Lonny Skrevet Maj 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 11, 2011 Fem får mistede i weekenden livet, og flere er kommet til skade, efter at to hunde i blodrus gik amok på en fåreflok i Allerup ved Holbæk. Hundene var af racen Alaskan Malamute og blev skudt af fåreejeren. Hundeejeren betegner ifølge NordvestNyt nedskydningen som "Texas-metoder". Hunde skambed får | TV2 ØST ----------------------------------------------------------------------- Jeg stødte på en diskution hvor det blev diskuteret hvorvidt det var ok at fåreejeren skød disse to hunde, og jeg blev nysgerrig over at høre hvad HF mener. Var det ok at han skød de to hunde, eller var det "texas-metoder" som ejeren af hundene mente? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst maian889 Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Jeg synes han er i sin gode ret til at skyde hundene - ikke at situationen ikke kunne være undgået, men når nu det sku gå galt så synes jeg det er helt i orden! Texas metoder kan jeg ikke lige få øje på.... Han har loven på sin side.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Synes det er helt okay! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Selvfølgelig er det okay. For at redde resten af fårene skulle hundene pacificeres, hvilket ejeren ikke formåede, det blev så ved at skyde dem. Heldigt at fåreavleren var jæger, gad vide hvor mange får der måtte lade livet hvis man måtte vente på politiet kom og skød hundene, eller de blev trætte af det og forduftede. Super at hundenes ejer både får en bøde og skal erstatte fårene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Synes også det er okay. Det er vel det somme som hvis en ræv bryder ind i en hønsegård Men hvorfor gjorde hundene det? :hmm: tænker de måske har været understimuleret ret kraftigt og så reageret ret voldsomt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Herovre ved ALLE hundeejere, at hvis din hund generer får, risikerer du at den bliver skudt. Hunden behøver ikke engang at bide dem, hvis den jagter dem og stresser dem unødigt, riskerer fårerne at abortere deres lam. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Selvfølgelig er det okay. For at redde resten af fårene skulle hundene pacificeres, hvilket ejeren ikke formåede, det blev så ved at skyde dem. Heldigt at fåreavleren var jæger, gad vide hvor mange får der måtte lade livet hvis man måtte vente på politiet kom og skød hundene, eller de blev trætte af det og forduftede. Super at hundenes ejer både får en bøde og skal erstatte fårene. Hvor har du set det henne, jeg har nemlig kun det link jeg lagde i startindlægget, men det kunne jo lyde som om der er kommet lidt mere info siden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Synes også det er okay. Det er vel det somme som hvis en ræv bryder ind i en hønsegård Men hvorfor gjorde hundene det? :hmm: tænker de måske har været understimuleret ret kraftigt og så reageret ret voldsomt? Jagt og drab er vel nærmest den ultimative form for stimulation af en hund, de har vel haft en fest de to hunde! De gjorde det vel fordi de fik muligheden? fordi de ikke var under kontrol, og de fik gejlet hinanden op.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Synes også det er okay. Det er vel det somme som hvis en ræv bryder ind i en hønsegård Men hvorfor gjorde hundene det? :hmm: tænker de måske har været understimuleret ret kraftigt og så reageret ret voldsomt? Mange hunde kan finde på at gøre det, især hvis der er mere end én hund, da de så får kørt hinanden op. Der er jo jævnligt historier om netop overfald på får og vildt, desværre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Herovre ved ALLE hundeejere, at hvis din hund generer får, risikerer du at den bliver skudt. Hunden behøver ikke engang at bide dem, hvis den jagter dem og stresser dem unødigt, riskerer fårerne at abortere deres lam. Nu har vi ikke rigtig får her i området, men hvis Luna gik til angreb på de heste, kør eller rådyr der er i området, så er jeg ret sikker på at hun ville lide samme skæbne som de to hunde... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Det er helt i orden! De stakkels, stakkels får. Gad vide hvordan det kan gå så galt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Det er helt i orden! De stakkels, stakkels får. Gad vide hvordan det kan gå så galt... Manglende snor, kontrol eller indhegning af hundene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Hvis drabet på hundene foregik i situationen og for at redde fårene, synes jeg det er OK. Ellers ikke. Men det fremgår ikke af den smule tekst, der er linket til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Jagt og drab er vel nærmest den ultimative form for stimulation af en hund, de har vel haft en fest de to hunde! De gjorde det vel fordi de fik muligheden? fordi de ikke var under kontrol, og de fik gejlet hinanden op.. Mange hunde kan finde på at gøre det, især hvis der er mere end én hund, da de så får kørt hinanden op. Der er jo jævnligt historier om netop overfald på får og vildt, desværre nåå ja...men tænker at så blodig en omgang kunne være fordi det var en meget krævende race, og ejeren ikke kunne/ville aktivere dem ordentligt og at de så tog sagen i egen pote. So to speak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Hvor har du set det henne, jeg har nemlig kun det link jeg lagde i startindlægget, men det kunne jo lyde som om der er kommet lidt mere info siden Der kører en tråd om det på hundegalleri, der er linket til et klip fra en nyhedsudsendelse hvor de fortæller det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Der kører en tråd om det på hundegalleri, der er linket til et klip fra en nyhedsudsendelse hvor de fortæller det. Ok, tak :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Jeg synes han er i sin gode ret til at skyde hundene - Jeg forstår - og deler - din harme over de skambidte/dræbte får, men lige den reaktion viser med al tydelighed, at love skal udarbejdes af nøgterne eksperter og ikke af folk, der er vrede. Dette er ingen anklage mod dig, for som sagt blev jeg jo selv harm over fårenes skæbne. Men det går sgutte at rende rundt og skyde løs på folks hunde. I øvrigt kunne man jo næsten fristes til at skyde....hundeejeren! Men det må man jo nok heller ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 jeg synes ikke man skal skyde hinandens kæledyr. Med mindre det har været absolut sidste mulighed Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 jeg synes ikke man skal skyde hinandens kæledyr. Med mindre det har været absolut sidste mulighed for fårejeren er de ikke kæledyr, men "skade" dyr. Hvis han har skudt dem i gernings øjeblikket og ikke kunne stoppe dem på anden måde, ok med mig. Hvis de har generet dem før og han har annonceret de ville blive skudt næste gang, endnu mere ok. Men kan kun forholde mig til artiklen først i tråden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Jeg forstår - og deler - din harme over de skambidte/dræbte får, men lige den reaktion viser med al tydelighed, at love skal udarbejdes af nøgterne eksperter og ikke af folk, der er vrede. Dette er ingen anklage mod dig, for som sagt blev jeg jo selv harm over fårenes skæbne. Men det går sgutte at rende rundt og skyde løs på folks hunde. I øvrigt kunne man jo næsten fristes til at skyde....hundeejeren! Men det må man jo nok heller ikke. Som jeg har forstået loven, så må man rent faktisk godt skyde hundene når de udøver skade på ens ejendom (herunder fårene), men selvfølgelig kun hvis man har jagttegn og bor på landet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Nu fandt jeg lige loven : § 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder. Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom. https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=8560 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Jeg synes det er i orden. For nogle år siden var en af min mors kollegaer i bt, da han havde gjort samme ting (dog kun en hund). Der var ejeren af hunden blevet advaret mange gange.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Jeg synes selvtægt er et skråplan uanset i hvilken form (men nu fremgår det jo heller ikke hvordan det foregik). Loven synes åbenbart ikke at får i byzonen behøver forsvares på den måde og så synes jeg da at bønder vel også kunne finde en anden løsning. Faren er desuden at en hundehader der bor på landet bare kan plaffe en hund ned og komme afsted med det, hvis vedkommende påstår at hunden har jagtet husdyr på grunden. Bananrepublik er lige det jeg får af tanker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 jeg syns osse det er helt okay vad skal man ellers gøre for at beskytte sine får når nu hundeejeren ikke har styr på hundene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Maj 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 11, 2011 Jeg synes selvtægt er et skråplan uanset i hvilken form (men nu fremgår det jo heller ikke hvordan det foregik). Loven synes åbenbart ikke at får i byzonen behøver forsvares på den måde og så synes jeg da at bønder vel også kunne finde en anden løsning. Faren er desuden at en hundehader der bor på landet bare kan plaffe en hund ned og komme afsted med det, hvis vedkommende påstår at hunden har jagtet husdyr på grunden. Bananrepublik er lige det jeg får af tanker. Her var der dog trods alt 5 døde får til at forsvare påstanden om et hundeangreb. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts