Hop til indhold

Klipning


Gæst HannahPigen
 Share

Recommended Posts

Gæst Tanten
jep

 

OK - AV fingre ;-)

 

Så vil jeg med min ydmyg viden da ikke mene man kan klippe en hund så det ser ligesådan ud :-) Jeg har set en klippet hønsehund :badr: Eller fra min hestetid ser jeg en klippet man for mit indre øje - det er også :badr:

 

Men god arbejdslyst til cockerejerne :mrgreen::mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mon hun ikke skriver ud fra sine egne erfaringer. Jeg kender to der har en cocker, de bliver klippet her om sommeren. Men det er forker at gøre kan jeg forstå.

 

Ja altså, hvis man gerne vil ødelægge pelsen, så er det da det helt rigtige at gøre.

 

når først du begynder at klippe i pelsen, så ødelægger du pelsstrukturen. Det er et hestearbejde at rette op på en tidligere klippet pels. Pelsen bliver tykkere og man kan være udsat for at den lettere krøller.

 

Jeg synes det er meget skræmmende at man som uddannet hundefrisør siger at ikke ret mange cockere kan trimmes. Det er ikke nogen hemmelighed at jeg har cockere og at jeg primært bruger dem til udstilling. Men jeg har gennem tiden set rigtig mange cockere, både med stamtavle og uden, og jeg har til dato endnu ikke set en der ikke kunne trimmes.

 

Som jeg skriver længere oppe, så er det kun dårlige og dovne hundefrisører der klipper cockere. Det tager kun ganske kort tid at klippe en hund, mens en rigtig trim tager timevis. Personlig så jeg hellere at en hundefrisør brugte en coatking/trimmekniv fremfor maskine/saks hvis vedkommende ikke vil håndplukke.

 

Men som sagt, min pb står åben, for jeg vil da rigtig gerne vide, hvor jeg ikke skal sende hvalpekøbere hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK - AV fingre ;-)

 

Så vil jeg med min ydmyg viden da ikke mene man kan klippe en hund så det ser ligesådan ud :-) Jeg har set en klippet hønsehund :badr: Eller fra min hestetid ser jeg en klippet man for mit indre øje - det er også :badr:

 

Men god arbejdslyst til cockerejerne :mrgreen::mrgreen::blink:

 

Uriasposter det er os :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karumski
A hva'???

 

Men undskyld jeg spørger er du uddannet hundefrisør og i bekræftende fald hvor?

 

Du må meget undskylde, men det du skriver er direkte vrøvl. En cocker bør trimmes og alle cockere kan trimmes. En hundefrisør der klipper en cocker er enten doven eller decideret dårlig.

 

 

Jeg har sendt dig en PB. Og jeg kan berolige dig. Hvis du virkelig mener jeg er så frygtelig dårlig hundefrisør, så bor vi meget langt fra hinanden. For som du kan se i mine indlæg bor jeg i Kronjylland. Altså i eller omkring Randers. Og jeg har ingen salon længere p.g.a. noget personligt, så du skal ikke være bange for at du kommer til, at sende dine hvalpekøbere hen til mig, for at få trimmet dine hunde.

Jeg skriver jo kun ud fra mine egne erfaringer. Og jeg ser som tidligere skrevet, rigtig mange cockere der ikke kan trimmes. Og jeg har da set MANGE cockere i min tid. Men vi har tilsyneladende gjort os forskellige erfaringer.

 

Jeg skal ikke kunne sige, om det er fordi de naturligt ikke kan trimmes eller om det er fordi, de har været ved en, i dine øjne, dårlig hundefrisør, hvor de er blevet klippet. Og jeg ved naturligvis godt, at man siger ”Én gang klip altid klip”. Og at man ødelægger pelsstrukturen når man først begynder at klippe i pelsen.

Jeg svarede HannahPigen fordi hun spurgte om klipning af en cockere. Og hvis ikke et forum er til, at man hver i sær kan komme med sin meninger, så ved jeg ikke hvad et forum ellers er til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sendt dig en PB. Og jeg kan berolige dig. Hvis du virkelig mener jeg er så frygtelig dårlig hundefrisør, så bor vi meget langt fra hinanden. For som du kan se i mine indlæg bor jeg i Kronjylland. Altså i eller omkring Randers. Og jeg har ingen salon længere p.g.a. noget personligt, så du skal ikke være bange for at du kommer til, at sende dine hvalpekøbere hen til mig, for at få trimmet dine hunde.

 

Jeg skriver jo kun ud fra mine egne erfaringer. Og jeg ser som tidligere skrevet, rigtig mange cockere der ikke kan trimmes. Og jeg har da set MANGE cockere i min tid. Men vi har tilsyneladende gjort os forskellige erfaringer.

 

 

Jeg skal ikke kunne sige, om det er fordi de naturligt ikke kan trimmes eller om det er fordi, de har været ved en, i dine øjne, dårlig hundefrisør, hvor de er blevet klippet. Og jeg ved naturligvis godt, at man siger ”Én gang klip altid klip”. Og at man ødelægger pelsstrukturen når man først begynder at klippe i pelsen.

 

Jeg svarede HannahPigen fordi hun spurgte om klipning af en cockere. Og hvis ikke et forum er til, at man hver i sær kan komme med sin meninger, så ved jeg ikke hvad et forum ellers er til?

 

Som jeg skriver tilbage i mit svar til dig, så sælges hvalpe ikke kun til mit nærområde. På sjælland og Fyn ved jeg godt hvem der kan ordne spaniel og hvem der ikke kan. I Jylland kender jeg færre.

 

Jeg kan ikke sig andet end at de hunde der har dårlig pels må være nogen hvor maskinen har været i først. Ellers kan pelsen ikke være umulig at trimme. At jeg så synes det er under al kritik og manglende faglig stolthed at der findes nogen der vil være sig selv bekendt at sætte maskinen i som den første, ja det kan vel ikke komme som en overraskelse for nogen.

 

Jeg ved ikke hvor du vil hen med dit indlæg i kursiv. Jeg udtrykker også min mening, da jeg mener den er relevant i denne tråd.

 

Som jeg skriver til dig i pb så vil jeg slet slet ikke afvise du er en dygtig frisør til andre racer. Men spaniels bør ikke trimmes som du beskriver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker; jeg skulle bare lige tjekke, om jeg havde misforstået noget - nu har jeg jo også kun haft spaniel i 4½ år :mrgreen:

 

MVH

Wivian

 

 

Hehe.... Kan dog tilføje at englænderne synes vi trimmer vores spaniels alt alt for hårdt. Mange håndplukker stadig ører og hals og rynker på næsen af os.

 

Så den ene er ikke bedre end den anden. hahaha

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe.... Kan dog tilføje at englænderne synes vi trimmer vores spaniels alt alt for hårdt. Mange håndplukker stadig ører og hals og rynker på næsen af os.

 

Så den ene er ikke bedre end den anden. hahaha

 

Nå ja, moral er godt - dobbeltmoral må være dobbelt så godt eller noget i den retning :mrgreen:.

 

Jeg skal også til at øve mig i at plukke hund - Rosie bliver jo maskintrimmet ûber alles og Mollie skal man IKKE forsøge at trække pels ud af, men Jessie skal jo gerne kunne holde til det med hendes fremtidige karriere som udstillingshund.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, moral er godt - dobbeltmoral må være dobbelt så godt eller noget i den retning :mrgreen:.

 

Jeg skal også til at øve mig i at plukke hund - Rosie bliver jo maskintrimmet ûber alles og Mollie skal man IKKE forsøge at trække pels ud af, men Jessie skal jo gerne kunne holde til det med hendes fremtidige karriere som udstillingshund.

 

MVH

Wivian

 

God fornøjelse :mrgreen::mrgreen:

 

Har du ikke lavet en aftale med opdrætter om at hun trimmer :mrgreen:

 

På min nyeste hund står der i kontrakten at opdrætter trimmer, se DET er et godt koncept:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

God fornøjelse :mrgreen::mrgreen:

 

Har du ikke lavet en aftale med opdrætter om at hun trimmer :mrgreen:

 

På min nyeste hund står der i kontrakten at opdrætter trimmer, se DET er et godt koncept:lol::lol::lol:

 

Det er godt nok ikke skrevet i kontrakten, meeeeeen opdrætter er MEGET flink til at hjælpe med hvad som helst herunder også trimningen :mrgreen:

 

Jeg synes dog, at jeg er blevet en anelse for gammel til at komme rendende hele tiden om noget jeg egentligt selv burde kunne bare lidt af :mrgreen:

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok ikke skrevet i kontrakten, meeeeeen opdrætter er MEGET flink til at hjælpe med hvad som helst herunder også trimningen :mrgreen:

 

Jeg synes dog, at jeg er blevet en anelse for gammel til at komme rendende hele tiden om noget jeg egentligt selv burde kunne bare lidt af :mrgreen:

 

MVH

Wivian

 

 

Man bliver aldrig for gammel til at få andre til at trimme :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bliver aldrig for gammel til at få andre til at trimme :engel:

 

Det kan du så have ret i :-D Men når nu jeg forhåbentligt skal have et kuld hvalpe i fremtiden, så ville det jo være praktisk, at jeg selv kunne "undervise" i trimning af dyrene :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Det kan du så have ret i :-D Men når nu jeg forhåbentligt skal have et kuld hvalpe i fremtiden, så ville det jo være praktisk, at jeg selv kunne "undervise" i trimning af dyrene :-D

 

HUSK - sælg ikke en hvalp til chr68866 - du risikere at der bliver skrevet alt muligt ekstra (arbejde til dig) i kontrakten :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

But why???? Du kan da bare henvise dem til en hvilken som helst hundefrisør :mrgreen:

 

Jada, hvis hundene ikke skal bruges til udstilling :-D Ikke at jeg kan udstillingstrimme endnu, men det kommer vel.....

 

Men jeg tror nu bare, at "man" bliver rimelig træt i længden af at betale 500-1000 kr. i kvartalet for trimning/klipning af alene pr. hund.... Min pengepung ville ihvertfald blive træt af det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

WSG...

 

Du kan gøre ganske som chr... og jeg - starte med at tage et trimmekursus og så ellers øve derudaf! Efter 8 år med springer, er jeg ved at have afluret koden for hvilke mangler min hund har, og hvordan jeg klipper og trimmer det bedste frem i hende så vinklerne ses bedre, halsen har god længde, skallen er knap så bred etc.

 

Trimmekursus giver god basisviden (selvom jeg gang på gang chokerer gammel underviser, fordi jeg ikke gider klippe hals, ører og bagdel men giver den en tur med maskinen) og derefter kan du bygge på og udvikle egen "teknik". Det kan sagtens læres. Jeg havde i hverfald ingen videre forudsætninger for at gå i gang, og syntes faktisk jeg p.t. får et hæderligt resultat.

 

De fleste er også flinke til at give gode råd, det kræver bare man spørger, for de kommer ikke springende med dem selv. Mit forslag er at tage en tur til opdrætter og få hende til at pege og se over skulderen mens du selv giver hunden en tur med fingre og saks.

Link til indlæg
Del på andre sites

WSG...

 

Du kan gøre ganske som chr... og jeg - starte med at tage et trimmekursus og så ellers øve derudaf! Efter 8 år med springer, er jeg ved at have afluret koden for hvilke mangler min hund har, og hvordan jeg klipper og trimmer det bedste frem i hende så vinklerne ses bedre, halsen har god længde, skallen er knap så bred etc.

 

Trimmekursus giver god basisviden (selvom jeg gang på gang chokerer gammel underviser, fordi jeg ikke gider klippe hals, ører og bagdel men giver den en tur med maskinen) og derefter kan du bygge på og udvikle egen "teknik". Det kan sagtens læres. Jeg havde i hverfald ingen videre forudsætninger for at gå i gang, og syntes faktisk jeg p.t. får et hæderligt resultat.

 

De fleste er også flinke til at give gode råd, det kræver bare man spørger, for de kommer ikke springende med dem selv. Mit forslag er at tage en tur til opdrætter og få hende til at pege og se over skulderen mens du selv giver hunden en tur med fingre og saks.

 

Jeg har fået basis ad vide; godt nok ikke på et "rigtigt" trimmekursus. Jeg er dog også for doven og for uerfaren med en saks til at få ører og hals til at se pænt ud, så det får med maskinen.

 

Jeg kan IKKE udstillingstrimme, men er godt på vej til at lære - opdrætter af Jessie (og Mollie) klipper først; f.eks. poter og sender mig så hjem for at øve på de to gamle damer - derefter skal jeg så klippe Jessie, når jeg har øvet mig lidt :mrgreen:

Og sådan tager vi hver kropsdel; hun har et langt bedre øje for hvor der skal trimmes lidt ekstra og hvor der måske ikke skal trimmes så meget end mig.

 

Mollie bliver "bare" standard/hverdagstrimmet uden den store tanke over hvor hendes dårlige sider er, da hun jo ikke er udstillingsegnet.

Rosie er langt den nemmeste, da hun bliver klippet over det hele - hun har lige erhvervet sig et par Welsh-ører på grund af gentagne infektioner (allergi- og varmerelateret) :oops:

 

Og når jeg bruger ordet "trimme" om Mollie og Rosie er det MEGET misvisende, da de kun bliver klippet - Mollie vil under ingen omstændigheder finde sig i at blive plukket og jeg gider ikke slås med hende, når det ikke er nødvendigt.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

WSG...

 

Du kan gøre ganske som chr... og jeg - starte med at tage et trimmekursus og så ellers øve derudaf! Efter 8 år med springer, er jeg ved at have afluret koden for hvilke mangler min hund har, og hvordan jeg klipper og trimmer det bedste frem i hende så vinklerne ses bedre, halsen har god længde, skallen er knap så bred etc.

 

Trimmekursus giver god basisviden (selvom jeg gang på gang chokerer gammel underviser, fordi jeg ikke gider klippe hals, ører og bagdel men giver den en tur med maskinen) og derefter kan du bygge på og udvikle egen "teknik". Det kan sagtens læres. Jeg havde i hverfald ingen videre forudsætninger for at gå i gang, og syntes faktisk jeg p.t. får et hæderligt resultat.

 

De fleste er også flinke til at give gode råd, det kræver bare man spørger, for de kommer ikke springende med dem selv. Mit forslag er at tage en tur til opdrætter og få hende til at pege og se over skulderen mens du selv giver hunden en tur med fingre og saks.

 

 

Og hvis der er noget vi styrede for hårdt, så var det det trimmekursus :mrgreen:

 

Jeg mener oven i købet vi var omgængere :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi styrede det trimmekursus SÅ hårdt!!!

 

WSG du har jo så godt som styr på det allerede så, og er i gang med stort set den samme tur som jeg har været i gennem. Så er der ikke andet at gøre, end at vente på øvelsen viser sig. Og den skal nok komme!

 

Bruger nu også selv ordet trimme i en snæver vending, også til trods for jeg sjældent gør det på god gammeldags maner - hurra for coatking! Og husk så at passe på med maskinen. Kender historien om en cocker ejer, der syntes hunden godt kunne klare at få ørene lidt kortere i jagtsæsonen (wink, wink - chr.....). Hvor lang tid var det nu de var om at gro ud igen?!?

 

Har i øvrigt også selv syntes det var forsøget værd at gøre hunden lidt korthåret i anledning af jagt. Det tog noget længere end forventet at få længde på fanerne igen.

 

Hvilket igen får mig til at tænke på historien om welsh ejerne, der tog til hundefrisør med deres hund for at få den trimmet til udstilling. Spurgte gentagne gange om personen var bekendt med hvordan racen skulle trimmes, hvilket hundfrisøren bekræftede. Da de kom for at hente deres hund, var der ikke længere faner nogen steder på den. Det tog dem et år inden hunden var i pels til udstilling igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, man skal passe lidt på med frisører, hvis man har en udstillingshund :mrgreen:

 

Jeg kan dog ikke anbefale totalt kropsklipning med maskine, hvis man gerne vil have en udstillingshund ud af det senere hen - Rosie's pels er altså ødelagt, når den vokser ud... Måske kan en rigtig god frisør rette op på den:?: det er jo heller ikke nødvendigt med en genopretning på hende... Hun skal holdes kort resten af hendes liv, men hun beholder altså de faner hun har (ikke meget, men lidt er der).....

 

Jeg håber da ørene (øhh, håret på ørene) vokser ud igen for det gjorde da lidt ondt i mit springerhjerte at se hende med kortklippede ører :-)

 

Og hvor det dog "irreterer" mig at jeg ikke ved hvem du er :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...