Hop til indhold

Jeg er blank og han kan ikke rulle rundt

Recommended Posts

Gæst KatjaS

Hej med jer.

Jeg har et "problem" med Ludvigbassen, som jeg håber, I kan hjælpe med at løse. Jeg vil rigtig gerne lære ham at rulle rundt, og jeg kan simpelthen ikke få ham til at gøre som "han skal" når jeg træner det med ham.

De metoder, jeg har fået anbefalet har inkluderet at føre en godbid "under hans hoved og mod ryggen" på den side, han ligger på. Det skulle få ham til at trille over på den anden side, for at kunne nå hapseren. Problemet er, at han "bliver doven" når han ikke umiddelbart kan nå godbidden længere og lægger hovedet ned på gulvet i stedet.

Jeg har prøvet det i små træningsintervaller af mange gange, og resultatet er det samme.

Jeg fik anbefalet også at prøve at "hjælpe" ham med at rulle rundt, men det er fandme svært med 32kg høj hund :lol:

Er der nogen der ligger inde med mirakelmetoden? Jeg vil nemlig gerne lære ham det, fordi han nyder at ligge ned, når han bliver børstet. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle hunde vil ikke gerne ud i rullestilling, hvis underlaget er hårdt. Så ligesom "skurrer" rygraden mod gulvet, hvilket kan være ubehageligt.

Hvis han må være i sengen, kan du prøve der. Eller læg en dyne på gulvet.

Ruller han sig "af sig selv"? Smerter fra ryg/lænd/skulder kan også gøre at hunden viser modstand. Hvis han ruller sig af sig selv, er det nok ikke det.

At hjælpe ham med at rulle, lærer ham ikke selv at gøre bevægelsen, og som du siger bliver det godt nok tungt, og sikkert ikke særlig rart for ham heller.

Nogle hunde er bare bedre "rullere" end andre. :lol: Min gamle hund var fabelagtig til det, mens Mille overhovedet ikke synes det er rart, og derfor er det ikke en øvelse jeg synes er vigtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Shaping:

Ruller han nogengang rundt selv... på gåture eller lignende? For så kunne du jo shape det ind istedet...

Hvad tænder den normalt på?

1)Har du nogle ekstra ekstra lækre godbidder? Lever, kogt kylling el. lign.

2)Eller et fantastisk stk. legetøj som bare er FANtastisk som den ik leger med normalt men kun bruges til træning?

Det er ihvertfald umiddelbart de ting jeg ville kikke på først inden jeg vil komme med nye ideer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Jeg tror du kan have ret i det med rygraden Mettemille :oops: Han har faktisk en meget tydelig rygrad (

(her ses den tydeligt i sollys)), det har jeg bare ikke overvejet :stupid:

Han ruller rundt på plæner (gerne med mælkebøtter og med stort velbehag) så shaping kunne være en god løsning, tror jeg. Jeg må lige læse lidt op på det :5up: Tak mosgaard

Og vi må, når han har lært det, selvfølgelig holde det til sengen. (hvor han selvfølgelig også får lov at sove allerede nu :oops:) Jeg tror risikoen for at det er ubehageligt på vores trægulv er stor, men han hverken piver eller ser særligt utilfreds ud, når vi har prøvet, så jeg tror ikke det er smerter som sådan. Men det kan måske godt være et ubehag.

Men tusind tak for svarene! Nu er der i hvert fald noget at arbejde med. :5up: Og lærer han det ikke, så er det sådan det er. Så venter vi bare til han ligger på den anden side :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du kan have ret i det med rygraden Mettemille :oops: Han har faktisk en meget tydelig rygrad ( [media]
[/media] (her ses den tydeligt i sollys)), det har jeg bare ikke overvejet :stupid:

Han ruller rundt på plæner (gerne med mælkebøtter og med stort velbehag) så shaping kunne være en god løsning, tror jeg. Jeg må lige læse lidt op på det :5up: Tak mosgaard

Og vi må, når han har lært det, selvfølgelig holde det til sengen. (hvor han selvfølgelig også får lov at sove allerede nu :oops:) Jeg tror risikoen for at det er ubehageligt på vores trægulv er stor, men han hverken piver eller ser særligt utilfreds ud, når vi har prøvet, så jeg tror ikke det er smerter som sådan. Men det kan måske godt være et ubehag.

Men tusind tak for svarene! Nu er der i hvert fald noget at arbejde med. :5up: Og lærer han det ikke, så er det sådan det er. Så venter vi bare til han ligger på den anden side :lol:

Ja, det kan jeg se han har på videoen, så derfor er det ret sikkert derfor han ikke har lyst. Flot er han forresten :-D

Selv hvis du fik succes med lokke ham rundt på trægulvet, er det ikke en garanti for at ikke han føler ubehag ved det, men fordi du tilfører en rigtig lækker godbid, "overhører" han det naturlige ubehag, og det er jo ikke godt for sådan en tydelig rygrad.

Du skal såmænd ikke være flov over at han er i sengen, tror rigtig mange deler seng med deres hunde herinde, mig selv inklusive :-D

Ja, shaping kan være et godt valg for ham, hvor du så fanger den naturlige adfærd med et klik, som mosgaard foreslår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Han er en ekstremt smuk hund, synes jeg. Jeg er bare lidt træt af den der "neeeeeeeeeeeeeeeeeeeej en fin formel 1'er" :stupid: Han ligner lidt, det kan jeg godt se, men for mig er det altså ret tydeligt at han ikke er rent labber :lol:

Jeg synes også han skal have lov at sove med flokken. Så fylder vi to voksne bare mindre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er en ekstremt smuk hund, synes jeg. Jeg er bare lidt træt af den der "neeeeeeeeeeeeeeeeeeeej en fin formel 1'er" :stupid: Han ligner lidt, det kan jeg godt se, men for mig er det altså ret tydeligt at han ikke er rent labber :lol:

Jeg synes også han skal have lov at sove med flokken. Så fylder vi to voksne bare mindre :lol:

Ja, jeg vil give dig ret i at han er en rigtig smuk hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Han er da vildt lækker. Synes nu godt man kan se ridgebackens ryg og gangart men labbens hop og charme. Hihi. Lækker fyr!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KatjaS

Ja, og så er han virkelig en blid kæmpe. Meget puttesyg, altid glad, lidt en kryster og utroligt forsigtig med børn og andre dyr. :hjerte: Hvis han ikke var kastreret (det er desværre gjort meget tidligt, og jeg tror ikke det havde været nødvendigt :confused:) så havde jeg nok også lavet en hvalpaftale med én eller anden. Hans sind er virkelig værd at føre videre.

Man kan virkelig være heldig med de blandinger :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Ahhhh belønne hunden når den gør det udendørs, hvorfor har ingen foreslået mig det før :mrgreen:

Motor ruller på ryg på næsten hver gåtur - Motor gør det IKKE hjemme, heller ikke på gulvtæppe. Umiddelbart kan det måske være ligemeget, det er bare helt ærligt lidt irriterende at skulle slæbe 2 børster med på gåtur for at få bugt med filtrer på maven :lol: Og da han fik en flåt under armhulen, måtte jeg jo så stå med ham løftet op så han stod på bagben, mens Anders fik den ud, det må have set skægt ud.

Må prøve med det tunge skyts, leverpostej - og så øve det udendørs :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites