NannaSoko Skrevet Maj 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 16, 2011 Nu vil jeg også lige prøve at høre alle jer hundemennesker hvilken race jeg skal have næste gang. Det varer nok lige et par år til jeg skal have ny hund, men det skader jo ikke at være velforberedt Mine krav til en hund: - mellemstørrelse, mindst 8 kg, max ca 30 - Sund race eller en race hvor de sygdomme der måtte være kan vælges fra på forholdsvist let vis. Hunden skal kunne holde til at gå, løbe, agility osv. - Skal potentielt kunne bruges til mange ikke-racespecifikke hundesportsgrene. Lige nu er jeg mest til dogdancing, men måske får jeg pludselig lyst til noget helt andet. - Skal have et robust sind, må ikke være for lyd eller bevægelsesfølsom. Må ikke være nervøs og ikke for 'vims'. - den skal være rimeligt rolig inden døre, gider ikke sådan en hund der vimser rundt efter mig hele tiden. - skal gide at træne, men den behøver ikke være 'træningsfreak'. Det gør ikke noget at jeg selv må kæmpe lidt for det, men gider ikke noget meget usamarbejdsvilligt (er fx ikke til saluki og den slags, eller det er jeg faktisk, men prøver at arbejde mig hen imod kun at have en hund som kan opfylde alle mine krav) - skal være en race der har noget crazyness på en eller anden måde, enten i udseende eller opførsel....vil altså enten have en hund der ser skør ud eller er uartig - hunden må meget gerne være sådan lidt slank og korthåret i det, men det er ikke et krav. Jeg kan tilbyde en 6-8 timers alenetid hver dag , men derudover masser af træning og oplevelser. Jeg har selv overvejet følgende racer: Bedlington terrier lancastershire heeler vestgötaspids Pyrenæisk hyrdehund (den stemmer min kæreste for) cockerspaniel (jagtversionen) Jack russell terrier Tysk jagtterrier Manchester terrier Nå ja, jeg kan godt lide terriers Andre gode forslag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Altså, jeg kan jo virkelig godt forstå, at du er vild med den pyrenæiske hyrdehund. Men er bare ikke sikker på, at den matcher dit kriterium om "robust sind". :hmm: Egentlig synes jeg, at en dansk/svensk gårdhund passer til mange af dine kriterier - men den er måske for vims for dig? En schnauzer kunne måske også være en mulighed, hvis vi skal over i de selvstændige racer? De skulle jo samtidig have ret gode arbejdsegenskaber. Den vi havde på sandkasseholdet sidste forår var faktisk ret dygtig, syntes jeg. Manchester terrier kunne jeg sagtens se dig med - det er jo bare en lille Soko. :blink: Men... egentlig synes jeg, at du skal tænke meget på, hvad du gerne vil med hunden, så du ikke kommer til at spænde ben for dig selv i forhold til at bruge den til f.eks. dogdancing og agility. En lancastershire heeler, f.eks.... minder den ikke meget om en corgi? Og jo, selvfølgelig KAN de godt trænes til mange ting, men det er altså ret meget mere op ad bakke, end hvis du vælger en lidt mere samarbejdende og adræt hund. Hvis vi f.eks. ser på de to corgier, der p.t. laver dogdancing, så kan de jo egentlig en del... men rigtig, rigtig mange gange gider de ikke at lave noget i ringen, de bliver tit sådan "hej hej, det klarer du bare selv, mor, jeg skal lige noget andet". Hvis vi skal ud i noget selvstændigt, men også med gode træningsforudsætninger, kunne du måske undersøge flere af spidshundene (hvis du kan leve med deres gøtendenser). Hvad med f.eks. norrbottenspids, norsk lundehund (godt nok lidt for lille i forhold til dine ønsker), islandsk fårehund eller norsk buhund? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Pyrenæisk Hyrdehund Kelpie Boston terrier Parson Russell terrier Border teriier Breton Kromfohrländer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 klart en bedlington, du vil blive husket alle vegne, ingen vil fordomsfuldt være bange for pudel-terrier. Hvad med en pumi? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Uhh ja, en kelpie eller en kromfohrländer er gode bud til Randi, synes jeg. :5up: Eller hvad med en pumi? :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 klart en bedlington, du vil blive husket alle vegne, ingen vil fordomsfuldt være bange for pudel-terrier. Hvad med en pumi? HA, du sagde også pumi, det er vist første gang, vi har været enige om en race! Bedlington terrier, ej, vel? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Bedlington terrier, ej, vel? Hvis Randi kan se charmen i en bull, så kan hun garanteret også finde den i en Bedlington Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 klart en bedlington, du vil blive husket alle vegne, ingen vil fordomsfuldt være bange for pudel-terrier. Hvad med en pumi? Nu kendte jeg ikke bedlington'en, så jeg googlede den lige, jeg ved ikke om billede viser en typisk bedlington, men hvis det er, så har du fuldstændig ret, hvem kan dog blive bange for et lam ps. Undskyld hvis jeg fornærmer nogen der er vild med denne race Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Altså, jeg kan jo virkelig godt forstå, at du er vild med den pyrenæiske hyrdehund. Men er bare ikke sikker på, at den matcher dit kriterium om "robust sind". :hmm: Egentlig synes jeg, at en dansk/svensk gårdhund passer til mange af dine kriterier - men den er måske for vims for dig? Gårdhunden kunne jeg godt overveje, grunden til at den ikke er på listen er at jeg synes racen er meget uhomogen eller hvad man nu skal kalde det. Synes der er nogle meget fine eksemplarer rundt omkring som jeg nemt kunne se mig selv med, men der er også en del gårdhunde jeg ikke kan se mig selv med. Jeg undesøger lige lidt om gårdhunden. En schnauzer kunne måske også være en mulighed, hvis vi skal over i de selvstændige racer? De skulle jo samtidig have ret gode arbejdsegenskaber. Den vi havde på sandkasseholdet sidste forår var faktisk ret dygtig, syntes jeg. Nej tak til schnauzeren, synes simpelthen deres pels er grim....tilgengæld kunne jeg godt overveje en tysk pincher, det er vel i princippet en schnauzer i en anden indpakning? Manchester terrier kunne jeg sagtens se dig med - det er jo bare en lille Soko. :blink: Men... egentlig synes jeg, at du skal tænke meget på, hvad du gerne vil med hunden, så du ikke kommer til at spænde ben for dig selv i forhold til at bruge den til f.eks. dogdancing og agility. En lancastershire heeler, f.eks.... minder den ikke meget om en corgi? Og jo, selvfølgelig KAN de godt trænes til mange ting, men det er altså ret meget mere op ad bakke, end hvis du vælger en lidt mere samarbejdende og adræt hund. Hvis vi f.eks. ser på de to corgier, der p.t. laver dogdancing, så kan de jo egentlig en del... men rigtig, rigtig mange gange gider de ikke at lave noget i ringen, de bliver tit sådan "hej hej, det klarer du bare selv, mor, jeg skal lige noget andet". Altså jeg har jo kun set et eksemplar af den der heeler og den var meget sød:lun: Som jeg forstår det har man taget lige dele corgi og Jack russell terrier, men hvordan den er ved jeg ikke helt. Jeg har prøvet at finde nogle videoer af heeler der løb agility og de ville på ingen måde kunne overbevise dig. Men se hvor søde de er. Hvis vi skal ud i noget selvstændigt, men også med gode træningsforudsætninger, kunne du måske undersøge flere af spidshundene (hvis du kan leve med deres gøtendenser). Hvad med f.eks. norrbottenspids, norsk lundehund (godt nok lidt for lille i forhold til dine ønsker), islandsk fårehund eller norsk buhund? Kunne muligvis overveje norsk buhund, men de andre takker jeg nej til...for øh spidshunde-agtige Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 border terrier! jeg synes, at den passer perfekt til dine kriterier. men er selvfølgelig farvet af, at jeg har boet med en fantastisk skøn en af slagsen de er efter min mening kønne og meget harmoniske hunde, sporty og med en praktisk størrelse. mine forældres, som jeg boede med til jeg flyttede hjemme fra, er udpræget stor-hund-i-lille-krop-klicheen. han er totalt nervefast og hviler i sig selv, meget rolig og u-vims hjemme og utrætteligt energisk ude. selv om mine forældre aldrig har ulejliget sig med at lære ham noget som helst, og selv om han er 9 år, er han MEGET nemmere at træne med og lære nyt end min egen hund - han har et virkelig godt hoved. og så er han super med andre hunde, har et godt klart sprog, og hidser sig ikke unødigt op. han har efterhånden fået en vis ro på, men han var en rigtig hoppebold i mange år - en skøn, skøn, skøn hund :hjerte: der er også nogle stykker i vores park, alle 3 er virkelig søde, velafbalancerede og vellidte. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 klart en bedlington, du vil blive husket alle vegne, ingen vil fordomsfuldt være bange for pudel-terrier. Hvad med en pumi? Pumi, ikke dårligt forslag, har faktisk overvejet den, men den blev forkastet på grund af gø-tendenser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Pyrenæisk Hyrdehund Kelpie - Arh, ja den er jeg også meget begejstret for Boston terrier Nej tak Parson Russell terrier Tja, måske, tænder bare mere på den kortbenede jack russell Border teriierJa, sådan en kunne jeg da også nemt se mig selv med Breton :hmm: ved ikke rigtig, er ikke så tosset med de der stående hunde Kromfohrländer JA, de er dælme også søde og sjove hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 HA, du sagde også pumi, det er vist første gang, vi har været enige om en race! Bedlington terrier, ej, vel? Altså det eneste dårlige jeg lige kan se ved den er udseendet og man kan vel klippe den i en flot frisure. Nå ja, så er det vist også noget med at den er en smule skarp overfor andre hunde og så er der lige noget med nogle arvelige sygdomme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 border terrier! jeg synes, at den passer perfekt til dine kriterier. men er selvfølgelig farvet af, at jeg har boet med en fantastisk skøn en af slagsen de er efter min mening kønne og meget harmoniske hunde, sporty og med en praktisk størrelse. mine forældres, som jeg boede med til jeg flyttede hjemme fra, er udpræget stor-hund-i-lille-krop-klicheen. han er totalt nervefast og hviler i sig selv, meget rolig og u-vims hjemme og utrætteligt energisk ude. selv om mine forældre aldrig har ulejliget sig med at lære ham noget som helst, og selv om han er 9 år, er han MEGET nemmere at træne med og lære nyt end min egen hund - han har et virkelig godt hoved. og så er han super med andre hunde, har et godt klart sprog, og hidser sig ikke unødigt op. han har efterhånden fået en vis ro på, men han var en rigtig hoppebold i mange år - en skøn, skøn, skøn hund :hjerte: der er også nogle stykker i vores park, alle 3 er virkelig søde, velafbalancerede og vellidte. Slet ikke noget dårligt bud. Det eneste minus er måske lidt for stor jagtlyst og så pelsen, men det kan der ses gennem fingre med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Slet ikke noget dårligt bud. Det eneste minus er måske lidt for stor jagtlyst og så pelsen, men det kan der ses gennem fingre med. enig og enig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Altså jeg har jo kun set et eksemplar af den der heeler og den var meget sød:lun: Som jeg forstår det har man taget lige dele corgi og Jack russell terrier, men hvordan den er ved jeg ikke helt. Jeg har prøvet at finde nogle videoer af heeler der løb agility og de ville på ingen måde kunne overbevise dig. Men se hvor søde de er. Megasøde, ja. Men Randi, synes altså, at du skal have en ordentlig træningshund! Altså det eneste dårlige jeg lige kan se ved den er udseendet og man kan vel klippe den i en flot frisure. Petrinemor vil garanteret gerne hjælpe dig med den flotte frisure. Ved godt, at man ikke skal vælge efter udseendet... men altså, vil du virkelig gå rundt med et får i snor? Undskyld til bedlington-elskere. Nå ja, så er det vist også noget med at den er en smule skarp overfor andre hunde og så er der lige noget med nogle arvelige sygdomme. Jeg har hørt, at de skulle være ret skarpe. Men har aldrig mødt nogle, kun set dem på afstand. Mht. border terrieren er det ikke noget dårligt bud, nej. Men de har vist ret meget jagtinstinkt, Rune har i hvert fald snakket om, at han synes, at Viggas jagtinstinkt er alt for stort, og at han for sjældent kunne have hende løs. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Dem jeg har mødt har bare været terrier, langt under welsh-terrier niveau. De kan jo også farves! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Dem jeg har mødt har bare været terrier, langt under welsh-terrier niveau. De kan jo også farves! OMG, er så småt ved at blive indraget i det dødsensfarlige og skøre undergrunds hundeklippermiljø Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Petrinemor vil garanteret gerne hjælpe dig med den flotte frisure. Ved godt, at man ikke skal vælge efter udseendet... men altså, vil du virkelig gå rundt med et får i snor? Undskyld til bedlington-elskere. Det er som om at jo grimmere du siger den er, jo mere klar er jeg på sådan et lille terrier-får :banan: Måske er du min mor, jeg har ofte samme forhold til hendes meninger :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 De kan jo også farves! hvilket naturligvis er et MEGET vigtigt kriterie forresten går mine forældres border dagligt løs, men ja, han har gerne næsen i jorden, og har tendens til at smutte efter fært - de har så overhovedet heller ikke trænet indkald med ham - men han kommer altid tilbage igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 hvilket naturligvis er et MEGET vigtigt kriterie Jeps! Tror også man kan lave dread-locks på dem, den er så perfekt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Jeps! Tror også man kan lave dread-locks på dem, den er så perfekt. Eller man kan klippe dem helt korthårede og så ligner de bare en hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Maj 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 16, 2011 Eller man kan klippe dem helt korthårede og så ligner de bare en hund. Ok, så er den faktisk ikke så slem. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2011 Jeg må hellere tage til Valby udstillingen og kigge lidt på hyrdehunde og terriers. Problemet er bare at de har tænkt sig at vise terriers om søndagen, hvor jeg skulle til Albertslund og se lydighed og agility :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret Maj 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2011 Jamen jeg slår da lige et slag for cavalieren 8 kg er sådan ca en fuldvoksen cavalier, de elsker at træne, løbe, sove, putte, faktisk bare alt hvad man foretager sig! De er godt nok ikke verdens sundeste race og man skal derfor altid (efet min mening) købe en dkk hvalp, da de har rigtig meget fokus på deres sygdomme. Ved ikke om de ser mærkelige ud... Hmmm, altså min ser altid ret underlig ud Se evt. vedhæftet bevismateriale. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts