Hop til indhold

Han-han eller han-hun


Gæst P-K-J
 Share

Recommended Posts

Gæst P-K-J

Hej

Nu har jeg næsten besluttet mig for hvilken hund jeg skal have:-)

Men så kommer et lidt svære spørgsmål.

 

Skal jeg vælge en hunhund eller en hanhund.

 

Min forældre har en hanhund og jeg skal selvfølgelig besøge dem meget sammen med min hund. Jeg vil selvfølgelig ikke have at de kommer oppe at slåse(bliver uvenner), men at de kan lege sammen uden problemer.

 

Så hvad tror I er bedst? Håber der kommer mange forslag med gode argumenter:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

altså det sikreste er muligvis en tæve, men så udelukker det jo besøg under løbetiden.

 

min mor har en hanhund som ikke er vildt begejstret for alle hanner. Vi valgte alligevel at købe en han fordi det var det der passede bedst ind i vores liv og så var vi forberedte på at de måske ikke ville elske hinanden.

 

Vi sørgede for rigtig meget kontakt mellem dem mens skipper var hvalp og også under hans kønsmodning og de har det rigtig fint sammen. Der har aldrig været nogen problemer.

 

Omvendt hader svigerfars 2 små tæver Skipper som pesten så det er umuligt at sige noget konkret, det hele afhænger af hundenes temperament og af hvordan I tackler eventuelle gnidninger mellem dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er dine forældres hanhund med andre hanhunde generelt?

 

Kender ingen han-papilloner med han-aggresioner, så fra din side, ville jeg ikke være bekymret, mere hvis dine forældres i forvejen synes, at ALLE hanhunde skal dø!

 

Dog har mine forældre en voldsomt han-aggresiv terrier (han er nu kastreret og kølet ned), han lærte ret hurtigt at være sød ved vores papillon-dreng, men lærte aldrig nogensinde at være sød ved min søsters ridgeback-han, så tror klart en papillon har en fordel i sin lille størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P-K-J

Mine forældre har en Cavalier King Charles Spaniel, og han er sød mod alle hunde:-)

Min moster kommer engang i mellem forbi med hendes han- og hunhund. Der "driller" Felix (familiens hund) dem:lol:. Hanhunden kan ikke lide det, men nogen gange vil hunhunden gerne lege med ham:-)

 

Men jeg har aldrig hørt om at han knurrer eller bider ud efter andre hanhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P-K-J

Tak for svarene:-)

 

Jeg synes bare det er så svært at vælge:???:

 

Hanhund:

Positivt: Kommer ikke i løbetid.

Negativt: Tisser hele tiden på gåturen, kan blive aggresiv.

 

Hunhund:

Positivt: Er nemmere at opdrage, tisser ikke hele tiden.

Negativt: Kommer i løbetid.

 

Kom gerne med flere positive/negative ting, hvis jeg har glemt noget:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er jeg nok farvet af at jeg har en hanhund :blink: men jeg kender godt nok mindst lige så mange tæver der har et skarpt temperament selvom hanhundene måske har mere tendens til egetkønsagression.

 

Og at tæver skulle være nemmere at opdrage tror jeg er lidt en myte. Hanhundene har måske øget tendens til at strejfe/miste hjernen når der er tæver i løbetid i farvandet, men selve opdragelsen ser jeg ikke som sværere overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunhunden kan jo steriliseres - det gør jeg altid, hvis hun ikke skal have hvalpe!

 

Kender en del papilloner og ser et par opdrættere - har endnu til gode at møde en aggressiv han (har til gengæld mødt et par aggressive tæver ;-))

 

Ved ikke om hunhunde ligefrem er nemmere at opdrage :hmm: en hanhund er bare ret nem at distrahere (med lækre dufte fra andre hunde)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har, forunderligt nok aldrig ejet en tæve, ikke fordi jeg bedre kan lide hanner...

 

Men jeg har altid valgt at sige at jeg er "ligeglad" med kønnet.. Nu hvor vi valgte Dexter blev han valgt udfra temperament, han passede lige til os, og ja han var en han...

 

Der er fordele og ulemper ved begge, og jeg tror bestemt ikke at du kan sige "Hanner er mere aggresive overfor andre".. f.eks. kan du kastrere ham, og så vil det forhåbentlig være et mindre problem, men det handler jo også ofte om hvordan han bliver hånteret som hvalp og træningen...

 

Mine forældre har en tæve, som er SÅ sur på stort set alle andre hunde, hun er ikke decideret aggresiv, men hvis de begynder at ville lege siger hun bestemt fra.. Hun gider ikke de snuser til hende eller lignende...

 

Jeg vil sige en kastreret hanhund er nok, i mine øjne, det "nemmeste" hvis man skal igennem hvad der sådan for/imod er nemmest at have... Men det er jo så baseret på at jeg aldrig har haft en tæve :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P-K-J

Ok tak:-)

 

Jeg ved ikke om det kun er vores hanhund der gør det, eller mange. Men vores hun Felix "gokker" nogen gange, så det "sprøjter" med nogle dråber ud på gulvet. Jeg synes det er meget underligt for en hund at gøre det, og vi har da også stoppet ham, så han ikke gør det så meget mere.

Er det bare vores hund eller hvad:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak:-)

 

Jeg ved ikke om det kun er vores hanhund der gør det, eller mange. Men vores hun Felix "gokker" nogen gange, så det "sprøjter" med nogle dråber ud på gulvet. Jeg synes det er meget underligt for en hund at gøre det, og vi har da også stoppet ham, så han ikke gør det så meget mere.

Er det bare vores hund eller hvad:???:

 

Mange hanhunder gør det, og også tæver kan gøre det så vidt jeg ved.. Det kan være et tegn på stress (for meget stimulering, for lidt stimulering osv.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine hygger på egen hånd, jeg opfatter det som et sundt og naturligt sexliv, de har en dukke, som de ordner.

 

Petrine gør det som regel om aftenen, når vi ser TV, så går hun lige ind for sig selv - har meget svært ved at se, hvordan det skulle være stress (jeg er vistnok den eneste på HF, der går mod stress-teorien :engel:), Zamzam gør det ikke så tit.

 

Men da Petrine fik kat blev hun overlykkelig og humpede også ham, det var klart stress-relateret, så da katten ikke kunne lide det, måtte jeg stoppe hende.

 

I hvilke situationer sker det? Så må du bedømme om det er stress eller lystighed ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine hygger på egen hånd, jeg opfatter det som et sundt og naturligt sexliv, de har en dukke, som de ordner.

 

Petrine gør det som regel om aftenen, når vi ser TV, så går hun lige ind for sig selv - har meget svært ved at se, hvordan det skulle være stress (jeg er vistnok den eneste på HF, der går mod stress-teorien :engel:), Zamzam gør det ikke så tit.

 

Men da Petrine fik kat blev hun overlykkelig og humpede også ham, det var klart stress-relateret, så da katten ikke kunne lide det, måtte jeg stoppe hende.

 

I hvilke situationer sker det? Så må du bedømme om det er stress eller lystighed ;-)

 

Jeg tror bestemt heller ikke på at alt humperi er "stress".. Men det ER en typisk årsag at de humper, selvfølgelig kommer det an på situation osv..

 

Hunde humper ikke af "lyst", og de formere sig ikke af "lyst", de formere sig pga. instinkt.... Mennesker(og delfiner) har sex pga. lyst, men hunde ikke, de gør det altså udelukkende for at formere sig fordi det ligger i deres gener... Så humperiet er altså en eller anden form for udlevelse af dette instinkt...

 

Er der ikke noget med, at det er en større operation?:???:

 

Jo, det er, men det er idag ikke en operation der er mere farlig end så meget andet... Jeg har ikke hørt om en tæve der døde under operationen (endnu?) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke noget med, at det er en større operation?:???:

 

Større end at kastrere - afhænger helt af dyrlægen, Petrine fik et ar på knap en centimeter, hun var MEGET ked af at gå med krave (men ville pille sine sting ud, så den fik hun altså på), straks kraven var af, var Petrine i fuldt firspring igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P-K-J

Der står på en hjemmeside at det er bedst at sterilisere inden første løbetid, for så nedsætter man chancerne for kræft m.m i livmoderen.

 

Ved du hvor gammel en hund ca. er når den når første løbetid?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...