vejen rundt om foderdyret". Fra kyllingen bruger jeg både skind, brusk, lever, krås og hvad der ellers er i sådan en. Er det kylling uden indvolde, supplerer jeg fx med kalvehjerte eller andet - hvad der nu lige er tilgængeligt.

Jeg varierer med kylling, ko og en smule gris og sjældnere fisk.

Grønt skal koges godt og blendes, her bruger jeg alle slags rodfrugter - f.eks. gulerødder, rødbede, pastinak, sellerirod - og kål, f.eks. blomkål eller rosenkål.

Ris: Brune økologiske økoris.

Der gives et godt bredt vitamin/mineraltilskud i foderet, olie (fx Udos choice) og jeg supplerer også med omega3/6 (fordi det siger Gudrun :lol:).

Jeg laver store portioner, f.eks. to kyllinger og en stor bakke hjerte, 3-4 kg grøntsager og en ordentlig gryde ris, og vejer det af i 1/3 del af hver i poser, som fryses ned. Jeg tilsætter ikke vitamin og olie inden nedfrysning, kun lige inden det serveres. Jeg får til ca 12 - 14 dage i sådan en omgang.

Mille får 420 g dagligt + en håndfuld tørkost. Hun vejer 18 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også at det er en god ide at fortsætte det aftalte lige nu med Nelson. Håber sådan det bliver bedre med ham.

Jeg har købt Stomax via www.trenddog.dk men rigtig mange webshops har det. Jeg har ikke set det i Maxizoo, men det kunne da godt tænkes.

Stomax mod maveproblemer

Tak. Det vil jeg lige kigge efter, jeg tror nemlig det fåes i maxizoo her i byen.

Jeg ville gerne over til Gudrun, men det er altså lidt langt.. Nu håber jeg bare der kommer styr på maven med de ting, vi har gang i pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stomax mod maveproblemer

Kennel Maj plejer også at have det med til udstillinger

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok flere meninger om hvordan det skal gøres. Måden jeg gør det på er følgende:

Kød er både reelt kød, brusk og involde som lever, hjerte osv. Gudrun siger at man skal "hele vejen rundt om foderdyret". Fra kyllingen bruger jeg både skind, brusk, lever, krås og hvad der ellers er i sådan en. Er det kylling uden indvolde, supplerer jeg fx med kalvehjerte eller andet - hvad der nu lige er tilgængeligt.

Jeg varierer med kylling, ko og en smule gris og sjældnere fisk.

Grønt skal koges godt og blendes, her bruger jeg alle slags rodfrugter - f.eks. gulerødder, rødbede, pastinak, sellerirod - og kål, f.eks. blomkål eller rosenkål.

Ris: Brune økologiske økoris.

Der gives et godt bredt vitamin/mineraltilskud i foderet, olie (fx Udos choice) og jeg supplerer også med omega3/6 (fordi det siger Gudrun :lol:).

Jeg laver store portioner, f.eks. to kyllinger og en stor bakke hjerte, 3-4 kg grøntsager og en ordentlig gryde ris, og vejer det af i 1/3 del af hver i poser, som fryses ned. Jeg tilsætter ikke vitamin og olie inden nedfrysning, kun lige inden det serveres. Jeg får til ca 12 - 14 dage i sådan en omgang.

Mille får 420 g dagligt + en håndfuld tørkost. Hun vejer 18 kg.

Tak, det lyder sådan rimelig nemt... Så det er 1/3 af hver tilberedt "ting"?

Hvilket vitamintilskud giver du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det lyder sådan rimelig nemt... Så det er 1/3 af hver tilberedt "ting"?

Hvilket vitamintilskud giver du?

Ja, det er 1/3 del af hver ting, baseret på vægten af det, når det er tilberedt :-D Vitaminet jeg giver er NDS K9. Det er egentlig ikke så vanskeligt, når man har det på rygraden, men det tager altså nogle timer eller 3 hver gang. Og så skal man liiige huske at tage en pose op, inden man går i seng, men det er bagateller :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov.. glemte lige.. selvfølgelig du får lige opskriften på en PB, OK i morgen?

Tak, det er fint med i morgen.

Kennel Maj plejer også at have det med til udstillinger

Så kigger jeg efter det i Valby.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemmer man at tage en pose op, kan man godt putte det i microovnen og tø det lidt der ;-)

Ja det kan jo forresten godt, men jeg synes det bliver sådan lidt underligt "meget varmt indeni og frosset udenpå" og så har man liiige den der lille pivehund der står og venter utålmodigt, fordi det er så lækkert.. :genert:

Men derudover varmer jeg altid hendes portioner lille smule op i mikroovnen, så det ikke er køleskabskoldt, og det duer jo ikke at smide den hele pose ind på en gang, for det må jo ikke varmes to gange. Det er måske kun mig, der forkæler min hund med varm mad? :oops::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har Nelson helt normal mave... :hmm: Men jeg har alligevel været ved dyrlægen med en afføringsprøve, og så har han fået lidt pro-kolin. Han virker mere sulten, men det er fint. Han drikker ikke mere end han plejer, så det er vel egentlig ok. Så nu har vi det begge to lidt bedre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...