søster lagkage Skrevet Maj 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 13, 2011 hej fodereksperter, jeg håber, at i kan hjælpe med lidt råd og vejledning. min 15-måneders hanhund er til den tynde side, og har altid været det. han vejer faktisk 4-500g mindre, end da han var 9 måneder, hvilket jeg selvsagt ikke synes er optimalt. han er ikke særligt madinteresseret, og spiser ikke specielt meget, nogle dage nærmest intet. jeg overvejer nu, om det kunne være en idé at give ham et "sportsfoder" til aktive hunde - selvom vi ikke går til nogle krævende sportsgrene el.lign. jeg er usikker på, hvordan sportsfoder "virker" - hvis det er mere kalorietæt, ville det nok være godt for ham. men hvis det "bare" har flere letomsættelige kulhydrater ala når mennesker skal kværne en stor portion pasta før fysisk aktivitet, eller på anden måde er anderledes sammensat end almindeligt foder, ville det måske ikke være optimalt. har i nogle bud på, om det kunne være en god idé? jeg overvejer bl.a. kingsmoor sport, som jeg har bestilt en smagsprøve på, og olivers maxx energy. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Jeg bruger Kingsmoor sports til nogen af dem..og også Royal canin 4800 (mener jeg det hedder)..men det jeg synes virker bedst til dem som er småtspisende (som f.eks Hunter) er faktisk hvalpefoder..Royal canin junior eller starter..JEg giver dem så små portioner mange gange om dagen..Synes det virker bedre end at have maden stående fremme hele tiden, som om de så kan overskue maden (???).. Samtidig tilsætter jeg smeltet svinefedt og også tit en squezze piskefløde.. Hunter har taget 1 kg på på 2 måneder..Gad godt han tog 3-400 gram til på da han er en meget smal hanhund.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Du skal gå efter noget der : 1) optages optimalt af (= god kvalitet på de produkter foderet er lavet af!) hunden 2) og ja en hvalp/unghund skal have mere fedt! (ikke kulhydrater) Du må se på indholdet på de fodermærker du er interesseret i om energifordelingen er rigtig - med mere fedt og protein. Du kan alternativt også hælde smør, piskefløde, olie og andet fedt i det du giver ham nu Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 tak for jeres inputs, jeg vil overveje, om han skal have lidt fedt på maden. hvis han får olie på, vil han ikke spise det, men måske svinefedt er bedre - hvor skaffer man i øvrigt det? jeg fodrer i øvrigt med en kombination af taste of the wild og orijen puppy, men synes faktisk ikke, at han fungerer optimalt på det, så jeg skifter nok uanset, og det var i den forbindelse, at jeg overvejede sportsfoder. jeg er dog slet ikke en haj til foderdeklarationer, så jeg er meget i tvivl om, hvad der er kalorietæt og hvad der er alm. mængde kalorier pr. hundrede gram, hvad der er passende energisammensætning osv. findes der nogle retningslinjer eller må jeg bare ud og sammenligne forskelligt foder? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Jeg bruger Kingsmoor sports til nogen af dem..og også Royal canin 4800 (mener jeg det hedder)..men det jeg synes virker bedst til dem som er småtspisende (som f.eks Hunter) er faktisk hvalpefoder..Royal canin junior eller starter..JEg giver dem så små portioner mange gange om dagen..Synes det virker bedre end at have maden stående fremme hele tiden, som om de så kan overskue maden (???).. Samtidig tilsætter jeg smeltet svinefedt og også tit en squezze piskefløde..Hunter har taget 1 kg på på 2 måneder..Gad godt han tog 3-400 gram til på da han er en meget smal hanhund.. forresten, hvor høj er hunter, og hvad vejer han? jeg ved godt, at man ikke sådan uden videre kan sammenligne, men bare af nysgerrighed. du kender jo halfdans bygning sådan nogenlunde, hvad vil du tro er hans optimalvægt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 forresten, hvor høj er hunter, og hvad vejer han? jeg ved godt, at man ikke sådan uden videre kan sammenligne, men bare af nysgerrighed. du kender jo halfdans bygning sådan nogenlunde, hvad vil du tro er hans optimalvægt?Hunter er 32 cm og vejer 5.8 kg.. Mille (Haldans søster) er 30 cm høj og vejer 4.1..men hun er for tynd..Hun skal tage omkring 3-400 gram på Vidi (Haldans bror) er 32 cm og vejer 5.7..det er ret perfekt til ham.. Men det kommer meget an på bygningen.. Heartbeat og Hunter er begge 32 cm..men Heartbeat er jo meget kraftigere bygget (knogle osv.) Hunters perfekte udstillings vægt er omkring 6.1 kg, mens hans perfekte vægt ville være omkring 5.7.. Men pga. hans smalle bygning skal han veje lidt mere end hvad jeg synes er perfekt.. Heartbeat ville have en perfekt vægt på 7.7 kg..men så ser han alt for stor ud.. så når han bliver udstillet ligger vægten omkring 7.4 kg Når du løfter Halfdan (med en hånd mellem hans forben, så brystbenet/brystkassen hviler i din hånd) skal han ikke føles tynd.. Og kig på hans hofteben (dem der sidder på ryggen omkring 5 cm skråt ud fra haleroden og fæles som 2 buler) Hvis du kan mærke dem tydeligt så er han for tynd..De skal være dækket af et lag fedt.. KOmmer du til Valby? så skal jeg tjekke ham.. Umiddelbart vil jeg tro han skal veje omkring 5 kg (men det er ud fra de billeder jeg kan finde af ham)..Jeg skal mærke på ham for at give en mere nøjagtig vurdering.. Hvor meget vejer han nu? og hvor høj ca?? er han højere end Otto? Ottos idealvægt vil jeg skyde på omkring 4.8 kg og pga. hans knæ ville jeg holde ham lidt lavere i vægt..Men jeg aner heller ikke hvor høj Otto er eller hvor meget han vejer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Forresten fedt kan du købe i alle dagligvarebutikker..Svinefedt, raffinol, friturefedt osv..Jeg kan ikke mærke den store forskel på hvilken slags jeg bruger.. Hvis han ikke vil have fedt så prøv med olie du har brugt til (ja hvad faen bruger man olie til??)