Hop til indhold

Morgenrutine og alene hjemme?

Recommended Posts

Ja.. Hvordan er jeres morgenrutine med hunden? :-D

Jeg spørger fordi jeg har kæmpet med alene hjemme problemer i månedsvis, og derfor har brugt oceaner af tid på at køre hunden træt, inden jeg gik i gang med alene hjemme træningen.

Jeg kunne snildt bruge 3-4 timer på lufteture, fodersøg, træning og "falde til ro"-tid, inden jeg startede træningen.

Men nu skal jeg snart begynde på deltidsjob og har derfor brugt et par uger på at vende vores rutine om: Nu får hun ca. 30 minutters luftetur om morgenen med indlagt fodersøg, dernæst lidt almindelig sit/dæk/giv pote-træning og til slut et marvben at falde til ro på, inden jeg går fra hende.

Men det virker ikke ret godt. Problemet er vist blandt andet, at hun ikke bliver træt nok, inden jeg går fra hende..

Hun er desværre så småt begyndt at vende tilbage til sin gamle tilstand, hvor hun hyler flere gange indenfor den første times tid og har svært ved at falde til ro alene :vedikke:

Men med kommende faste mødetider kan jeg jo ikke komme en halv time for sent på job, fordi hunden ”lige skulle nå at falde helt til ro inden jeg smuttede” :stupid:

Men ”normale” mennesker med ”normale” hunde står da ikke op kl. 4 om morgenen for at aktivere hunden til døde, inden de tager på arbejde klokken 8? Eller hvad?

Hvordan er jeres rutiner om morgenen? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi starter med et fodersøg i haven hvor han også lige kan tisse af. Så kan vi nå i bad og spise morgenmad osv imens.

Så en gåtur på ca. 30 minutter

Til sidste ca. 15-20 minutters afslapning herhjemme hvor han kan falde ned fra gåturen.

Så får han noget at tygge på og så kan vi gå.

Der går vel omkring 1½ time fra vi vågner til vi går hjemmefra, men det er inklusive tid til os selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

mine hunde får en kort tur om morgenen, så slapper de af medens jeg spiser og så får de deres morgenmad spredt ud over gulvet samt et ben fyldt med tørfoder rørt op med leverposteg direkte fra fryseren, så går jeg og lader radioen køre:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, så lyder min rutine umiddelbart ikke til at være så forskellig fra jeres.. Altid en trøst, at jeg nok ikke er helt forkert på den :engel:

Nu mangler jeg bare, at hunden også accepterer den nye rutine... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, så lyder min rutine umiddelbart ikke til at være så forskellig fra jeres.. Altid en trøst, at jeg nok ikke er helt forkert på den :engel:

Nu mangler jeg bare, at hunden også accepterer den nye rutine... :genert:

faktisk kan du jo ikke bruge det til noget, for hvis din hund ikke kan være alene med de rutiner så er det jo ligegyldigt hvad mine kan:???:

Så nej hunden skal ikke nødvendigvis "bare" acceptere de nye rutiner, du skal finde nogle rutiner DIN hund kan være alene med;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

faktisk kan du jo ikke bruge det til noget, for hvis din hund ikke kan være alene med de rutiner så er det jo ligegyldigt hvad mine kan:???:

Så nej hunden skal ikke nødvendigvis "bare" acceptere de nye rutiner, du skal finde nogle rutiner DIN hund kan være alene med;-)

*SUK* ja, det kan du selvfølgelig have ret i.. Men hun er bare så ustabil. Nogle gange kan hun være alene i fire timer uden problemer, mens hun andre gange hyler efter et kvarter...

Jeg fiskede lidt efter at høre om andres rutiner var i nogenlunde samme kategori som mine. Ved snart ikke hvad jeg kan ændre :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja får en morgentur med indlagt fodersøg på en 30-45min.

Når hende og Casper så kommer hjem fra morgentur, smutter han relativt hurtigt efter.

Ninja lægger sig så altid i gangen så hun kan følge med i hvad jeg laver, når jeg går og gør mig selv klar.

Ca. 15-20 min efter stikker jeg hende et okseøre og tænder fjernsyn, og så går jeg ud af døren.

Nogle gange spiser hun hele okseøret, andre gange finder vi halvdelen af det når vi kommer hjem.

Lige fra Ninja var helt lille hvalp har vi stille og roligt indført sovetid i det tidsrum vi forudså hun ville være alene i. Så Ninja er naturligt træt fra morgen til 13-14 stykker, og er jeg hjemme en hverdag sørger jeg også for at give hende små ture i det tidsrum, og så tage de store ture med hende omkring kl 15-16.

Der vil komme dage hvor hun skal være alene fra 8-16.30, og så er det bare vigtigt for os at vi ved hun ikke er ved at gå til af frustration over at hun ikke er kommet ud på tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Otto har meget sværere ved at blive efterladt, hvis han er blevet aktiveret for meget om morgenen..

Vi vågner og nusser... Går en 5 minutters tur om blokken - så slapper han bare af, mens jeg er i bad og sådan, og så får han et marvben med vådkost direkte fra fryseren - evt. lidt tørkost som fodersøg i hjemmet lige inden jeg går.

Det er først senere på dagen, der bliver aktiveret rigtigt.

Men Otto er selvfølgelig også en helt anden race med et anderledes aktivitetsbehov - og så har jeg fra starten gjort et rimelig stort nummer ud af ikke at aktivere ham for meget om formiddagen, mens jeg har gået hjemme... dum rutine at printe ind i ham, når jeg nu starter arbejde (jeg har gået hjemme siden jeg fik ham).

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene af os hopper i tøjet og går en lille snusetur med Chinnok, max 100 meter, som så kan tage en lille halv time, fordi der er så meget der skal snuses til og kigges på :-D

Imens går den anden i bad og gør klar til fodring af både tobenede og firbenede :-)

Chinook får lidt af maden serveret i skålen, men størstedelen får han enten i en Kong eller spredt på gulvet.

Derudover ligger jeg legetøj over det hele og der gemmer sig godbidder hist og pist, som han kan bruge tid på at lede efter. Så går vi.

Jeg har så "delbarsel", så jeg kommer hjem omkring kl 11-12, lufter ham i haven og foder ham af. Leger lidt med ham og går så ind og arbejder videre.

Jeg har bevidst fra starten gjort det at om formiddagen og eftermiddag skal der slappes af og så får han den "store" aktivering når vi normalt ville komme hjem og om aftenen.

Det har fungeret helt fint indtil videre og han er blevet rigtig dygtig til at være alene hjemme :-) Allerhøjest et lille pip eller to, så slapper han af resten af tiden :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her fungerer det heller ikke med en kort tur om morgenen, heldigvis er jeg studerende og møder først kl 10 når jeg har studiejob. Vi skal gerne gå minimum 45min i skoven, det bedste er hvis vi kan nå 2 timer :engel: Så spiser jeg morgenmad mens hun falder til ro. Herefter får hun et marvben eller lign og så kan jeg gå. Brydes rutinen eller får jeg lidt travlt inden jeg skal afsted kan hun stadig finde på at pibe når jeg går :stupid: Så jeg regner med at jeg skal være evighedsstudent for ellers får jeg også et problem med at skulle op alt for tidligt for at nå alt det..

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan får 30-40 minutters rolig luftetur imellem 6 og 7 af min kæreste. derefter hopper han op i sengen til mig igen og sover et par timer mere. mens jeg gør mig klar, ligger han i sengen eller sin kurv og sover/slumrer, og han vågner først op, når jeg tager sko på, og åbner køleskabet. så får han et lille godbidssøg i stuen imens jeg ordner det sidste.

når jeg går, får han et marvben el.lign. med vådfoder, torskerogn eller leverpostej samt noget aktiveringsagtigt - en leo, mike eller et viskestykke med lidt godt i. jeg går som regel omkring kl. 10. det er tydeligt, at halfdan totalt har vænnet sig til hans "kedelige" morgener, og han blir helt forvirret, hvis jeg pludselig lægger op til andet end bare søvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her fungerer det heller ikke med en kort tur om morgenen, heldigvis er jeg studerende og møder først kl 10 når jeg har studiejob. Vi skal gerne gå minimum 45min i skoven, det bedste er hvis vi kan nå 2 timer :engel: Så spiser jeg morgenmad mens hun falder til ro. Herefter får hun et marvben eller lign og så kan jeg gå. Brydes rutinen eller får jeg lidt travlt inden jeg skal afsted kan hun stadig finde på at pibe når jeg går :stupid: Så jeg regner med at jeg skal være evighedsstudent for ellers får jeg også et problem med at skulle op alt for tidligt for at nå alt det..

hehe, lyder som om du har cirka samme problem med at nå tingene om morgenen.. Evighedsstudent er vel heller ikke så ringe endda, så slipper man for et overfyldt jobmarked.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige fra Ninja var helt lille hvalp har vi stille og roligt indført sovetid i det tidsrum vi forudså hun ville være alene i. Så Ninja er naturligt træt fra morgen til 13-14 stykker, og er jeg hjemme en hverdag sørger jeg også for at give hende små ture i det tidsrum, og så tage de store ture med hende omkring kl 15-16..

Det er cirka det samme her. Lige fra Molly var lille har jeg satset på at træne alene-hjemme og have stilleperiode fra 9-14 hver dag.

Efterhånden som hun blev ældre og krævede længere lufteture blev det rykket til kl. 10, fordi jeg ikke orkede at stå tidligere op end det nuværende (kl 6)... :roll:

Molly snorksover som regel også i det tidsrum, men har væsentligt sværere ved at falde til ro, hvis jeg ikke er der :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går en tur på en time om morgenen, hvor Tyson kan løbe løs en stor del af turen. Når vi kommer hjem, træner vi i 15-20 minutter - nogle dage får han dog et fodersøg på ca. 20-25 minutter på morgenturen i stedet for. Derefter får han en frossen kong, mens jeg spiser morgenmad. Jeg bruger ca. 20-30 minutter på morgenmaden, så han er faldet helt ned, når jeg går.

Link til indlæg
Del på andre sites

går 15-20 min.

fodersøgning i haven som tager 10-12 min.

Så er det det :vedikke:

før alt var "godt" fandt vi ud af at han ikke kunne være alene i hele underetagen eller håndtere vejarbejdet på vejen.

Så ud i køkkenet og gitter for, stilhiet auf stunden cd på og et frossen ben.

Så er alt ok.

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige fra Ninja var helt lille hvalp har vi stille og roligt indført sovetid i det tidsrum vi forudså hun ville være alene i. Så Ninja er naturligt træt fra morgen til 13-14 stykker, og er jeg hjemme en hverdag sørger jeg også for at give hende små ture i det tidsrum, og så tage de store ture med hende omkring kl 15-16.

Det var også én af de ting jeg fokuserede meget på da Luna var hvalp, nemlig at der ikke var aktiviteter i det tidsrum hun normalt skulle være alene, heller ikke selvom vi var hjemme.

Luna får en morgentur på 20 minutter, herefter slapper vi af en halv times tid, så tænder jeg cd'en med afslapningmusik, hun får sin kong med leverpostej og jeg går

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil står op når maden lander i skålen :engel:

Så skal han vente på at jeg får drukket min kaffe og røget min smøg :engel:

Derefter en runde på 15-20 minutter - samme runde hver dag.

Når vi kommer hjem, går jeg i bad og gør mig klar. I mellemtiden er han væltet på sin favoritplads og gider ikke engang løfte hovedet.

Jeg siger: Farvel hund og går min vej :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella kommer og vækker os 5.30. Så vender vi os om og ignorerer hende en times tid indtil Birgitte tager sig sammen og går en tur med hende i ca. 10 minutter imens jeg sover rævesøvn.

Når Birgitte og Bella kommer hjem, går vi i bad og spiser og fodrer Bella og hygger lidt -det tager vel en halv times tid, nogle gange lidt længere. Derefter får Bella lidt legetøj eller en godbid eller noget og vi kører.

Der har aldrig været problemer (siger naboen), så vi satser på at alt er godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Jeg står op cirka 2 timer før jeg skal afsted, så går jeg en tur på en 30 minutter med Vaks som det første når jeg står op, herefter går jeg i bad, gør mig færdig osv. herefter plejer jeg at sidde lidt i sofaen med computer og Vaks ved siden af - så laver jeg en Kong til ham, tænder musik og så går jeg ud af døren. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stitch

Uret ringer kl 7 - min kæreste står op og Mack og jeg hyggenusser. Evt. smutter Mack med ud og ligger på badeværelsesgulvet.

Der ordnes morgenmad og frisk vand i de 2 vandskåle. Jeg går i bad - Mack og jeg går en morgentur på 20-30 minutter.

Enten ordnes der ansigtsfolder inden eller lige efter gåturen. Så får han en snack.

Jeg spiser morgenmad og får lagt makeup etc.

Jeg sørger altid for at Mack og jeg ihvertfald har 20-30 minutter hjemme inden jeg går - så slapper han mere af. Evt. får han en dentastix hvis han er urolig når jeg skal til at afsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinus

Her står manden tidigt op, allerede 5.15 - uden reaktion fra hundene.

Jeg står op en time efter, lukker hundene ud i haven og gør mig selv klar i mens.

6.45 bliver ungerne vækket, mens de spiser, giver jeg hundene mad. Halvdelen i deres skåle, resten som fodersøg i haven.

Herefter står terassedøren åben, og de går ind og ud som det passer dem.

Som regel har de lagt sig i soveposition når jeg går kl 7.30, og når min datter kører i skole giver hun dem en tyggestang.

De signalerer tydeligt, at de er helt klar til at vi smutter, faktisk kigger de skulende og bebrejdende på os, hvis det trækker ud.:-D

Det samme hvis vi kommer for tidligt hjem. Så er de tydeligt, at de ikke er udsovede og ikke særligt selskabelige

Link til indlæg
Del på andre sites

den sidste måneds tid har pigerne haft lidt alene hjemme problemer, så på det sidste har rutinerne været meget vigtige.

Men jeg står op et par timer før jeg skal afsted normalt, hvilket giver tid til at jeg lige skal komme igang over min morgenmad 45-60 min gå tur og så ro en halv times tid inden jeg går...

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det lidt forskelligt - kommer an på hvordan min dag ser ud.

Først får de morgenmad (beagler er meget sultne om morgenen :lol:). Så kommer de ud i haven mens jeg lige tuller rundt og gør mig klar. Derefter sker der en af tre ting. 1: vi går en tur på 20-60min, hvorefter jeg går fra dem. 2: De kommer ind fra haven og lægger sig til at sove forskellige steder i stuen. 3: De kommer med i bilen...

Så mine hunde er egentlig også ret nemme på de punkter....

Link til indlæg
Del på andre sites