Hop til indhold

Foder til en hund med kronisk tynd mave

Recommended Posts

Gæst cyberraga

Hej med jer,

Jeg har en lille tæve blandingshund (dansk/svend gårdhund-gravhund) på 4 år. Vi fik hende da hun var 1½ år. Fra start af har hun fået Olivers, men hun har faktisk altid tyndskid :cry:

Er der nogen der har erfaring med noget foder der evt. kan afhjælpe denne kronisk tynd mave?

Altså hun kan godt have OK afføring første gang, men hvis hun skal igen så er det altid tyndt. Og andre gange er det bare tyndt fra start af.

Jeg ved godt dette emne muligvis debatteres i andre tråde, men jeg skal nok have det ind med skeer :oops:

/cyberraga

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cyberraga

Ja selvfølgelig har jeg det :) Hun tømte nogle kirtler som stank noget så grusomt, men det hjalp ikke - eller kun kortvarigt. Jeg kan godt prøve at spørge igen næste gang hun skal vaccineres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer,

Jeg har en lille tæve blandingshund (dansk/svend gårdhund-gravhund) på 4 år. Vi fik hende da hun var 1½ år. Fra start af har hun fået Olivers, men hun har faktisk altid tyndskid :cry:

Er der nogen der har erfaring med noget foder der evt. kan afhjælpe denne kronisk tynd mave?

Altså hun kan godt have OK afføring første gang, men hvis hun skal igen så er det altid tyndt. Og andre gange er det bare tyndt fra start af.

Jeg ved godt dette emne muligvis debatteres i andre tråde, men jeg skal nok have det ind med skeer :oops:

/cyberraga

Lyder lidt som Aslan.

Enten var det helt tynd mave hele tiden eller også var den første god og resten blev tyndere og tyndere.

Aslan har sart mave.

Først troede vi det var foder allergi, men det har vist sig at være sart mave.

Jeg syntes i skal kontakte dyrelægen med henblik på at finde ud af om dert er foder allergi eller bare sart mave.

Aslan får RC hypoallergi nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet

Min Whippetdreng på 2år har det på nøjagtig samme måde...det første er nogenlunde ok og resten er ikke til at samle op.Han er nu sat på RC Gastro intestinal og har været det en uge og nu er hans mave fin hele tiden.Min dyrlæge mener at det er muligt at sætte ham over på RC Sensible på et tidspunkt men lige nu nyder vi bare at der er styr på maven:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun blevet testet for orm eller andre parasitter? Giardia? Den er svær at komme af med og kræver flere efter hinanden følgende behandlinger.

Det kan da også være at der er noget i foderet der ikke tåles men jeg vil først forbi dyrlægen med flere afføringsprøver af de tynde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cyberraga

Nej, dyrelægen tømte bare nogle kirtler eller noget i den stil.

I sin tid gjorde dyrlægen måske ikke så meget ud af det, og så troede vi jo nok bare, at sådan var det. Da den første lort som regel er som den skal være :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig har jeg det :) Hun tømte nogle kirtler som stank noget så grusomt, men det hjalp ikke - eller kun kortvarigt. Jeg kan godt prøve at spørge igen næste gang hun skal vaccineres.

Synes helt klart, at I skal forbi dyrlægen med henblik på at få tjekket maven :-)

Hvis det er maven, den er gal med, så anbefaler dyrlægen et af de dertil indrettede foderemener.

Og hvis det er noget andet, så skal hun jo i behandling, så maven kan komme i orden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en lille sartmavet pomeranier i pleje lige nu.

For at undgå at de nye omgivelser skulle give ham tyndskid (8 år og aldrig blevet passet før) -så får han hver dag en knust paraghurt-pille i maden. Billig og nem løsning.

--Jeg har haft ham en uge. Og han laver de smukkeste skovsnegleformede pølser.. :mrgreen:

---Når den første lort er normal, så lyder det ikke SÅ slemt.

Får din hund KUN Olivers? Ikke noget blandet i? Eller godbidder ved siden af?

Hvilken variant af olivers? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cyberraga

Hej Birgitta,

Tak for dit svar :)

Altså jeg kom lige til at tænke på, at vi jo faktisk skifter mellem de forskellige Oliver's foder. Jeg tager som regel hvad der er på tilbud af Selected Fish, Lamb, Adult og har også prøvet Weight Loss en enkelt gang. Så måske er det fordi vi skifter mellem de forskellige typer foder? Men jeg vil så sige at den pose vi er igang med nu, er næsten tom (det er godt nok kun de små vi køber, hun er jo en lille skid på 10 kg penge ;)).

Men hun får ikke blandet noget i - hun er meget glad for mad ^^ Hun kan godt være kræsen i perioder (når vi har været på besøg hos min svigerinde som storforkæler hende) - men hun skal nok spise når hun bliver sulten nok ;)

Af godbider får hun stort set kun Olivers, og vi prøver lidt af hvert - der køber vi også bare ind hvad de har af tilbud den dag ;) Vi bor lige ved siden af dem :D

Men vi køber da også Denta Sticks - og så køber vi nogle gange nogle af alle de stænger man kan få, bl.a. af mærket Orlando (som vist er fra Lidl), men også nogle mærker man kan få når vi er i Tyskland (der hedder mærket Juwel) :oops:

OK vi har det med at købe ret mange godbidder :oops:

Jeg måtte lige et smut på hospitalet og i panik efterlod jeg min hund hos min mor. Hun passede hende så til dagen efter, og havde ikke kunne finde den mad jeg godt nok havde taget med. Men der var nogle hundekiks fra Sjöbogård (sådan nogle med farvet fyld), som hun vist så har givet hende ret mange af, fordi hun åbenbart var bange for at hunden skulle dø af sult *g*

Det var vist hvad jeg lige kunne komme med af tilståelser ^^ Vi har ikke selv børn, så hun er nok vores lille forkælede prinsesse. Men jeg ... har det generelt svært ved læger, og dyrelæger som tager over 500 kr. for at kigge på et øje der intet fejler... ja, så er jeg mest til at prøve noget andet foder.

Jeg har også forelsket mig lidt i det der hedder Wolfsblut - så har bestilt 3 pakker (Dark Forest, Cold River og Wild Duck) :oops:

/cyberraga :vuf:

P.S. I øvrigt tak for rådet om paraghurt-piller. Måske det skal prøves :5up:

P.S.2. Hun kan i øvrigt IKKE tåle kogt kylling, så meget ved vi da - hold da op, så er der tynd mave inden vi når ned på gaden :shock: Så det får hun ikke mere :roll:

Redigeret af cyberraga
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Personligt ville jeg prove med forskellige fodermaerker, dvs de bedste paa markedet ( f.eks Acana, Orijen, royal canin, natures wild m.m). Hvis der stadig er problemer med tynd afforing, ville jeg smutte forbi min dyrlaege, og lade hende teste i hoved og ... rover:genert:

Og saa ville jeg iovrigt prove med et torfoder baseret paa LAM (og/eller FISK), ikke kylling. nogle hundemaver har det bedre paa lam. bl.a min Tio...

Vores den store havde ofte tynd mave men det stoppede helt da vi provede Orijen. Flotte, morke og faste, som mor kan lide dem:slem:. Altsaa du skal regne med en uges tid tilvaenning for man kan regne med det rette resultat:5up:

GODBIDDER!: Noget andet er, at en hel del hundes maver kommer i uorden pga godbidder, specielt hvis der gives mange godbiddere og hvis der veksles imellem mange forskellige slags godbiddere. Det ville jeg helt stoppe med, og i stedet kun give foderet som godbidder i starten. Hvis maven er kommet i orden, saa ville jeg prove med EN type godbid, og se hvad der sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Dertil er der ogsaa nogle hunde hvis maver fungerer bedst paa raat fodring. dvs. raa kod og knogler, og meget lidt indmad en gang om ugen. nogle undlader helt lever, da det er meget rigt paa naering og kan give tynd mave.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Victor havde problemer med maven i laang tid, hvor vi nåede at prøve alle mærker på markedet der tilrådes uden korn og med andre proteiner, og hele hylden med skånekost hos dyrlægen, og han blevet testet for parasitter og det ene og det andet. Det viste sig så at være allergi (fandt vi først ud af da vi skiftede dyrlæge) Det er jo ikke så typisk at allergi viser sig fra maven, men det gjorde det hos Victor, han nåede dog at få kløe, lige inden vi ændrede hans kost til BARF, hvilket fra dag 1 gjorde at han havde nul mere tynd mave og tog på i vægt og bonussen, at han elsker sin mad :-D. Vi har på intet tidspunkt været nødt til at give ham medicin eller få ham vaccineret for allergien. At skifte til BARF har været nok.

Vi giver så kun barf, og ingen almindelige godbidder, eller diverse kunstigt fremstillede ting. De eneste godbidder han får er tørret lam fra James Wellbeloved og frugt & grønt og de lever/hjertegodbidder som jeg selv laver til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta,

Altså jeg kom lige til at tænke på, at vi jo faktisk skifter mellem de forskellige Oliver's foder. Jeg tager som regel hvad der er på tilbud af Selected Fish, Lamb, Adult og har også prøvet Weight Loss en enkelt gang. Så måske er det fordi vi skifter mellem de forskellige typer foder? Men jeg vil så sige at den pose vi er igang med nu, er næsten tom (det er godt nok kun de små vi køber, hun er jo en lille skid på 10 kg penge ;)).

Men hun får ikke blandet noget i - hun er meget glad for mad ^^ Hun kan godt være kræsen i perioder (når vi har været på besøg hos min svigerinde som storforkæler hende) - men hun skal nok spise når hun bliver sulten nok ;)

Af godbider får hun stort set kun Olivers, og vi prøver lidt af hvert - der køber vi også bare ind hvad de har af tilbud den dag ;) Vi bor lige ved siden af dem :D

Men vi køber da også Denta Sticks - og så køber vi nogle gange nogle af alle de stænger man kan få, bl.a. af mærket Orlando (som vist er fra Lidl), men også nogle mærker man kan få når vi er i Tyskland (der hedder mærket Juwel) :oops:

Jeg måtte lige et smut på hospitalet og i panik efterlod jeg min hund hos min mor. Hun passede hende så til dagen efter, og havde ikke kunne finde den mad jeg godt nok havde taget med. Men der var nogle hundekiks fra Sjöbogård (sådan nogle med farvet fyld), som hun vist så har givet hende ret mange af, fordi hun åbenbart var bange for at hunden skulle dø af sult *g*

Det var vist hvad jeg lige kunne komme med af tilståelser ^^ Vi har ikke selv børn, så hun er nok vores lille forkælede prinsesse. Men jeg ... har det generelt svært ved læger, og dyrelæger som tager over 500 kr. for at kigge på et øje der intet fejler... ja, så er jeg mest til at prøve noget andet foder.

Jeg har også forelsket mig lidt i det der hedder Wolfsblut - så har bestilt 3 pakker (Dark Forest, Cold River og Wild Duck) :oops:

P.S.2. Hun kan i øvrigt IKKE tåle kogt kylling, så meget ved vi da - hold da op, så er der tynd mave inden vi når ned på gaden :shock: Så det får hun ikke mere :roll:

--Når du VED at hun ikke kan tåle kylling, så er der flere af Olivers vartianter, hun heller ikke kan tåle. F.eks. "Adult" og "Weight Loss". Og hvis hun heller ikke kan tåle æg, som jo må ligne kylling, så skal du også holde øje med om DET er brugt i det foder, du vil købe. I alle færdig-godbidder kan der også være kylling, f.eks. som fedt........

Men foderskift kan i sig selv give problemer for hunde med sarte maver.

Silke kan heller ikke tåle kylling. Maven tåler det godtnok, men hun får problemer med ørerne. Så derfor ved jeg, at der er kylling eller kyllingefedt i næsten al hundemad. Fordi det almindeligvis er en god og billig kilde til både protein og fedt.

---Silke kan forøvrigt nok heller ikke tåle lam... (osse røde ører), så jeg har nu bestilt et kilo Ziwipeak hjort, for at prøve om hun kan tåle hjorteproteiner... :roll:

Og Silke har hovedsagelig levet af Olivers produkter med kylling og lam hele sit liv... Jeg spekulerer over, om proteinerne i tørfoder kan give nogle hunde allergi, hvis hundene fodres med dem i flere år........ :hmm:

Vi har ellers været glade for Olivers...:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta,

Min har også haft en lang periode med sart mave, han var på hvalpefodret fra oliver. jeg gav ham kyllling,ris og a 38 + lakseolie, vi prøvede dyrlægens diæt foder(hills) og dyrlægen ordinerede endda en ekstra ormkur + penicilin på et tidspunkt, men det gav ikke rigtig resultat.

så fandt jeg på at tage fat i alt hvad han fik, og udelukke tingene en af gangen en uge, godbider,bideben,diætfoder,kylling og olivers.

Og gæt hvad vi fandt, leverbiderne,som man kan købe alle steder og den værste synder denta sticks. I det øjeblik jeg stoppede med dem- stoppede den dårlige mave- Jeg talte med dem der har hans far.de havde samme erfaring med de bideben- jeg gav så resten af bidebenene til min dyrlæge og så fik hendes hunde dårlig mave.

-hvis han får formeget forskelligt, kan den godt blive sart igen.

De bedste bideben man kan give sin hund- og som også er gode på sart mave- er nutri dent- tænderne bliver så man kan spejle sig idem og hunden elsker dem- de findes i tre størrelser og koster desværre en bondegård. mellemstørrelsen 15 kr,og xlarge 25-30kr, måske mere. Og de bedste godbider, ja det er dem vi laver selv, eller kød uden noget nas i, rene ting........og så olivers duckcoins,.

Det er meget wolfblut at bestille hjem hvis din hund ikke kan tåle det- jeg vil håbe du har fået det billigt. Husk at bland fodret med det den plejer- så det bliver en rolig overgang- og så tror jeg det er uklogt af dig at veksle så meget mellem fodret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cyberraga

Well, vi har også været meget glade for Olivers i alle henseender i nu 2½ år. Min mand opfører sig også næsten som om vi er dem utro ^^

Det virker nu kun til at det er kogt kylling og ikke kylling i foder og godbider - det er i hvert fald ikke noget hun reagerer mere på end andet, vil jeg sige.

Ja, det er meget Wolfsblut at købe, men det var den eneste måde at få det til en rimelig penge på ;) Hvis alt går galt kender min svoger en masse hundeejere der ikke går så højt op i foder og den slags ;)

Nåh men, nu vil jeg prøve med foderet og alle godbider ryger også videre til min svoger. Ellers må jeg gå til dyrelægen.

/cyberraga

P.S. Hvad med at give hende lidt A38 spurgte min mor om? Hvis paraghurt hjælper, kunne A38 så ikke også tænkes at virke? Det kan man vel også give hende altid (forebyggende)? Og i så fald, hvor meget skal hun mon have?

Link til indlæg
Del på andre sites

P.S. Hvad med at give hende lidt A38 spurgte min mor om? Hvis paraghurt hjælper, kunne A38 så ikke også tænkes at virke? Det kan man vel også give hende altid (forebyggende)? Og i så fald, hvor meget skal hun mon have?

Der er ikke nær nok probiotika (mælkesyrebakterier) i A38 til at gør en forskel men hvis den kan tåle mælkeprodukter kan den ikke skade men paraghurt er bedre. Hvis den virkelig skal have et probiotika der vil noget, skal du købe en som skal holdes i køleskabet der giver nogle milliarder bakterier. Jeg har brugt Solaray (købt i helsekost) til min hund der giver 3-5 milliarder per kapsel/ml.

Link til indlæg
Del på andre sites