Gæst Charlotte Skrevet Maj 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 13, 2011 Vi fik Wilma hjem onsdag aften. HUn er en golden retriever på 8 uger. GLad, lækker og tryg.. og dog:lun: Jeg forsøger at lære hende, at hun skal besørge i sit "hunde-toilet-hjørne". En lille 1x1,5 m sandkasse i et hjørne af haven. Den er omgivet af perlegrus. Der står i de kloge bøger, at jeg skal løfte hende, når hun sætter sig.. så vil hun automatisk stoppe og fortsætte når jeg sætter hende ned. Det passer ikke i Wilmas tilfælde. Jeg flytter hende nænsomt, men hun fortsætter ikke. HUn holder sig... eller måske er hun blevet færdig.. men jeg fornemmer, at hun er begyndt at trække sig fra mig, når hun 'skal'.. jeg tror, at hun føler, at jeg jagter hende og det var jo ikke meningen. HUn er i øvrigt næsten renlig.. beder selv om at komme ud.. vækkede mig i nat ved slik på kinden, da jeg ikke hørte de vanlige klynk og ventede pænt på at komme ud. HUn har kun haft et uheld indenfor (og det var imorges efter at jeg havde flyttet hende udenfor, så holdt hun sig måske og efterfølgende, da ungerne stod op blev hun glad og.. ups) KAN MAN VENTE LIDT med at lære hende om hjørnet?? Hvordan?? Er det ok som jeg gør - eller skal jeg gøre det anderledes?? Hjælp.. hun er så sød og hun er så tryg ved mig, jeg vil nødig ødelægge noget! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Vi fik Wilma hjem onsdag aften. HUn er en golden retriever på 8 uger. GLad, lækker og tryg.. og dog:lun: Jeg forsøger at lære hende, at hun skal besørge i sit "hunde-toilet-hjørne". En lille 1x1,5 m sandkasse i et hjørne af haven. Den er omgivet af perlegrus. Der står i de kloge bøger, at jeg skal løfte hende, når hun sætter sig.. så vil hun automatisk stoppe og fortsætte når jeg sætter hende ned. Det passer ikke i Wilmas tilfælde. Jeg flytter hende nænsomt, men hun fortsætter ikke. HUn holder sig... eller måske er hun blevet færdig.. men jeg fornemmer, at hun er begyndt at trække sig fra mig, når hun 'skal'.. jeg tror, at hun føler, at jeg jagter hende og det var jo ikke meningen. HUn er i øvrigt næsten renlig.. beder selv om at komme ud.. vækkede mig i nat ved slik på kinden, da jeg ikke hørte de vanlige klynk og ventede pænt på at komme ud. HUn har kun haft et uheld indenfor (og det var imorges efter at jeg havde flyttet hende udenfor, så holdt hun sig måske og efterfølgende, da ungerne stod op blev hun glad og.. ups) KAN MAN VENTE LIDT med at lære hende om hjørnet?? Hvordan?? Er det ok som jeg gør - eller skal jeg gøre det anderledes?? Hjælp.. hun er så sød og hun er så tryg ved mig, jeg vil nødig ødelægge noget! Jeg ved ikke noget om det, men jeg ville starte med at lære hende at det skal foregå udenfor og lade hende blive tryg ved dig og hele hendes nye liv inden der sættes krav om hvor i haven det skal ske Hvor ser hun kær ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvis det var mig, ville jeg først og fremmest fokusere på at det er flot, når hun tisser ude og så senere hen, når hun har fattet pionten med renlighedstræningen, træne det med at hun skal besørge i hjørnet... Som du selv beskriver, så fatter hun ikke meningen med at blive flyttet og tror kun hun bliver forvirret ift. renlighedstræningen.. Så jeg ville klart rose lige meget hvor hun besørger udendørs Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Ja det er lidt uheldigt at hun søger væk fra dig når hun tisser Prøv at lære hende at tisse på kommando. Når hun tisser et hvilket som helst sted i haven, så sig det ord du vil bruge til kommandoen "tis, tis" eller "tisse" og overros hende med lys stemme og godbidder. Når hun så tisser på kommando (der går normalt 1-2 uger, så ved hvalpen hvad det handler om) så før hende over til tissestedet, og sig så kommandoen dér. Hver gang hun skal tisse :blink: Og ros hende når hun tisser det rigtige sted ! Tror bare det er et spørgsmål om tid før hun selv vil søge derhen når hun skal. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Charlotte Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Ja det er lidt uheldigt at hun søger væk fra dig når hun tisser Prøv at lære hende at tisse på kommando. Når hun tisser et hvilket som helst sted i haven, så sig det ord du vil bruge til kommandoen "tis, tis" eller "tisse" og overros hende med lys stemme og godbidder. Når hun så tisser på kommando (der går normalt 1-2 uger, så ved hvalpen hvad det handler om) så før hende over til tissestedet, og sig så kommandoen dér. Hver gang hun skal tisse :blink: Tror bare det er et spørgsmål om tid før hun selv vil søge derhen når hun skal. Lyder som en rigtig god idé .. så må børnene vente med bare tæer til hun har lært det:lol: Tak for de hurtige svar!!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
* Laila * Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Jeg vil også allerførst sørge for at hun gør sig ren udenfor. Men en løsning på at det skal være et bestemt sted, kan være at du tager en snor på hende og leder hende hen til stedet og venter passivt på at hun skal tisse. Når hun så gør det, roser du hende helt vild. Og du må gerne sætte et ord på, f.eks. "Tisse", så vil hun forbinde ordet med både "adfærden" og stedet. Chinook kan vi næsten få til at tisse på kommando ved at føre ham hen til et bestemt sted og sige "tisse" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Charlotte Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Jeg ved ikke noget om det, men jeg ville starte med at lære hende at det skal foregå udenfor og lade hende blive tryg ved dig og hele hendes nye liv inden der sættes krav om hvor i haven det skal ske Hvor ser hun kær ud HUn er SÅ kær, så kær.. og det er jo derfor at det ville være synd at ødelægge noget allerede nu - alt tegner så godt!! HUn kommer fra verdens bedste køkkenopdræt og kan alt hvad jeg havde turdet håbe på og mere til (og ender hos en amatør som mig - det lille kræ:hjerte:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Charlotte Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Jeg vil også allerførst sørge for at hun gør sig ren udenfor. Men en løsning på at det skal være et bestemt sted, kan være at du tager en snor på hende og leder hende hen til stedet og venter passivt på at hun skal tisse. Når hun så gør det, roser du hende helt vild. Og du må gerne sætte et ord på, f.eks. "Tisse", så vil hun forbinde ordet med både "adfærden" og stedet. Chinook kan vi næsten få til at tisse på kommando ved at føre ham hen til et bestemt sted og sige "tisse" Hjørnet er min - nu nedlagte - plantegård, så det er faktisk indhegnet med et ca 1 meter højt stakit, så jeg kan sådan set bare tage hende med derned og lukke porten, men det er som om un foretrækker græs.. hun kan vente i evigheder.. og netop som jeg tæker, at hun nok ikke skal og slipper hende, så suser hun op på plænen og sætter sig der:stupid::blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 HUn er SÅ kær, så kær.. og det er jo derfor at det ville være synd at ødelægge noget allerede nu - alt tegner så godt!! HUn kommer fra verdens bedste køkkenopdræt og kan alt hvad jeg havde turdet håbe på og mere til (og ender hos en amatør som mig - det lille kræ:hjerte:) Lige præcis en rigtig god indstilling du har til det, hvalpetiden handler rigtig meget om at I skal knytte bånd og at hun skal være tryg ude i verden sammen med dig Dejligt at det hele går så godt, du er meget velkommen til at lægge flere billeder ind af hende, hun ser godt nok dejlig ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hjørnet er min - nu nedlagte - plantegård, så det er faktisk indhegnet med et ca 1 meter højt stakit, så jeg kan sådan set bare tage hende med derned og lukke porten, men det er som om un foretrækker græs.. hun kan vente i evigheder.. og netop som jeg tæker, at hun nok ikke skal og slipper hende, så suser hun op på plænen og sætter sig der:stupid::blink: Måske får hun tis på fødderne? Måske kan du ligge noget absorberende ud, jord eller sådan noget? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hjørnet er min - nu nedlagte - plantegård, så det er faktisk indhegnet med et ca 1 meter højt stakit, så jeg kan sådan set bare tage hende med derned og lukke porten, men det er som om un foretrækker græs.. hun kan vente i evigheder.. og netop som jeg tæker, at hun nok ikke skal og slipper hende, så suser hun op på plænen og sætter sig der:stupid::blink: nogle hvalpe vil helst kun på et bestemt underlag, jeg gætter på at opdrætter havde en græsplæne og det er derfor hun helst vil der :blink: jeg ville gøre som de andre siger og lige lade hende falde til før hun kommer op i hjørnet. Du kan evt arbejde på at flytte hende tættere og tættere på hvis hun fx er i snor når du tager hende ud for at tisse... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Charlotte Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Måske får hun tis på fødderne? Måske kan du ligge noget absorberende ud, jord eller sådan noget? hmmmm.. tænkte faktsik over, at det var lang tid om at tørre (mine frække unger har nemlig testet hjørnet, da jeg sagde, at det var et hunde-toilet:damn::hjerte:) Måske skal jeg blande noget grus i, så det nemmere absorberer. GOD IDE!! TAK!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hjørnets størrelse er lige småt nok mener jeg området bliver hurtigt "tisset til" så hun kommer til at gå i sit eget tis og det bryder renlige hunde sig ikke om. Selvom det siver lugter der af tis længe på stedet Hvad tissede hun på i kennelen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Nu ved jeg ikke hvor lille din have er selvfølgelig, men vi har en ok almindelig have tror jeg, og jeg går altså barfodet rundt derude Efter Molly er blevet renlig gør hun sig kun ren i hjørnerne, eller helst når vi er på tur, så jeg tror egentlig ikke du skal være bange for en have hvor der kommer til at ligge tis og lort overalt Eller ved selvfølgelig ikke om jeg bare er heldig :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Charlotte Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 (køkken)opdrætter havde både græs og grus (granitskærver), men primært grus.. Jeg lægger grus i sandkassen imorgen og 'roser' hende langsomt derhen! Jeg har netop været ude med hende. lukkede lågen og sad og ventede.. hun satte sig en meter fra 'sandkassen' og var noget så glad, da jeg roste hende.. meget bedre, kan jeg mærke.. :klap:Tak for alle de gode råd.. Jeg tror, jeg har mod på at prøve i etaper, i stedet for at hun skal lære det hele på en gang.. og hun(d) kan helt sikkert bedre lide denne måde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Nu ved jeg ikke hvor lille din have er selvfølgelig, men vi har en ok almindelig have tror jeg, og jeg går altså barfodet rundt derude Efter Molly er blevet renlig gør hun sig kun ren i hjørnerne, eller helst når vi er på tur, så jeg tror egentlig ikke du skal være bange for en have hvor der kommer til at ligge tis og lort overalt Eller ved selvfølgelig ikke om jeg bare er heldig :blink: skipper holder sig også til kanterne nu, og faktisk tisser han udelukkende i haven nu. Jeg har nu også rendt barfodet rundt i haven hele tiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Lyder som en rigtig god idé .. så må børnene vente med bare tæer til hun har lært det:lol:Tak for de hurtige svar!!!! Nu ved jeg ikke hvor lille din have er selvfølgelig, men vi har en ok almindelig have tror jeg, og jeg går altså barfodet rundt derude Efter Molly er blevet renlig gør hun sig kun ren i hjørnerne, eller helst når vi er på tur, så jeg tror egentlig ikke du skal være bange for en have hvor der kommer til at ligge tis og lort overalt Eller ved selvfølgelig ikke om jeg bare er heldig :blink: jeg og unger går altså også barfodet (vi lever jo ellers ret isoleret pga sygdom) - dog fjerner jeg lortene efterhånden, som de blir leveret:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Charlotte Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Nu ved jeg ikke hvor lille din have er selvfølgelig, men vi har en ok almindelig have tror jeg, og jeg går altså barfodet rundt derude Efter Molly er blevet renlig gør hun sig kun ren i hjørnerne, eller helst når vi er på tur, så jeg tror egentlig ikke du skal være bange for en have hvor der kommer til at ligge tis og lort overalt Eller ved selvfølgelig ikke om jeg bare er heldig :blink: Hmm.. har bare en 'sød gammel faster' der har en golden.. og hendes have er et mareridt.. Så jeg synes - med børn og legekammerater - at jeg er nødt til at være obs på det. Held er fantastisk - men personligt er jeg fan af en koncentreret indsats;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hmm.. har bare en 'sød gammel faster' der har en golden.. og hendes have er et mareridt.. Så jeg synes - med børn og legekammerater - at jeg er nødt til at være obs på det. Held er fantastisk - men personligt er jeg fan af en koncentreret indsats;-) altså hundelort der er jeg helt med dig, jeg venter selv barn inden længe og vi er super glade for at vores hund udelukkende ordner den slags udenfor grunden men jeg er da sikker på at i nok skal få det med hjørnet til at fungere, specielt med noget mere sugende underlag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Charlotte Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 altså hundelort der er jeg helt med dig, jeg venter selv barn inden længe og vi er super glade for at vores hund udelukkende ordner den slags udenfor grunden men jeg er da sikker på at i nok skal få det med hjørnet til at fungere, specielt med noget mere sugende underlag Det er jeg også... for faktisk har hun - både i nat og imorges - måske fordi jeg ikke har 'jagtet' hende, sat sig i yderkanten af grusområdet.. og hun har været dygtig og glad for sin ros! Men hun er altså ret frustreret over, ay blive lukket inde i hjørnet (jeg er der sammen med hende) indtil hun har besørget.. hun går hen til lågen og piber.. men det lærer hun vel. Jeg er sikker på, athun ikke mangler noget eller lider - hun vil bare hellere på græs (og der går grænsen altså). Det skal nok gå, det er jeg sikker på.. det kommer bare til at tage lidt tid - og en ordentlig gang grus i sandet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Jeg synes det er flot at hun helst vil udenfor i den alder. Jeg ville gå med hende og rose , men ikke flytte hende. Hun har muligvis misforstået din mening og vil så gemme sig, når trængen kommer. Fordi hun ikke føler, at du kan accepterer sådan en naturlig ting som at skulle af med urinen. Så bliv ved med ros og vent med at ændre dette , til blærekontrollen er mere udviklet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Maj 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2011 Enig med de andre. Når først hun har lært at tisse udenfor og evt på kommando, burde det ikke blive et problem at lære hende hjørnet . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts