Hop til indhold

Sterilisering

Recommended Posts

Gæst P-K-J

Hej alle jer hundeejer

Hvornår vil i anbefale at en hunhund steriliseres?

I må meget gerne sige hvornår jeres blev det (hvis jeres altså er steriliseret)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man tager udfra kræftrisici, så siger man før første løbetid.

Men ellers mellem første og anden løbetid. Når hunden er modnet

Luna blev det først efter 4. løbetid i en alder af 3 år. Hun blev steriliseret pga falske drægtigheder.. Før det havde jeg slet ikke overvejet sterilisationer. Men de næste hunde bliver steriliseret så snart de kan:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Akita blev steriliseret da hun var 3 et halvt, pga livmoderbetændelse. Indy blev steriliseret efter første løbetid. Lexus blev steriliseret da hun var ca halvandet år (Martins hund). Sally blev her i januar, hun fyldte to i marts. Vi lod hende have en enkelt løbetid hos os før vi fik det gjort, da vi ikke kendte hendes cyklus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge steriliserer midt i løbetiden, behøver ikke kende cyklus! Jeg ville klart få det gjort før første løbetid, det giver i mine øjne de største fordele mht nedsat kræftrisiko

jeg er godt klar over det sagtens kan gøres når som helst, rescuyes herovre steriliserer jo heldigvis alt inden det bliver videreformidlet ;-) og de kan ikke vente månedsvis (eller uger for den sags skyld). Men JEG ville gerne have det gjort på det rette tidspunkt, og vi håbede også hun ville blive lidt mere moden efter en løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P-K-J
Hvis spørger overvejer det på en cavaliertæve, skal du vide at den får en temmelig forfærdelig pels med extrem vækst af underuld.

Nej nej:-) Min cavalier er en han;-)

Det er fordi jeg måske skal have en hun Papillon;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske vi skal starte en ny tråd - jeg mener ikke, noget tidspunkt er bedre end andre :engel:

Jeg mener helt klart at der er et optimalt tidspunkt midt mellem løbetiderne, både mht til hormonniveau og risiko for forblødning ifb med selve operationen. Jeg er ikke religiøs med det, men kan det gøres der, vil jeg gerne det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til trædstarter.

kender ikke konsekvens med papillon, men hunde med setter, spaniel, flatcoated, langhåret gravhund , golden osv vil næsten altid få en mege tgrim pels, som overproducerer underuld og hunden skal så holdes extra , for til sidst kan huden vel dårlig ånde. Så må du spørge i en kennel , denne er jo ofte mere langhåret end de nævnte her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malinois

Nogle tæver en kedelige (glans løs) pels.

Alle mine 3 tæver har været steriliseret.

Emma blev pga livmoderbetændelse som 4 årige.

Beauty som 2 årige pga allergi, og ønskede ikke at få ups hvalpe på hende.

Zille blev som lige knap 16 måneder, igen fordi vi har en hanhund og hun er slet ikke standart inden for racen. Så ønskede ikke hvalpe på hende.

Ingen af mine hunde har haft problemer med pelsen. Jo hvis man kan kalde dejlig lækker blød pels for et problem, så ja.

Alle mine har fået en super lækker glans fuld pels.

Zille´s pels er vildt lækker og putte op af. Hvorimod da jeg fik hende for 6 måneder siden, sikkede hendes pels og der var slet ingen "liv" i pelsen.

Dog har jeg på Emma og Beauty haft problemer med at holde deres vægt nede. De blev desværre lidt for tykke, selvom de fik mindre foder.

De blev også mere dovne.

Zille er helt modsat. Hun er blevet en glad og aktiv hund. Leger og fjoller rundt hele dagen. Elsker alle andre hunde, ja alt med 4 ben. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en steriliseret tæve, det blev hun da hun var ca. 5½ år pga livmoderbetændelse, hendes pels blev ganske forfærdelig, hun er lettere inkontinens, men sindet er heldigvis ikke ændret.

Jeg har en kastreret hanhund, og han begyndte at danne mærkelig ulden pels rundt omkring i totter, men sindet har ikke heller ændret sig på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Neutraliserede min nu 11 år gamle tæve, da hun var 9. Hvilket blev besluttet fordi hun var noget overseksualiseret i forhold til ny ung tæve. Det gav lidt gnidninger, som vi syntes det var lettere at være foruden. Det skulle så også vise sig, at hun havde let forstørret livmoder og ovarier. Så det passede sig fint at vi fik det gjort.

Hun har fået den mest forfærdelige pels! Underulden står udover det hele og det sidder godt fast! Så det er en kamp at holde hende pæn, når nu man gerne vil på udstilling en gang i mellem. Og også bare generelt sørge for, at hunden får luft til huden.

Kan bruge timer på at forsøge at få revet underuld med coat king og andre trimmeredskaber.

På mange punkter har det været en super ting at gøre, mens det på andre har givet ekstra arbejde.

Tror ikke hanner reagerer så voldsomt med pelsforandringer, men er ikke helt sikker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse blev steriliseret efter første løbetid, så snart hun var færdig på galastop.

Jeg ventede til efter en løbetid, for at hun skulle nå at blive lidt "moden".

Men det er en hund slet ikke på det tidspunkt i livet.

En anden gang ville jeg nok gøre det før hunden blev kønsmoden, altså, så hurtigt som muligt.

Ser ingen grund til at lade dem trisse rundt og være intakte..

Den eneste konsekvens vi har haft af det her, er at hendes i forvejen vilde forbrænding gik helt amok, og hun har efterfølgende været rigtig svær at holde huld på.. Men jeg har fundet balancen efterhånden.

Pelsen har der intet været ved, men hun har heller ikke underuld.

Link til indlæg
Del på andre sites