Hop til indhold

Hvordan undgår jeg han bliver voldsom?


Gæst SandraO
 Share

Recommended Posts

Gæst SandraO

Morgan er en blanding af en Old english bulldog & engelsk bulldog og 9 uger :)

 

Morgan er min første hund, jeg er opvokset med mine forældre som har haft en Bullmastiff, BostenTerrier og nu en engelsk springer. Jeg har set nogle metoder til opdrgelse.

Men når Morgan leger med andre hunde er man meget voldsom og ret ligeglad med deres størrelse, han var alfa-han i sit kuld og legede med sin storebror på 9 måneder som er et stort brød.

 

Jeg vil gerne lære Morgan at lege pænt med alle hunde og lære at kunne overgive sig lidt og lade hver med at lave det magtkamp som jeg synes han ligger ret hurtigt op til :/

 

Eller sker det at han vil slippe sit alfa-gen med alderen når han møder andre hunde som nok sætter ham på plads ?

:hmm:

starter snart til hundetræning, men ville bare være dejligt at kunne lære at handle på det så hurtigst som muligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at tro at en hvalp på 9 uger lægger op til nogen former for magtkamp, han leger og afprøver grænser lige som enhver anden hvalp, og ligesom enhver anden hvalp så får han meget lang line af voksne hunde.

 

Og du skal absolut ikke lade andre hunde "sætte ham på plads", det eneste han lærer af det er at han ikke kan stole på dig, og at at angreb er bedre end forsvar...

 

Du skriver at du har set nogle metoder til opdragelse, hvilke metoder er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig med lonny.

 

og selvkontrol og gode manerer er ikke det hvalpe har mest af. han er sikkert en stærk og kraftig lille fyr, og vil derfor kunne være overvældende for mindre hunde. jeg ville derfor prøve at finde nogle legekammerater der passede ham i størrelse og "kræfter" og sørge for, at han ikke får lov til at tromle mindre, mere forsigtige hunde. jeg har haft samme problematik med min hund, og jeg sørgede for at have skarp kontrol med hans leg med forsigtigere hunde, f.eks. ved at have ham i line, imens den anden var løs, så jeg kunne stoppe ham, når han blev "for meget".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Jeg vil lige støtte Sandra lidt i hendes tanker om Morgan :)

 

Alfred legede med ham idag, og han er et par kilo større, meget flyvsk, legesyg og slet ikke bange af sig. Alfred rullede rundt og kæmpede for at få Morgan med :lol: Det lykkes til at starte med, men Morgan er meget på vagt- Han virker slet ikke nervøs, men han sørger for ikke at vise nogen form for svaghed. Alfred rullede rundt, og lå ofte på maven- dette skulle Morgan ikke nyde noget af ;) (Er det ikke lidt et tegn på at Morgan på ingen måde vil underkaste sig?)

 

Sandra- Tror nu nok han skal lære det med tiden :) Det handler nok også en smule om tillid til den anden hund. Hvis han er det mindste nervøs(uden vi ser det), så vil han jo ikke ligge sig med maven i vejret :)

Han er gudeskøn, og bliver en fantastisk legekammerat :D !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige støtte Sandra lidt i hendes tanker om Morgan :)

 

Alfred legede med ham idag, og han er et par kilo større, meget flyvsk, legesyg og slet ikke bange af sig. Alfred rullede rundt og kæmpede for at få Morgan med :lol: Det lykkes til at starte med, men Morgan er meget på vagt- Han virker slet ikke nervøs, men han sørger for ikke at vise nogen form for svaghed. Alfred rullede rundt, og lå ofte på maven- dette skulle Morgan ikke nyde noget af ;) (Er det ikke lidt et tegn på at Morgan på ingen måde vil underkaste sig?)

 

Sandra- Tror nu nok han skal lære det med tiden :) Det handler nok også en smule om tillid til den anden hund. Hvis han er det mindste nervøs(uden vi ser det), så vil han jo ikke ligge sig med maven i vejret :)

Han er gudeskøn, og bliver en fantastisk legekammerat :D !

 

jeg synes nærmere, at det lyder som en hvalp, der er en lille smule usikker, måske fordi alfred var lidt ældre og større? en 9ugers hvalp er jo bare en lille baby.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes nærmere, at det lyder som en hvalp, der er en lille smule usikker, måske fordi alfred var lidt ældre og større? en 9ugers hvalp er jo bare en lille baby.

 

Ja, og en 9-ugers hvalp har endnu ikke lært noget om aktiv underkastelse, eller hvordan man i legen skiftes til at være øverst, det er noget den lærer hen ad vejen.

 

Lige nu prøver han bare alting af, og så er det netop han lærer af den respons han får fra de andre hunde, så hvis jeg var TS, så ville jeg sørge for at finde nogle venlige, tålmodige hunde han kan lege med, både hvalpe, men også meget gerne voksne overskudshunde der kan lærer ham et godt hundesprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige støtte Sandra lidt i hendes tanker om Morgan :)

 

Alfred legede med ham idag, og han er et par kilo større, meget flyvsk, legesyg og slet ikke bange af sig. Alfred rullede rundt og kæmpede for at få Morgan med :lol: Det lykkes til at starte med, men Morgan er meget på vagt- Han virker slet ikke nervøs, men han sørger for ikke at vise nogen form for svaghed. Alfred rullede rundt, og lå ofte på maven- dette skulle Morgan ikke nyde noget af ;) (Er det ikke lidt et tegn på at Morgan på ingen måde vil underkaste sig?)

 

Sandra- Tror nu nok han skal lære det med tiden :) Det handler nok også en smule om tillid til den anden hund. Hvis han er det mindste nervøs(uden vi ser det), så vil han jo ikke ligge sig med maven i vejret :)

Han er gudeskøn, og bliver en fantastisk legekammerat :D !

 

Hvad mener du med det markerede, og hvilken form for svaghed var det du gerne så han havde udvist?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I ser denne film fra da Luna var 8 uger og 1 dag gammel, så vil I også se en hvalp med gå på mod, og som i hvert fald ikke har tænkt sig at give op, og dette er fuldstændig normal adfærd :-D

 

[media]

[/media]

 

Luna er voksen i dag, og hun har et glimrende hundesprog, og har også lært at skiftes til at være øverst, men dette er netop noget hun har lært af at lege med andre hunde med et godt sprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO

Dejligt med så gode svar.

 

Jamen mine forældre har opdraget hunde på den lidt gammel gad lidt hårde måde, og det gav mening dengang men nu er jeg 20 og jeg vil så gerne lære nogle positive metoder så min hund respektere mig og ikke bliver bange for mig. Derfor jeg også søger råd allerede nu.

 

Jeg vil hellere have jeg spørg om råd nu når han er hvalp ang. den måde han leger, end at jeg får afvide han har et problem som jeg kunne havde rettet fra hvalp. Men dejligt at hører det okay han er så modig.

 

Jeg tror Cecilie mener det med svaghed at han overgiver sig,

Men man siger jo at dominans kan du aflæse på hunden og Morgan stiller sig meget frem af og står helt stille mens halen står lige i vejret ikke noget med at lovre.

Derfor ville jeg sige han er meget selvsikker hund, hvad mener du med han lyder som en usikker hund :'( ? Har jeg helt overset nogle ting i hans kropssporg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med så gode svar.

 

Jamen mine forældre har opdraget hunde på den lidt gammel gad lidt hårde måde, og det gav mening dengang men nu er jeg 20 og jeg vil så gerne lære nogle positive metoder så min hund respektere mig og ikke bliver bange for mig. Derfor jeg også søger råd allerede nu.

 

Jeg vil hellere have jeg spørg om råd nu når han er hvalp ang. den måde han leger, end at jeg får afvide han har et problem som jeg kunne havde rettet fra hvalp. Men dejligt at hører det okay han er så modig.

 

Jeg tror Cecilie mener det med svaghed at han overgiver sig,

Men man siger jo at dominans kan du aflæse på hunden og Morgan stiller sig meget frem af og står helt stille mens halen står lige i vejret ikke noget med at lovre.

Derfor ville jeg sige han er meget selvsikker hund, hvad mener du med han lyder som en usikker hund :'( ? Har jeg helt overset nogle ting i hans kropssporg?

 

det er ikke sikkert, at han var usikker. men hvis han tøvede med at være med i legen og holdt sig lidt tilbage, kan det jo være årsagen. at en hund står stille med halen lige i vejret, kan også være et sådan lidt usikkert pusten sig op.

 

men, mon ikke lonny har ret i, at han bare er en glad og selvsikker lille baby, der slet ikke har lært spillereglerne og god legeadfærd endnu. det gør han bedst ved at omgås voksne hunde med godt hundesprog, fornuftige hunde-tanter og -onkler er guld værd. og så hvalpe der passer til ham i alder og størrelse.

 

jeg ville helt droppe at tænke på ham som dominant og tænke i magt, overgivelse osv. det synes jeg slet ikke giver nogen mening, og særligt ikke med en lille hvalp. tænk hellere på ham som et frækt, grænsesøgende og nogengange usikkert lille barn, der skal guides i den rigtige retning.

 

det er super, at du spørger om råd, jeg har fået uendelig meget viden og vejledning herinde, det har været guld værd som førstegangshundeejer! og jeg er glad for, at du gerne vil arbejde med positive metoder, man kan efter min mening nå meget længere med at få en glad, tryg og velopdragen hund på den måde. "hård" opdragelse er heldigvis totalt unødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
det er ikke sikkert, at han var usikker. men hvis han tøvede med at være med i legen og holdt sig lidt tilbage, kan det jo være årsagen. at en hund står stille med halen lige i vejret, kan også være et sådan lidt usikkert pusten sig op.

 

men, mon ikke lonny har ret i, at han bare er en glad og selvsikker lille baby, der slet ikke har lært spillereglerne og god legeadfærd endnu. det gør han bedst ved at omgås voksne hunde med godt hundesprog, fornuftige hunde-tanter og -onkler er guld værd. og så hvalpe der passer til ham i alder og størrelse.

 

jeg ville helt droppe at tænke på ham som dominant og tænke i magt, overgivelse osv. det synes jeg slet ikke giver nogen mening, og særligt ikke med en lille hvalp. tænk hellere på ham som et frækt, grænsesøgende og nogengange usikkert lille barn, der skal guides i den rigtige retning.

 

det er super, at du spørger om råd, jeg har fået uendelig meget viden og vejledning herinde, det har været guld værd som førstegangshundeejer! og jeg er glad for, at du gerne vil arbejde med positive metoder, man kan efter min mening nå meget længere med at få en glad, tryg og velopdragen hund på den måde. "hård" opdragelse er heldigvis totalt unødvendigt.

 

Jeg kan allerede mærke nu jeg har fået rigtig mange gode ting afvide :D Jeg lærer meget mere af folk erfaringer herinde end jeg ville kunne af at læse en bog ;)

 

Men tror os bare jeg er lidt nervøs på jeg nu gør altid rigtigt fordi det er min første hund og han er så lille og dejlig <3 vil så gerne gøre mit bedste og elsker at lærer mere også når jeg støtter opdragelse uden hård hånd og for mange Nej'er men mere leg og respekt :')

Link til indlæg
Del på andre sites

9 uger gammel mødte vores hvalp for første gang min mors ældre hanhund. Skipper var så forfærdelig og pågående og bed stakkels Balder og jagtede ham rundt i hele haven. Balder sagde ikke fra en eneste gang selvom hans hale faktisk blødte til sidst og vi måtte fjerne Skipper så Balder kunne få fred :genert:

 

Efterhånden som skipper blev ældre ændrede forholdet sig helt automatisk imellem dem. I dag er der ingen tvivl om at Skipper har stor respekt for Balder. Han er aldrig nogensinde blevet sat fysisk på plads af Balder han har bare lært at forstå hundesprog og har indset at han ikke længere har et hvalpe fripas til at opføre sig som han vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Motor var sådan en hvalp som under ingen omstændigheder ville lægge sig på ryggen - det havde intet at gøre med at han var fremme i skoen, tværtimod var det fordi han syntes det var uhyggeligt, at ligge i sådan en udsat position.

Han var så samtidigt rimelig stor og vild med at lege, så legede han med hunde der var mindre pågående end ham selv, så satte jeg mig bare på hug, og lige stak en hånd imellem hvis jeg syntes han var for vild. Han blev hurtigt rigtig fin, han sprang også fluks en halv meter væk hvis den anden hund sagde piv (altså mens de legede).

 

Han har også været ret usikker på træk-leg, det er stadig noget man leger med få udvalgte, helst nogle han kender, til trods for at jeg har leget og stadig leger det med ham, med vilde lyde og kasten os rundt, hvor Motor altså synes det er kæmpe fest.

 

Nu vil han gerne ligge på ryggen med visse hunde, i leg vel at mærke, han kunne ALDRIG finde på at gøre det i en hilse-situation eller med nogle han ikke føler sig tryg ved, men sådan er han bare.

 

 

Prøv at sæt dig med din hvalp og vær med i legen med de andre hunde, hvis du synes han er for vild, stop ham ligeså stille hvis han kammer over, lad ham få 10 sekunder til at trække vejret og lige geare ned igen. Samtidigt vil han så kunne få helle mellem dine ben hvis han har brug for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du starter med at spørge- hvordan du undgår at han bliver voldsom.

Jeg tror at sammenlignet med andre typer hunde vil din hvalp kunne virke voldsom, alene pga den måde de stiller sig op på, og deres bygning. Sådan en muskelbørge bruger jo mere sin kropsmasse ved leg end f.eks en meget spinkel model. Det er genetisk og medfødt og min spinkle lidt myndeagtige jagthund var som hvalp vild med hurtige fangelege, hvilket din aldrig ville foretrække for lang tid af gangen.

Jeg havde hvalp i pleje for 2 år sidem . Mix af Dogie de bordeox/amm buldog, nogle massivtbyggede hvalp. Deres mor var død da de var få dage gamle.De legede anderledes end mine hjemmeavlede cockerhvalpe, vel fordi de var tungere i rumpen og mere brugte deres krop.

Jeg ville ikke tiltænke en 9 ugeres hvalp rang af alfha, mener først at rangorden optræder efter kønsmodning og kun mellem samlevende hunde af især samme køn. Dominans er også forkert at bruge på en hund, der er så ung, den har kun evne til at prøve at nyde livet og aner intet endnu om konsekvens af sine handlinger.

Du få lige et foto af mine muskelbørn, der nu er væk og blevet store hunde. Har fra 6-7 ugers alderen. Deres reservemor var en blid cockertæve, Her gasses af på min ung bordermix, Snoopy = legeonkel.

april09 060.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

Alfred er jo kun 13 uger, og vejer vel 3-4 kg mere end Morgan. Og han er også en meget tung race- dog var de to hundes kropssprog meeeget forskelligt. Hvordan kan det være :vedikke: ? Har det noget at gøre med at Alfred har mødt/leget med mange forskellige hunde ?

 

Jeg ser dét at ligge sig på ryggen og rulle rundt som et tegn på tryghed, og et symbol på at Alfred forsøger at signalere at han bare vil lege :confused: ? Er det helt forkert eller ?

 

De legede rigtig fint de første 20 min, og så begyndte vi at stoppe legen når den blev for vild. Når jeg tog Alfred væk så gik der ikke et halvt minut, så kom Morgan for at lege/drille- det er vel et tegn på at han ikke er direkte utryg, men gerne ville hygge/lege med Alfred ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alfred er jo kun 13 uger, og vejer vel 3-4 kg mere end Morgan. Og han er også en meget tung race- dog var de to hundes kropssprog meeeget forskelligt. Hvordan kan det være :vedikke: ? Har det noget at gøre med at Alfred har mødt/leget med mange forskellige hunde ?

 

Jeg ser dét at ligge sig på ryggen og rulle rundt som et tegn på tryghed, og et symbol på at Alfred forsøger at signalere at han bare vil lege :confused: ? Er det helt forkert eller ?

 

De legede rigtig fint de første 20 min, og så begyndte vi at stoppe legen når den blev for vild. Når jeg tog Alfred væk så gik der ikke et halvt minut, så kom Morgan for at lege/drille- det er vel et tegn på at han ikke er direkte utryg, men gerne ville hygge/lege med Alfred ?

 

Nu kender jeg ikke så meget til din race, men den engelske Bulldog leger jo lidt som min race, meget med at hoppe med skulderen ind i den anden hund og i det hele taget være meget fysisk, og andre racer kan jo bedre lide jagtleg eller at trække med tov, det er så forskelligt. Men en EB vil altid virke mere voldsom når den bliver sat overfor mere spinkle racer der ikke leger på samme måde, men det er jo ikke EB'ens skyld, sådan er den bare, og så må man jo finde nogle legekammerater der leger på samme måde :-D

 

Jeg tror ikke at Morgan er direkte utryg, han forsøger sig bare frem, og ind i mellem resulterer hans handlinger i at han måske bliver lidt utryg, men da han er hvalp, så overvinder han det hurtig og er klar til at lege igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Nu kender jeg ikke så meget til din race, men den engelske Bulldog leger jo lidt som min race, meget med at hoppe med skulderen ind i den anden hund og i det hele taget være meget fysisk, og andre racer kan jo bedre lide jagtleg eller at trække med tov, det er så forskelligt. Men en EB vil altid virke mere voldsom når den bliver sat overfor mere spinkle racer der ikke leger på samme måde, men det er jo ikke EB'ens skyld, sådan er den bare, og så må man jo finde nogle legekammerater der leger på samme måde :-D

 

Jeg tror ikke at Morgan er direkte utryg, han forsøger sig bare frem, og ind i mellem resulterer hans handlinger i at han måske bliver lidt utryg, men da han er hvalp, så overvinder han det hurtig og er klar til at lege igen :-D

 

Alfred er en Basset Hound :) Evt. google det. Han leger også meget vildt, og tumler. Han gider ikke fangeleg eller lignende :cool:

Tror måske du har meget ret i at han som hvalp bare overvinder den korte "frygt" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Alfred er jo kun 13 uger, og vejer vel 3-4 kg mere end Morgan. Og han er også en meget tung race- dog var de to hundes kropssprog meeeget forskelligt. Hvordan kan det være :vedikke: ? Har det noget at gøre med at Alfred har mødt/leget med mange forskellige hunde ?

 

De er forskellige racer, ikke? Racer har forskellige legemønstre - de fleste kan nu sagtens finde ud af at lege med hinanden alligevel, de lærer af hvad den anden gør.

 

En anden ting er, at små hvalpe tit har lidt overdrevent sprog, de vil jo gerne være "sikre" på, at den anden hund forstår dem, samtidigt med at de øver sig på hundesproget. For nogle ændrer det sig med alderen til at være mindre, andre har et super tydeligt sprog hele livet.

 

 

De legede rigtig fint de første 20 min, og så begyndte vi at stoppe legen når den blev for vild. Når jeg tog Alfred væk så gik der ikke et halvt minut, så kom Morgan for at lege/drille- det er vel et tegn på at han ikke er direkte utryg, men gerne ville hygge/lege med Alfred ?
Det er totalt svært at skrive om, når det ikke er noget man har set. Hvis i er meget i tvivl, kan i jo prøve at filme det.

Men det lyder da som om de har hygget sig. Og jo, når Morgan fiser direkte tilbage, er det sikkert fordi han synes det er top-skægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
De er forskellige racer, ikke? Racer har forskellige legemønstre - de fleste kan nu sagtens finde ud af at lege med hinanden alligevel, de lærer af hvad den anden gør.

 

En anden ting er, at små hvalpe tit har lidt overdrevent sprog, de vil jo gerne være "sikre" på, at den anden hund forstår dem, samtidigt med at de øver sig på hundesproget. For nogle ændrer det sig med alderen til at være mindre, andre har et super tydeligt sprog hele livet.

 

 

Det er totalt svært at skrive om, når det ikke er noget man har set. Hvis i er meget i tvivl, kan i jo prøve at filme det.

Men det lyder da som om de har hygget sig. Og jo, når Morgan fiser direkte tilbage, er det sikkert fordi han synes det er top-skægt.

 

Nej, Alfred er Basset Hound- men begge tunge racer der elsker tumlelege frem for løbelege ;) Kan tydeligt se at Alfred overdriver hans sprog helt tosset- ligemeget hvem/hvad han møder :lol:

Men det lyder da til at jeg har afkodet dem nogenlunde så :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, Alfred er Basset Hound- men begge tunge racer der elsker tumlelege frem for løbelege ;) Kan tydeligt se at Alfred overdriver hans sprog helt tosset- ligemeget hvem/hvad han møder :lol:

Men det lyder da til at jeg har afkodet dem nogenlunde så :-D

 

Det har du sikkert, men ellers kan du altid filme den og lægge filmen herind (også selvom du ikke længere er i tvivl :blink:), vi ville elske at se hvalpeleg :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Det har du sikkert, men ellers kan du altid filme den og lægge filmen herind (også selvom du ikke længere er i tvivl :blink:), vi ville elske at se hvalpeleg :lun:

 

Det skal vi huske :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO

Så har morgan leget med en 1 år gammel lhasa apso i dag. De gik godt hun løb rundt hvor Morgan ikke var så hurtigt mens Morgan gøede og knurrede i leg.

 

Men så begyndte Silje som lhasa apso'en hedder at knurre og snappe efter Morgan fordi han fandt et ben som hun havde gemt. Er det endelig iorden man acceptere en hund beskytte deres ben på den måde, eller er det endelig noget man burde arbejde hunden fra? det er en naturlig ting for hunden men stadig kan det også give nogle slogskampe hvis en hund ikke lærer at dele? :S

 

Hvad synes i ? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sandra

Mine voksne hunde vil ikke dele ben og de 10 hunde jeg havde før -hellerikke. Hunde er ikke kolliktive mht foder,godbidder osv.Det er genetisk bestemt- de er kodede fra små til at beskytte deres eget eller det de finder.Så at dele er mod hundens natur. Forældredyr kan dele, dels ved at kaste ufordøjet mad op til de små hvalpe, dels ved at levere mad, der er fundet eller fået. Min ene tæve kom iind med en levende mus til 3-4 ugers hvalpe, smed den i hvalpekassen og håbede vel at deres jagtinstinkt tog over. De var kun netop kommet på benene.

Mht at ligge på ryggen osv, også ved leg ,tror jeg, det er bygningsafhængigt. Kan se på hvalpe- og unghundeholdene, at visse hunde ikke kan lære at rulle rundt på ryggen .Eller skal bruge mange kræfter til det, andre gør det så let.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
Hej Sandra

Mine voksne hunde vil ikke dele ben og de 10 hunde jeg havde før -hellerikke. Hunde er ikke kolliktive mht foder,godbidder osv.Det er genetisk bestemt- de er kodede fra små til at beskytte deres eget eller det de finder.Så at dele er mod hundens natur. Forældredyr kan dele, dels ved at kaste ufordøjet mad op til de små hvalpe, dels ved at levere mad, der er fundet eller fået. Min ene tæve kom iind med en levende mus til 3-4 ugers hvalpe, smed den i hvalpekassen og håbede vel at deres jagtinstinkt tog over. De var kun netop kommet på benene.

Mht at ligge på ryggen osv, også ved leg ,tror jeg, det er bygningsafhængigt. Kan se på hvalpe- og unghundeholdene, at visse hunde ikke kan lære at rulle rundt på ryggen .Eller skal bruge mange kræfter til det, andre gør det så let.

 

Ved godt det natur, men sådan noget kan også trænes væk så man lærer hunden at dele har jeg set beviser på før, men det sjovt nok for mine forældres engelsk springer deler alt med fremmede hunde, det rør ham slet ikke de rander med hans ben eller ligger i hans kurv overhoved? Og sådan har han altid været :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...