..Forårsruller, pomfritter, fiskefilet osv.. Mine vil slå ihjel for den slags de tror er menneskemad Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hunter er 32 cm og vejer 5.8 kg.. Mille (Haldans søster) er 30 cm høj og vejer 4.1..men hun er for tynd..Hun skal tage omkring 3-400 gram på Vidi (Haldans bror) er 32 cm og vejer 5.7..det er ret perfekt til ham.. Men det kommer meget an på bygningen.. Heartbeat og Hunter er begge 32 cm..men Heartbeat er jo meget kraftigere bygget (knogle osv.) Hunters perfekte udstillings vægt er omkring 6.1 kg, mens hans perfekte vægt ville være omkring 5.7.. Men pga. hans smalle bygning skal han veje lidt mere end hvad jeg synes er perfekt.. Heartbeat ville have en perfekt vægt på 7.7 kg..men så ser han alt for stor ud.. så når han bliver udstillet ligger vægten omkring 7.4 kg Når du løfter Halfdan (med en hånd mellem hans forben, så brystbenet/brystkassen hviler i din hånd) skal han ikke føles tynd.. Og kig på hans hofteben (dem der sidder på ryggen omkring 5 cm skråt ud fra haleroden og fæles som 2 buler) Hvis du kan mærke dem tydeligt så er han for tynd..De skal være dækket af et lag fedt.. KOmmer du til Valby? så skal jeg tjekke ham.. Umiddelbart vil jeg tro han skal veje omkring 5 kg (men det er ud fra de billeder jeg kan finde af ham)..Jeg skal mærke på ham for at give en mere nøjagtig vurdering.. Hvor meget vejer han nu? og hvor høj ca?? er han højere end Otto? Ottos idealvægt vil jeg skyde på omkring 4.8 kg og pga. hans knæ ville jeg holde ham lidt lavere i vægt..Men jeg aner heller ikke hvor høj Otto er eller hvor meget han vejer? ok, tak for udredningen, det gav mig et lidt bedre billede, og jeg kan se, at mille og vidi jo heller ikke ligefrem er sværvægtere. jeg troede egentlig, at halfdan var 33-34 cm, men det kan næsten ikke passe, at han er højere end vidi - jeg vil tro, at de er lige høje så, halfdan er i hvert fald godt over 30 cm. halfdan er ca. dobbelt så høj som otto - de er ret usammenlignelige i hvert fald, men halfdan virker umiddelbart meget større. han er også højere end jessie, i hvert fald sidst jeg så hende for et par måneder siden. han vejer 5,2-5,4, og hans hofteben er meget tydelige at mærke, han er også lidt "hul" imellem dem, selv om han er i god form, og burde have fin muskulatur. jeg har virkelig svært ved at vurdere, om han er tynd, når jeg løfter hans forpart. men jeg vil overveje at slæbe ham til valby, så kan du få dine ekspertfingre i ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 ok, tak for udredningen, det gav mig et lidt bedre billede, og jeg kan se, at mille og vidi jo heller ikke ligefrem er sværvægtere. jeg troede egentlig, at halfdan var 33-34 cm, men det kan næsten ikke passe, at han er højere end vidi - jeg vil tro, at de er lige høje så, halfdan er i hvert fald godt over 30 cm. halfdan er ca. dobbelt så høj som otto - de er ret usammenlignelige i hvert fald, men halfdan virker umiddelbart meget større. han er også højere end jessie, i hvert fald sidst jeg så hende for et par måneder siden. han vejer 5,2-5,4, og hans hofteben er meget tydelige at mærke, han er også lidt "hul" imellem dem, selv om han er i god form, og burde have fin muskulatur. jeg har virkelig svært ved at vurdere, om han er tynd, når jeg løfter hans forpart. men jeg vil overveje at slæbe ham til valby, så kan du få dine ekspertfingre i ham Hvis han er på højde med Vidi så vil jeg tro at 5.7 er det du skal stræbe efter..Selvom jeg synes han ser spinklere ud end Vidi..Men det kan være klipningen der gør det Hvis der er "lidt" hul mellem hoftebenene (lidt er jo ret relativt) så lyder det som om 200 gram ville bekomme ham godt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvis han er på højde med Vidi så vil jeg tro at 5.7 er det du skal stræbe efter..Selvom jeg synes han ser spinklere ud end Vidi..Men det kan være klipningen der gør det Hvis der er "lidt" hul mellem hoftebenene (lidt er jo ret relativt) så lyder det som om 200 gram ville bekomme ham godt jeg tror han er spinklere - troede bare, at spinklere betod tyndere. jeg havde gættet på ca. 6 kg, så det var nok ikke helt skævt. her er billeder fra da han var nyskalperet: [ATTACH]43425[/ATTACH][ATTACH]43426[/ATTACH] vil fise ud og købe noget svinefedt og give ham en skefuld på maden dagligt. og så prøve mig lidt frem med noget foder med mere krudt i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts