Gæst Miss_menelli Skrevet Maj 14, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 14, 2011 Affødt ef en kommentar fra en underviser i dag, kom jeg til at spekulere på hvilke ting i bruger i den daglige opdragelse af jeres hunde. Her tænker jeg overhovedet ikke på træning, hvor der for rigtig mange gælder helt andre regler, men alene på opdragelse i hverdagen. I må meget gerne udpensle præcis hvad i gør, hvis hunden gør noget den ikke må - Og hvad synes i er acceptabelt.. Og hvad virker? Alle kan blive enige om konsekvens og grænser... Men hvordan håndhæves de? For underviseren kom med en kommentar om, at tage fat i hvalpens øre og via øret følge den tilbage, hvis den var stukket af. Jeg kan ikke se logikken i dette og flere andre af de forslag han kom med. Men det kan jo være jeg bare ikke har set lyset Og så kommer problemstillingen - Når man siger konsekvens og faste grænser, til en anden person - Så er det jo vanvittig forskelligt hvad der lægges i de ord og hvad det betyder rent praktisk. Så fortæl, fortæl... Hvad gør i når hunden tigger, når hunden hopper op af andre, når hunden gør, når hunden stikker af/ikke kommer når der bliver kaldt, når hunden hopper op i sengen, når hunden.....? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Nu er der ikke ret meget Molly ikke må Men hvis hun er ved at snuppe mit brød fra tallerkenen, eller tage noget fra bordet siger jeg "Molly nej" eller bare "nej" det er åbenbart indlært godt nok til hun fatter det. Har aldrig råbt af hende, skældt ud, haft fysisk fat i hende eller lign. Har indlært nej, brugt det med at ignorere ret meget, eller hvis hun har gang i et eller andet slemt(kan ikke lige komme i tanke om noget nu), men så ligger jeg en hånd og skubber hende væk.. Så nej jeg har nok heller ik set lyset med at hive hunden i øret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Så fortæl, fortæl... Hvad gør i når hunden tigger - det må hun godt, når hunden hopper op af andre - det må hun godt, når hunden gør, når hunden stikker af/ikke kommer når der bliver kaldt, når hunden hopper op i sengen- det må hun godt, når hunden.....? og nu til det alvorlige. Jeg har meget få regler herhjemme og en af dem er "ikke jagte katten". Her får hun med høj klar stemme, som ikke kan misforstås, at vide at det ikke er i orden. Hvis jeg er i nærheden, stopper jeg hende fysisk. Ikke sådan at forstå, at jeg tager fat i hende, men blot går ind i hendes løbebane og bodyblocker. Faktisk skal der rigtig meget til, at jeg tager fat i hende - både hjemme og på træningsbanen. Jeg går hellere i mellem og "maser". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Når hunde tigger... så får de en bette bid til sidst hvis de ellers har kunnet forholde sig i ro. Hopper op... det gør mine hunde Stikker af... så forsøger vi at gøre os mere interessante end det hunden stak af efter eller også venter vi med at kalde til hunden er færdig med at undersøge det interessante (hvis det er en mus e.l., ikke mennesker eller andre hunde). Hopper i møblerne... det må de gerne herhjemme. Når vi er på besøg bliver de konsekvent fjernet/taget ned om og om igen, så må vi jo se hvem der er mest stædige De ting du nævner her er ikke det mest væsentlige for os i opdragelsen af hundene, men der er ting vi bare ikke finder os i. Da Dumle jagtede katten fik han "NEJ!" og kunne vi nå det var det ind at blokerer for ham. Det samme når han jagter Nova (på den onde måde) og det kan også godt blive til at jeg går mod ham med et meget høj og meget bestemt "NEJ", "NU HOLDER DU!" e.l. Lige den adfærd har jeg det sådan med at her må han gerne vide at det bare ikke er iorden. Fortsætter han efter det kommer han i snor. Hvis Dumle humper andre hunde får han i dag først "nej" (og det er som regel nok). Virker det ikke bliver han fjernet fra hunden og kommer i snor (har haft meget lange debatter med Thomas om dette, om at man skal ignorerer dårlig adfærd og lade hundene klare det selv og om der er forskel på opdragelse og træning... Dog ignorerede han det ikke da Psycho efterfølgende stak af ). I vores hjem kan "konsekvent" nok også beskrives lidt som "vedholdende og tålmodig". Nova kan dælme godt skulle trækkes mange gange ned fra sofaen hjemme ved andre inden hun finder sig til rette på gulvet, men når hun så først har gjort det, så er det som regel også det hun gør den næste gang, så gider hun nemlig ikke bruge kræfter på "kampen om sofaen" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Aslan er jo lidt stor........sammenlignet med sofabordet Og han må ikke BEVIDST tage hovedet ind over bordet, gør han det, får han et NEJ og flytter straks hovedet. Han gør det kun når han vil have opmærksomhed :mrgreen: Aslan må gerne tigge ved bordet, men det kræver han skal ligge sig på sin madresse og kigge op og han må IKKE savle (og det har han nu heller aldrig gjort). Savler han, bliver han sendt væk Derimod når han får noget, siger vi "gå ind i stuen" og så sætter han sig på sin plads og begynder at savle, for DER falder der altid noget af :blink::blink: gør han mere end 1-2 gange ude i haven, bliver han sendt i kurven:evil: Aslan hopper kun op ad en på kommando, men 65 kilo MÅ IKKE hoppe op, for man bliver væltet Aslan går altid med snor, fordi vi ikke har formået at lærer ham indkald samt at acceptere alle han-hunde Hvis ASlan er komplet umulig når vi er på tur, bruger jeg også nogle gange øret, men det er fordi ingen anden kontakt virker. Vi er nogle ret svage ejere og Aslan owner verdensherredømmet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malula Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Buddy gøede en del af kattene i starten han var her. Det vil jeg ikke have og har fra starten brugt SLUT, sagt med bestemt stemme. Det fandt han rimelig hurtigt ud af. Jeg er ikke glad for at han springer op, så når han forsøger vender jeg siden eller ryggen til og ignorerer et øjeblik. Han er ved at lære det :hmm: Vi bor temmelig tæt på vejen (på landet) og jeg vil ikke have at han løber først ud af døren før jeg har tjekket trafikken. Så siger jeg "bagved" og så ved han også at han kommer ud snart :slem: Han er ved at være dygtig til at komme når jeg kalder, så jeg må være tilpas interessant Jeg har aldrig haft brug for at tage fat i ham for at pointere noget. Det klarer min stemme ganske udmærket. Så det med øret ville jeg ikke umiddelbart kunne se logikken i, heller. Men det kan jo sagtens tænkes at man kan lære noget, så jeg kigger da med videre ps Aslan; det med sofabordet har jeg også lidt et problem med her. Har endnu ikke fundet ud af, hvordan det klares. Skubber I hans hovede væk, mens I siger nej? Eller hvordan har han lært det, ellers? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Silke er så blød så det skræmmer hende hvis nogen til træning skælder ud... Bare et højt NEJ eller FØJ får hende til at skynde sig væk.. Jeg har aldrig brugt irettesættelser eller vred stemme når jeg har trænet med hende:hmm:. Hvis hun gør noget hun ikke må, så ignorerer jeg det i nogle tilfælde. F.eks. hvis hun tigger, --hvad hun sjældent gør. Eller hvis hun springer op af mig så vender jeg ryggen til og lader som om jeg ikke kan mærke det:blink:.. Ikke særlig effektivt. Hun var 7 år om at lære at lade være... Render hun efter en hjort, så laver jeg høje hylelyde eller skriger "GUFFER"... eller "Seeeiii hvad jeg har..." Det virker altid. For hun ved godt, at hun alligevel ikke kan fange hjorten. Det eneste, der kan få mig til at skælde ud er, hvis hun ruller sig i rævelort: Hun får snude på en lort et godt stykke væk og spurter målrettet derhen, snuser grundigt og KASTER sig ned og vrider skulder, hals og øre ned i den duftende creme:badr:. Så sætter mor i gang og SKÆLDER ud, råber "Neiiiii, din møghund! du kommer i BAD!" mens jeg gungrer i retning af lortestedet. Hvis jeg ikke er hurtig nok, så rejser hun sig op og kaster den ANDEN side ned i cremen... Når jeg så når HELT hen til hende, så skriger jeg ned i hovedet på hende: "ADR, hvor er du ULÆKKER!!! --Hvad laaaver du?!":skraek: Underligt nok, så reagerer hun ikke med frygt over den vrede mor, der kommer væltende. I sidste øjeblik springer hun op og nærmest griner til mig, med tænder der er mørke af al den dejlige parfumesovs..:badr: Tit tror jeg at hun gør det bare for at komme i bad, --som hun elsker.. --Hun havde det samme grin på, da hun som ung kunne finde på at spise hestelort selv om jeg råbte højt.. Jeg tager aldrig fat i ører eller nakke eller lignende. Hvis det er nødvendigt at fjerne hende fra noget eller nogen mod hendes vilje, så sætter jeg snor på hende og kalder hende på plads og går med hende:shock:. Men hun er jo en retriever: Mors vilje er hendes vilje.. Silke er 9 år nu. Og hun ved godt hvad hun må eller ikke må. Men nogle gange glemmer hun. Og så er det nok at jeg stille og roligt forklarer hende, hvorfor hun ikke må det hun gør. Det er en virkelig dejlig oplevelse at have sådan en ældre fornuftig og klog hund:lun:. Hun forstår alt hvad jeg siger til hende, og jeg forstår hvad hun ville sige, hvis hun kunne tale..:hjerte: Det BURDE være en menneskeret at alle hunde blev mindst 10 år. Helst meget ældre... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 ps Aslan; det med sofabordet har jeg også lidt et problem med her. Har endnu ikke fundet ud af, hvordan det klares. Skubber I hans hovede væk, mens I siger nej? Eller hvordan har han lært det, ellers? Ja vi flyttede ham eller bare hans hoved, og roste når det var væk fra bordet :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Ved ikke om jeg er meget barsk med mine hunde, men jeg har masser af regler. Her er et par stykker: Når der bliver sagt sit eller dæk, bliver man der indtil man får anden besked og ikke indtil man tror man får en anden besked. Hvis hundene ikke gør det, bliver de vha halsbånd eller sele pænt vist tilbage. Når man er i buret bliver man der indtil man får lov til at gå ud når man får 'Go'. Hvis man går ud uden at have fået lov, bliver man vist tilbage og mister muligheden for at få belønning. Begge dele har jeg sjovt nok trænet i dag og lige om en times tid har jeg nogle videoer af hvor barsk jeg er Med andre ord, jeg viser hunden tilbage og den mister muligheden for belønning i denne omgang. Jeg kunne aldrig finde på at bruge ørene som 'håndtag'. Jeg har brugt en masse, masse godbidder til at betinge det at jeg tager fat i og trækker i sele/halsbånd, så hunden ikke synes det er ubehageligt. Jeg er meget påpasselig med at forstærke at hunden rejser sig, så jeg siger ikke 'sit' igen og der er ikke godbidder for at gen-sætte sig. Jeg ville ønske at jeg kunne sige mig fri for at skælde ud, men ind imellem kan jeg bare ikke holde min kæft. Heldigvis tager mine hunde sig ikke synderligt af min råberi. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malula Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 uuuh, glæder mig til at se hvor barsk NannaSoko er :banan::banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Her er lidt barskhed at starte med Som man måske kan se, er det noget svært for den lille hund at blive siddende. Det træner vi så på lidt senere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malula Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Her er lidt barskhed at starte med Som man måske kan se, er det noget svært for den lille hund at blive siddende. Det træner vi så på lidt senere. uha, barske NannaSoko. :hmm: Ikke mindst i øjnene på hunden der åbenbart er tvunget til kun at kigge på fra baglinien :slem: Et enkelt spørgsmål, hvis jeg må : skal hun bare "dutte" dig på hånden inden hun får lov at kigge i madskålen? Altså, der får hun ingen godbid? ja, det blev jo så til to spørgsmål, sorry Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Bella lystrer A-A og er ret god til det. Hvis det ikke virker prøver vi med NEJ i et lidt skarpere tonefald. I de tilfælde hvor hun ikke reagerer på en af de to er det fordi hun er oppe at køre og vil lege. Jeg har fundet ud af at hun reagerer MEGET på træning i de situationer - hun lystrer simpelthen ALT (udover nej), så det kan bruges til at træne med. Men i nogle gange vil man bare have lov at se MGP færdig, så hvis ikke hun kan lade være med at snappe ud og hoppe op i sofaen til os med sit ynglingstilsnaskedelegetøj, så ryger hun i buret i et par minutter. Vi lokker hende som regel derind med et stykke pølse, så jeg tror ikke at hun ser det som straf. Hun må ikke hoppe op ad gæster - det træner vi som regel med et stykke kødpølse. Det er svært at vælge mellem gæst og kødpølse, men kødpølsen vinder som regel.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 uha, barske NannaSoko. :hmm:Ikke mindst i øjnene på hunden der åbenbart er tvunget til kun at kigge på fra baglinien :slem: Et enkelt spørgsmål, hvis jeg må : skal hun bare "dutte" dig på hånden inden hun får lov at kigge i madskålen? Altså, der får hun ingen godbid? ja, det blev jo så til to spørgsmål, sorry Ja, hun skal bare dutte, og så får hun lov at tage det der er i skålen. Nogle gange får hun ikke lov at tage det der er i skålen, men får en godbid fra hånden. Vi kæmper hårdt med et sløjt indkald og dette er forhåbentlig en af vejene til succes Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 vi har vist meget få regler herhjemme :hmm: han må ikke tigge når vi spiser, han må ikke komme i sofaen, han må ikke tygge pinde indenfor og så er det vist det Et Nej virker i 95% af tilfældene, evt med en gentagelse. De sidste 5% er vi lige nødt til at rejse os op mens vi gentager nej i en lidt hårdere stemme. Vi har aldrig haft behov for nogle former for fysisk opdragelse. Ej okay vi skubber lidt til ham hvis han prøver at lave en sniger op i sofaen, men det er mest bare en form for fysisk blokade :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Jeg føler slet ikke jeg har brug for at irettesætte/skælde Vaks ud - det er få regler jeg har overfor ham. Han er i sig selv utrolig nem og gør bare som man skal og som der bliver sagt! Den vigtigste regel vi har hjemme er at sengen er no-go! Det ved Vaks godt og han ikke så meget som prøver på at snige sig derop, han ligger sig pænt i sin kurv når vi går i seng. Reglen ser dog ud til at glemmes når jeg forlader hjemmet - men han er så nem og har ingen problemer med at være alene, men han sover også i min seng hver gang - jeg tør ikke begynde at ændre på vores rutiner ved at lukke af til soveværelset fx, vil ikke risikere at skabe eventuelle problemer - så jeg lader som om at jeg ikke ved at han sover i sengen når jeg ikke er hjemme. Så længe han holder sig nede fra den når jeg er hjemme, så er det OK! Nu har jeg snart haft ham en måned og jeg har ikke skældt ham ud - for første gang i dag hævede jeg stemmen overfor ham, da han gik lidt gø-amok sammen med Dino da det ringede på. Når han tigger bliver han bare bedt om at ligge sig ned - og så er der ikke mere i dét. Indkald har aldrig svigtet, han er meget opmærksom på mig og kommer hver gang der bliver kaldt - og det selvom han har fundet noget spændende, der er fugle, en anden hund osv. Hopper han op af folk, så forstår han ganske fint et "Ned" - og så er der heller ikke mere dér. Vaks er en blød hund, så jeg undgår helst at hæve stemmen overfor ham - jeg fjerner ham hellere fra en eventuel konflikt, så den ikke opstår - og når jeg ikke dette, så afleder jeg ham hellere fra den end at skælde ham ud/hæve stemmen. Der har ingen problemer været med ham og han er virkelig bare fantastisk nem, så jeg tvivler på at jeg får brug for at skælde ham ud! Men jeg kan finde på at hæve stemmen overfor ham - men aldrig tage fat i ham! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Her er endnu en demonstration på min barskhed Når jeg ser videoen kan jeg se at jeg jeg ikke er helt så barsk som jeg gerne ville være. Indimellem bliver man faktisk belønnet for at forlade positionen :stupid: Jeg ved godt at tråden handler om hverdagsopdragelse, men sådan noget har vi ikke så meget af og det jeg synes er vigtigt træner vi som en øvelse. De må ikke gå ud af bilen før de får lov og dette træner jeg på samme måde som buret. Dog får jeg ikke trænet så meget, og indimellem snyder Nanna sig ud Indkald, træner jeg som en øvelse og lige for tiden meget intensivt At gå gøamok når det ringer på døren træner jeg som en øvelse....eller rettere, IKKE at gå gøamok Mine hunde tigger ved bordet, blandt andet fordi min kæreste fodrer dem. De hopper op af fremmede, de har aldrig lært andet og de ligger i de fleste møbler. Det værste jeg gør ved dem er at tage i halsbåndet og vise dem tilbage eller at lukke burlågen i ca 5 sekunder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Nej, den allerværste straf jeg bruger er hvis en hund er for 'irriterende', fx den hellere vil snuse end at arbejde, så pakker jeg huden væk og træner med den anden i et lille minut. DET er slemt og ondt, særligt for Nanna. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Tjah.. Pelle gør stort set ikke noget han ikke må.. Hvis han gør anstalter til noget jeg ikke vil have, siger jeg roligt og uden at hæve stemmen "neej" og roser for ændret adfærd/undladelse af det uønskede. Skulle han "komme til" at jage med naboens kat kommer der et skarpt "nej", men gjort er jo gjort Det er ikke en gang om ugen han får et nej, ikke fordi han må alt, for det må han skam ikke, men fordi han generelt opfører sig pænt. Regler her i huset: Ophold i møblerne skal foregå liggende eller kortvarigt siddende. Kattenes mad skal være i fred på gulvet Min mad er min mad og den behøver han ikke interessere sig for - heller ikke hvis der står en tallerken på sofabordet og jeg forlader stuen Havedøren skal kunne stå åben og han blive inde hvis jeg siger det skal være sådan Vild leg foregår udenfor Gæster skal ikke "overfaldes" medmindre de gerne vil Vedvarende gøen tolereres ikke. Der er måske mere, jeg kan ikke lige komme i tanke om det. Pyha, det lyder næsten som om han ikke må noget og er under streng kontrol, men sådan er det ikke han er efterhånde blevet 5 år og tingene glider fredeligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Nej, den allerværste straf jeg bruger er hvis en hund er for 'irriterende', fx den hellere vil snuse end at arbejde, så pakker jeg huden væk og træner med den anden i et lille minut. DET er slemt og ondt, særligt for Nanna. Arh, det er alligevel for besværligt, nøjes med at pakke den 'uartige' hund væk :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Enten er Karla exceptionelt artig, eller også har vi bare ingen regler der er værd at bryde :hmm: Hun tigger ikke hvis vi sidder ved spisebordet, hvis man sidder ved sofabordet tigger hun som en besat, fordi hun ved der evt. kunne finde på at falde noget af til hende... Hvis det bliver for meget med hendes intense stirren beder jeg hende om at gå hen og lægge sig - og det gør hun så... Hun må gerne hoppe op af folk, men skal hoppe ned igen hvis de beder hende om det, det gør hun så... Hun løber ikke væk og hun kommer når man kalder, hvis det en sjælden gang glipper, så kalder jeg igen og/ eller forlader stedet i rask tempo. Hun er lidt slem til at stjæle fra folks tasker når vi er ude - altså hun roder i dem for at se om de har noget spændende Det beder jeg hende om at lade være med når hun gør det - og så holder hun op... Hvis hun gør det igen bliver hun fysisk fjernet fra stedet.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Inch Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Den vigtigste regel vi har hjemme er at sengen er no-go! Det ved Vaks godt og han ikke så meget som prøver på at snige sig derop, han ligger sig pænt i sin kurv når vi går i seng. Reglen ser dog ud til at glemmes når jeg forlader hjemmet - men han er så nem og har ingen problemer med at være alene, men han sover også i min seng hver gang - jeg tør ikke begynde at ændre på vores rutiner ved at lukke af til soveværelset fx, vil ikke risikere at skabe eventuelle problemer - så jeg lader som om at jeg ikke ved at han sover i sengen når jeg ikke er hjemme. Så længe han holder sig nede fra den når jeg er hjemme, så er det OK! Haha, det er præcis det samme hjemme hos os. Molly ved udmærket godt, at hun ikke må være i sofaen - men når hun er alene hjemme, er sofaen altså bare yndlingsstedet. Jeg har ofte holdt øje med hende på skype, når hun gør det, og det er ret sjovt at se: *liste liste op i sofaen* :pift: *det var der ikke nogen der så, vel?!* *Aaaaaaaahhh*:sove: Nå, men derudover plejer et velplaceret "nej" at være nok til, at Molly stopper med tiggeri, tyveri in action osv. Jeg tager sjældent fysisk fat i hende. Det sker som regel kun, for at forhindre at hun hopper op af gæster (hun kradser meget, og det gør vold-nas). En håndt på brystet plejer at være nok Men nu hvor teenagealderen er begyndt at blande sig, kan hun altså være ret strid til ikke at lystre. En eftermiddag ville jeg fx smide hende ud af soveværelset, fordi hun stjæler sokker i skuffen (ja, den kan hun åbne). Men da den ellers så udmærket indlærte kommando "ud" ikke virkede, måtte jeg jo gå ind og hente hende - hvilket fik hende til at kamp-ase og mase sit store korpus ind under sengen Så lå hun derinde og var rasmus modsat i et kvarters tid, før hun blev træt af den trange plads og forlod soveværelset.. Ak... :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Luna har meget få ting hun ikke må, og herhjemme har vi den indgangsvinkel, at så længe det ikke er blevet forbudt, så er det ok, og så tager vi det ellers hen ad vejen :blink: Hvis Luna gør noget hun ikke må, så bruger vi det indlærte nej, og dette plejer som regel at virke i selve situationen, men det er bestemt ikke nogen garanti for at hun ikke gør det igen en anden gang Hvis nej ikke virker, så fjerner jeg hende fysisk, enten ved at gå ind foran hende og skubbe hende væk, eller ved at tage fat i selen og trække hende væk. Alt foregår stille og roligt, og jeg taler i dagligdags tonefald, Luna er en meget følsom hund, og det er sjældent at skæld ud i højt toneleje virker specielt godt på hende, enten bliver hun utroligt forskrækket, farer sammen og får hikke, eller hvis hun er højt oppe og køre i stress, så gør det hende endnu mere stresset og situationen bliver bare værre. Jeg har fundet ud af at den bedste måde at aflære Luna unoder er, at indlære en alternativ adfærd som kan betale sig for hende, hun er jo terrier og et nej skal gentages en million gange før hendes stædighed tillader hende at holde op med at forsøge, og så går det altså hurtigere at lære hende at noget andet bedre kan betale sig :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Jeg har fundet ud af at den bedste måde at aflære Luna unoder er, at indlære en alternativ adfærd som kan betale sig for hende, hun er jo terrier og et nej skal gentages en million gange før hendes stædighed tillader hende at holde op med at forsøge, og så går det altså hurtigere at lære hende at noget andet bedre kan betale sig :blink: Det trick benytter vi os også af. Det er bare MEGET lettere at lære hunden at gøre noget end IKKE at gøre noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malula Besvaret Maj 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 14, 2011 Arh, det er alligevel for besværligt, nøjes med at pakke den 'uartige' hund væk :slem: :sjov: ja, sikke nogle omgange det kunne blive Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts